Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosi terve järki

Vierailija
20.07.2011 |

lastenkasvatuksessa?

Miksi imetyksestä on tehty vaikea ja saavuttamaton asia, vaikka se on täysin luonnollista? Miksi niin monet antavat korviketta, vaikka se on luonnotonta? Miksi niin moni sanoo, ettei heidän maitonsa riitä?

Miksi niin monet ajattelevat, että yövalvominen on pahasta ja vauvan pitäisi heti nukkua hyvin? Miksi äidin vieressä nukkuminen on pahasta?

Miksi neuvola antaa niin paljon ohjeita joita monet kirjaimellisesti noudattavat? Minkä ihmeen takia lapsen pitäisi syödä ensin viikko yhtä ruokaa opetellassaan kiinteille? Täysin luonnollista on seurata äidin esimerkkiä ja maistella vähän kaikkea. Miksi niin monet ajattelevat, että teolliset puurot ovat parempia?

Miksi vauvan pitäisi viihtyä yksin kun äiti tekee jotain muuta? Miksi vauva ei ole luonnollinen osa normaaleja askareita?

Kunhan mietin mikä ihmisiä vaivaa. En ole hippi, luomuruoan puolesta huutelija tai muukaan kummajainen, vaan keskiverto äiti jolla on tervettä järkeä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, sitähän koitin sanoa.

ap

Vierailija
2/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on perusasioiden hoitoa.

Vierailija
4/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan äideillä ei ole mallia omasta lapsuudestaan. Samoin ollaan liian auktoriteettiuskoisia, ei luoteta omaan vaistoon ja järkeen. Ehkä myös liian alttiita ulkopuoliselle arvostelulle.

Vierailija
5/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat asioita jotka ensin tulivat mieleen. Kyllä kysymys koskettaa muitakin lastenkasvatukseen liittyviä asioita, ei pelkästään vauvasta huolehtimisesta. Siitä se kuitenkin lähtee, perusturvallisuudesta. Jos alussa mennään pahasti vikaan, sieltähän ne syytkin monesti aikuisuuden ongelmiin löytyvät. Enkä puhu yhdestä tai kahdesta "virheestä" vaan asenteesta omaa lasta kohtaan. Tämä nyt on niin laaja asia, että tästä voisi kirjoittaa vaikka kirjan.

Kunhan tosiaan vaan mietin.

ap

Vierailija
6/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä jotkut viitsii maksaa juuri noista teollisista puuroista ja valmisruoista. Varsinkin yhden lapsen äitinä minulla oli vallan mainiosti aikaa hienontaa puurohiutaleet esim. teholeikkurilla pienemmiksi ja keittää niistä puuro sekä tehdä soseita pakastimeen. Matkoilla ollessa käytin valmisruokaa.

Vierailija
7/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaakseen ja kehittyäkseen unta. Hyvin nukkuva vauva jaksaa kasvaa.

Vierailija
8/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sekin vähäinen on saattanut kyllä kadota, jos joku se löytää, voipi palauttaa minulle.

Palstalle vaan viestiä :)

Olen sitä mieltä, että jokainen tekee, kuten haluaa ja parhaakseen katsoo, antakoon korviketta, vaikka niin luonnotonta onkin...

Vierailija
9/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenkasvatuksessa?

Miksi imetyksestä on tehty vaikea ja saavuttamaton asia, vaikka se on täysin luonnollista? Miksi niin monet antavat korviketta, vaikka se on luonnotonta? Miksi niin moni sanoo, ettei heidän maitonsa riitä?

Miksi niin monet ajattelevat, että yövalvominen on pahasta ja vauvan pitäisi heti nukkua hyvin? Miksi äidin vieressä nukkuminen on pahasta?

Miksi neuvola antaa niin paljon ohjeita joita monet kirjaimellisesti noudattavat? Minkä ihmeen takia lapsen pitäisi syödä ensin viikko yhtä ruokaa opetellassaan kiinteille? Täysin luonnollista on seurata äidin esimerkkiä ja maistella vähän kaikkea. Miksi niin monet ajattelevat, että teolliset puurot ovat parempia?

Miksi vauvan pitäisi viihtyä yksin kun äiti tekee jotain muuta? Miksi vauva ei ole luonnollinen osa normaaleja askareita?

Kunhan mietin mikä ihmisiä vaivaa. En ole hippi, luomuruoan puolesta huutelija tai muukaan kummajainen, vaan keskiverto äiti jolla on tervettä järkeä.

Imetys on vaikeaa ihan varmasti kun kukaan ei kerro että ensimmäiset viikot ne tissit on ihan sairaan kipeät!!! Monella koko touhu varmaan tyssää siihen. Osalla se maito ei oikeastikaan riitä, mutta siitä huolimatta imettävät sen mitä rinnoista tulee ja loput on sitten sitä luonnotonta korviketta. Minusta on tärkeää että edes osittain imettää. Siitä maidon riittävyydestähän kertoo se vauva joka jää nälkäiseksi ja ei kasva. Toki on niitäkin joista tämä asia on helppo sivuuttaa sillä että maito ei riitä.. Meillä onneksi täysimetys on vielä onnistunut vaivatta..

Yövalvomisiin en osaa kommentoida koska meillä on nukuttu jo 1kk iässä yhdellä syötöllä yössä. Minä saan siis nukuttua ihan riittävästi.

Kaikki (esim minä) en osaa itse nukahtaa jos vauva nukkuu vieressä. Pahasta se ei varmasti ole, mutta minä en vain osaa enää siinä vaiheessa itse nukkua. Lapsi on tervetullut viereeni heti kun itse osaa tulla. Ja toiset lapset eivät koskaan tule viereen nukkumaan vaikka äidistä se olisi ihan ok.

