Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on normaalia alkoholinkäyttöä? Mietityttää miesystävän tottumukset..

Vierailija
10.07.2011 |

Lomalla mies joi joka päivä joko kännit, pienet hiprakat, allasbaarissa pari ja ruoan kanssa kanssa aina olutta tai viiniä. Olin silloin lasten kanssa muualla. Kotona hänellä on iso baarikaappi täynnä viinoja ja jääkaapissa viinitöniköitä.

Nyt mies halusi viettää parhaan kaverinsa kanssa viikonlopun kahdestaan. Heidän piti mennä lauantaina päiväristeilylle, mutteivät päässeet, koska olivat perjantai-iltana olleet dokaamassa. Eilispäivän he sitten dokasivat jossain Suomenlinnassa Petri Nygård-lasit päässä. Ikää on kuitenkin jo 32-45 v.

Halveksin tuollaista päiväkännäilyä: maataan päivä auringossa ja dokataan julkisesti mukahassut lasit päässä siideripullo paidan etutaskussa. Päivän päätteeksi naama punoittaa niin kuin juopolla punoittaa.

Onneksi mies ei sentään kännissä soittele tms, vaan pysyy kaukana. Mulla on kaksi lasta, eikä meidän arkeen kuulu alkoholi, eikä kyllä lomiinkaan. Lasten mentyä nukkumaan voin ottaa joskus siiderin tai kaksi. Juhlimassa saatan käydä kerran kahdessa kuukaudessa. Muuten meillä ei ole alkoholia kaapeissa. Ruokajuomana juomme vettä, maitoa ja mehua. En juo saunakaljoja, ruokakaljoja, lenkkikaljoja tms.

Siis olenko jotenkin äärimmäisen ahdasmielinen nipo ja mieheni tavallinen suomalainen mies, vai onko mulla oikeus sanoa miehelle tuosta alkoholinkäytöstä? Mitä sanoisin? Tunnen itseni kuivaksi ilonpilaajaksi. En nauti kännitoilailupuheista ja yleensäkään alkoholikeskusteluista.

Onko tämä nyt se ero sitten, kun itse olen akateeminen ja ehkä hieman vakavamielinen, kun taas mies on iloluontoinen, kouluttamaton mutta ahkera työmie?. Ajattelemmeko asioista ja elämästä liian eri tavalla? Miehessä on toki myös hyviä puolia, enhän häneen olisi muuten ihastunut. Hän on kiltti, huumorintajuinen, tietää paljon asioista, matkustelee ja on kova tekemään töitä, hän on sellainen perinteinen remonttireiska-talonmies-jokapaikan höylä ja pitää kovasti lapsistani - mikä on tärkeintä.

Mitäpä tehdä? Emme asu yhdessä, mutta mies on siitä puhunut. Tiedän etten ainakaan näiden juttujen valossa muuta hänen kanssaan yhteen. Mutta voinko asettaa ehtoja aikuiselle ihmiselle? Mieleni ei tee saarnata. Antakaa hyviä neuvoja ja perustelun kera. Kiitos etukäteen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväsi on pahassa huumekoukussa. Sinuna panisin poikki, koska tuollaisesta saat vain suuren taakan itsellesi.

Vierailija
2/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika reippaan kuuloista tuo miehen alkoholinkäyttö. Itse en asettaisi ehtoja mutta en muuttaisi yhteenkään. Tod näk. en ehkä jatkaisi suhdetta. Toista ihmistä ei voi muuttaa, muutos lähtee aina itsestä. Sitä joko ottaa toisen sellaisena kuin tämä on, tai sitten jättää.

Tietysti voi olla, että mies hyvinkin vähentäisi alkoholinkäyttöä "perheellistyttyään", mutta en laskisi sen varaan.

Ei tullut hyviä neuvoja, mutta kommentoinpa kuitenkin, hyvää kesänjatkoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. kokemusta on.

Sama touhu jatkuu perheenkin kanssa, voin kertoo!

Vierailija
4/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika reippaan kuuloista tuo miehen alkoholinkäyttö. Itse en asettaisi ehtoja mutta en muuttaisi yhteenkään. Tod näk. en ehkä jatkaisi suhdetta. Toista ihmistä ei voi muuttaa, muutos lähtee aina itsestä. Sitä joko ottaa toisen sellaisena kuin tämä on, tai sitten jättää.

Tietysti voi olla, että mies hyvinkin vähentäisi alkoholinkäyttöä "perheellistyttyään", mutta en laskisi sen varaan.

Ei tullut hyviä neuvoja, mutta kommentoinpa kuitenkin, hyvää kesänjatkoa :)

Juuri näin, sanomisesi olisi vain "nalkuttamista", siitä ei olisi mitään hyötyä vaan tulisi paha mieli molemmille.

Tietenkin sinä voit sanoa miehelle, että sinä et enää juomista katsele. Mies tekee oman valintansa: joko jatkaa juomista tai sitten jatkaa sinun kanssasi. Enempää sinä et asialle voi.

