Kannattaako yrittää selvittää ristiriita tuttavan kanssa, joka on "aina oikeassa"?
Olen joutunut olemaan 20v läheisesti tekemisissä ihmisen kanssa, jonka seurassa joudun olemaan koko ajan varuillani mm. arvostelun, piikittelyn ja loukkausten osalta. Ko. henkilö on verbaalisesti hyvin lahjakas ja puheissaan vakuuttava. Aina, jos olemme olleet jostakin asiasta eri mieltä, on hän kyennyt kääntelemään mielipidettäni niin kauan, että lopulta olen joutunut toteamaan hänen mielipiteensä "oikeammaksi".
Nyt ko. henkilö on loukannut tosi pahasti ja haluaisin selvittää tilanteen perinpohjin. Ongelmana on, että joutuisin ottamaan esiin monia vuosia vanhoja asioita. Tiedän, että olen tehnyt tosi tyhmästi, kun en ole ottanut asioita aikanaan heti puheeksi, mutta en ole yksinkertaisesti uskaltanut. En ole osannut muuta kuin esittää, etten olisi tajunnut piikkiä ja etten olisi loukkaantunut.
Mahdankohan pahentaa omaa tilannettani entisestään ja tehdä itsestäni pellen, jos nyt alan kaivella vanhoja?
Kommentit (12)
jolloin pysy kaukana, tai sitten vaan "tyhmä" ja sosiaalisesti taitamaton jolloin se ei tule tajuamaan mitään muuta kuin oman kantansa, eli hän vain suuttuu sulle jos yrität jotain muuta.
Eli älä vaivaudu setvimään välejä.
Ja jos on narsisti, ole iloinen että pääset eroon.
harmia tulee vaan lisää. Kokemusta on. Vältä sitä ihmistä ja älä kerro sille omista jutuistaan. Lasteni serkkujen äiti on tollanen, pikkuhiljaa ei hänkään oo ottanut yhteyttä. Haukkuu aina, aina oikeassa, pahoittaamielen. En ole enää ottanut kuuleviin korviin, enkä kerro kenellekään enään meidän perheen asioita, ainakaan niille jotka hän tuntee. no ei olla nähty 4 vuoteen, kun kerran. Nuorimmat lapseni ei edes tunne/tiedä olevan heidän lasten serkkuja.
vaan luultavasti huonontaa entisestään.
Unohda menneet ja keskity tästä eteenpäin. Voit toki pitää puoliasi, mutta tuollaista ihmistä ei saa koskaan myötämään "olin väärässä, anteeksi". Vaan se riita tulee jatkumaan elämän loppuun saakka.
Ei kannata repiä itseänsä. Unohda, vaikka kuinka olis loukannut. Itse tiedät totuuden.
Harmittaa vaan, kun tiedän, että ko. ihminen puhuu tästäkin episodista eteenpäin ja aina on kuulijoita, jotka eivät tiedä eivätkä hahmota kokonaisuutta. Sitten mietin, että mitähän tuokin nyt minusta ajattelee... Ehkä olen se fiksumpi osapuoli, kun en vajoa samalle tasolle. Ja parasta kyllä olisi, jos voisin siivota kokonaan hänet elämästäni. :)
ap
Tämä ihminen vaan vakuuttaa sinut siitä, että sinä olet syyllinen kaikkeen.
Harmittaa vaan, kun tiedän, että ko. ihminen puhuu tästäkin episodista eteenpäin ja aina on kuulijoita, jotka eivät tiedä eivätkä hahmota kokonaisuutta. Sitten mietin, että mitähän tuokin nyt minusta ajattelee... Ehkä olen se fiksumpi osapuoli, kun en vajoa samalle tasolle. Ja parasta kyllä olisi, jos voisin siivota kokonaan hänet elämästäni. :)
ap
Ei ihmiset ole tyhmiä.
Jos tuo henkilö todella on jyräävä tyyppi niin eiköhän joku muukin ole huomannut tämän piirteen. Silloin varmasti muutkin osaavat ottaa tämän henkilön jutut vastaan hieman varauksella eivätkä ehkä usko kaikkea. Ja toisaalta, mitä väliä sillä on mitä muut ajattelevat. Voithan toki ottaa asian puheeksi ja selvittää sen juurta jaksaen mutta uskotko että pystyisit nyt olemaan vahva niin ettei "ystäväsi" kuitenkin jälleen kääntäisi asioita omaksi edukseen.
