Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhempien pitää hoitaa lapsenlapsia mutta

Vierailija
20.07.2011 |

lapset eivät hoida vanhempiaan tai isovanhempiaan?

Suomessa on laitokset täynnä hylättyjä vanhuksia ja tekee pahaa nähdä se.

Edes kesällä, kun on lomia, ei käydä ulkoiluttamassa tai tervehtimässä vanhuksia.

Mutta hoitohenkilökuntaa ollaan kyllä haukkumassa joka asiasta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei myöskään omia vanhempiaan. (Joilla toki aikoinaan hoidattivat omat lapsensa.)

Vierailija
2/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "ahne sukupolvi" ei halua. Ei hoitaa lapsenlapsiaan, mutta ei myöskään omia vanhempiaan. (Joilla toki aikoinaan hoidattivat omat lapsensa.)

Nykyiset 50-60v ikäiset eivät ole kiinnostuneet auttamaan vanhempiaan (70-90v) mutta eivät myöskään lapsiaan (20-40v) joilla on nyt lapsenlapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidetaan kumminkin päin... minä kuskaan omaa äitiäni ja mummoani ja oma äitini hoitaa lastani...

Vierailija
4/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 ikäluokkaa mutta nuorempia näkee tooooosi harvoin.

ap

Vierailija
5/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-He eivät hoitaneet minua lapsena. Minut hoitivat isovanhemmat ja päiväkoti. Minä olin pelkkä kuluerä.

-He eivät hoida lastenlapsiaankaan. Edes synttäreille ei ehditä, kun on oma elämä.

-Vanhempani eivät hoida omia vanhempiaan, vaikka heidän vanhemmat auttoivat heitä paljon, mm. hoitivat meidät lapset, ja auttoivat myös taloudellisesti.

Isovanhempiani en hoida, koska minulla on omat pienet lapset, enkä saa lastenhoitoapua ollenkaan. Lisäksi isovanhemmat ovat muuttaneet ympäristökuntiin ja meillä ei ole autoa, joten kulkumahdollisuudet isovanhempien luokse ovat huonot. Isovanhemmilla on myös omat lapsensa, jotka ovat jo omat lapsensa aikuisiksi kasvattaneet, ja ovat hyväkuntoisia autonomistajia. Mielestäni heillä on ensisijainen hoitovelvollisuus.

Vierailija
6/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-He eivät hoitaneet minua lapsena. Minut hoitivat isovanhemmat ja päiväkoti. Minä olin pelkkä kuluerä.

-He eivät hoida lastenlapsiaankaan. Edes synttäreille ei ehditä, kun on oma elämä.

-Vanhempani eivät hoida omia vanhempiaan, vaikka heidän vanhemmat auttoivat heitä paljon, mm. hoitivat meidät lapset, ja auttoivat myös taloudellisesti.

Isovanhempiani en hoida, koska minulla on omat pienet lapset, enkä saa lastenhoitoapua ollenkaan. Lisäksi isovanhemmat ovat muuttaneet ympäristökuntiin ja meillä ei ole autoa, joten kulkumahdollisuudet isovanhempien luokse ovat huonot. Isovanhemmilla on myös omat lapsensa, jotka ovat jo omat lapsensa aikuisiksi kasvattaneet, ja ovat hyväkuntoisia autonomistajia. Mielestäni heillä on ensisijainen hoitovelvollisuus.

Tunnut pitävän vanhempiesi käytöstä negatiivisena asiana mutta silti itse käyttäydyt samalla tavoin.

Vierailija
7/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauaksi kotiseudusta, perustaneet sinne perheet jne. Ei ole ehkä niin helppo tulla käväisemään, kuin eläkkeellä olevan kuuskymppisen tai vapaa-aikansa pääasiassa itseensä käyttävän viiskymppisen, jotka vieläpä saattaa asua lähellä.

Mutta eikö ne 50-60-vuotiaat siis osaa käyttäytyä, niin kuin aloitusviestissäsi sanoit? Entä miksi väitit, etteivät he käy, jos nyt vastaat, että "laitoksissa käy aika paljon tuota 50-60-ikäluokkaa"???

Vierailija
8/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "ahne sukupolvi" ei halua. Ei hoitaa lapsenlapsiaan, mutta ei myöskään omia vanhempiaan. (Joilla toki aikoinaan hoidattivat omat lapsensa.)

pitää paikkaansa tuo ahne, oma äitini 57vee ei ajattele muuta kuin rahaa. soittaa harvoin ja kun soittaa mainitsee kuka sukulainen on mitäkin ostanut...onneksi äitini vanhemmat eivät ole elossa...meitä käy katsomassa kerran vuodessa vaikka edes takainen matka on 100km.t.kolmen äiti

Vierailija
9/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan oli ihan järkevät arkielämään liittyvät perustelut, ei kukaan voi tolkuttomasti eri paikkoihin revetä, jos ei ole autoakaan.

Vierailija
10/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 ikäluokkaa mutta nuorempia näkee tooooosi harvoin. ap

...kun sen aika on. Tuskinpa nämä nyt 50-60v ikäiset ovat olleet paljoakaan katsomassa omia isovanhempieaan laitoksissa. Sen sijaan heidän vanhempansa ovat.

Vierailija
11/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun jopa saman katon alla yhden vanhuksen kanssa ja ei todella tarvia hänen bussia/taksia käyttää, aina saa kyydin halutessaan. Ja hoitaa myös mielellään meidän lapsia.

Vierailija
12/13 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sinä siis haluat jatkaa tätä "ei oteta muita huomioon" -perinnettä? Tunnut pitävän vanhempiesi käytöstä negatiivisena asiana mutta silti itse käyttäydyt samalla tavoin."

Minä autan, mutta en vanhempiani. Isovanhempiani auttaisin jos voisin (jos olisi paremmat mahdollisuudet päästä heidän luokseen, esim. auto). Autan esimerkiksi mieheni sukulaisia mahdollisuuden mukaan. Maailmassa on paljon ihmisiä avun tarpeessa, ja pyrin mahdollisuuksien mukaan osallistumaan esim. keräyksiin, joilla kerätään vaatelahjoituksia ulkomaille. Ironisinta tässä on se, että kun olin lapsi, äitini aina hoki "Sitä niittää, mitä kylvää". Toivottavasti hän on tyytyväinen omaan "kylvöönsä". Aion myös auttaa omia lapsiani heidän lastensa hoidossa tulevaisuudessa. Olen myös auttanut lähipiiriä heidän lastenhoidossa. Mistä päättelet, että kannatan auttamattomuuden kulttuuria?

Vierailija
13/13 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhempani heitä auttavat. Isovanhempani ovat nyt 85-vuotiaita ja vanhempani 60-vuotiaita. VAnhempani käyvät kaksi kertaa kuukaudessa omien vanhempiensa luona (matkaa 200 km ja ovat vielä työelämässä) sekä lisäksi loma-aikoina ja juhlapyhinä useammin. He hoitavat myös vanhempiensa raha-asioita. Myös molempien vanhempieni sisarukset osallistuvat isovanhempien hoitoon, joten nämä vanhukset eivät ole yksin.

Vanhempani auttavat myös lastenhoidossa, vaikka en usein jätäkään lapsia hoitoon. Pari kertaa vuodessa saatan tarvita apua, ja saan sitä aina pyytäessä ja aika usein ilman pyyntöäkin.

Käyn itsekin isovanhempiani katsomassa, tosin ehkä neljä kertaa vuodessa, kun en töiden ja perheeni takia useammin ehdi.

Ainakin meidän suvussamme vanhuksista huolehditaan ja näin toimimme myös omien vanhempiemme suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi