Ehdotan paussia islamin tai muiden uskontojen pilkkaamisessa ja provoilussa
Jos se nyt mitenkään on mahdollista. Olen lopen kyllästynyt esim nimimerkki Josefiinan islam- provoihin ja vääristelyyn, ja silmiini on osunut kuluneen kuukauden aikana MONTA aloitusta, jossa on haluttu mollata muslimeja ja islamia. En tiedä, onko tämä joku helluntaiseurakunnan harjoittelupalsta ( ja näin sanon siksi,, että he todella opettavat Koraanin olevan Saatanalta)ja samaa aggressiivisuutta on esiintynyt näissä aloituksissa. Tämän palstan tarkoituksena oli kai että aidosti eri elämänkatsomuksista kiinnostuneet ihmiset voisivat kysellä, ja ihmiset voisivat kertoa omasta elämänkatsomuksestaan?
Kommentit (35)
jankataan vaan, koska sellaista järkevää vastausta ei ole kuulunut vaan kierrellään ja sitten kaarrellaan toisin päin asiat, ei ole sellaista suoraa vastausta.
Ilmeisesti ihmiset haluavat jutella asioista akselilla kristityt vs muslimit, koska niistä syntyy keskusteluja. Olen itse tehnyt muutamia nolla-aloituksia aiheista, joilla ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Tosin on joitain aloituksia, mihin on tullut keskusteluakin, joten aivan mahdotonta ei ole vaihtaa puheenaihettakaan.
Kyllä minuakin ärsyttää kristinuskon vääristely, mitä tällä palstalla on ollut. Aiemmin oli vieläkin enemmän ja olen iloinen, että se on jonkin verran vähentynyt. Aiemmin sai lukea aika usein muslimien tekstistä: muslimit uskovat yhteen Jumalaan toisin kuin kristityt, joilla on kolme jumalaa. Kyllä vain provosoiduin tällaisista valheista niin paljon, että on ollut ihan pakko vastata. Lukekaa vaan koraanianne miten haluatte, mutta mieluummin poistakaa kaikki kristinuskon opetuksiin liittyvä islamisti-sivuiltanne, jotta voisitte kuunnella, mitä kristityt opettavat omasta uskostaan.
Miisa:
Kokevatko muut kristityt tämän ongelmana?
Tuota noin. Kun nyt kysyit, niin minä olen alkanut kokea. Täytyy sanoa, että taannoin suutuin itsekin aika lailla joistain kristinuskoa halventavista kirjoituksista tällä ja taisin minäkin olla pienen hetken valmis manaamaan kaikki muslimit alimpaan kattilaan. Mutta nyt viime aikoina sympatiani on alkanut siirtyä palstan muslimeita kohtaan. Olen alkanut pohtia mitä itse tykkäisin, jos joka päivä saisin lukea täältä kirjoituksia, joissa omaa uskontoani arvosteltaisiin. Ja lisäksi olen ajatellut millaisen kuvan nuo kirjoitukset pahimmillaan antavat meistä " avarasydämisistä ja tuomitsemattomista" kristityistä?
Täytyy sanoa, että tietyllä tavalla arvostankin monia täällä " tapaamiani" muslimeita ja sitä vakaumusta, millä he suhtautuvat uskontonsa. Vaikka usko onkin eri kuin omani, minusta on aina ilahduttavaa löytää tuollaista syvää uskonnollisuutta. Ja sitäpaitsi yritän mieluummin nähdä näissä kahdessa uskonnossa yhdistäviä tekijöitä erottavien sijasta. Minusta olisi hienoa, jos kaikki näkisimme miten samankaltaisia uskontoja kristinusko ja islam itse asiassa ovat. Onhan itse asiassa tosi hienoa miten laaja " monoteistinen hegemonia" maailmassa vallitsee. Minä ainakin uskon, että me kaikki palvelemme samaa Jumalaa, vaikka uskonto sinänsä onkin saanut vähän eri muotoja. Mutta jos kerran Jumala on armahtavainen, hyvä ja kaikkinäkevä, tuskin hän tuijottaa noita meille ihmisille niin kovin tärkeitä uskonharjoittamisen muotoja, vaan näkee paremminkin hyvän tarkoituksen (tai sen puutteen) sen kaiken takana. Sitä hyvää tarkoitusta ehkä toivoisin meille kaikille lisää, pyrkimystä kohti Jumalaa, vaikkakin kukin omaa polkuamme seuraten.
