Isä ei pidä tapaamissopimuksesta kiinni.
Pitkä tarina mutta yritän kertoa lyhyesti.
7-vuotias lapsi näkee isäänsä aika harvoin, koska tämä asuu toisessa maassa (Euroopassa kuitenkin). Aluksi meillä ei ollut minkäänlaista sopimusta ja minulla oli haave, että isä ja lapsi näkisivät niin usein kuin mahdollista. Aluksi se toimi (isä asui silloin vielä Suomessa). Huomasin kuitenkin, että isä lupailee liikoja, lupaa tulla silloin ja silloin muttei tulekaan. Siksi menimme lastenvalvojalle ja teimme tapaamissopimuksen. Tämä on nyt ensimmäinen laatuaan ja tämän vuoden voimassa, jonka jälkeen tehdään sitten taas uusi sopimus.
Maaliskuu (hiihtoloma) meni hyvin. Isä tuli Suomeen ja oli lapsen kanssa mummin (isän äidin) luona sen ajan kuin sopimukseen oli sovittu. Tässä välissä huomautan, että lapsen isä sai ITSE valita tapaamisajat, ehdotin hänelle mielestäni lapsen kannalta parhaimmat ajat (loma-ajat), joista isä valitsi ne kaksi viikkoa jotka sanoi voivansa tulla olemaan lapsen kanssa.
Nyt seuraava tapaaminen on maanantaina ja kestää viikon loppuen sunnuntaina. (siis ensi viikko). Isällä on ollut mahdollisuus ottaa yhteyttä minuun tai lapseen sähköpostitse, meillä molemmilla on omat sähköpostit, jotka luen päivittäin, ja lapsen isällä on nämä osoitteet (ollaan joskus viestitelty sähköpostitse). Tai kirjeitse, jossain vaiheessa isä laittoi kirjeitä lapselle, tosin nyt ei ole tullut moneen kuukauteen mitään.
LApsen isän äidin eli ex-anoppini kanssa olemme jonkinlaisissa väleissä, voisipa meitä pitää melkein kavereina. Silloin tällöin soitellaan, ja käymme lapsen kanssa siellä ja olen hänet kutsunut meille, jos joskus töiltään ehtisi jne. Lapsen isä saisi halutessaan/tarvittaessa numeroni äidiltään tai isältään, heillä molemmilla on puhelinnumeroni. Muuten emme lapsen isän kanssa ole missään yhteydessä. (minä yritin, esim kertoa lapsen kuulumisia jne, mutta kun se oli niin yksipuolista niin lopetin senkin.
Nyt tämä ex-anoppini kertoi (tekstiviestillä) että poikansa tulee suomeen jo pe-la-välisenä yönä. Joten voivat ottaa lapsen jo lauantaina luokseen. ja takaisin nykyiseen kotimaahan poika lähtee jo ke tai to, paluulippukin on jo ostettu. Minä meinasin räjähtää! Minä oikeasti kuvittelin, että nyt kun olemme käyneet lastenvalvojalla, alkaa tapaamisen sujumaan, VARSINKIN kun isä on saanut tapaamiset päättää! Mutta vielä mitä! Ei se mitään jos tämä olisi vain tämä kerta, mutta tällaista se on ollut AINA!! ERosimme kun lapsi oli noin 1,5 vuotias, joten siitä asti melkein. Tyhjiä lupauksia ja sopimuksia.
Mietin nyt, vienkö lapsen anopin luokse maanantaina ja haen keskiviikkona tai torstaina pois. Tai toinen vaihtoehto: en vie ollenkaan!
Itken ja tärisen täällä. Miksi ihmeessä lapsen isä ei ottanut yhteyttä minuun (se ei kyllä ole ihme ,onhan tällaissta sattunut aiemminkin, ajattelin vain että nyt kun on mustaa valkoisella viranomaisen vahvistamana niin loppuu se maton vetäminen jalkojen alta). yhteydenotto olisi ollut vain yksi sähköposti, jossa olisi kertonut milloin tulee suomeen, ja miksi ei voi pitää lasta sopimuksen mukaan ja onko ok mulle jne.
Mutta ei. Mitä tekisitte? Ja mitä siitä seuraa mulle, jos en nyt lasta luovutakaan, kun kerta isäkään ei pidä sopimuksesta kiinni
?
Kommentit (25)
ap:n käämit paloivat koska mies ei vaivautunut ilmoittamaan kyseisestä muutoksesta.
Toki kannattaa sanoa isälle, että jatkossa ilmoittaa muutoksista aiemmin.
Ja toki olen sanonut isälle kymmeniä kertoja. ja ystävällisesti.
Pointti tässä koko minun ap viestissäni onkin se, että KUN EI MIES TAJUA ILMOITTAA AIEMMIN!! kun ei ilmoita minulle ollenkaan!! nämä aina tulee kuin kirkkaalta taivaalta. kuulen ne jostain muualta esim nyt ex anopin kautta.
ap
eli kyllähän mulle ilmoitettiin, joo.
Että siinäkin voin mennä itseeni, sain siis tänään tietää että lapsen isä ottaakin lapsen la-ke/to eikä ma-su kuten sovittu. Ehkä tyhmänä oletin, että isä ilmoittaa suoraan mulle eikä äitinsä kautta.
Ehkä mä raivoon turhasta. Anteeks kaikille.
ap
Eli saithan sä tietää melkein viikon etuajassa,vingutko sä tosiaan kahen päivän takia=D
niin itse olisin tietty mennyt hotelliin, en tietenkään olisi tunkenut itseäni miehen uuteen kotiin.. :D
ap
Olen itsekin törmännyt samankaltaisiin tapauksiin. Mikään sovittu ei päde eikä muutoksista ilmoiteta.
Laitapa nyt ex-anopillesi viesti, että mies on sopinut tapaamisesta ma-su ja jos hän ei ilmoita sinulle muutoksista, pitää sinun tätä tapaamista noudattaa. Sitten kun mies laittaa viestin sinulle, voit sopia, milloin lapsi siellä äidillään sitten on.
Ja tietenkään sinun ei tarvitse miettiä, miten lapsen tapaamiset isän kanssa parhaiten toteutuvat. Kyllä se isäkin on aikuinen, mutta silti tapaa lastaan vain äidillään ja laittaa äitinsä sopimaan muutoksista. Mammanpoika tosiaan!
Suosittelen, että et estä tapaamisia koston vuoksi mutta että pidät vähän jäykästi kiinni sopimuksesta ja siitä, että muutoksista ilmoitetaan ja että nimenomaan mies ne ilmoittaa eikä laita äitiään juoksutytöksi. Jos ei muuten tajua, niin laita sille miehelle tekstiviesti!
Aapeen käämit paloi kun ulkomailta suomeen tuleva mies hakee lapsen pari päivää ennen kuin ja näinollen palauttaa pari päivää ennen kuin AP haluaa????