Neuvolath oli kauhuissaan yksivuotiaani ruokavaliosta
mutta minä pidän pääni. Mielestäni syötän lapselleni keskimääräistä huomattavasti terveellisempää ruokaa - keksien, jätskin, karkin, mehujen, sokerijogurttien, murojen, vaalean leivän syöttäjiä vain vähän toppuutellaan vaikka ne juuri ovat sitä oikeasti epäterveellistä
Aamupalaksi lapsi saa munakasta tai kaurapuuroa voisilmällä, joskus maustamatonta normaali- tai runsasrasvaista jogurttia marjoilla ja keitetyn kananmunan
Lounaaksi syömme erilaisia keitettyjä tai tuoreita vihanneksia ja jotain lihaa/kalaa
Välipala on yleensä maustamatonta jogurttia ja marjoja, nyt jogurtti oli loppu niin annoin pari vatajan nitriititöntä nakkia ja kurkkua
Päivällinen on vastaava kuin lounas
Iltapala on vastaava kuin aamupala tai välipala
Keksejä, karkkia, mehuja, eineksiä, mitään sokerista meillä ei käytetä lainkaan, rasvat on luonnollisia rasvoja eikä niitä pelätä - lapsi tarvitsee rasvaakin.
Kommentit (68)
Kunnon lihaa tai kalaa meillä syödään joka päivä, yleensä kaksi kertaa päivässä. Ostan jalostamattomia ruhonosia ja teen itse, en osta marinoituja tuotteita ja makkaroita meillä syödään harvoin, silloin vain lihaisia versioita.
Liukoisen kuidun terveysvaikutukset uskon, mutta liukenemattoman kuidun rummutusta en ymmärrä siinä määrin kuin mitä meille suositellaan. Viljakuitu on pääasiallisesti liukenematonta, se siis vain lisää ulosteen massaa. Suurimmat terveyshyödyt on liukoisella, jota lapsi saa kaurapuurosta, jos ei jokapäivä niin aika usein kuitenkin. Liukoista kuitua on myös vihanneksissa ja marjoissa joita meillä syödään runsaasti joka päivä. Käytämme myös paljon pähkinöitä ja siemeniä, nekin ovat hyvin kuitupitoisia.
Hedelmiä meillä syödään joskus, mutten näe tarpeelliseksi jatkuvasti ostaa ulkomailta lentoteitse tuotuja hedelmiä kun pakastin on itse kerättyjä suomalaisia marjoja täynnä. Marjat ovat myös ravitsemuksellisesti huomattavasti arvokkaampia kuin hedelmät.
joka oli varustettu melko tarkalleen nykyihmisen kaltaisella geeniperimällä, saaneen viljaa? Silloin keräiltiin ja metsästettiin. Viljan käyttö ravinnoksi tuli ylipäänsä mahdolliseksi vasta kun keksittiin jauhaminen ja keittäminen. Ihminen ei kykene käyttämään ravinnoksi kypsentämätöntä viljaa.
Tällaisella kivikausidieetillä olevat siis syövät ruuan sellaisena, kuin luonto sen suo. Itseäni iljettäisi raaka liha, mutta en kai minä ole mikään muita neuvomaan.
Vierailija:
joka oli varustettu melko tarkalleen nykyihmisen kaltaisella geeniperimällä, saaneen viljaa? Silloin keräiltiin ja metsästettiin. Viljan käyttö ravinnoksi tuli ylipäänsä mahdolliseksi vasta kun keksittiin jauhaminen ja keittäminen. Ihminen ei kykene käyttämään ravinnoksi kypsentämätöntä viljaa.
Menee jotenkin yliampuvaksi.....
Meidän lapset kuolis noilla ruokamäärillä.Muutenkin ovat tosi laihoja molemmat.
Itselleni vilja ei oikein sovi, saan siitä vatsavaivoja, ihottumaa, väsyneen ja huonon olon jne. Keliakiakokeissa olen käynyt, en saanut diagnoosia - mutten siltikään voi hyvin viljaa syötyäni. Pelkään että lapseni perivät tuon ominaisuuden minulta, ja koska tiedän että ilman viljaa voi elää, ei sitä meillä kovin paljon käytetä.
Vilja on kulttuurisesti tärkeä suomalaisille (samoin kuin peruna), mutta jos tarkastelee kaikkia alkuperäiskulttuureja, huomaa että vähempiviljaisellakin ruokavaliolla voi tulla toimeen. Viljan terveellisyyttä yliarvostetaan.
Lapsi kasvaa hyvin, on +2 käyrillä pituudessa ja aina ollut ihannepainoinen, jopa vähän pulska alkuun, kun täysimetin 6kk ikäiseksi.
Vierailija:
Missä vaiheessa se maito, jota lehmän tissistä suoraan saadaan alkoi olla epäterveellistä ja tarvitsee monimutkaiset rasvattomaksitekemistehtaat väliin, ennenkuin sitä voi ihmisravinnoksi käyttää. Miten tähän asti on pärjätty ilman margariinitehtaita?
Valion propaganda mennyt hyvin perille ;)? Suurin osa maailman ihmisistä on laktoosi-intolerantikkoja. Suomalaisilla on maidon sieto tullut yleisemmäksi, koska sitä on meillä käytetty niin paljon ja pitkään ravinnoksi.
ja näin ollen myös ruokavaliosta.
Ikävää että joillain on todellakin lapsia. Ruokavalio on todella tärkeä asia lapsen kasvulle ja kehitykselle. Miettikää kaksi kertaa tuota ruokavaliota, siis ihan KAIKKI !!