Tarkoitukseni ei tällä kirjoituksella tosiaankaan ollut hyökätä yhtäkään palstalla muslimien kanssa kättä vääntänyttä kristittyä kohtaan. Tiedän kyllä, että moni täällä on alunperin hermostunut muslimien kristinuskoa vääristelevistä väitteistä ja siksi tämä sotatila täällä on tavallaan lyönyt yli. Ja monissa keskusteluissa olen ollut kanssanne ihan täysin samaa mieltä. Mutta olisi ehkä hyvä miettiä asioita välillä sen toisenkin leirin näkövinkkelistä.
Magdalena:
jos kaikki näkisimme miten samankaltaisia uskontoja kristinusko ja islam itse asiassa ovat.
Minä ainakin uskon, että me kaikki palvelemme samaa Jumalaa, vaikka uskonto sinänsä onkin saanut vähän eri muotoja.
näillä uskonnoilla ei ole mitään samaa, toinen on pimeys ja toinen on valkeus, ovat kuin yö ja päivä.
saatana ja Jumala ei voi olla yhtä, miettiköön jokainen kumpaan leiriin kuuluu????
Jumalan rakkaus vaan voi tehdä ihmeitä.(rakkaus on joskus kovaakin Jumalan koulintaa ja puhetta)
mitä voi edes odottaa keskustelulta, jos asenne on tämä ja se tuodaan vähän väliä esille?
josefiina4:
näillä uskonnoilla ei ole mitään samaa, toinen on pimeys ja toinen on valkeus, ovat kuin yö ja päivä.
saatana ja Jumala ei voi olla yhtä, miettiköön jokainen kumpaan leiriin kuuluu????Jumalan rakkaus vaan voi tehdä ihmeitä.(rakkaus on joskus kovaakin Jumalan koulintaa ja puhetta)
Jos kaikki yhteinen kielletään, vaikka sitä on.. tarttuen vain niihin erilaisiin kohtiin ja sen jälkeen syyttäen meitä Saatanan palvelijoiksi. Siinä sitä rakentavaa keskustelunalkua.
Itse otan mieluusti etäisyyttä näihin vääntö-keskusteluihin, olen tuntenut itseni aivan papukaijaksi joissain keskusteluissa - vaikka selkeä vastaus on annettu, sitä ei haluta ymmärtää vaan aletaan vääntää asiaa toisesta suunnasta tai sen jälkeen vaan uutta artikkelia kehiin, jossa samat asiat taas tulevat esiin.
Joku sanoikin toisessa ketjussa hyvin, mitä sitten jos uskomme eri tavalla? Me voimme vertailla ja kertoa omasta uskonnostamme, mutta toista syyttämällä ja vääntämällä ja kääntämällä ei kyllä todennäköisesti päästä mihinkään hyvään lopputulokseen.. tämä vaan synnyttää kiukkua, mitä todennäköisimmin. Jos keskustelu kääntyy jankkaamiseksi ja väittämiseksi, silloin on parempi vetäytyä moisesta keskustelusta.
Ja välillä se saa tosiaan muslimin miettimään, että tämä on sitä " lähimmäisen rakkautta ja anteeksiantoa" , joka ihan pursuu kristityistä. Onneksi kuitenkaan tiedän, ettei asia ole aivan näin.
