Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä naikkonen, joka istuit klo 17.40 Palokan moottoritiellä auton etupenkillä tyttö sylissäsi:

Vierailija
18.07.2011 |

Etkö tosiaan tajunnut vaarantavasi oman lapsesi hengen? Takapenkillä näytti olevan isot ostokset - olivatko ne niin tärkeitä, että niiden takia kannatti saattaa lapsi hengenvaaraan?

Sen lisäksi että laiminlöit huolenpidon lapsestasi, annoit hänelle erittäin huonoa liikennekasvatusta. Tyttäresi ottaa sinusta mallia, tällaisenko esimerkin haluat antaa?

Tai jos tyttö oli jonkun muun kuin sinun, niin tämäkö on tapasi hoitaa ja kantaa vastuuta muiden kalleimmista aarteista?

Ajoin perässäsi ja ohitsesi, joten voit itse päätellä, onko auton merkki ja rekisterinumero tiedossani.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. on tavallinen av-mamma joka osaa vain päivitellä jälkikäteen ei uskalla oikeasti toimia.

Vierailija
62/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole oikeasti tietoinen tapahtuman taustoista! Voihan olla että kyseessä "taparikollinen", mutta mitä jos kyseessä äkkinäinen hätätilanne tai muuta..

Lapsi olisi saattanut vaikka loukkaantua ja sitä ollaan kyyditsemässä hoitoon. Kyllä täällä varmasti moni ajattelee et silti turvaistuimeen vaikka huudon kanssa mut tunnustan kyllä et itse pitäisin lapsen mieluummin sylissä jos tuo turvaa hätätilanteessa. Tai ylipäätään on saattanut tulla yllättävä este/meno...mikä tahansa!

Siis pointti nyt vaan on että pidetään omista asioista huolta kun hyvin harvoin tiedetään toisten asioita oikeesti. Tai jos todella huoli niin sitten puututtava hetkessä eikä natista nimettömänä jossain nettipalstalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveämpiä, ei niin mutkaisia, moni tieosuus on nykyisin moottoritietä jne. Nopeusrajoitukset tulivat Suomeen vuonna 1978.

Aikaisemmin oli myös tavallisempaa että autossa oli liikaa ihmisiä.

Taulukossa kuolleet ja loukkantuneet

1970-luku

1970 1055 16028

1971 1143 16026

1972 1156 15985

1973 1086 15859

1974 865 14167

1975 910 14157

1976 804 11706

1977 709 11309

1978 610 8701

1979 650 8762

...

2005 379 8983

2006 336 8580

2007 380 8446

2008 344 8513

2009 279 8057

2010-luku

2010 248 7072

Ja kun miettii, että automäärä ja ajetut kilometrit ovat moninkertaistuneet (koko liikenteelle ajettujen kilomertien määrä on noin kaksinertainen nyt verrattuna vuoteen 1980), turvallisuus on parantunut huimasti.

Suurimmat tekijät ovat turvavöiden yleistyminen ja tietysti autojen turvaominaisuudet (rakenne ja mm. turvatyynyt)

Eli eipä ne 70-luvulla kuolleet ole täällä kommentoimassa.

Vierailija
64/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisit jo poliiseille asiatsa ilmoittanut.

Vierailija
65/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi 36 pieni Tutustu fysiikkaan ennen kuin alat "opettaa" muita. Newtonin III laki eli liikemäärän säilymislaki on hyvä paikka aloittaa tässä tapauksessa. Taidat olla hieman yksinkertainen...

Voi olla, että olen yksinkertainen, mutta kuitenkin oikeassa. On aivan sama ajatko 60 km/h päin kallioseinää, joka anna periksi, vai nokkakolarin samanlaista autoa vasten. Jos sinua helpottaa voit kuvitella autojen väliin vaikkapa ohuen paperin. Niinpä 60 km/h nokkakolari on sama kuin ajaisit vasten kallioseinää. Ja 30 km/h nokkakolari on sama kuin ajaisit 30 km/h vasten kallioseinää. Edellyttäen siis että autot ovat samanlaisia.

