Vuokranantajan mukaan olen aiheuttanut vesivahingon asuntoon jossa asuin 5 vuotta sitten.
Vanha vuokranemäntäni soitti minulle että olen aiheuttanut hänen asuntoon vesivahingon. Olin hieman ihmeissäni koska kyseisen rouvan vuokralaisena olen ollut 5 vuotta sitten.
Vesivahinko oli huomattu viime viikolla kun oli tehty kuntotarkastusta tms.
Kysyin rouvalta että onko asunto ollut tyhjillään tämän viisi vuotta mutta ei kuulemma ole. Hänen sisarusten lapsia on asunut asunnossa mutta eivät he ole voineet vesivahinkoa
aiheuttaa.
Yritin selittää että en minä voi olla vastuussa koska olen asunut asunnossa 5 vuotta sitten. Minun jälkeen asunnossa on asunut useita muita ihmisiä.
Rouva vain huusi ja raivosi puhelimessa ja sanoi laittavansa minut maksamaan:)
Kommentit (69)
Kirjoitat vain milloin olet asunut asunnossa, että et ole vastuussa, mutta itse vahingosta et sano mitään! :D
Vuokralaisia vaan sukua. Eikä suku turmele toisen omaisuutta. Minä olen ollut viimeinen oikea vuokralainen.
Että sillä tavalla.
Ap
Asuin kyseisessä asunnossa puoli vuotta. Josta viimeiset kolme kuukautta oli lähes kokoajan nykyise miehen asunnossa.
Minulla ei ollut astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta.
Mitään vahinkoja ei käynyt vesien kanssa.
onpa laihat perusteet vaatia maksumieheksi... Ehdotan samaa kuin muut että älä vastaa puheluihin joita emäntä soittaa.
Ehdotan samaa kuin muut että älä vastaa puheluihin joita emäntä soittaa.
Tämä kannattanee.
Valitettavasti asumme kohtuu pienellä paikkakunnalla eli hän varmasti tietää työpaikkani sekä osoitteeni.
Katsotaan onko kohta kotivella tai työpaikalla vääntämässä asiasta.
Keskustelusta kyseisen rouvan kanssa ei tullut yhtään mitään. Saa nähdä millainen show tästä vielä syntyy.
Asumisaikanani en kiinnittänyt mitään telineitä tms kylppärin seinään tai muutenkaan asennellut mitään seinille.
Kyseisen asunnon vuokrasi silloin aikanaan puoleksi vuodeksi opiskeluihin liittyvän harjoittelun vuoksi. Kyseessä oli nukkumapaikka jota en sisustellut sen kummemmin.
Jos asunnosta on nyt löytynyt kosteutta tuntuu ihmeelliseltä että se olisi minun aiheuttamaani. Ymmärtäisin jos olisin omin lupineni tehnyt kylppäriin remonttia tai ruuvaillut kaakeleihin reikiä mutta kun näin en ole tehnyt.
Ap.
Tilanne on tulenarka. Kannattaa kuitenkin jotenkin reagoida vuokranantajan puheluihin/viesteihin. Mutta ei puhelimitse vaan esim meilillä.
Miksikö? Saisit kirjallisia todisteita hänen omista puheistaan.
Voit vaikka kysyä häneltä itse sähköpostilla että teettikö silloin kun sinun vuokrasopimuksesi päättyi jonkinlaisen kuntoarvion? Jos niin kysy miksei siinä kiinnitetty huomiota kosteusvaurioon. Kysy myös onko hänellä jotain todisteita siitä että juuri sinä olet aiheuttanut kosteusvaurion. Kerro myös oma kantasi mahdollisimman pelkistetysti.
Toimi näin, jotta saat vuokranantajan myöntämään: ettei hän ole tuolloin mitään kuntoarviota tehnyt edes itse ja toisaalta jos olisi tehnytkin, niin hän on silloin jättänyt huomioimatta sen tulokset. Kysele myös jotain sukulaisista, siten että saisit tuonkin asian kirjallisena, eikä hän pääsisi myöhemmin pyörtämään väitteitään tyyliin: asunto olisikin ollut vuokra-ajan jälkeen tyhjillään.
Voit samalla sähköpostiin kirjata ylös mitä olet tehnyt ja et ole tehnyt. Eli et ole ruuvannut kylppärissä mitään, et ole tehnyt mitään remppaa, olet aina suihkun jälkeen kuivannut kylppärin jne.
Vaikka asemasi on turvattu, on sinun hyvä saada nyt todisteita vuokranantajan väitteistä siltä varalta että asia menisikin käräjille. Turvaa siis selustasi.
Tässä asiassa kannattaa toimia ehdottomasti nyt näin!!
Toi on muuten tosi hyvä idea mutta ei kaikilla ole sähköpostia.
Jos vuokranantaja on palauttanut vuokravakuuden mukisematta, asiassa ei ole mitään epäselvää eikä mitään perusteita lähteä vaatimaan mitään.
