Sinä naikkonen, joka istuit klo 17.40 Palokan moottoritiellä auton etupenkillä tyttö sylissäsi:
Etkö tosiaan tajunnut vaarantavasi oman lapsesi hengen? Takapenkillä näytti olevan isot ostokset - olivatko ne niin tärkeitä, että niiden takia kannatti saattaa lapsi hengenvaaraan?
Sen lisäksi että laiminlöit huolenpidon lapsestasi, annoit hänelle erittäin huonoa liikennekasvatusta. Tyttäresi ottaa sinusta mallia, tällaisenko esimerkin haluat antaa?
Tai jos tyttö oli jonkun muun kuin sinun, niin tämäkö on tapasi hoitaa ja kantaa vastuuta muiden kalleimmista aarteista?
Ajoin perässäsi ja ohitsesi, joten voit itse päätellä, onko auton merkki ja rekisterinumero tiedossani.
Kommentit (81)
Mutta en ole nähnyt muiden lapsia ilman turvavöitä autoissa paitsi romanien. Meillä on vanha kottero mutta turvaistuimet on mahdollisimman hyvät ja sitten nämä ajelevat paremmilla autoillaan niin että lapset sen kun pompsahtelee takapenkillä;-)
Minä kyllä olen nähnyt turhankin usein nimenomaan muiden kuin mainitsemasi ryhmän kuljettavan lapsia ilman turvavöitä! Naapurimme kuskaavat jatkuvasti nuorinta lasta (2v) sylissä ja tuttavaperheessä lasten on lupa hyppiä matkailuautossa matkan aikana, koska "muuten kyllästyisivät". Nämä vain lähimmät esimerkit...
SINÄ olet tietysti oikeassa, miksi ihmeessä tarvitset itsellesi vahvistusta täältä?????
mun mielestä tällaset avaukset ovat ihan hyviä, koska ne saa ehkä jotkut tän lukevat ajattelemaan, kannattaako itse toimia niin. Ihmettelen kyllä tätä aggressiivisten purkausten määrää, jonka tää alotus herätti.
Mä kanssa oon sitten sen verran kukkahattutäti, että ihmettelen tollasta todennäköisyyksien laskentaa. Joo, ehkä on epätodennäköistä, että se kolari sattuu just sillon kun joku kuljettaa lasta sylissä. Et kuitenkaan voi koskaan tietää, josko joku rattijuoppo vaikka ajaa päälle. Varmaan aika harva kolari on ihan tahallaan aiheutettu, ja niissäkin tahallisissakin voi olla mukana se toinen osapuoli, jolle se on yllätys.
Niin ja ennen kun joku saivartelee: Voihan se rattijuoppo ajaa päälle vaikka kävelytiellä, eikä kaikelta voi kuitenkaan välttyä. Mutta joku niin simppeli asia, kun turvavyö ja turvaistuimet (tai pyöräillessä kypärä), on niin käteviä tapoja minimoida riskit. Mä en vois antaa itelleni anteeksi, jos mun lapsi kuolisi tai vammautuisi mun oman välinpitämättömyyden takia.
mitä meinasit tehdä auton merkillä ja rekisterinumerolla? Arkistoida kokoelmiisi vai?
jostain vieraasta täysin tuntemattomasta muksusta?
sitä valitettavasti tee.
Turvallista matkaa kaikille.
Taulukossa kuolleet ja loukkantuneet
1970-luku
1970 1055 16028
1971 1143 16026
1972 1156 15985
1973 1086 15859
1974 865 14167
1975 910 14157
1976 804 11706
1977 709 11309
1978 610 8701
1979 650 8762
...
2005 379 8983
2006 336 8580
2007 380 8446
2008 344 8513
2009 279 8057
2010-luku
2010 248 7072
Ja kun miettii, että automäärä ja ajetut kilometrit ovat moninkertaistuneet (koko liikenteelle ajettujen kilomertien määrä on noin kaksinertainen nyt verrattuna vuoteen 1980), turvallisuus on parantunut huimasti.
Suurimmat tekijät ovat turvavöiden yleistyminen ja tietysti autojen turvaominaisuudet (rakenne ja mm. turvatyynyt)
Eli eipä ne 70-luvulla kuolleet ole täällä kommentoimassa.
sillä olen joka tapauksessa oikeassa - ja te tiedätte sen. ap
Jossain nettipalstalla jeesustelu jälkikäteen on yhtä tyhjän kanssa.
Miten joku voi ollan noin kiinnostunut tai huolestunut jostain vieraasta täysin tuntemattomasta muksusta?
mutta onneksi osa ihmisistä vielä kantaa huolta toistenkin lapsista.
ap
Ollakseen välittävä ihminen sinun täytyy uskaltaa puuttua asioihin ihan siellä oikeassa elämässä silloin kun pahoja asioita tapahtuu.
Lasken sinut samaan luokkaan idiootteja ihmisiä jotka netissä päivittelee naapurin lähtemistä kännissä autolla, sen sijaan että olisi estänyt sen tai edes soittanut poliisit. Tai päivittelet täällä lasten yksinjättämistä päiväkausiksi sen sijaan että uskaltaisit edes soittaa lastensuojeluut jos ei itse uskalla puuttua.
Jeesustelulla annetaan itselle hyvä mieli ja tekosyy siihen miksei oikeasti puututtu asiaan.
Voi kuolla jo kolarissa,jossa vauhtia on 30 km/h, jos ei ole kiinni turvaistuimessa/turvavöissä.