Minusta olisi hassumpaa, jos lapselle pitäisi tehdä jatkuvasti kokonaan omat ruoat. Yksivuotiaanahan muutkin siirtyvät muun perheen ruokiin, miksi minun pitäisi tehdä omani kohdalla poikkeus. Silloinhan lapsi juuri " ruokavaliolla" olisi, kun kantaisin hänelle omat perunat kaupasta kun meidän muiden kukkakaali-pinaattisose ei kävisi?
ap
lapsi menee jonakin päivänä hoitoon/kouluun? Vai ymmärsinkö oikein että silloin söisi samaa ruokaa kuin muutkin mahdollisesti jos hänelle sopii?
Hienoa että täällä oli monia, jotka ymmärtävät käsitykseni, muutamalle ei näköjään ole avautunut, mutta niin arvelinkin. Turha minun siis jankata aiheesta enempää, siirryn tekemään lihapullia, kukkakaali-pinaattisosetta ja ratatouillea meille iltaruoaksi.
ap
Samanlaista kuin meillä.
t. ketjua lukematon
En ole vielä miettinyt tarkemmin hoito/koulujuttuja. Todennäköisesti lapsi tulee syömään sitä mitä on tarjolla, mikäli viljat yms. nopeasti sokeristuvat hänelle sopivat edes kohtuullisesti. Tärkeämpää kuin yksi päivän ateria on kuitenkin mielestäni kokonaisuus, suurimman osan aterioistahan lapsi syö edelleen kotona. Täällä lapsi menee todennäköisesti perhepäivähoitoon sitten aikanaan, aion kyllä ihan nätisti jutella pph:n kanssa siitä millaista ruokaa hän tarjoaa, muttei ole minun asiani käydä laittamaan hänen ruokalistojaan uusiksi. Toivon pystyväni hoitamaan lasta mahdollisimman pitkään ensin kotona.
ap
kiteytti koko viestin olemuksen. URPOT!
joo, olen samaa mieltä siitä, että maitotuotteitakin yliarvioidaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Oma lapseni kyllä maitotuotteita saa, en pidä niitä epäterveellisinäkään ainakin kun ne toistaiseksi ovat hänelle sopineet - mutta eivät toki nekään välttämättömiä ole.
Maitotuotteiden runsasta käyttöä perustellaan kalsiumin saannilla, mutta yleensä kyse on liian vähästä d-vitamiinin saannista, sitä kun tarvitsee kalsiumin imeytymiseksi. Kasviksissakin on hyviä kalsiumin lähteitä, joten ilman maitoa pärjää kyllä - en vaan omalla kohdallani ole nähnyt tosiaan syytä maitoa vältellä, kukaan perheestä ei ole laktoosi-intoleranttikaan.
Ehkä paremmin tuohon ajatukseeni esimerkiksi olisi sopinut se, miksi äidinmaito runsasrasvaisena on terveellistä, mutta yksivuotiaalle olisi sitten kuitenkin juotettava rasvatonta. " Eläinrasvaahan" se on äidinmaidonkin rasva.
Vierailija:
Tällaisella kivikausidieetillä olevat siis syövät ruuan sellaisena, kuin luonto sen suo. Itseäni iljettäisi raaka liha, mutta en kai minä ole mikään muita neuvomaan.
Niin, kypsennettyä lihaahan ihminen on syönyt huomattavasti pidempään kuin viljaa. Lihan kypsentämiseen riittää tulentekotaito, kun taas viljan kypsentäminen vaatii astian, joten se onnistui vasta kun ruukuntekotaito yleistyi. Ja tämänkin jälkeen runsain määrin viljaa on ollut saatavilla vasta kun ihminen oppi peltoviljelyn. Jossain etelän maissa on viljelty viljaa pidempään, mutta Suomessa vasta itse asiassa hyvin lyhyen aikaa. Siksi suomalaiset sietävät erityisen huonosti viljaa.
Ja ap:lle onnittelut fiksun ravintopolitiikan noudattamisesta!
Imettävän äidin tulisi huolehtia tyydyttymättömien rasvojen saannista, se näkyy heti äm:ssa. Toisaalta runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävän äm:n on todettu lisäävän mm. atopiariskiä.
Vierailija:
Ehkä paremmin tuohon ajatukseeni esimerkiksi olisi sopinut se, miksi äidinmaito runsasrasvaisena on terveellistä, mutta yksivuotiaalle olisi sitten kuitenkin juotettava rasvatonta. " Eläinrasvaahan" se on äidinmaidonkin rasva.
Vierailija:
miksi äidinmaito runsasrasvaisena on terveellistä, mutta yksivuotiaalle olisi sitten kuitenkin juotettava rasvatonta. " Eläinrasvaahan" se on äidinmaidonkin rasva.
Nyt ap suljet tietokoneen siellä luolasi nurkassa ja menet metsästämään apetta laumallesi. Ja muista kotiutua ajoissa karhuntaljan alle taaperoasi imettämään.
ainakin kohtuudella käytettynä. Ilmeisesti pidät hiilihydraatti niukkaa ravintoa hyvänä lapsellesikin. Se mun puolesta ok.
Kuinka lapsesi oli sitten neuvolan mukaan kasvanut?? Jos kasvu normaalia ja terve lapsi, niin ei kai tädillä pitäisi olla liikaa valittamista? Vai?
Oletko miettinyt miten sitten käy kun lapsi menee päivähoitoon tai kouluun viimeistään? Itseä huolestuttaa lasten ruokavalio kun menevät ensi elokuussa päiväkotiin. Siellä mm. aamupalaksi välillä muroja ja mehua sekä makaroonivelliä!! Yäk, ne ei munkaan mielestä mitään kunnon ruokaa. Meillä ei myöskaan sokereita eikä karkkeja popsita. Muuten mahdollisimman monipuolinen ravinto, jossa paljon kasviksia ja marjoja sekä hedelmiä.