En ymmärtänyt Black Swan elokuvaa, kertokaa mulle
sen pointti, pliis. Sekosiko se tanssija ihan kokonaan? Ja siksi teki itsemurhan vaiko mitä...
Olen varmaan tyhmä
Kommentit (65)
JUST! no mulle elokuvien tarkoitus on et jää hyvä mieli.. tai et draamasta tulee ajattelemisen aihetta ja ehkä itkut tirautan. MULLE leffan katsominen ei oo sen takii et jäis ahdistunu olo tai en tajuais sen ydintä.. tai sit et kattoisin iha vaa kokemuksena jonku ranskalaisen sairaan elokuvan..
Varmaan aika monet hienot elokuvat jääneet sultakin näkemättä, jos vain hyvänmielenelokuvat kelpaavat.
Black Swan ei nostata hymyä korviin, mutta sen jälkeen on sellainen olo, että huh huh. Tunteet mylläävät ja sitä miettii, mitä tuli juuri nähtyä. Sääli jos joku tämän skippaa sen takia, että tämä ei ole happy ending -elokuva. Valtavan tunnelmallinen tapaus tämä on, eikä puoliksikaan niin vaikeaselkoinen kuin osa väittää.
eikä se kyllä koskettanut yhtään.
Jotenkin jäi ulkokohtaiseksi, kaikkesta väkisin yrittämisestä huolimatta.
Ja päätähti on näitä yhden ilmeen ihmeitä.
mieli niin esimerkiksi Titanic kannattaa jättää katsomatta. Eipä silti ihan paska leffahan se olikin...
Black Swan kertoo nuoresta tytöstä, joka elää narsistisen äidin vallan alla, mikä uhkaa nuoren itsenäistymisprosessia ja heräävää seksuaalisuutta. Haastava rooli balettiesityksessä peilautuu tähän tosielämässä tapahtuvaan kehitysvaiheeseen ja nuori joutuu kamppailemaan ja kohtaamaan oman hyvän ja ns. pahan puolensa. Seksuaalisuuden herääminen ja äidistä irtaantuminen on vaikeaa ja herättää syyllisyyttä, kun on ollut aina kiltti äidin tyttö ja oppinut ruokkimaan äidin narsistista sairautta. Tämä ns. paha puoli, black swan, pitää lohkoa itsestä ulos ja liittää mielikuvissa tuohon toiseen nuoreen, Lilyyn, jolloin tätä ns. pahaa ja syyllisyyttä herättävää puolta itsessä pystyy paremmin käsittelemään. Prosessi on kuitenkin niin haastava ja mahdoton käsitellä, että nuoren mieli hajoaa ja tämä ilmenee sairastumisena psykoosiin, jossa todellisuuden ja epätoden sekä kehon rajat häviävät. Paha itsessä pitää surmata ja psykoosissaan nuori surmaakin itsensä vapautuen näin äidin vallasta ja nuoruuden haastavasta kehitysvaiheesta.
Tää oli mun tulkinta.
Loistava roolisuoritus Natalia Portmanilta!
" Ei elokuvien päätarkoitus ole että katsojalle jää "hyvä mieli". "
JUST! no mulle elokuvien tarkoitus on et jää hyvä mieli.. tai et draamasta tulee ajattelemisen aihetta ja ehkä itkut tirautan. MULLE leffan katsominen ei oo sen takii et jäis ahdistunu olo tai en tajuais sen ydintä.. tai sit et kattoisin iha vaa kokemuksena jonku ranskalaisen sairaan elokuvan..