Jaiminin ja minun välinen keskustelu oli erittäin antoisa.. vaikka olimme suorapuheisia, ei tarkoituksena ollut koskaan toisen loukkaaminen, aliarvioiminen tai toisen päälle loan heittäminen, sen teimme jo selväksi alussa.. Josefiinalle suositan sen ketjun lukemista, asioista voi myös keskustella eri tavalla ja tuoda esille sitä, miten itse uskoo, kuitenkaan parjaamatta toista osapuolta.
etkö ymmärrä se tarkoittikin paussia, eli piste iin päälle, kuten sanotaan. lyhennelmä koko sopasta, ilman kaunopuheita ja kieretelyjä.
jos olet tätä mieltä:näillä uskonnoilla ei ole mitään samaa, toinen on pimeys ja toinen on valkeus, ovat kuin yö ja päivä.
saatana ja Jumala ei voi olla yhtä, miettiköön jokainen kumpaan leiriin kuuluu????
...niin ei ole ihmekään ettei kanssasi voi keskustella.
Vaikka olen muslimi, en sanoisi että te kristityt palvotte saatanaa.
Mietipäs,miten asenteesi vaikuttaa vaikka selliseen henkilöön,joka on palstalla etsimässä tietoa eri uskonnoista...et ainakaan sinä anna kovin hyvää kuvaa uskonnostasi. Tosi suvaitsevainen kun olet ;)
En silti väitä,etteikö kristinuskossa ole paljon hyvää,paljon on myös yhtäläisyyksiä Islamin kanssa,vaikka muuta väittäisitkin.
Ihan oikeasti,mielestäni täällä palstalla ei kukaan muslimi ole puhunut noin ilkeästi kristinuskosta,kuin sinä Islamista.
Tästä kirjoitin kerran moku-palstalla. Kopioin kohdan islam-oppaan sivuilta eli siis ihan muslimien omaa opetusta.
eihän kristinuskosta voikkaan puhua pahasti, vaikka että se on saatanasta, kun se ei ole ja sen kaikki tietävätkin jopa muslimitkin, mutta islamin voi kyllä kyseenalaistaa, siinä on niin paljon vääristelyä ja harhautusta, se on niin kavala juoni joka siihen on sisäistetty josta ei hevin pääse poiskaan ja jos haluiskin niin ei sit uskalla, kun on se koraanin tappamis käsky alla.
kiteytti itseasiassa myös minun tuntemukseni täysin!
-Josefiinan kaltaiset ihmiset ovat minusta hyvin pelottavia, olivatpa sitten kristittyjä tai muslimeja...tai hinduja tai...eli juuri tämä fundamentalistisuus :( Se on juuri kaiken pahan alku ja juuri, suurin syy uskonsotiin ja sortoon..Aivopesua siitä että joku toinen on " pahaa, saatanasta ja tuomittavaa..." ja minä itse/minun uskoni tietää paremmin totuuden. Huh huh, pitäkää vain lippu korkealla, kaikki te jotka olette täällä kauniisti ja ajatuksella kirjoitelleet omia näkemyksiänne ja jaksaneet vastailla kysymyksiin. Toki väittelyä ja kyseenalaistamista saa ja pitääkin olla, mutta tuo edellinen paatos meni kyllä tosi pahasti yli hilseen...Ihan sääliksi käy Josefiinan mahdollisia lapsia, kun äiti voikin olla nuin fundamentalistinen...Kunpa vain eivät tuon kaltaiset asenteet enää lisääntyisi...Maailma on muutenkin tarpeeksi ahdistava paikka jo nyt kaikkine pahuuksine ja vääryyksineen :(
saaihu:
kiteytti itseasiassa myös minun tuntemukseni täysin!
