Kummien valinnasta kysymys!
Onko epäkohteliasta pyytää vain toista pariskunnasta kummiksi? Esim. vain mies, muttei hänen vaimoaan?
Kommentit (12)
me teimme niin kaikkien kummien kohdalla. vaikka jokaisella olisi ollut puoliso, niin emme ottaneet yhtään pariskuntaa.
Jos pyytää pelkkää vaimoa, mies tuskin välittää asiasta.
Voin kertoa, että jos joku pyytäisi vain miestäni kummiksi, en haluaisi olla näiden ihmisten kanssa enää missään tekemisissä. En menisi heille kylään, eivätkä he olisi tervetulleita meille.
Paitsi jos kyseessä olisi ihmiset, joiden kanssa en ole ollut ennenkään tekemisissä (tykkäisin kyttyrää silti).
Voin kertoa, että jos joku pyytäisi vain miestäni kummiksi, en haluaisi olla näiden ihmisten kanssa enää missään tekemisissä. En menisi heille kylään, eivätkä he olisi tervetulleita meille.
Paitsi jos kyseessä olisi ihmiset, joiden kanssa en ole ollut ennenkään tekemisissä (tykkäisin kyttyrää silti).
Eli jos vaikkapa miehesi lapsuudenystävä pyytäisi häntä kummiksi, mutta ei sinua, et suostuisi olemaan heidän kanssaan missään tekemisissä. Mutta jos sinun ystäväsi pyytää sinua, mutta ei miestäsi, sen pitää olla miehellesi ihan ok!?
jollei kyseessä ole esim. tuttavapariskunta, jonka molemmat puoliskot ovat teille yhtä läheisiä. Minusta on ihan normaalia ja hyväksyttävää pyytää vain sitä puoliskoa, joka on sukua tai pidempiaikainen ystävä.
Nainen oli vauvan äidin lapsuudenystävä ja naisen mies oli vauvan isän veli! Ja veljekset olivat (ja ovat kai edelleenkin) läheisiä ja hyvissä väleissä. En voi käsittää, miksei häntä pyydetty.
vain toista pyytää. Meillä kummit on pyydetty, kuten tapana on aina kait ollut, sille varalle, että meille vanhemmille tapahtuu jotain. Olemme kummeille kertoneet, että jos me emme voi lasten asioista enää päättää se on heidän tehtävänsä. Kummeiksi on siis pyydetty kaikista järkevimmät, lapsirakkaimmat ja empaattisimmat ihmiset jotka tunnemme. Kummit on ihmisiä joille olisin valmis antamaan lapsemme kasvatettaviksi.
Eli jos vaikkapa miehesi lapsuudenystävä pyytäisi häntä kummiksi, mutta ei sinua, et suostuisi olemaan heidän kanssaan missään tekemisissä. Mutta jos sinun ystäväsi pyytää sinua, mutta ei miestäsi, sen pitää olla miehellesi ihan ok!?
Ja jos vain minua pyydettäisiin, se olisi miehelleni todellakin ok, koska hän ei välitä kummijutuista.
kyllähän se silloin vähän kirpaisi ja tuntui pahalta, koska olen heidän kanssaan yhtä paljon tekemisissä kuin mieheni. Olen kuitenkin tutustunut heihin mieheni kautta joten se kai selittää sen miksi vain toinen kelpasi kummiksi.. Minä olen kuitenkin se joka aina muistaa lapsen jokaikiset synttärit, nimipäivät, joulut yms.
Kummien määräähän ei ole rajoitettu, joten ei ole muista kummeista pois, vaikka miestä pyytäisittekin.
Me pyysimme kyllä omalle lapsellemme kummiksi vain mieheni siskoa, mutta hänen puolisonsa ei kuulunut kirkkoon, joten emme olisi voinee pyytää häntä.
Mutta jos molemmat kummikelpoisia, niin pyytäkää molempia.
vain toista pyytää. Meillä kummit on pyydetty, kuten tapana on aina kait ollut, sille varalle, että meille vanhemmille tapahtuu jotain. Olemme kummeille kertoneet, että jos me emme voi lasten asioista enää päättää se on heidän tehtävänsä. Kummeiksi on siis pyydetty kaikista järkevimmät, lapsirakkaimmat ja empaattisimmat ihmiset jotka tunnemme. Kummit on ihmisiä joille olisin valmis antamaan lapsemme kasvatettaviksi.
jollei kyseessä ole esim. tuttavapariskunta, jonka molemmat puoliskot ovat teille yhtä läheisiä. Minusta on ihan normaalia ja hyväksyttävää pyytää vain sitä puoliskoa, joka on sukua tai pidempiaikainen ystävä.
Samaa mieltä seiskan kanssa eli ei ole epäkohteliasta, mutta riippuu tilanteesta. Tuttavapariskunta on eri asia kuin lapsuudenystävä, jonka (ehkä uudehkon) puolison on tavannut muutaman kerran. Hyvän ystäväni lapsen kummeina (olen itse yksi kummeista) on kolme ystävää eikä kenenkään näistä puolisoja.
Perusteluja tälle?
Mielestäni ei ole, varsinkaan jos toinen on vaikka sukulainen tai lapsuuden ystävä. Silloin se kumppani ei ole niin läheinen, niin ei sitä tarvii pyytää kummiksi.