Ehdotus ylilihavien lasten huostaanotoista kuohuttaa!!!
Yhdysvalloissa kuohuttaa 2 lääkärin ehdotus, jonka mukaan viranomaisilla tulisi olla oikeus ottaa huostaan vaikeasti ylipainoiset lapset.
"Huostaanotto voi olla lapsen parhaaksi terveyttä uhkaavan lihavuuden hoidossa", yhdysvaltalaislääkärit Lindsey Murtagh ja David Ludwig kirjoittivat lääkärilehden mielipidekirjoituksessa.
Jopa 2 miljoonan yhdysvaltalaislapsen arvioidaan olevan vaikeasti ylipainoinen.
"Näin hankala lihavuus voi aiheuttaa välittömiä ja mahdollisesti peruuttamattomia seurauksia, kuten kakkostyypin diabeteksen", lääkärit kirjoittivat.
Lääkärit huomauttivat, että huostaanotto on jo mahdollinen silloin, kun lapset eivät saa riittävästi ruokaa tai jos heitä laiminlyödään. Lapsen sijoittaminen sijaisvanhemmille voisi auttaa ruokavalion muuttamisessa ja estäisi lihavuusleikkauksen riskejä.
Kirjoittajat käyttivät esimerkkinä lasta, joka tuli hoitoon kolmivuotiaana ja 40 kilon painoisena. 12-vuotiaana samalla tytöllä oli painoa jo 181 kiloa, ja häntä vaivasi diabetes, korkea kolesteroli, korkea verenpaine ja uniapnea.
Kommentit (8)
...itse kyllä miettisin, että mitä huostaanotto ja ero perheestä tekisi lapsen psyykelle. Että kumpi lopulta olisi pahempi lapselle, ylipaino ja siitä aiheutuvat fyysiset sairaudet, vai huostaanotosta ja perheestä eroamisesta johtuvat psyykkiset ongelmat, jotka nekin voivat pilata koko loppu elämän.
Tuollainen lihottaminen on lapsen terveyden ja hyvinvoinnin vaarantamista. Kysehän ei ole mistään kymmenestä kilosta teinillä viidestä pikkukoululaisella.
varmasti huono perhe näin ulkopuolisen kannalta katsottuna, mutta lapselle luultavasti rakas ja maailman tärkein perhe. Itse kannatan ohjausta ja vaikka tehokursseja ja leirejä perheille. Ei huostaanottokaan ilmaista ole...
varmasti huono perhe näin ulkopuolisen kannalta katsottuna, mutta lapselle luultavasti rakas ja maailman tärkein perhe. Itse kannatan ohjausta ja vaikka tehokursseja ja leirejä perheille. Ei huostaanottokaan ilmaista ole...
olen siis tuo 3
voi lihottaa lapsensa tuollaisiin mittoihin? Mä olen lihava, mutta en ikinä halua lapsilleni samaa, lapsien kanssa syön terveellisesti ja haluan opettaa lapsille terveelliset elämäntavat. Liikutaan myös paljon joka päivä.
nykyajan laiska elämäntyyli ja liiat herkut ovat varmin tapa kerätä läskit.
Sen näkee missä tahansa huvipuistossa tai muussa lapsiperhekohteessa erityisesti näin kesäisin. Olen ollut aivan järkyttynyt ylipainoisten lasten määrästä! Ja todellakin, ikävä kyllä, koko perhe on yleensä samaa kaliiberia :-(
Olen itsekin satakiloinen, mutta 4-vuotiaani on nollakäyrällä ja aion pitää huolen siitä jatkossakin. Minä en lihonut kotiruoalla vaan kaikella moskalla, jota ei voi edes ruoaksi kutsua- suklaalla, sipseillä ja limulla. Oma lapseni saa niitä kerran tai kahdesti kuussa, jos sitäkään.
Lasten lihavuus on ihan yhtä vaarallista kuin aliravitsemuskin. Kaikista vaarallisinta näissä molemmissa on kuitenkin välinpitämätön vanhempi.