Vierailija
5/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tästäkin saa koulutuskysymyksen? peruskoulun kesken jättänyt mieheni on absolutisti.

Vierailija
6/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyn tätä siitä näkökulmasta, että muutatte yhteen ja elätte lapsiperheen elämää. Siltä kannalta ei kuulosta kovin hyvältä, että mies haluaa lomallaan olla pikku tumuissa koko ajan. Se ei lasten kanssa toimi, harvemmin aikuistenkaan.

Noloa on kännätä "teinityyliin". Eikö mies ajattele sitä, että viinankäytön takia jää suunnitelmat toteuttamatta? Ajattelen siis tuota päiväristeilyjuttua.

Minusta ei kuulosta myöskään hyvältä, että osaksi ajasta mies ikään kuin feidaa itsensä elämästänne: lomilla kännääminen on ykkösprioriteetti ja eikä kännissä soittele sinulle. Kielii minun korvaan ongelmasta.

Vierailija
7/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamatta mitenkään kantaa siihen, että onko miesystäväsi juoppo vaiko ei, sillä kokemuksesta tiedän, että juoppouttakin on hyvin monenlaista ja ihmisillä monenkaltaisia elämäntilanteita, mutta keskeistä minusta tässä sinun tapauksessa on se, että teillä on ihan erilainen arvomaailma alkoholin suhteen.

Ja se ei ole ollenkaan hyvä ennuste parisuhteelle.

Johtopäätökset ja ratkaisut voit tehdä sitten tämän perusteella itse.

Vierailija
8/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä paras,

Onko tämä nyt se ero sitten, kun itse olen akateeminen ja ehkä hieman vakavamielinen, kun taas mies on iloluontoinen, kouluttamaton mutta ahkera työmie?

Vierailija
9/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä paras,

Onko tämä nyt se ero sitten, kun itse olen akateeminen ja ehkä hieman vakavamielinen, kun taas mies on iloluontoinen, kouluttamaton mutta ahkera työmie?

antoi heti kivan provo-säväyksen :D

Vierailija
10/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pitäisi tuollaisesta tyylistä. Ilman alkoholia pitää pystyä olemaan ja pitämään hauskaa, lomilla ja arkena. Jos alkoholi aina näyttelee jotain osaa, niin kuin tässä tapauksessa tuntuu olevan ei homma ole mielestäni terveellä pohjalla. Anna kun arvaan, mies on ollut sinkkuna pitkään?

Puhu siis asiasta suoraan miehelle. Selitä edellä oleva ja kysy mitä haluaa tehdä. Jatkaako poikamiestyylillä vai alkaako perheenisäksi. Siitä se selviää.

Ps. Pidän selkeästä tyylistäsi kirjoittaa

Vierailija
11/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. kokemusta on.

Sama touhu jatkuu perheenkin kanssa, voin kertoo!

Mies etsii itselleen huoltajaa.

Vierailija
12/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta tuntuisi jättääkään häntä. Mutta tiedän myös etten halua mitään alkoholinhuuruista elämää. Lapsetkin tykkää miehestä kovasti. He nyt eivät ole humalassa häntä nähneetkään, mutta tulevaisuudessa varmasti kyllä. Mun tuuria.. No, onneksi tätä ei ole kestänyt vielä niin kauan, että elämältä jotenkin pohja menisi.

Ap

Vierailija
13/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse karkuun kun vielä voit.

Vierailija
14/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko perhe-elämää vai pelkän miehen? Miten näette yhteisen tulevaisuutenne? Vai onko sitä?

Vierailija
15/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja häiritsevää, niin, sitten se on niin. Eli, otat reippaasti ottavan miehen vai etkö ota? Valinta on sinun. Voithan tietysti sanoa, että asia häiritsee sinua, ja onko pakko juoda niin paljon? En kuitenkaan usko ulkopuolelta tulevaan painostukseen alkoholinkäytön muuttajana. Mies kuluttaa selvästi yli riskirajojen ja ainakin altistaa itsensä näin päihderiippuvuudelle ja kaikenlaisille fyysisille sairauksille.

Vierailija
16/16 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja häiritsevää, niin, sitten se on niin. Eli, otat reippaasti ottavan miehen vai etkö ota? Valinta on sinun. Voithan tietysti sanoa, että asia häiritsee sinua, ja onko pakko juoda niin paljon? En kuitenkaan usko ulkopuolelta tulevaan painostukseen alkoholinkäytön muuttajana. Mies kuluttaa selvästi yli riskirajojen ja ainakin altistaa itsensä näin päihderiippuvuudelle ja kaikenlaisille fyysisille sairauksille.

Eli päätos on sinun-otatko juovan miehen elämääsi. Voit toki keskustella hänen kanssa ja kertoa ajatuksistasi. Mutta et voi muuttaa häntä. On toki mahdollista että hän itse haluaa muutoksen ja se on pysyvämpää. Aikamoisen riskin kyllä otat, jos lapsetkin kiintyvät häneen ja mies ei pysty muuttamaan alko käytostään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan