Tyttö juo lämmintä vettä hanasta - Onko vaarallista?
Meidän tytöllä ( kohta 6 vee) on vähän omituinen tapa haluta juoda lämmintä hanavettä ( ja vieläpä suoraan hanasta.. Pahimmassa tapauksessa vessan hanasta). Sanoo että lämmintä vettä on mukavampi juoda kuin kylmää??
Oon miljoonasti sanonu, että ei saa juoda lämmintä vettä kun voi tulla pöpöjä? Muistaakseni oma äitini lapsuudessani sanoi, että lämmintä hanavettä ei puhdisteta samalla lailla kuin kylmää ja lämpimästä vedestä saattaa tulla vaikka mitä. Onko totta?
Ei tytöllä ainakaan toistaiseksi ole mitään tuosta hanaveden juonnista tullut. Ollaan kuitenkin yritetty saada tavasta pois, mutta ei oikein tahdo onnistua.
Onko teidän lapsilla tälläistä? Ikinä ennen en oo törmännyt tälläiseen.. En kyllä tosiaankaan tiedä miksi kylmä vesi ei kelpaisi..
Kommentit (36)
Mä en myöskään juo kylmää vettä, tuntuu inhottavalle ja kylmää sekä suussa että kurkussa. Aina oon kyllä haalean/lämpimän veteni hanasta ottanu, sen kummemmin miettimättä...Ja aion ottaa jatkossakin, sekä antaa lapsellenikin. Kaikesta sitä nykyään huolta kannetaan, jos siellä nyt pikkupöpöjä pikkusen on, niin on aikas harvinaista että suomen vedestä ihan sen tappavan taudin sais..
Sitä paitsi jos pöpöt tulee siitä,että vesi seisoo putkistossa, niin no, antaa valua vähän aikaa sitä lämmintä vettä ja juo vasta sitten...
lämminvesiputkista irtoaa myös metalleja, jotka eivät ole elimistölle kovin terveellisiä.
Käyttääkö joku tosiaan lämmintä vettä ruoanlaitossa? Yök. Toivottavasti ei missään meidän kyläpaikassa kuitenkaan...
Lämmin vesi voi olla laadultaan selvästi heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi taloputkista liueta metalleja. Mikäli veden lämpötila ei ole riittävän korkea, voi lämpimässä vedessä kasvaa myös haitallisia bakteereja. Sopiva lämpötila on 55-60 ° C.
Mutta lämmin vesi voi irrottaa putkistosta niitä pöpöjä ja muita epäpuhtauksia, mitä kylmä ei niin helpolla tee (esim. kun huuhtelet vaikka likaisen kattilan kylmällä vedellä, niin eihän se lika lähde läheskään niin hyvin kuin kuumalla vedellä). Eli siitä syystä ei suositella juotavan lämmintä hanavettä (tai käytettävän sitä ruuanlaittoon tms.).
Mä en myöskään juo kylmää vettä, tuntuu inhottavalle ja kylmää sekä suussa että kurkussa. Aina oon kyllä haalean/lämpimän veteni hanasta ottanu, sen kummemmin miettimättä...Ja aion ottaa jatkossakin, sekä antaa lapsellenikin. Kaikesta sitä nykyään huolta kannetaan, jos siellä nyt pikkupöpöjä pikkusen on, niin on aikas harvinaista että suomen vedestä ihan sen tappavan taudin sais..
Sitä paitsi jos pöpöt tulee siitä,että vesi seisoo putkistossa, niin no, antaa valua vähän aikaa sitä lämmintä vettä ja juo vasta sitten...
ei kai se lapsi kuumaa vettä juo? Eikö siinä silloin ole hyvin pieni määrä sitä kuumaa suoraan varaajasta tulevaa vettä ja suurempi määrä normaalia kylmää vettä, jotka sekoittajassa sekoittuu? Ja eihän se vesi siellä varaajassa mitään 37 asteista ole, vaan jotain 50 asteista, riippuen säädöistä.
