Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi oikeassa? 10-vuotias illalla yksinään rannalla..

Vierailija
21.07.2011 |

Leirintäalue, kello yli 22 ja 10-vuotias hyppii laiturilta yksikseen veteen. Mökkinaapuri tulee sanomaan pojalle että ei tähän aikaan saa täällä yksin olla, jolloin poika kiltisti hipsii mökkiin. Vanhemmat kuitenkin sanovat, että mikäli poika vielä tahtoo mennä, voi hyvin mennä, kenelläkään vieraalla ei ole oikeutta puuttua tuohon asiaan. Jolloin poika menee takaisin rantaan, kertoo tämän naapurille ja hyppii vielä puolisen tuntia, jolloin vanhemmat tulevat huhuilemaan iltapalalle.

Kumpi mielestänne oli oikeassa?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan kun pari 5 veetä.

Mut mulla onkin luotto omiin lapsiini aika vankka.

Vierailija
2/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärrän naapurin huolen kun näkee lapsen yksin uimassa. Minä en päästä lastani yksi uimaan, en edes tuota 13 vuotiasta, aina on oltava kaveri mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä todellakin vaarallista, että kymmenvuotias käy yksin leirintäalueella uimassa?

Täällä meillä niin tekee jo 7- vuotiaskin (ihan kotirannassa), jonka kanssa jo viime kesänä uitiin yhdessä läheiseen saareen (n. 150m).

Tyttö on tänäänkin pulahtanut laiturilta parimetriä syvään veteen varmaan 30 kertaa. Riittää, että kertoo menevänsä uimaan.

Olemme tietoisia lasten hukkumistapauksista, joita tänäkin kesänä on sattunut, mutta niissä yhteistä on ollut lapsen uimataidottomuus/karkaaminen/epätieto, miten veteen suhtaudutaan. Meille maalaisten lapsille on itsestäänselvää miten järvessä ollaan (ei hypitä laiturilta tarkastamatta ensin pohjaa, ei uida annettujen rajojen yli, kerrotaan kun mennään järveen ja käydään näyttäytymässä kun sieltä tullaan). Me vanhemmatkin tiedämme, että ollaan tietoisia kuka lapsista on järvessä milloinkin ja niistä säännöistä pidetään myös kiinni.

Minusta on naurettavaa kieltää tuonikäisen lapsen hauskanpito vedessä vaikka yksinkin. Ja vielä naurettavampaa on ottaa jopa aikuisen pulahtamiseen vahti mukaan..=)))

t. Neljän maalaisen lapsen maalainen äiti

Vierailija
4/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvettiä? Enks mäkään saa uida yksin, vaik oon 39?

Vierailija
5/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuolla aiemmin kertonut omana mielipiteenäni, että kukaan ei saa uida yksin.

Minäkin asun maalla. Omaa rantaviivaa on kilometrejä kahteenkin eri järveen. Meilläkin on oma uimaranta. Sinne kukaan ei mene koskaan yksin. Lapset voivat kyllä keskenään mennä.

t. Kolmen maalaisen lapsen maalainen äiti

(Mutta sinulla onkin lapsia jo neljä, ehkä se tekee sinusta paremman ja ymmärtäväisemmän äidin :D)

Vierailija
7/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maalaisäidille ihan olemme maalaisia mekin ja silti meillä ei kukaan käy yksin uimassa, vaikka uimataitoisia olemme kaikki, oletko kuullut esim suonenvedosta???

se joka asuu 150m päässä rannasta.

Vierailija
8/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat sukeltaa pää edellä pohjaan tai mennä liian syvälle. Jopa hauki voi narskaista kiinni ja mitäs teet kun olet yksin???

Jos sulla on aina vahti mukana, niin vahti voi pelastaa sinut aivovauriolta ja neliraajahalvaukselta tai sitten vaan säikäyttää sen hauen hauiksestasi.

Vierailija
9/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että luotat lapseen ei tuo lasta takasin jos sinne järveen kuolee.

Olen lapseni haudannut eikä tällästä asiaa voi käsittää että joku päästää omansa yksin järveen.

Oma lapsi kuoli viereltäni pois, mikä olisikaan tunne jos en olisi ollut edes lähellä vaan lapsi jossain yksin?

Vierailija
10/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä naapuri halusi viettää iltaa rauhassa eikä enää kuunnella kymmenen jälkeen loiskumista laiturilta. Jos ollaan alueella missä on naapureita voisi minusta huomioida myös toisia. Niin, siitähän ei ollut järjestyssääntöä niin sinne vaan melskaamaan tenavat laiturille. Ap, älä valita kun naapuri känniörveltää ja huutelee ja hakkaa vaimoaan yöllä.

Vierailija
11/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä valita kun naapuri känniörveltää ja huutelee ja hakkaa vaimoaan yöllä.

tuota ja lasta hyppimässä laiturilta?? Ap kertoi jo ettei naapurin mökki ollut uimarannan vieressä. Tietty, jos hän halusi istua hiljaisella uimarannalla, silloin lapset pois kun eivät ole äänioikeutettuja, eikö niin????

Vierailija
12/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä valita kun naapuri känniörveltää ja huutelee ja hakkaa vaimoaan yöllä.

tuota ja lasta hyppimässä laiturilta?? Ap kertoi jo ettei naapurin mökki ollut uimarannan vieressä. Tietty, jos hän halusi istua hiljaisella uimarannalla, silloin lapset pois kun eivät ole äänioikeutettuja, eikö niin????

Vierailija
13/78 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan kun pari 5 veetä.

paria 5 veetä kaksin.

Vierailija
14/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi minua jos hyväntahtoisesti naapuri ajattelisi lapsen parasta.

Ei se nyt ihan normaalia ole enää kello 22 yksinään hypellä veteen.

Mutta ap on sitten oikein lällättänyt, etät mene nyt vaan vielä kun kerran kielletään. Tosi lapsellista ja typerää. Uhmaikä ilmeisesti vielä kun pitää tahallisesti tyhmäillä, vaikka ei se kersa olisi paljon menettänyt vaikka olisi tullut iltapalalle silloin kun käsketään.

Vierailija
15/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat oikeassa. Itsehän he järjestävät mahdolliset hautajaiset.

Naapuri siinä mielessä oikeassa että yleisesti ohjeistetaan ettei edes aikuisten tulisi uida tai hyppiä laiturilta yksin veteen. Riittää että tulee sairaskohtaus tai lyö vaikka päänsä laiturin reunaan niin hukkuu kun ei ole kukaan auttamassa.

Eihän sitä voi kieltää yksin uinteja ym. mahdollista mielipahaa tuottavia asioita. Hällä välilä vaikka lapsi kuolisi kunhan ei vaan ole paha mieli milloinkaan...

Vierailija
16/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan kun pari 5 veetä.

Upeaa että pystyt luottamaan, ettei lapsesi liukastu laiturilla, saa suonenvetoa tms. Nuohan nimenomaan on niitä asioita, joihin aina voi luottaa.

Mä en myöskään ymmärrä miksi 10-v:n pitää uida lähes yöllä yksin. Sekin on eri asia mennä yksin uimaan rantaan, jossa on muita ihmisiä läsnä, vaikkei varsinaisesti heidän kanssaan uisikaan.

Mutta kukin tyylillään. Toisille kai ne lapset sitten on vaan vähän tärkeämpiä kuin toisille.

Vierailija
17/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat sukeltaa pää edellä pohjaan tai mennä liian syvälle. Jopa hauki voi narskaista kiinni ja mitäs teet kun olet yksin???

Jos sulla on aina vahti mukana, niin vahti voi pelastaa sinut aivovauriolta ja neliraajahalvaukselta tai sitten vaan säikäyttää sen hauen hauiksestasi.

Mutta sinänsä aika ylimielistä kuvitella olevansa jotenkin elämää suurempi. Tai sitten täytyy olla umpimielinen idiootti, joka ei lue uutisia. Tänäkin kesänä varmaan joka toinen päivä on uutisia, kuinka aikusia ihmisiä on kuollut uintireissuillaan, ihan niihin omiin kotirantoihin varsinkin. Jos sen sairaskohtauksen saa yksinäisellä uimareissulla, on mahikset selviytyä aika paljon huonommat kuin jos joku on mukana, tai on itse edes kuivalla maalla.

Vierailija
18/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut on niin ylpeinä että kyllä heillä vaan uidaan yksin... Se hukkuminen on korkeintaan minuuteista kiinni, veden alle painuminen sekunneista, eikä sillä ei ole pelastumisen kannalta väliä vaikka koko suku sisällä talossa tietäisi että yksi on mennyt uimaan, jos kenelläkään ei ole näköyhteyttä uimariin. Ainoastaan se auttaa sitten etsintöjen rajaamisessa, kun ei alakaan kuulua ylös vedestä...

Sairaskohtaus on mahdollinen joskin aika epätodennäköinen terveelle lapselle, todennäköisempi haaveri olisi vaikka se suonenveto tai liukastuminen laiturilla tai tikkaissa, pään kolauttaminen ja veteen tippuminen.

Vaikka olisi kuinka hyvä uimari, hukkuva joutuu paniikkiin jolloin ei pysty itseään auttamaan, ei edes huutamaan apua tai läiskyttelemään vettä niin että joku kauempana oleva kuulisi, vaan refleksinomaisesti haukkoo happea ja vetää vettä keuhkoihin.

Vierailija
19/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat selvinpäin, lapsi uimataitoinen ja uimaranta ei ole mökkinaapurin vieressä. ap

Sain jo alussa puolueettomat mielipiteet, se riitti :) Lapseni saa uida yksinkin, silloin on ihan sama onko kello kymmenen aamu- vai iltapäivällä... ap

kirpaise jos jotain sattuu.

Vierailija
20/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI lapset saisi yksin uimarannalla olla, tietysti jos haluaa lapsesta eroon..?

Vastuu on loppukädessä vanhemmilla, joten ei naapuri voi kieltää jos vanhemmilta(tyhmiltä) on lupa.