Onko sähköpiano riittävä
Kommentit (13)
Mutta millainen? Normaaleja pianoja saa puoleen hintaan verrattuna laadukkaampiin sähköpianoihin. Mahdoitko sittenkin tarkoittaa keyboardia? Eronahan noissa on tuntuma. Kunnon sähköpianon koskettimisto antaa samanlaisen vasteen kuin pianokin. Itse asiassa useat koneistot ovat samat kuin akustisessakin pianossa. Keyboardin kosketintuntuma saattaa olla täysin erilainen. Kannattanee vähän kierrellä ja kokeilla. Sillä voi olla vaikutusta soiton "mekaaniseen" puoleen.
Jos ammattipianistiksi aikoo, niin sähköpiano ei yksin todellakaan riitä.
Kunnon sähköpiano pesee akustisen mennen tullen.
Itse asiassa useat koneistot ovat samat kuin akustisessakin pianossa.
"Hyväkuntoinen käytetty piano on edullinen vaihtoehto aloittelijalle. Mieluiten pianoläksyjä harjoitellaan "oikealla", akustisella pianolla. Jos joku kuitenkin päätyy sähköiseen soittimeen, siinä pitää olla kaikki akustisen pianon ominaisuudet. Pianon hankinnasta kannattaa jutella opettajan kanssa."
Minä sain 7-v ikäisenä sähköpianon, jolla opettelin soittamaan. Kerrostalossa se oli aivan mahtava. Äänen sai hiljemmälle illan tullen. Lisäksi pianossa oli kuulokkeet, joten soitin usein harjoitellessani kuulokkeet päässä etteivät vanhemmat kuulleet (virheitäni siis; olin ehkä vähän perfektionisti silloin). Kuulema pianosta kuului sellainen "lotina" kun hakkasin koskettimia mutta ääni ei kuulunut.
Suosittelen siis! Aikuisena hommasin uudemman sähköpianon ja täällä kerrostalokämpissä se kiertää mukana. Ihan uusiin sfääreihin sähköpianon kanssa pääsi, kun tökkäsi pianosta kitarapiuhan miehen sähkökitaraefekteihin ja kaiuttimiin. Vinkeät soundit.
Kuten yllä suositellaan, niin esim. tutun pianonsoiton opettajan voisi ottaa mukaan kaupoille, tai ainakin pyytää suositusta.
Mutta tosiaan, eihän se tunnu samalta kuin akustinen piano. Koulussa ja sukulaistädeillä soitellessa huomasi, ettei se akustinen ole yhtä herkkä, vaan koskettimia pitää painaa oikein kunnolla, ja soittokin muuttuu hitaammaksi ja tahmeammaksi ja joka koskettimen painalluksesta kuului ylimääräinen plonk. Lisäksi ne akustiset olivat aina epävireessä.
Jos tarkoitus on jotenkin "myöhemmin siirtyä" akustiseen pianoon, niin kantsii ehkä aloittaakin siitä. Tuskin niillä kuitenkaan nykyään enää ketään kiusataan; bändisoittajilla on keyboardit (taas aivan eri tyyppinen soitin) ja sähköpianonkin saa varsinainen pianoesiintyjä kuljetettua mukanaan. Konserttipianistillakin on vähän eri tason vehkeet kuin se koulujen nostalginen siirtolohkarepiano.
aloitti soittoharrastuksen keyboardilla. Kun sen kanssa oli tullut todistetuksi, että intoa riittää, hankimme akustisen pianon.
Meillä ei ääni haittaa kun asutaan metsän keskellä kaukana kaikesta. :)
silloin toki digitaalinenkin riittää.
Jos haluaa olla hyvä klassisen musiikin soittaja, niin kannattaa satsata akustiseen pianoon.
Siis tarkoitatko sähköpianoa jossa on vasarat?
Itse asiassa useat koneistot ovat samat kuin akustisessakin pianossa.
Mutta kuuluuhan siihen koneistoon muutakin kuin pelkät vasarat.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Pianino_-_mech…
ainakin meille sanottiin, että piano pitää olla ja sähköinen ei käynyt, mut riippuu tosiaan mitä ja miten harrastaa
Jos innostusta ja lahjakkuutta riittää, niin sitten myöhemmin voi hankkia oikean akustisen pianon.