Viikonmaiseteluissakin varmaan puhuu aika paljon nykyajan kokemus. On helpompi karsia ne allergisoivat ruuat pois, kuin se että aletaan karsimaan ne kaikki jo maistellut. Nykyisin kun nuita allergioita on aikalailla paljon.

Kyllä vauvan tulee sen verran viihtyä itsekseen että äiti laittaa ruokaa ja saa sen syötyäkin. Meidän vauva tosin istuskelee silloin joko isäns kanssa tai keittiössä turvakaukalossa ja seuraa kauempaa minun touhujani, jos seuraa. Ja joskus jos on toinen vauva, niin enhän voi ajatella että se vauva saa jakamattoman huomion, vaan pitää huomioda myös esikoista ja päinvastoin. Joskus vain pitää viihtyä hetki yksikseenkin..

Nämä siis minun pohdintoja ja omasta mielestäni näissäkin käytän tervettä järkeä. Teen niin kuin itse parhaaksi koen ja mikä tuntuu parhaimmalta vauvalleni.

Vierailija
10/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmeellisiä ihmettelyitä sulla. Ei sun tapasi elää ole ainoa oikea.

Vierailija
11/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tosi luonnotonta jättää ruokkimatta vauva kun sitä maitoa ei riitävästi tullut. Olen ilmeisesti kummajainen ja lapsenikin ovat. terv. Kummajaiset

Vierailija
12/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kuinka entisaikaan esim. naapuri saattoi imettää jos äidin oma maito ei riittänyt.

11

Vierailija
13/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kaveri ei ymmärrä että lapsi tutustuu asioihin suullaan..ei anna mitään laittaa suuhun...

Vierailija
14/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kuinka entisaikaan esim. naapuri saattoi imettää jos äidin oma maito ei riittänyt.

Tuli joku aika sitten dokumentti siitä, kuinka tutut naiset imettivät toistensa lapsia. Kyllähän äidinmaitoa luovutetaankin, samoin verta. Tiedän kyllä ettei verta tosin sellaisenaan kehenkään laiteta. Jos joku pystyy ruokkimaan maidollaan enemmän kuin omat lapsesta, on se vaan plussaa.

Koen tavallaan hieman sääliä niitä äitejä kohtaan, jotka luovuttavat imetyksen alkumetreillä kivun takia. Meillä taisteltiin imetyksen kanssa ainakin kaksi kuukautta ja kipeää teki enemmn kuin olisin koskaan kuvitellut. En siinä tilanteessa oikein ajatellut mitään, tein vaan kuten vaistoni käski. Kun lapsi halusi imeä, annoin imeä. Eipä siinä alkumetreilä muuta tehty kuin imetetty. En ymmärrä niitä naisia jotka "eivät halua olla vauvoissa kiinni" tai "haluavat elää omaakin elämää, eivät vaan imettää" tai saati sitten niitä jotka loepttavat onnistuneen imetyksen muutaman kuukauden päästä "että isäkin voi hoitaa lasta". Kaikkia näitä löytyy tuttavapiiristä.

Ja miksi on kiellettyä sanoa, että imettävä äiti on parempi äiti? Siitä tulee aina riita.

Vierailija
15/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko sanoa tuohon imetykseen että itselleni tuli valtavana järkytyksenä esikoisen saatuani että imetys ei sujunutkaan tuosta vaan! Ja että maito EI riittänyt. Imetin ja imetin ja kaikkeni yritin vaan ei.

EIkä se ennenkään ole kaikilla riittänyt, sitten sitä on keitetty kauralimaa ja laimennettu lehmänmaitoa...

Vierailija
16/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin lapset kasvavat korvikemaidollakin.

Pääasia on, että saa vauvansa ruokittua. Sillä ei niin ole väliä onko se omaa maitoa, naapurin vai kaupan hyllystä.

Vierailija
17/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi on kiellettyä sanoa, että imettävä äiti on parempi äiti? Siitä tulee aina riita.

miksi ihmeessä imettävä äiti olisi parempi äiti kuin korviketta antava? Kertokaapa se.

Ikuisuuskysymys, josta saa aina takuuvarmasti riidan aikaiseksi näillä palstoilla.

Imetyksellä ja sillä onko hyvä äiti ei ole mitään yhteyttä, eiköhän ne ole ihan muut asiat jotka tekevät äidistä "hyvän". Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...

Vierailija
18/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut syyllistää imetyksestä. Ihmettelen silti, miksei siitäkään saa keskustella ilman, että joku loukkaantuu. Jos äidit jotka ruokkivat lapsensa korvikkeilla ovat sinut asian kanssa, miksi kokea syyllisyyttä?

Alkuperäisenä poittina oli pohtia terveen järjen katoamista.

ap

Vierailija
19/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut syyllistää imetyksestä. Ihmettelen silti, miksei siitäkään saa keskustella ilman, että joku loukkaantuu. Jos äidit jotka ruokkivat lapsensa korvikkeilla ovat sinut asian kanssa, miksi kokea syyllisyyttä?

ap

keskustelukaan lisää matdontuotantoa. 4 lasta oon imettänyt ja kaikkien kohalla maito loppui 4 kk kohdalla.

ja vaikka olet onnistunut imettämään muutaman(?) kersan onnistuneesti ei se takaa mitään että onnistuisit muitten kanssa!

mummoni metti onnistuneesti 5 mutta yhden kanssapa ei onnannutkaan vaan joutui turvautumaan kauralimaan.

että ei se kerro hyvyydestä eikä huonoudesta mitään kuinka kauan imettää!

Vierailija
20/29 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Toiset nyt vaan tekevät asiat eri tavalla syystä tai toisesta. Ei siinä mitään järjettömyyttä tarvitse olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän