Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi oikeassa? 10-vuotias illalla yksinään rannalla..

Vierailija
21.07.2011 |

Leirintäalue, kello yli 22 ja 10-vuotias hyppii laiturilta yksikseen veteen. Mökkinaapuri tulee sanomaan pojalle että ei tähän aikaan saa täällä yksin olla, jolloin poika kiltisti hipsii mökkiin. Vanhemmat kuitenkin sanovat, että mikäli poika vielä tahtoo mennä, voi hyvin mennä, kenelläkään vieraalla ei ole oikeutta puuttua tuohon asiaan. Jolloin poika menee takaisin rantaan, kertoo tämän naapurille ja hyppii vielä puolisen tuntia, jolloin vanhemmat tulevat huhuilemaan iltapalalle.

Kumpi mielestänne oli oikeassa?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI lapset saisi yksin uimarannalla olla, tietysti jos haluaa lapsesta eroon..? Vastuu on loppukädessä vanhemmilla, joten ei naapuri voi kieltää jos vanhemmilta(tyhmiltä) on lupa.

Olen maalla kasvanut ja me emme saaneet mennä yksin uimakuopalle, aina piti olla toinen mukana. Saimme luvan uimareissuun ilman aikuista joskus 12-13 vuotiaana. Kyllä sitä maallakin hyysätään.

Eihän kukaan epäile uimataitoa jos se kerran todistetusti löytyy, mutta jos jotain odottamatonta sattuu-ei ole ketään näkemässä. Toinen lapsikin osaa auttaa tai hakea apua, jolloin on edes jotain toivoa.

Ei sitä aikuisillekkaan suositella yksinäisiä uimareissuja, mutta aikuinen tekee omat päätöksensä. me vanhemmat olemme vastuussa lasten hyvinvoinnista.

kannattaa miettiä, etttä jos 10v hukkuu uimareissullaan, poliisi katsoo senkin heitteillejätöksi. Siinä mukava oikeusprosessi muun surun lisäksi:/

Vierailija
22/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat selvinpäin, lapsi uimataitoinen ja uimaranta ei ole mökkinaapurin vieressä. ap

Sain jo alussa puolueettomat mielipiteet, se riitti :) Lapseni saa uida yksinkin, silloin on ihan sama onko kello kymmenen aamu- vai iltapäivällä... ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska juuri ap.n tyylisiä mammoja tulee silmille.

Mutta ollaan katseltu juuri tuollaista 9-10 vuotiaiden poikien laumaa, jotka hyppii laiturilta ja muutenkin ui todella syvälle.

Rannalla on aikuisten kanssa puhuttu ja tehty tietoinen päätös, että jos joku näistä joutuu hätään, ei kukaan meistä mene auttamaan, eikä päästä omia nuoriana pelastamaan ja vaarantamaan henkeään näiden puolesta.

Jos vanhemmat ei itse välitä niin en anna omien teinien vaarantaa henkeään heidän takiaan, enkä kyllä vaaranna itsekään.

Ei se iästä ole kiinni että uppoo. Tossa iässä MYÖS kuolee järveen siinä missä 5 vuotta suuntaan tai toiseen.

Minäkin menisin huomauttamaan että lapsi on järvessä yksin.

Vierailija
24/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko 10v lapsen paikka tuohon aikaan yksin uimarannalla?

Varsinkaan hyppimässä veteen.

Minusta minkään ikäisen lapsen tai aikuisen ei pitäisi antaa yksin hyppiä mökkirannassa. Vaikka kuinka tuttu ranta on, päänsä voi lyödä monella tapaa :-( Mulla ikävä kyllä tuttava, jonka 11v uintitaitoinen poika hyppäsi vanhempiensa läsnäollessa sellaisessa kippura-asennossa veteen, mutta hypyssä tapahtui jotain ja hän kalautti päänsä laiturin tikkaisiin.

Hän vammautui loppuiäkseen.

En ikinä antaisi oman lapseni hyppiä yksin tutullakaan rannalla.

Vierailija
25/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ollaan katseltu juuri tuollaista 9-10 vuotiaiden poikien laumaa, jotka hyppii laiturilta ja muutenkin ui todella syvälle.

