Olen 30 v. lesta-äiti
Hei! Olen 30v lestadiolaisäiti ja meil on 9 lasta. Saa kysyä! Kerro mitä ajattelet minusta tämän perusteella! :-)
Kommentit (73)
Kysyisin sinulta, että miten pienten lasten äitinä saatat sitoutua tuollaiseen liikkeeseen, jonka piirissä on paljon lasten hyväksikäyttäjiä?
Lestadiolaisten piirissä esiintyneestä hyväksikäytöstä on paljon pauhattu. Mutta ainakaan minä en ole lukenut mistään, että sitä esiintyisi enemmän kuin muun väestön keskuudessa.
Jos tuon haluaisi selvittää, pitäisi tietää, paljonko tekoja tapahtuu tahi tuomioita jaellaan koko väestön keskuudessa ja verrata sitä sitten lestadiolaisten keskuudessa tapahtuneeseen.
Olen joskus nähnyt noita lukuja. Erilaisista alaikäisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista annettujen tuomioiden lukumäärä yllätti minut. Asiasta vain ei niin kohista. Pikemminkin kyse on siitä, että lestadiolaisten tekemiä rikoksia halutaan pitää esillä, että me muut saamme kauhistella joidenkin kaksinaamaisuutta.
Heillä on varaa matkustaakin. Ja lestad.eläkeläisillä myös.
Mutta tavallisten suurperheisten matkailu on aivan utopiaa. Kerran kesässä suviseuroissa, joskus Ruotsinlaivalla.
Kun lapset kasvaa, he tienaa kesätöissä ja silloin voivat matkustaakin. Mutta suurperheen ulkomaanmatkailu on niin kallista että vain aniharvoilla on siihen varaa.
Lestadiolaisissakin on joku miljonääri.
Vanhempani eivät ottaneet vastuuta, siinä missä heidän olisi kuulunut vastuu ottaa. Hyvä, että olen oppinut työtä tekemään ja vastuuta ottamaan, mutta liika on liikaa. Olen aina ihmetellyt, miten mustavalkoisesti asia nähdään. Ison perheen lapset joutuvat ottamaan vastuun, pienten perheiden lapset eivät joudu. Asia ei missään tapauksessa ole näin mustavalkoinen! Silmät auki, hyvät ihmiset!
T. masentunut ja mielenterveysongelmainen
Isojen perheiden lapset joutuvat ottamaan liian aikaisin vastuun toisista sisaristaan ja kotiaskareista. Tässä tulee sama ilmiö kuin alkoholistiperheissä. Seurauksena on mielenterveysongelmia ja masentuneisuutta. Onko sinusta oikein lapsiasi kohtaan, että pilaat uskonnon nojalla heidän lapsuutensa? Itsekkin olen ison perheen vanhin tyttö ja olen kokenut asian juuri näin.
Mikä elinehto matkustaminen on ihmiselle?
missä on niin paljon hyväksikäyttöä? Missä hyväksikäytön kokemuksia lain nojalla väheksytään? Kerro minulle miten voit olla osana suomalaista yhteiskuntaa! Tiedän mistä puhun, koska olen kokenut hyväksikäytön ja sen miten yhteiskunnallisesti hyväksikäytön uhriin suhtaudutaan. Kyseessä ei ole mikään jonkun uskonnollisen liikkeen ongelma, ei missään tapauksessa! Eikä hyväksikäyttö johdu uskonnosta vaan ihmisen sairastuneesta mielestä, vääristyneestä seksuaalisuudesta. Hyväksikäyttäjiä on joka yhteiskuntaluokassa, niin uskovissa kuin ateisteissakin.
Kysyisin sinulta, että miten pienten lasten äitinä saatat sitoutua tuollaiseen liikkeeseen, jonka piirissä on paljon lasten hyväksikäyttäjiä?
Mikä taakka luonnolle on matkustella lentokoneilla jatkuvasti? Miksi joku tekee lapsia jos ei kykene heitä sivistämään muutakuin raahaamalla jälkikasvuaan ympärimaailmaa?
Toivottavasti aikaa, voimia ja huomiota riittää jokaiselle lapselle. Tsemppiä, pidä huolta itsestäsi!
monenlapsen äiti, jolla on elämässä ankkuri. Ei oikein enempää tiedä niin ei voi ajatella :)
Jaksan ihan hyvin.
Olen tottunut lastenhoitoon jo nuorena, koska minulla on paljon sisaruksia. Lisäksi olen hyväonninen sillä osa sisaruksistani asuu aika lähellä. He auttavat kyllä jos on tarpeen, esim. silloin kun olen synnyttämässä.
ap
Sekin aika on pois lapsilta ja luulisi että jos lapsia on tulossa lisää, niin näille nykyisille koittaisi tankata nyt ison huomioannoksen kun ei vielä ole seuraavia ja jäävät myöhemmin vähemmälle huomiolle kun uusia syntyy.
Tuleeko lestadiolaisille vähän sellainen kilpailu, että mitä useampi lapsi, sitä enemmän on saanut jumalalta "lahjoja" ja mitä enemmän näitä lahjoja on annettu, sitä paremmat ansiot, joten sitä parempi ihminen.
Onko iso määrä lapsia siis sama asia kuin merkki siitä että on hyvä ihminen ja parempi kuin joku joka on saanut vähemmän? siis varmasti ei ole virallisesti näin, opin mukaan, tuski nvoi opin mukaan ihmisiä arvotata, sitä en kysy, vaan että tuntuuko arkielämässä isojen perheiden äideistä siltä.
Jos et laita mitään rajoitteita, ainakin 10 lasta saat lisää...
Vanhoillislestadiolaisilla on luultavasti maailman ankarin ehkäisykielto.
Missään muualla ei näe yhtä suuria perheitä.
Ehkä Amerikoissa vaikuttavan pietistisen liikkeen, hutteriittien, vastaava kielto yltää samaan.
Hutteriiteilla on myös TODELLA suuret perheet.
Kyllä! Viihdyn hyvin sillä mies on mukavaja auttavainen, ja on paljon mukavia kavereita, ystäviä. ja tärkeintä on että on mielenrauha, rauha Jumalan kanssa. :-)
että itsekkyys on huipussaan tuollaisella lapsimäärällä. Sisarukset ovat kyllä hyvä juttu, mutta rajansa kaikella.
koska olet saanut nuorelle iälle paljon lapsia.
Uskon aloituksen olevan provo.
Kädet ristissä saisi kiittää taivaanisää mu tästä ei aina tajua miten suuri onni ja siunaus...
Minull on lähihoitajan koulutus ja pidän lapsista ;)
ap
Susku_xoxo - 22.7.2011 23:21 (11/59)
No kysyit mielipidettä ja vastaan että 9 lasta on jo sairasta.
Mikähän tuo sairaus on?