Tämä menee nyt OT mutt sanon silti. Minulla on eräs tuttava joka väittää että minä luulen olevani aina oikeassa. Itse en näe asiaa ollenkaan niin. Jos olen väärässä, myönnän sen kyllä mutta ne tilanteet ikäänkuin sivuutetaan kokonaan. Usein nämä tilanteet ovat sellaisia joissa ei ole oikeaa tai väärää, on vain erilaisia mielipiteitä. Olen verbaalisesti lahjakas ja pystyn perustelemaan mielipiteeni.
Totta kai siis puolustan omaa mielipidettäni mutta oletan että toinen tekee sen myös. Nautin kiivaistakin väittelyistä ja siitä että molemmat perustelevat omaa mielipidettään. En oleta että asiassa päästään yhteisymmärrykseen tai että toinen osapuoli taipuu minun mielipiteeseeni. Enkä missään tapauksessa vääristele tapahtumia tai muutenkaan juoruile muiden asioita.
Olin todella hämmästynyt kun tämä tuttava sanoi että minä kuvittelen aina olevani oikeassa ja että hän ei pysty puolustamaan omaa mielipidettään. En ollut hetkeäkään ajatellut asiaa noin. Yritin selittää asiaa mutta en usko että tämä tuttava ymmärsi asiaa minun kannaltani ollenkaan. Olin toisaalta pahoillani tuttavani puolesta mutta toisaalta myös hieman loukkaantunut siitä että minun oletetaan myöntelevän toisten mielipiteitä ja en saisi puolustaa omiani.
Tästä ei kai ihan ollut ap:n tapauksessa kyse mutta ehkä tämä toinen osapuoli ei näe asiaa ollenkaan niin kuin ap eikä voi korjata käytöstään, koska ei tiedä siinä oelvan mitään vikaa.
Minä olen verbaalisesti huonolahjaisempi kuin ystäväni, joka tuntuu jyräävän minut mennen tullen. En pysty puolustautumaan minulle esitettyyn kritiikkiin ja tuntuu juuri siltä, että toinen haluaa minun olevan aina samaa mieltä kuin hän.
Itse en jaksa kokea pahaa mieltä ystäväni kanssa, joten välimme ovat kovin viileät. Tiedän, että vikaa on myös minussa. Tämä vaan ei muutu miksikään. Onneksi muiden ihmisten kanssa ei tarvitse käydä tällaista kädenvääntöä, joten olen mielummin heidän seurassaan kuin jankkaajan kanssa.
juuri kuvaamasi tyyppi. Itse olen kokenut parhaimmaksi stategiaksi puhua hänelle mahdollisimman vähän, ei mitään henkilökohtaista, vaan kaunis ilma tänään tyyppistä puhetta. Suht koht saan näin työpäivän kulumaan ja onneksi on mukavia työkavereita myös.
Olen onneksi joutunut ko. tyypin kanssa työskentelemään vasta muutaman vuoden, mutta työyhteisössä on eräs, joka on jo 20.v joutunut kestämään tätä hapanta besserwisseriä.
Olisi mukava tietää mikä on toisen osapuolen näkökanta asiaan. Kokeeko hän ap:n yhtä mahdottomaksi. Nuoruuteen kuuluu usein mustavalkoinen ajattelu ja joillakin se säilyy hamaan hautaan asti. Harvoin ajatellaan että itsessäkin voisi olla vikaa. Ja sitten on tämä narsisti-kortti joka tässäkin keskustelussa nostettiin esille. Ei kaikki ihmiset ole narsisteja vaikkei heidän kanssa toimeen tulekaan.
Ap:lle sanoisin että jätä tuttavasi omaan arvoonsa. Jos teillä kemiat ei kohtaa niin sitten ei kohtaa. Suosittelen myös miettimään miksi olet niin "lapanen" että et saa pidettyä puoliasi vaikka olet aikuinen ihminen? Kannustan myös pohtimaan josko sinussakin on jotain vikaa koska harvemmin kukaan yksin riitelee. Olisi mielenkiintoista kuulla tämän tuttavasi versio, se voi olla aivan erilainen kuin sinulla:) En sano että valehtelet mutta jokaisella on oma totuutensa.
Mieheni on sellainen. Ainoa mikä tepsii on hirveä huuto ja kamalat uhkaukset (tyyliin saat kohta fileerausveitsestä). Silloin peräytyy ja on hetken kunnolla, muuten tekee kaikkensa talloakseen mut jalkoihinsa.