-Josefiinan kaltaiset ihmiset ovat minusta hyvin pelottavia, olivatpa sitten kristittyjä tai muslimeja...tai hinduja tai...eli juuri tämä fundamentalistisuus :( Se on juuri kaiken pahan alku ja juuri, suurin syy uskonsotiin ja sortoon..Aivopesua siitä että joku toinen on " pahaa, saatanasta ja tuomittavaa..." ja minä itse/minun uskoni tietää paremmin totuuden. Huh huh, pitäkää vain lippu korkealla, kaikki te jotka olette täällä kauniisti ja ajatuksella kirjoitelleet omia näkemyksiänne ja jaksaneet vastailla kysymyksiin. Toki väittelyä ja kyseenalaistamista saa ja pitääkin olla, mutta tuo edellinen paatos meni kyllä tosi pahasti yli hilseen...Ihan sääliksi käy Josefiinan mahdollisia lapsia, kun äiti voikin olla nuin fundamentalistinen...Kunpa vain eivät tuon kaltaiset asenteet enää lisääntyisi...Maailma on muutenkin tarpeeksi ahdistava paikka jo nyt kaikkine pahuuksine ja vääryyksineen :(
Ja kun ottaa vielä huomioon, että josefiina on naimisissa muslimin kanssa...
Kyllä voisi, jos haluaisi. Mitä kaikkea onkaan kristinuskon historiassa: kerettiläisten (siis muiden kristittyjen) vainoa, naisen alistamista, ristiretkiä, lasten ristiretkiä, tieteentekijöiden vainoa (Galileo Galilei), tieteen vähättelyä, opetuksen kieltämistä tavalliselta kansalta (mm. Raamatun pitäisi olla vain latinaksi ettei ihmiset vaan pääsis sitä itse lukemaan ja tulkitsemaan) jne jne. Ja uusimpina tietysti pedofiilit, pettävät ja vaimojaan hakkaavat papit, kirkon varojen kavallukset sun muu lööppikama.
Kristinusko ei todellakaan ole mikään puhdas pulmunen, kyllä siitäkin ja sen historiasta löytyy kaikenlaista törkyä. Historiaa tarkastelemalla ei kristinuskosta välttämättä saa mitenkään erityisen rakastavaa ja armollista kuvaa. Raamattua eri tavoin tulkitsemalla on oikeutettu milloin mitäkin toimia, juutalaisvainoista lähtien (menivät pirulaiset tappamaan Jeesuksen. Mutta jonkunhan se piti tehdä, että Jeesus voisi kuolla armokuoleman, vai?). Ja turha sanoa, että " pahat vaan tulkitsivat Raamattua väärin omien tarkoitusperiensä mukaan eikä kristinusko OIKEASTI sellaista tarkoittanut" , jos ei voi uskoa, että Koraanian kanssa voi tehdä saman - siis tulkita toisin kuin islam todellisuudessa opettaa. Ja jos uskonnon omatkaan papit eivät noudata uskontonsa ohjeita, niin kokonaisuus voi vaikuttaa varsin tekopyhältä.
Muistutettakoon vielä, etten ole muslimi, ja enkä kaikesta äsken kirjoittamastani huolimatta ole kritinuskoa vastaan. Mikään uskonto - sen harjoittajista puhumattakaan - ei ole täydellinen ja hyvyyden ruumiillistuma.
Siellä on paljon kirjoitettu siitä, että palaa islamiin eli jättää saatanan.
tuhve:
Siellä on paljon kirjoitettu siitä, että palaa islamiin eli jättää saatanan.
Tuhve, minusta tuo islamopas ei ole täysin asiallinen sivusto. Toivottavasti sen keskustelupalstoilla sentään nykyisin toteutetaan demokratiaa eikä despotiaa niinkuin silloin joskus kun siellä vierailin. Jollain islam-sivustossa on vääristelty keskustelu kristityn ja muslimin kanssa, joka päättyy muslimin " voittoon" . Tietysti on näitä kristillisiäkin sivuja joilla islamin katsotaan olevan perkeleestä ja niin paljon huonompi uskonto.
Minusta väittely on ihan OK, kunhan ei mene vallankäytöksi (me olemme parempia kuin te, sinun Jumalasi onkin kolme, sinä palvot saatanaa, jne.).
ei seikka vaan kokonaisuus. Sanotaanko että islam otti kokonaisvaltaiseen syleilyyn. Mielelläni vastaan vähän paremmalla intensiviteetillä hiukan myöhemmin hiukan virkeämpänä!