Rannalla on aikuisten kanssa puhuttu ja tehty tietoinen päätös, että jos joku näistä joutuu hätään, ei kukaan meistä mene auttamaan, eikä päästä omia nuoriana pelastamaan ja vaarantamaan henkeään näiden puolesta.

Jos vanhemmat ei itse välitä niin en anna omien teinien vaarantaa henkeään heidän takiaan, enkä kyllä vaaranna itsekään.

Ei se iästä ole kiinni että uppoo. Tossa iässä MYÖS kuolee järveen siinä missä 5 vuotta suuntaan tai toiseen.

Eikös se ole ihan kansalaisvelvollisuus auttaa parhaansa mukaan, jos näkee jonkun hädässä, vaikka se hätä olisikin omalla typeryydellä aiheutettu? Ei mun omatunto kestäis katsoa jonkun hukkuvan, ja itse vain loikoisin rannalla. Tosin en mäkään ehkä mihinkään vaaralliseen virtaukseen perässä hyppäisi, mutta siinäkin tapauksessa soittaisin apua paikalle. Perus uimarannalla uisin perään ja heittäisin pelastusrenkaan, mikäli sellainen rannalta löytyy. Tietty jos oma uimataito ei ole tarpeeksi hyvä, ei kannata lähteä yrittämään.

Vierailija
26/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain noudattaminen vai turvallisin toimintatapa?

Vierailija
27/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin äidinkin pitäisi olla. Vanhemmat tietysti päättävät saako lapsi uida yksin, mutta se on kyllä tyhmyyden huippu. Jos äiti nukuttaa pienempää, niin kyllä isän pitäisi olla 10v kanssa rannalla.

Sitähän saa lehdistä lukea yhtenään miten lapset ovat hukkuneet ties mihin lätäkköön. Monet luottavat maalla siihen, että niin minäkin lapsena tein sitä ja tätä. No niin minäkin, ja olen todella kauhuissani siitä, mitä olemme saaneet lapsena tehdä, ilman aikuisten valvontaa. Ihme että ollaan hengissä selvitty.

On sitä kyllä kaupungeissakin huolimattomia vanhempia, en sitä sano. Rannoilla just näkee miten nuoret pojat ovat siellä keskenään, hyppivät huolimattomasti laitureilta ja kinastelevat vedessä, melkein hukuttaen toisensa. Vanhempia ei ole näköpiirissä lainkaan. Tai ainakaan ei tule sieltä rannalta komentamaan näitä riiviöitä.

Vierailija
28/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luottavat maalla siihen, että niin minäkin lapsena tein sitä ja tätä. No niin minäkin, ja olen todella kauhuissani siitä, mitä olemme saaneet lapsena tehdä, ilman aikuisten valvontaa. Ihme että ollaan hengissä selvitty.

Olin usein yksinäni uimassa rannassa, jonne oli tosi hankala matka metsän, pellon ja suon poikki... mutta kun järveen piti päästä niin sinnehän menin! Ranta oli tosi mutainen mutta uimapatjan kanssa menin syvemmälle.

Talvella laskettiin mäkeä navetan katolta, ihme ettei kukaan tippunut sille "väärälle puolelle" jolta ei ollut kattoa maahan asti. Muutenkin tehtiin ihan päättömiä asioita.

Vierailija
29/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin osan vastauksista. Mutta minun mieheni, joka on siis oikein hyvä uimaan, ei lähde uimaan yksin. Pyytää minut rannallemme mukaan tai lähtee läheiselle yleiselle uimarannalle, koska siellä on aina väkeä. Ihan vain siksi, että vaikka olisi miten hyvä uimaan, voi tulla suonenveto tms.

Vierailija
30/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvettiä? Enks mäkään saa uida yksin, vaik oon 39?

Ja maalaisäidille ihan olemme maalaisia mekin ja silti meillä ei kukaan käy yksin uimassa, vaikka uimataitoisia olemme kaikki, oletko kuullut esim suonenvedosta???

se joka asuu 150m päässä rannasta.