Katsokaa vaikka :
Fatal crash test kids car safety.wtm
Video ja auto vanhoja, uusi auto ei ehkä hajoa yhtä dramaattisesti vastaavassa törmäyksessä, mutta lapsille käy ihan samalla tavalla vaikka olisi kuinka hieno auto jos eivät ole kiinni.
Se tuo epäkohtia useampien ihmisten tietoon ja herättää keskustelua. Eikä jeesustelu sulje pois sitä, että voi MYÖS soittaa poliisit tai puuttua asiaan muuten livenä. Eihän ap:kaan ole sanonut ettei soittanut poliiseja, ties vaikka olisi soittanut!
ja joo nämä perheet joilla on monta lasta ovat kaikkein pahimpia.
näen niitä täällä ylivieska-sievi-nivala akselilla päivittäin.
mutta nehän onkin herran hallussa...
aina saa hillitä itsensä ettei käy niille vanhemmille asiasta mainitsemassa.
jos hän on kasvot menosuuntaan ja koska 4- ja 6-vuotiaita (tai 3- ja 5-vuotiaita silloin vuosi sitten) ei pelkkä koroke suojaa kolarissa yhtään mitenkään.
Yksi sukulaisperheeni myös on erittäin erikoinen; rahaa on vaikka kuinka, autokin on lähes uusi, mutta lapsilla ihan surkeat turvaistuimet. alle 2-vuotias istuu turvavyöistuimessa kasvot menosuuntaan, 4-v istunut jo tosi kauan pelkällä korokkeella ja 7-v ei ole aikoihin "tarvinut" mitään muuta kuin lannevyön. Suututtaa paljonkin, mutta minkäs teet..
Meilläkin just siirrettiin 1v takapenkille turvaistuimeen kasvot menosuuntaan. 4v ja 6v on istuneet vuoden korokkeilla - häh, miks ei??
Tutustu fysiikkaan ennen kuin alat "opettaa" muita. Newtonin III laki eli liikemäärän säilymislaki on hyvä paikka aloittaa tässä tapauksessa. Taidat olla hieman yksinkertainen...
Suurimmat tekijät ovat turvavöiden yleistyminen ja tietysti autojen turvaominaisuudet (rakenne ja mm. turvatyynyt)Eli eipä ne 70-luvulla kuolleet ole täällä kommentoimassa.
Itse tunsin yhden 70-luvulla kolarissa kuolleen, sekin oli aikuinen.
Yleensä vauvalla tai korkeintaan kahdella nuorimmalla on turvakaukalo/istuin ja loput 2-3v ylöspäin istuvat (tai seisovat..) autossa miten sattuu. Nähty on, MONTA kertaa.
Yksi sukulaisperheeni myös on erittäin erikoinen; rahaa on vaikka kuinka, autokin on lähes uusi, mutta lapsilla ihan surkeat turvaistuimet. alle 2-vuotias istuu turvavyöistuimessa kasvot menosuuntaan, 4-v istunut jo tosi kauan pelkällä korokkeella ja 7-v ei ole aikoihin "tarvinut" mitään muuta kuin lannevyön. Suututtaa paljonkin, mutta minkäs teet..
meillä on istuin jokaiselle lapselle, 4v. istuu turvavyöistuimessa, muut turvaistuimissa, joten äläpä yleistä. Ja oon muuten todennu, että kaikin puolin helpompaa, jos lapsille on istuimet, kuin yrittää kuskata ilman..
ja joo nämä perheet joilla on monta lasta ovat kaikkein pahimpia.
näen niitä täällä ylivieska-sievi-nivala akselilla päivittäin.
mutta nehän onkin herran hallussa...
aina saa hillitä itsensä ettei käy niille vanhemmille asiasta mainitsemassa.
miksi et ilmoita poliisille, kun riittävästi tulis ilmoituksia, ni varmaan pitäisivät ratsian. Tämä on samaa tasoa, kun lestadiolaisia moititaan, ku jättävät lapsensa hoitamatta perusteella, että kyllä Jumala omistaan huolen pitää, eikä kukaan tee lastensuojeluilmoitusta vaikka puolialaston parivuotias lapsi juoksee keskellä yötä pitkin kyliä..
t.VL
sillä olen joka tapauksessa oikeassa - ja te tiedätte sen. ap
siis mitä ihmettä, kuinka joku voi olla eri mieltä ap:n kanssa tällaisesa asiassa?! kehtaatteko myöntää, että olisitte itse ajaneet ohitse yhtään ihmettelemättä tuollaista touhua, että lapsi ei ole turvavöissä ja vieläpä toisen matkustajan sylissä?? voi hyvä luoja. kaikenlaisia ihmisiä, ei helvetti..kun ei se aivokapasiteetti näköjään riitä ymmärtämään mikä on turvallista käytöstä liikenteessä ja mikä idioottimasita ja vaarallista. ja poliisille soitto heti tuollaisissa tilanteissa.
Kyllä hämmästyttää nämä kommentoijat, jotka nimittelevät aloittajaa jeesustelijaksi! Taisi kolahtaa?
Nykypäivänä tiedotetaan kyllä niin paljon liikenneturvallisuudesta, että täytyy olla täysi idiootti pitäessään lasta sylissä liikkuvassa autossa. Itse soittaisin kyllä poliisille ja voisin mielelläni ottaa kyylän leiman otsaani jos se mahdollisesti pelastaisi jonkun lapsen hengen.