Sulla on opinnot ilmeisesti sen verran kesken, että arvelet kyseessä olevan kimmoinen törmäys? Kyseessä on kuitenkin epäelastinen törmäys, jossa osa liike-energiasta muuttuu muodonmuutoksiksi ja lämmöksi.

terveisin 36

Vierailija
66/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo nämä perheet joilla on monta lasta ovat kaikkein pahimpia.

näen niitä täällä ylivieska-sievi-nivala akselilla päivittäin.

mutta nehän onkin herran hallussa...

aina saa hillitä itsensä ettei käy niille vanhemmille asiasta mainitsemassa.

näitä tosiaan näkyy. Viimeisimmässä tapauksessa oli oikein hieno auto kyseessä, vetivät vielä asuntovaunua. Ja aivan pientä vauvaa perheen äiti nosteli vänkärin paikalla.

Äly hoi, älä jätä.

Vierailija
67/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
68/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä aina miettii, että miten ihmeessä on koskaan selvinnyt lapsuudestaan 70-luvulla, jolloin ajeltiin aina ilman turvavöitä...

niin moni ei selvinnyt.

Tiesitkö, että vaikka 70-luvulla autoja oli paljon vähemmän kuin nykyään, sattui vakavia onnettomuuksia selvästi enemmän kuin nykyään.

...Vai oliko se sittenkin niin, että kun sinä selvisit 70-luvusta hengissä niin ei kenellekään muullekaan voinut mitään sattua ö.Ö

Vierailija
69/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

shokeeraavan näkymän älyvapaiden tuuriinluottajien sielunmaisemaan!

En ymmärrä MIKÄ saa ihmisen perustelemaan ja selittelemään että on ok pitää pientä lasta sylissä autossa!

Kun vähän miettii, tajuaa kuitenkin, että todennäköisesti asiaa selittää useimpien kohdalla se, että harrastetaan itse vastaavaa koska se on niin helppoa ja mukavaa. Periaatteessa tiedetään vaarallisuus, mutta koska oma mukavuudenhalu on voimakkaampi, vaara kielletään voimakkaasti ja koitetaan vaientaa ne, jotka muistuttavat noista vaaroista ja edesvastuuttomuudesta.

Näinhän se homma toimii kaikissa muissakin asioissa, joissa vanhemmat toimivat vastoin lapsensa etua.

Kuka kehtaa myöntää, että esim. liikenteessä, jossa JOKAINEN AIKUINEN IHMINEN TIETÄÄ MAHDOLLISET VAARAT JA SUOJAUTUMISKEINOT, ei huolehdi lapsensa turvallisuudesta? Harva! Vaikka aika usea turvallisuuden laiminlyökin, mutta jos asiasta pitäisi jossain tervejärkisten ihmisten edessä kertoa, eihän sitä kukaan tekisi. Kukaan ei kehtaisi kertoa, että meidän Jesse istuu kauppamatkoilla polvillaan auton takapenkillä ja Mirkku isin sylissä. Hullunahan sellaista pidettäisiin!

Vierailija
70/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä aina miettii, että miten ihmeessä on koskaan selvinnyt lapsuudestaan 70-luvulla, jolloin ajeltiin aina ilman turvavöitä...

ei oikein tajuuuu!

Jos ei ymmärrä, että kuolleet ihmiset eivät ole täällä kertomassa asioista, ei voi ymmärtää, että lukemattomat ihmiset ovat pelastuneet onnettomuuksista, joissa olisivat kuolleet menneinä vuosikymmeninä!

Ettekä varmaan ole koskaan nähneet uutisia taajamassa tapahtuneista onnettomuuksista, jossa aikuiset ihmiset on kuolleet, kun on oltu ilman vöitä. Minäpä olen.

Lapsi ei kestä murto-osaakaan siitä tällistä mitä aikuinen kestää. Mutta kun evvk niin evvk.

Mua kanssa ärsyttää ihan tuhannesti tämä asia, kun ympärillään näkee mukafiksujenkin ihmisten muuttuvan "herran haltuun" -tyypeiksi kun lapsia on tarpeeksi ja kiinnittely istuimiin käy liian rasittavaksi. Että Herra varjelkoon tosiaan - ja antakoon vanhemmille järkeä!