Ei ui enää, sai jonkin krampin jalkaansa (kait) ja meni sen tien. Ikää oli 50+. Riskit on.

Vierailija
31/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hiljaisuus alkaa kello 22.00, joten ei olisi saanut enää hyppiä.

Vierailija
32/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska, heti kun selvisi kumpi minä olen, alkoi haukkuminen :)

ja olisitte menneet sitten aamulla yhdessä uimaan?

Eikös leirintäalueella ole yleensä jo hiljaisuus tuohon aikaan?

Vierailija
33/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin niitä tyyppejä joitten kohdalle ei vahinko tai ikävä asia satu.

Tai niin hän ainakin haluaa uskoa

ja luottaa. Noh, niin kauan kunnes kohdalle kolahtaa.

Vierailija
34/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi hukkuu niin ette voi syyttää kuin itseänne ja turha sitten kerjätä sympatiaa. Ihan yleinen ohje on, että aikuisenkaan ei pitäisi mennä yksin uimaan, saati 10-vuotiaan.

Vierailija
35/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelastaessaan tällaista lasta. Soittaisin hätänumeroon, mutta en taatusti menisi omaa henkeäni uhraamaan virtaavaan jokeen kenekään takia.

Samoin olen todella paukuttanut niille teineilleni, että ette uhraa itseänne näiden takia. Näitä uhkarohkeita mukuloita kun riittää joka kesälle ja vanhemmat ei näytä välittävän. Jos virta nappaa matkaansa niin nappaa. Vastuu on kuitenkin vanhemmilla.

Eikös se ole ihan kansalaisvelvollisuus auttaa parhaansa mukaan, jos näkee jonkun hädässä, vaikka se hätä olisikin omalla typeryydellä aiheutettu? Ei mun omatunto kestäis katsoa jonkun hukkuvan, ja itse vain loikoisin rannalla. Tosin en mäkään ehkä mihinkään vaaralliseen virtaukseen perässä hyppäisi, mutta siinäkin tapauksessa soittaisin apua paikalle. Perus uimarannalla uisin perään ja heittäisin pelastusrenkaan, mikäli sellainen rannalta löytyy. Tietty jos oma uimataito ei ole tarpeeksi hyvä, ei kannata lähteä yrittämään.

Vierailija
36/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei vanhempia saa syyllistää kun heidänkin Nico-Petteri liukastui kiveltä veteen, vaikka he pitivät kädestä.

se lapsi hukkuu niin ette voi syyttää kuin itseänne ja turha sitten kerjätä sympatiaa. Ihan yleinen ohje on, että aikuisenkaan ei pitäisi mennä yksin uimaan, saati 10-vuotiaan.

Vierailija
37/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on niitä lapsia kuollut kolareissakin kun vanhempi on autolla kuskannut uimaan. Jos olisi mennyt pyörällä niini olisivat elossa. Eli tarkoitan että jos lapsen elinpäivät on siihen määrätty niin sitten voi vaikka kaatua puu päälle ja nirri pois. Itse luulen että päästäisin ap:nä lapsen uimaan, mutta omat lapset ei tykkää uida yksin eli miten lie sitten oikeesti toimisin?

Vierailija
38/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on niitä lapsia kuollut kolareissakin kun vanhempi on autolla kuskannut uimaan. Jos olisi mennyt pyörällä niini olisivat elossa. Eli tarkoitan että jos lapsen elinpäivät on siihen määrätty niin sitten voi vaikka kaatua puu päälle ja nirri pois. Itse luulen että päästäisin ap:nä lapsen uimaan, mutta omat lapset ei tykkää uida yksin eli miten lie sitten oikeesti toimisin?

sitten yleisesti vaaralliseksi tiedettyä??

Vierailija
39/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on niitä lapsia kuollut kolareissakin kun vanhempi on autolla kuskannut uimaan. Jos olisi mennyt pyörällä niini olisivat elossa. Eli tarkoitan että jos lapsen elinpäivät on siihen määrätty niin sitten voi vaikka kaatua puu päälle ja nirri pois.

Kuolema tulee helpommin jos on huolimaton.

Vierailija
40/78 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten yleisesti vaaralliseksi tiedettyä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän