Miksei kylään tuppaavat tajua tuoda itse mukanaan kahvipullia?!?
Ärsyttää niin pirusti, kun jotkut kehtaavat soitella ja kutsuttaa itsensä heti tai tulla oven taa "iloisena" yllätyksenä sekä olettaa samalla, että meitsi laittaa kahvipöydän koreaksi tuosta vaan. Minulla harvoin meinaan on vierasvaraa jemmassa. Tämä johtaa aina v*tukseen, kun pitäisi nyhjäistä tyhjästä jotakin tarjottavaa tai alkaa leipomaan siinä seurustelun lomassa. Miksei tällaiset kivat vieraat tajua tulla kaupan kautta kylään ja tuoda edes keksipakettia??
Kommentit (35)
joka tulee kutsumatta kylään, kutsuisi muita vastaavasti kotiinsa? EIhän hän itselleenkään kutsua odota, ja varmaan odottaa että te vastavuoroisesti kävisitte hänellä...?
Ja toinen juttu, yllätysvieraille ei tartte laittaa kahvipöytää koreaksi. Tarjoaa sitä mitä sattuu olemaan ja jos ei satu olemaan mitään niin sit ei tarjota mitään :)
miten kylään tuppautuvat vielä kehtaavat kahvipullaa tuoda mukanaan. Nimittäin paljon on ihmisiä, jotka on sitä mieltä että on tosi törkeää tuoda ruokaa mukanaan, ihan niinkuin talon tarjottavat ei kelpaisi...
Jos emäntä on jo hiki hatussa leiponut ja/tai kokannut joitain juhlia varten niin ei tosiaankaan tarvitse tuoda mitään ylimääräistä mukanaan. Siitä tulee sellainen olo, että talon tarjoilut eivät tällaiselle vieraalle kelpaa. Itse suunnittelen tarjoilut aina sopimaan toisiinsa joten en kaipaa siihen enää mitään kuivia pullapitkoja, joita kukaan ei kuitenkaan syö. Eri asia on se, jos tulee yllätysvierailulle - eli tämä ap:n ongelma.
Tuo ei oikeasti ole mikään ongelma. Yllätysvieraille tarjotaan sitä, mitä sattuu olemaan. Meillä se useimmiten tarkoittaa korkeintaan kahvikupposellista (aina ei ole sitäkään kun ei säännöllisesti itse kotona kahvia juoda). Onpa tarjottu ihan vain lasillinen vettäkin. :D
Eikä ole ollut ongelma kenellekään - kaikkein vähiten minulle itselleni.
Itse sanon aina rehellisesti: "Meillä ei ole kyllä mitään tarjottavaa, joten jos haluat jotain kahvin kanssa niin tuo mukanasi. Maitoakin voi tuoda jos käytät".
Just viikko sitten tuli yllätyskyläilijöitä. Me oltiin just kotiutumassa päiväreissusta ja väsyneitä, ja sanoin, että ei jakseta mennä enää kaupan kautta, meillä on sitä ja tätä, jos haluatte vaikka x, niin tuokaa. Siis ihan ystävällisesti, musta oli ihanaa, että tulivat käymään.
Joku tuolla yläpuolella sanoi, että kyllä sitä pitää aina olla vierasvaraa vaikka 1 keksipaketti, mutta ei meillä kyllä oo. Joskus on jotain, esim. jätskiä, mutta ei jatkuvasti. Vierasvarat tulis vaan sitten syötyä itse kaapista makeannälkään, joten kiitos ei.
Jos emäntä on jo hiki hatussa leiponut ja/tai kokannut joitain juhlia varten niin ei tosiaankaan tarvitse tuoda mitään ylimääräistä mukanaan. Siitä tulee sellainen olo, että talon tarjoilut eivät tällaiselle vieraalle kelpaa. Itse suunnittelen tarjoilut aina sopimaan toisiinsa joten en kaipaa siihen enää mitään kuivia pullapitkoja, joita kukaan ei kuitenkaan syö. Eri asia on se, jos tulee yllätysvierailulle - eli tämä ap:n ongelma.
[/quote]
mutta on oikeasti ihmisiä, jotka tosissaan suuttuu jos yllätyskahvittelijakaan tuo mitään. Varmaan sellaisia ihmisiä, joitten mielestä on normaalia kutsumatta mennä kahville puolin ja toisin, ja joilla itsellään on aina sitä vierasvaraa kunnia-asiana kaapissa.