Vierailija
71/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin joka imetti vauvaa ja ajoi samalla autoa! Kyllä sai muutaman murhaavan silmäyksen liikennevaloissa, mutta vaan nauroi ja vilkutti. Toinen mihin olen törmännyt niin lapsella on turvakaukalo, mutta se laitetaan ilman vöitä autoon, en tarkoita jalustallisia kaukaloita vaan ihan vanhempi turvaistuin takapenkille ja menoksi.

Surullista...

Vierailija
72/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku todennäköisyyksiin vedonnut kommentoisi sitten kun joutuisi itse kolariin ja lapsi kuolisi syliin, kun nyt vaan oli lottovoiton veroinen todennäköisyys, että niin tapahtuisi.

"Pitäisköhän lotota!"

"Olipa hiton huono tuuri!"

"Tästä lähtien ei kyllä tartteta ainakaan turvavöitä, kun ei lottovoitto tule samaan perheeseen kahta kertaa!"

"Elämä on"

Todennäköisyyksistä viis, kannattaa ennemminkin miettiä joka kerta autoon lähtiessään, että se kolari voi osua kohdalle ihan yhtä

todennököisesti tänään kuin huomennakin. En IKINÄ saattaisi tietoisesti lastani noin suureen vaaraan!

Kiitos ap että otit asian esille, koska se selvästi vaatii keskustelua.

Vierailija
73/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa, ovatko AP:n manaamat ihmiset kotona turvallisesti jo aikoja sitten?

Ihmiset, miksi annatte jallittaa itseänne älyvapaisiin keskusteluihin. Joku AP masturboi ja hekumoi kun katselee vastausten määrää.

Hän on olemassa, koska sai aikaan keskustelun.

Vierailija
74/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa, ovatko AP:n manaamat ihmiset kotona turvallisesti jo aikoja sitten?

Ihmiset, miksi annatte jallittaa itseänne älyvapaisiin keskusteluihin. Joku AP masturboi ja hekumoi kun katselee vastausten määrää.

Hän on olemassa, koska sai aikaan keskustelun.

kaikki eivät pääse.

Ja tämä on hyvä keskustelu, hyvinkin ajankohtainen aina itseasiassa. Aina löytyy vanhempia jotka eivät piittaa turvallisuudesta tai kuvittelevat ettei heille voi sattua mitään.

Vaikka he ajaisivat sääntöjen mukaan yms. mutta voi tulla vastaan joku joka ei autoaan syystä tai toisesta hallitsekaan ja siinä on muut autoilijat ja sivulliset vaarassa.

Vierailija
75/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikein tajuuuu! Jos ei ymmärrä, että kuolleet ihmiset eivät ole täällä kertomassa asioista, ei voi ymmärtää, että lukemattomat ihmiset ovat pelastuneet onnettomuuksista, joissa olisivat kuolleet menneinä vuosikymmeninä! Ettekä varmaan ole koskaan nähneet uutisia taajamassa tapahtuneista onnettomuuksista, jossa aikuiset ihmiset on kuolleet, kun on oltu ilman vöitä. Minäpä olen. Lapsi ei kestä murto-osaakaan siitä tällistä mitä aikuinen kestää. Mutta kun evvk niin evvk. Mua kanssa ärsyttää ihan tuhannesti tämä asia, kun ympärillään näkee mukafiksujenkin ihmisten muuttuvan "herran haltuun" -tyypeiksi kun lapsia on tarpeeksi ja kiinnittely istuimiin käy liian rasittavaksi. Että Herra varjelkoon tosiaan - ja antakoon vanhemmille järkeä!

siis oikeesti, ollaan aika onnekkaita, jotka olemme selvinneet sieltä lapsuudesta tähän päivään, kun ei ollut sellaista turvallisuuskulttuuria kuin tänä päivänä.

Tämän toteaminen ei tarkoita sitä, ettenkö itse käyttäisi turvavöitä tai sitoisi lapsiani turvaistuimiin. Tosiasia kuitenkin on, että kun itse olin lapsi, ei meidän autossa edes ollut takapenkillä turvavöitä.

