Käyttäytyminen hautajaisissa
Tässä joku päivä oli kirjoitus hautajaispukeutumisesta, nyt sitten lasten käytöksestä.
Olin muutama viikko sitten hautajaisissa. Lähiomaisissa muutama pienempi lapsi (lastenlastenlapsia) mukana. Mä ymmärrän sen että 2v ei nyt ihan hiljaa malta istua paikallaan. Sitä en ymmärrä kuitenkaan että sen tenavan annetaan juosta ja kirkua (se oli oikeasti kirkumista, ei mitään pientä iloista huutoa) pitkin salia.
Sitäkään en ymmärrä että siihen leikkiin päästettiin mukaan myös toisen perheen 4v ja 7v lapset, meno oli hetken aikaa aika villiä.
Tuon 2v tytön äiti luki adressit, ja tämä tyttö roikkui koko sen ajan äitinsä jaloissa huudellen milloin mitäkin. Äiti koitti hyssytellä ja välillä lukea adresseja. Lapsen isä istui pöydässä reagoimatta mitenkään siihen asti kunnes tämä tyttö yhtäkkiä keksi että hän haluaa ulos. Eli isä (lähiomainen) lähti kesken adressien lukemisen tämän tytön kanssa ulos.
Jos tuntee oman tenavansa ja tietää että on vilkas, voisiko vaikka ottaa jotain sellaista lelua tai ajanvietettä mukaan että lapsi pysyisi suht aloillaan ja hiljaa edes sen adressien luvun (ja muiden ohjelmanumeroiden) ajan?
Kyllä, myös itselläni on lapsia, joista yksi on ollut samanlainen todella vilkas ja temperamenttinen. Mutta tarpeen tullen hänet on saatu pysymään paikoillaan lelujen tai kirjojen tms. avulla. Tai karkkien viimeisenä keinona.
Ei hautajaisissa tarvitse istua mykkänä suupielet alaspäin, mutta ei lasten elämöinti saa myöskään häiritä puheita ja lauluja.
Kommentit (11)
taas on ollu uusavuttomuus huipussaan. Ei voi kieltää kun tulee paha mieli, ja tenava pompottaa vanhempia miten tykkää jo ton ikäsenä. Just.
Eikä missään muuallakaan. Ärsyttää vastaavanlainen terrorisointi myös koulujen joulu- ja kevätjuhlissa. Jotkut päästävät lapsensa juoksemaan ja kiljumaan esitysten aikana, jopa kiipeilemään lavalle kun koululaiset yrittävät esittää ohjelmaa.
Munkin lapseni juhlissa opettajat on jopa joutuneet viemään näitä lapsia pois esityslavalta, kun vanhemmat eivät ole tehneet mitään.
Ihan käsittämätöntä. Jos ei lapsiaan tosiaan pysty pitämään mitenkään aisoissa, niin sitten pitää poistua ulos muita häiritsemästä.
Jos vanhempia ei kiinnosta adressien luku tai joulujuhlaohjelma niin antavat sitten lasten möykätä. Jos se ohjelma kiinnostaisi vähän niitä vanhempiakin, he varmaan pitäisivät lapset hiljaisina.
eikä silloin ole tod. mistää pompottamisesta kyse.
nyt ei ole mitään merkitytä sillä onko ohjelma kiinnostavaa vanhempien mielestä. Se on tilaisuus jossa pitää jotkut käytöstavat olla, kiinnosti ohjelma tai ei.
eikä silloin ole tod. mistää pompottamisesta kyse.
niin tietäisit että todellakin oli pompottamisesta kyse. Sekä vanhempien että isovanhempien.
käytöstä. Oma kaksivuotiaani on myös vilkas, mutta niinpä meille on tullut kaksiin hautajaisiin lapsenvahti mukaan muistotilaisuuteen ja vienyt lapsen muualle leikkimään. Mielestäni kyse ei ole pelkästään siitä, että lapsi häiritsee muita, vaan myös siitä, että pieni lapsi ei ymmärrä, miksi aikuiset ympärillä ovat surullisia ja itkevät. Minä haluan myös itse itkeä läheisen ihmisen muistotilaisuudessa ihan niin paljon kuin itkettää, enkä halua huolehtia silloin siitä, mitä kaksivuotias tekee. Muistotilaisuus on tärkeä osa surutyötä, ja minä koen että olisin jäänyt jostain olennaisesta paitsi, jos tuonkin ajan olisin kaitsenut tylsistynyttä tai hämmentynyttä lasta.
Jos vanhempia ei kiinnosta adressien luku tai joulujuhlaohjelma niin antavat sitten lasten möykätä. Jos se ohjelma kiinnostaisi vähän niitä vanhempiakin, he varmaan pitäisivät lapset hiljaisina.
Tuskin kukaan menee hautajaisiin niiden "kiinnostavan ohjelman" vuoksi. Tuskin myöskään koulun joulujuhlaan tai päättäjäisiin, vaan siksi kun pitää nähdä oma lapsi esiintymässä tai hakemassa todistustaan.
Yleiset käytöstavat pitäisi osata riippumatta siitä, millaista ohjelma milloinkin on.
Ei se lapsen hiljaisena tai ainakin paikallaan pitäminen ohjelmallisissa tilaisuuksissa pitäisi olla jokaisen vanhemman kansalaisvelvollisuus- Kursseja aiheesta voisivat järjestää vaikka MLL, seurakunnat tai kansalaisopistot, ja tietenkin lapsettomat ihmiset. Ja ne, joilla on vain yksi ehdottoman hiljainen ja rauhallinen lapsi.
tässä tapauksessa vanhemmilta (isältä). Olemmekohan itse kasvattamassa nuoristamme samanlaisia tahvoja, kun mikään ei enää olekaan itsestään selvää...
vm-70
meillä lapset 8v, 6v ja 2v. Tiesin että siskoni olisi nauttinut vaan lasten naurusta hautajaisissaan mutta en olisi antanut 2veen juosta ja kiljua. Hän kyllä toimituksen lopulla alkoi olla levoton mutta mies otti hommakseen pitää lapsi rajoissa jotta minä sain surra rauhassa. Sitä en kyllä tajunnut kun anoppini sanoi ettei 2veen pitäis tulla mukaan...totta kai 2vee on oikeutettu tulemaan tätinsä hautajaisiin etenkin kun lapsi oli tädille tosi rakas! Lapsesta lähtee aina jonkin verran ääntä mutta joku raja tietty!
ja jos ei saa lasta hiljaseksi,niin sitten lähteköön ulos!