Tulee mieleen nämä av:n yökyläilyketjut, joidenkin mielestä on pelkästään hyvien tapojen mukaista ottaa omat lakanat mukaan ettei emäntä joudu pesemään puolipitoisia lakanoita hirveitä määriä, toisia loukkaisi jos vieraat alkaisivat levitellä omia lakanoitaan, ihan niin kuin heillä muka ei olisi puhtaita tarjota...
...kutsuttaa itsensä heti tai tulla oven taa "iloisena" yllätyksenä sekä olettaa samalla, että meitsi laittaa kahvipöydän koreaksi tuosta vaan.
Että miten voi olettaa, että toisella on kahvipöytä koreana, jos tulee yllätysvierailulle.
Itse olen mielessäni, jos joku tulee käymään, ja jotain voin kaapia kasaan kaapin sisällöistäkin. On myös paljon ihmisiä, jotka eivät tosiaankaan tule kylään tarjoamisten takia, vaan vain tervehtimään. Kuppi teetä tai lasi viiniä meiltä löytyy aina. Kuuden ruokalajin illalliset ovat erikseen ja kahvitarjoiluja emme harrasta muutenkaan.
johtuu siitä, onko idästä vai lännestä kotoisin?
Siis että jossain päin Suomea loukkaannutaan, jos yövieras tuo omat lakanat tai viinipullon tuliaisina juhliin (lue: TEILLÄ kun ei ole mitä tarjota) vastaan (olen kohtelias, enkä rasita emäntää ylimääräisellä lakanapyykillä ja tuon tuliaisina/lahjana viinipullon isäntäväelle).
Ja en odota, että kyläpaikassa olisi jotain tarjoiluja. Joskus on, joskus ei, enkä ajattele siitä asiasta yhtään mitään. Joskus vien jotain mukanani, joskus en jaksa.
Kyläilen enemmän muiden luona kuin minun luonani kyläillään koska olen lapseton ja monien perheellisten ystävienikin mielestä on helpompaa että he pysyvät kotonaan ja minä liikun. Enkä minäkään halua pikkulapsia sotkemaan kotiani.
Vierailujen syy ei ole pulla vaan kivat juttuhetket rakkaiden ihmisten kanssa. En ajattele pullaa elämässäni kovinkaan paljon muutenkaan.
vaan sun seurastas! Ja ihan vaan sen vuoksi sun tykös tuppaavat. Pulliahan saa kahvilastakin...
Onkin fiksu likka. Jolla on yhtä fiksut kaverit ;)
niitä ei tule vahingossa syötyä, ja saa kuitenkin nopeasti maistuvaa ja tuoksuvaa pöytään.
Todennäköisesti ei haittaisi yhtään, vaan olisi kiva ylläri. Ne, jotka eivät kutsua tarvitse tullakseen eivät välttämättä osaa sitten kutsuja jaellakaan. Miettivät ehkä vaan itsekseen, että eipäs se ap koskaan jaksa meille päin tulla :D
[/quote]
Kaikesta sitä jaksaakin ihmiset tehä ongelmia! Minusta yllätysvieraat on ihania, jos ei meil oo kahvin kaa mitään niin sanon sen joko puhelimessa tai sitten vasta kun vieras tullut.
Ei koskaan oo sekään haitannut ja aina oonkin ajatellut, et se tuli katsomaan MUA eikä syömään meille :D
Mä en edes ikinä syö niitä kahvipullia!
Tai ainoo paikka, jossa niitä otan on mun vanhemmilla tai muilla vanhemmilla (yli 60-v.) sukulaisilla. (ite oon nelikymppinen)
Kaverien luona en ees oleta, että heillä olis kahvin / teen kanssa tarjottavaa. Joskus voi olla, mutta ei haittaa yhtään, jos ei ole.
Aika usein tarjoon jäätelöä kahvin kanssa ja se toimii hyvin.
Sitä paitsi aika monella on nykyisin kahvikone, eikä joku cappucino kaipaa pullia seurukseen
Jos tuppaan yllättäen kylään, en odota minkäänlaisia tarjoiluja.
Mä en ainakaan koskaan kyläile kenenkään luona minkään tarjottavan takia! Ihme asioilla stressaatte.