Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi nykyään tuntuu että lapsia tehdään rahatilanteen mukaan

Vierailija
21.07.2011 |

Muistelin tässä että aloimme yrittämään kakkosta aikoinaan kun molemmat olimme työttömänä.

Meillä nyky tilanne tämä. minä itse olen 31v ja sairaseläkkeellä ja tulot on aika minimaaliset.

Mieheni on pienipalkkaisessa työpaikassa eli minun eläkkeeni ja miehen tulot + kelan etuudet yhteen laskettuna tulomme ovat n2300 kk

ja meillä on 4 lasta joista 2 on erityislasta erityistarpeineen ja yhdellä lapsella on vaikea ruoka aine allergiakin joten erikoisruokiinkin kuluu rahaa.puhumattakaan lääkkeistä.

lasten iät ovat 11v 10v 8v ja 2v

laskuihin menee kuussa noin 1700 (vuokra,sähkö,netti,puhelin + lehtitilaukset) joten ruokaan ja lääkkeisiin ja bensaan yms ylimääräiseen jää rahaa 600 € kuussa ja välillä ei sitäkään jos auto hajoaa tai tulee lemmikin kanssa akuutti eläinlääkäri käynti gtai jokin muu yllättävä ei suunniteltu menoerä.

mielestäni lapsia ei voi mitata rahassa.ei ne lapset halua mitään design kotia tai vaatteita tai materiaa.

Meillä lasten vaatteet ostetaan pakettina huutiksesta tai sitten kirpparilta.

leluja ostetaan VAIN synttärinä ja jouluna.poikkeuksena tietysti satunnaiset kirppis löydöt.

lapset eivät välttämättä saa kaikkea mitä haluavat mutta oppivatpa ainakin että raha EI kasva puussa

viikkorahaa saavat 2 € jos ovat tehneet vähintään 4 kotityötä (imurointi ,roskien vienti ,koiran lenkitys yms)

lapsilla on yksi kaveri joka on perheensä ainokainen ja saa aina KAIKEN mitä ikinä keksii toivoa.sitten kehiuskelee meidän muksuille että ai teillä on toi halpa versio tuosta ja tuosta mulla on paljon parempi ja mä sain isiltä sitä tätä ja tuota....

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tarjoamia päivähoitoa, koulutusta, terveydenhuoltoa, teiden ylläpitoa jne on aivan turha listata jonkun saamiksi etuuksiksi, koska ne kuuluvat kaikille. Me saamme ne kaikki automaattisesti. Ap:n mainitsema eläke 31-vuotiaalle sen sijaan on jo sellainen etuus, jonka jälkeen ei kauheasti kannattaisi kehuskella ettei saa yhteiskunnalta mitään tukea. Vaikka eläke olisikin pieni niin se tekee kyllä ap:n yhteiskunnan elätiksi, koska eihän eläkkeellä oleva tuota mitään eikä maksa veroja.

Minusta on normaalia miettiä sen verran tulevaisuutta, että huolehtii lastensa elättämisestä. Tokihan jokainen saa tehdä lapsensa silloin kun haluaa, mutta ehkä ei kannattaisi alkaa moralisoimaan toisia siitä, ettei halua kasvattaa lastaan eikä elää itsekään kituuttaen kädestä suuhun. Ei se ole mitään materialismia vaan normaalia elämänhallintaa ja perhesuunnittelua.

Vierailija
62/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille pitää ostaa kivoja juttuja joita kavereillakin on. eikä kivaa kun kaikki vaatteet ihan kulahtaneet ja jollain eurolla kirpparilta ostettu. maailma on helvetin kova paikka eikä se pelkkä vanhempien rakkaus riitä saamaan muiden lasten hyväksyntää. siinä sulle purtavaa. ja pelkkää asiaa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eläke olisikin pieni niin se tekee kyllä ap:n yhteiskunnan elätiksi, koska eihän eläkkeellä oleva tuota mitään eikä maksa veroja.

no tässä tapauksessa "tuottaa" pari uutta veronmaksajaa. ainakin toivottavasti, jos kaikki menee hyvin

Vierailija
64/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne on tenyt silloin kuin oli hyvätuloinen ja sitten jonkun tragedian tai epäonnen vuoksi (mm. kuolema, sairaus, vammautuminen, työttömyys-- joku jää joskus työttömäksi vaikkei ole edes laiska!!!! tai vaikka konkurssi) talous tiukkenee ja on alettava laskemaan pennejä?

Ja entäs nää tarinat: lapsia tehdään useampikin vaikka talous onkin tiukalla. Muutaman vuoden päästä ollaankin jo toisenlaisessa tilanteessa; on hyvin menestyvää yritystä, uudelleen kouluttautumista ja tuloiltaan reippaasti keskiluokkaa eikä pennejä laskeskella. Minä tein näin....

Ei elämää aina voi suunnitella tosi tarkasti.... eikä aina ehkä kannatakaan.... Ja jos odottaa ja odottaa voi käydä niin, että elämä lipuu ohitse.

Vierailija
65/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne on jotenkin muuttumaton olotila. Työssäolevalla on aina töitä, työtön on aina työtön ja sairaseläkkeellä oleva on ollut lapsesta asti sairas.

Itse teimme ekan lapsen silloin, kun kummallakin meistä oli vakituinen työ. Hupsis, oma työ menikin alta ja olin työtön. Työttömänä ollessa tein toisen lapsen. Äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen pääsin - hupsis taas - töihin.

Vierailija
66/66 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyy piakkoin ensimmäinen lapsi. Voi olla ettei pystytä viemään lasta kerran vuodessa ulkomaille, kulkemaan joka kesä ympäri Suomen huvipuistoissa tai ostamaan jokaista hittituotetta mitä kaupat yritää tuputtaa. Mutta sen tiedän että lapseni tule saamaan kokemuksia ja elämyksiä, niiden luomisessa on vain mielikuvitus rajana.

Olemme tämän ajattelumallin kannalla vaikka keskituloisia kahden lapsen vanhempia olemmekin.