Ylipainoisen ystävän itsepetos.
Minulla on hyvä ystävä, joka on usein avautunut ongelmastaan eli siitä, että on lihonut viimeisen parin vuoden aikana ylipainoiseksi. Puhuu siis ahdistuksestaan asiaan liittyen ja olemme esim. yhdessä yrittäneet miettiä missä vika voisi olla ja kuinka asian voisi korjata.
Keskusteluissa ystäväni ei löydä mitään syytä lihomiselleen, syö mielestään terveellisesti ja kohtuullisesti. Olen sitten ihan pyytänyt esimerkkejä, että kuinka syö päivän aikana ja terveelliseltä ja kohtuulliselta kuulostaakin.
Mutta nyt kun asiasta on ollut puhetta olen kiinnittänyt huomiota hänen syömisiinsä silloin kun syömme yhdessä. Ja annoskoot ovat mielestäni kyllä valtavia. Saattaa esim. yhdellä kertaa syödä 6 ruispalaa joiden päällä on useampi siivu juustoa ja makkaraa sekä lisäksi napsia noita juustoja ja makkaroita vielä paljaaltaan. Lautasen ottaa aina ihan täyteen ja vielä santsaa samanlaisen jne.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että ystäväni taitaa pettää itseään pahemman kerran esim. noiden annoskokojen suhteen. Kysymys kuuluukin: voinko sanoa ystävälleni suoraan havaintoni aiheesta? Itse kun on asian monesti ottanut kanssani puheeksi. Pelottaa vaan se, että mikäli kommentoin ystäväni syömisiä, hän ei enää kohta uskalla syödä seurassani ja muutenkin alkaa ajatella, että kyttään ja arvostelen häntä.
Kommentit (7)
niin ehkä hän hoksaa että syömisessä on parantamisen varaa ja annoskoossa pienetämistä. Ehdota hänelle myös ravitsemusterapeuttia ja sinne se ruokapäiväkirja mukaan. Nämä on niin vaikeita asioita, että en tiedä, en ehkä muuta ystävälle sanoisi asiasta, tai silleen yleisesti lautasmallista, mutta en sen enempää menisi puuttumaan.
on tosiaan ihan näppärä palvelu siihen, jos haluaa seurata syömismääriään. Tietenkin se vaatii sitä, että uskaltaa kohdata itsensä ja todelliset syömismääränsä.
Pieni keittiövaaka voisi olla myös avuksi annoskokoja seurattaessa.
voit sanoa jotenkin miten salakavalasti kertyy ihan pienistä naposteluista huima määrä kaloreita. Puhu lautasmallista, siitä ettei kannata santsata, ruoka-ajoista.
Jos olette hyviä ystäviä ja tunnet hänet hyvin, osaat ehkä arvioida loukkaantuuko hän jos kerrot "tarkkailleesi" syömisiä.
Ja sen lisäksi neuvot tuonne Kiloklubiin.
Minulla silmät aukesivat sen myötä, kun vertailimme hoikan ystäväni kanssa syömisiämme- minulla on ylipainoa yli 30kg ja olen syönyt koko laihdutusajan ns. normaalisti (= isoja annoksia vrt. ystävän minimaaliset, kokonainen suklaalevy vrt. ystävän kaksi-kolme palaa jne.) ja siinähän se ongelma piileekin: olen ohjelmoinut kehoni tulemaan täyteen vain raskaista, isoista annoksista. Ystäväni syö mielestäni kuin varpunen ja vaikka ensin mietin ettei voi olla terveellistä sekään, hän sanoi suoraan "paljonko luulet että näin lyhyt nainen ylipäätään VOI syödä?", tarkoittaen siis painon pitämistä samana. Tuli aika nolo olo..!
siis laihduttamisen ylipäätään, niin voit sanoa, että olet joskus punninnut annoksiasi, ja se auttoi arvioimaan, että paljonko ihan konkreettisesti söi.
Tai sitten ehdottaa, että siirtyy käyttämään aina pienempiä lautasia, joista sitten syö saman verran lautasellisia kuin ennenkin.
että syötkö minkä kokoisia annoksia sitten, kun sekin vaikuttaa asiaan? itse olen samasta syystä lihava, että syön liikaa kerralla,vaikka terveellistä ruokaa syönkin, mutta tiedostan kyllä asian, enkä leipää syö noin paljoa. :)
muu kuin sinä saa hänelle valaista asian!