Mä kyllä käskisin suksia helvettiin vaateineen :D
Voi helevata suoraan sanoen. Kehtaakin soitella viiden vuoden jälkeen. Ehkä joku muu osaa neuvoa, miten toimia järkevästi. Jättäisin kyllä rouvan harhaiset puheet ihan ilman mitään noteeraamista ja nauttisin kesästä. Jos lähestyy lakimiehen kanssa, niin sitten voi jo vähän kuunnellakin, mutta eihän hänelä ole mitään todellisia mahdollisuuksia sinua vastaan. Huoh!
Eikö se ole juuri vuokranantajan tehtävä katsoa vuokralaisen muuttamisen jälkeen ettei mitään vahinkoja ole tehty? Sitähän varten ne vuokratakuutkin on, että niistä sitten vähennetään. PÄivänselväähän nyt on ettet sinä ole syyllinen.
ei unohtanut suihkua tai keittiön hanaa päälle kun kiirehti päivän töihin tai poikaystävän luo, niin eihän tuossa ole mitään oikeaa riidan aihetta.
Miten pitkään asukas, oli sitten omisaja tai vuokralainen, on vastuussa asunnon vahingoista? Tietääkö joku, koska "rikos vanhenee"?
Vastuuasiat on muutenkin melko mutkikkaita vesivahinkojutuissa.
Työkaveri kertoi tehneensä 20.000 euron kylppäriremontin vuokralla pitämäänsä asuntoon.
Vesivahingon oli aiheuttanut vuokralainen huolimattomuudellaa (rikkonut lattian).
Tässä tapauksessa vastuu oli yksin asunnon omistajalla. Edes vakuutuksesta ei saanut mitään korvauksia.
huomattu vasta kuntotarkastuksessa kertoo mielestäni siitä että veden on täytynyt vuotaa jonnekin piiloon.
Esim. meillä tuttavaperhe alkoi tehdä remonttia toisen vanhemman lapsuudenkotiin josta tekivät itselleen kesäpaikkaan. Tarkoitus oli ollut tehdä pientä pintaremppaa, mutta olivat huomanneet että joku talon väliseinä ja sisässä olleet villat oli olleet märät miehen päänkorkeudelle asti. Tulikin tosi iso remppa kun piti repiä monta seinää auki... Mitään ei näkynyt niissä seinissä päällepäin.
Jos vesivahinko on muka tapahtunut sinun aikanasi, miksi sukulaiset ei olleet huomanneet sitä? Aika erikoista...
Mummolle voit sanoa että lopettaa soittelemisen sillä se on häirintää johon poliisi voi puuttua. Sitten jos tosiaan ottaa yhteyttä lakimiehen kautta, juttu on toinen. Mutta 5v jälkeen aika vaikea todistaa kuka vahingon on aiheuttanut. ja niinkuin esimerkissäni kerroin, ei sitä välttämättä ole kukaan henkilö aiheuttanu. On voinu olla huonot vesiputket, joku liitos ollu huono ja vuotanu esim. keittiön kaapiston alle...
Jos et tiedä vuokranantajan sähköpostia niin lähetä asiallinen kirje, josta otat kopion, ja lähetä se kirjattuna.
No laskun kylppäriremontista. Rouva oli vissiin itse kirjoituskoneella tehnyt laskun minulle.
Maksettavaa olisi 5000 euroa.
Meillä on ammattiliiton kautta maksuton puhelinneuvonta lakiasioissa pitää soittaa sinne ja kysyä neuvoa miten toimia.
Tämä perättömien juttujen levittely on kiusallista koska asumme varsin pienellä paikkakunnalla ja työni puolesta moni täällä tunnistaa minut.
Siis yksi tuttavani oli jo luullut kuinka oli puhunut tästä asiasta kylillä ja ihan nimillä.
Laskun mukana oli kuvia kylppäristä ja mielestäni se näytti jopa siltä että sitä olisi remontoitu välissä. Pitää yrittää katsoa löytyykö itseltäni yhtään kuvaa tuosta kylppäristä. Oman muistikuvan mukaan laatat olivat erilaiset?!
Voin sanoa, ettei moisella tapauksella olisi mitään menestymisen mahdollisuuksia oikeudessa. Vähimmällä vaivalla pääset, kun et suostu mitenkään reagoimaan tapaukseen. Ja jos sinut haastetaan asiassa oikeuteen, ota siinä tapauksesa yhteyttä oikeusaputoimistoon.
itse menneet remontoimaan kylppäriä sen jälkeen, kun sinä olet muuttanu. Sitten ei olekaan käytetty oikeaa remonttimiestä ja nyt on vesivahinko omatoimisen remonttinsa vuoksi. Koettavat sitten saada vanhan vuokralaisen maksumieheksi. Mielenkiintoinen tapaus. Jos alkaa periä tuota lähettämäänsä laskua oikeusteitse, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Mene poliisin puheille ja tee ilmoitus kunnian loukkauksesta.
Toi on muuten tosi hyvä idea mutta ei kaikilla ole sähköpostia.
kaikkiin nykymaailman puhelimiin on saatafalla ohjelma, jolla puhelun voi tallentaa.
Eihän nyt sukulaiset ole vahinkoa voineet saada aikaan :D Parempi, kun et enää edes vastaa rouvan puheluihin. Tuskin menee perille, vaikka kuinka selittää.