Eli jos tulee vain ihan vähän bakteereja, ei sairastu?
Niin, eikös joka taudinaiheuttajalla on se oma yksikkömääränsä, miten paljon niitä pitää saada ennen kuin sairastuu, ja tietysti yksilöllinen vaihtelu tähän päälle. Eikö joka tapauksessa todennäköisyys osua siihen "legionella-suoneen" ole sitä pienempi mitä vähemmän lämmintä vettä käyttää?
Mielestäni myöskin se että käytetään hanasta kylmää, erikseen lämmitettyä vettä ruoanlaittoon jne. koskee lähinnä pieniä vauvoja ja muuten puolustuskyvyltään erityisen heikkoja ihmisiä, ei kaikkia.
Legionellaan kuolee myös täysin terveitä ihmisiä.
Ok. Sairastuvatko he samanlaisista pitoisuuksista kuin vastustuskyvyltään heikommat, ja onko lämpimästä vesijohtovedestä saatu tartunta miten tyypillinen?
Tiesittekö muuten että eniten bakteereja vessassa elää suihkupään sisällä, sinne kun jää kivasti lämmintä vettä hautumaan. Ehkä pitäisi käydä kylmissä suihkuissa.
Harvoinpa olen juonut siitä vessan suihkusta. Iho nimittäin pitää bakteerit aika hyvin kehon ulkopuolella.
Minä ainakin olen lapsena juonut suihkusta ja myöhemminkin huuhdellut suun tai jopa pessyt hampaat suihkussa, myös oma lapseni kauhoo vettä kylvyssä ja suihkussa suuhunsa. Joka tapauksessa kyllä sitä lämmintä vettä suihkussa helposti huuliin ja muille limakalvoille joutuu, eikö? Jotenkin tuntuisi että jos tämä bakteerimäärä olisi oikeasti suuri, esimerkiksi haavoja ei saisi lämpimällä vedellä huuhdella tulehdusriskin vuoksi.
veden lämpötilan pitäisi olla niin korkea, ettei monikaan vesijohtovedestä sinne joutuva bakteeri niissä lämpötiloissa elä. Raskasmetalleja sun muuta voi putkistosta liueta, siksi ei sitä pitäisi suuria määriä/pitkään nauttia.
19 kirjottamaan putkistossa seisovan veden kommenttiin... Mulle sillä ei ole mitään väliä :)
ÄLÄ JUOTA LAPSELLESI LÄMMINTÄ VETTÄ!!!! SINÄ SAAT AIDSIN
"Hanasta ei kannata koskaan ottaa lämmintä vettä juotavaksi tai ruuanlaittoa varten, osoittaa THL:n tuore tutkimus.
Siinä selvisi, että epoksihartsilla pinnoitetuista käyttövesiputkista liukeni putkiremontin jälkeen haitallista bisfenoli A -kemikaalia taloyhtiöiden lämpimään käyttöveteen.
Kylmään talousveteen kemikaalia ei sen sijaan liuennut. Tutkimuksessa oli mukana 10 taloyhtiötä eri puolilta maata." HS 21.3.2024
Vierailija kirjoitti:
no ei ole vaarallista
Lämpimässä vedessä on enemmän bakteereita kun kylmässä.
Jos putkissa on muovia, niin mikrobien ohella lämpimän veden mikromuovipitoisuudet ovat moninkertaiset verrattuna kylmään veteen. Aamuisinkin suositellaan juoksuttamaan hetken ajan vettä ennen sen käyttöä (kun on "maannut" putkissa).
Jos äiti on noin hömelö, ei kannata hankkia lapsia.
Kyllä niitä putkia ihan kaksi on. Kylmä ja kuuma. Joku luulee että tulevat yhtä putkea pitkin. Luuletko että se hana veden lämmittää?
Saattaa nimittäin vihloa hampaita/sattua kurkkuun kylmä vesi, jos on jotain vaivaa.. Eli tuskin tahallaan nirsoilee tai outoilee, lapset vaan ei useimmiten puhu itse tuollaisista.