On myös monta muuta asiaa, jotka ovat muuttuneet turvallisemmiksi omasta lapsuudestani. Muistan, miten kotikaupunkiini tehtiin pyöräteitä aina sen jälkeen, kun joku koululainen jäi auton alle - ja kun pyöräilykypäriä ei ollut, niin oli monta kuolemantapaustakin joukossa. Itse olen vetänyt myös pyörän ympäri kuperkeikan, onneksi oli pehmeä alusta. Se, että olen itse selvinnyt, ei tarkoita sitä, ettenkö NYT käyttäisi kypärää tai pakottaisi lapseni käyttämään kypärää. Silloin vain ei ollut kypäriä.

Sori en ymmärrä vauhkomieltä tuosta kommentista. Pakko välillä miettiä, että miten sitä ollaan selvitty... Leikittiinkin niin hurjissa paikoissa, ja ihan yksinään, että ei tänä päivänä varmaan kukaan...

Vierailija
76/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmestyä. Just toi, että kiinnität jonkun virheen tehneen ihmisen rotuun, kansallisuuteen tms. huomiota tekee susta rasistin.

En ole rasisti Mutta en ole nähnyt muiden lapsia ilman turvavöitä autoissa paitsi romanien. Meillä on vanha kottero mutta turvaistuimet on mahdollisimman hyvät ja sitten nämä ajelevat paremmilla autoillaan niin että lapset sen kun pompsahtelee takapenkillä;-)

Vierailija
77/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin muistaa, että todennäköisesti suurin hyöty siitä, että (neuroottisesti) huolehtii lapsen turvaistuimeen jokaiselle lyhyellekin matkalle ilman yhtään poikkeusta mistään syystä, on oma mielenrauha. Lapsen mielenrauhaa ylimääräinen hössötys voi tosin jopa järkyttää.

Yksi skenaario, miten ensimmäisessä viestissä kuvailtu tapahtuma on voinut syntyä: on oltu ostoksilla ja ostettu yllättäen jotain, mikä mahtuu vain takapenkille. Vaihtoehto olisi, että lapsi jäisi toisen aikuisen kanssa odottamaan, että toinen vie tavarat kotiin ja palaa noutamaan. Voitaneen kuvitella tilanteita, joissa tämä aiheuttaisi liki kohtuuttomia hankaluuksia?

Väitän, että faktisesti suurempia riskejä kuin yksittäinen automatka ilman turvaistuinta otetaan vaikka millä mitalla.

Vierailija
78/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen Ap sitä vain ja ainoastaan että jos olet huolestunut muiden lapsista ni.. Miks helvatassa sä et tehny asialle mitään?

Päivittelit ohiajaessasi tilannetta ja päätit tulla myöhemmin oikein rinta rottingilla haukkumaan kyseistä kuskia ilmeisesti samalla toivoen hurraahuutoa kanssaporukalta?

Ihan sama kuin joku kävelee juopuneen naisen ohi joka vie lastansa kotiinpäin ja kauhistelee ja manailee asiaa sitten jossain fuc*in netissä?

Hienoa AP, hurraahuuto sun huolestuneisuudesta.. Tsiisus..

Vierailija
79/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meneppä käymään Kyproksella. Mä kauhistelin siellä oikeen urakalla kun vähintään valehtelematta joka toisella oli lapsi sylissä etupenkillä, tai sitte penskat seiso takapenkillä ilman minkäänlaista turvavyötä. Vauhtia on tuhatta ja sataa, ylinopeutta selvästi ja kaupungissa ne hurjasteli minkä kerkesivat ja ängivät millon mistäkin pienestä välistä kun olla ja voi. Siellä oli aika hurjaa menoa.

Vierailija
80/81 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kyllä ovat romanit, venäläiset ja wt:t, jotka lapsiaan kuskaavat ilman turvavöitä. Huomattu on valitettavan monta kertaa :(

taisin nähdä pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen kerran romaniperheen, joiden autossa vauva istui kaukalossa ja se n.3v turvaistuimessa.

Kenenkähän auton olivat varastaneet!? Toivottavasti palauttavat edes lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä