En ymmärtänyt Black Swan elokuvaa, kertokaa mulle
sen pointti, pliis. Sekosiko se tanssija ihan kokonaan? Ja siksi teki itsemurhan vaiko mitä...
Olen varmaan tyhmä
Kommentit (65)
Saman ohjaajan vanhempi leffa Unelmien sielunmessu on mielestäni myös tosi hyvä. Ahdistava ja intensiivinen.
Black Swanin hypetys ja kehut olivat niin suurta ja ylistäviä, että pakkohan munkin oli kattoa mistä puhutaan. Hirvee pettymys!
Leffan idea, kun paljastetaan heti alussa ja sitten juoni oli täysin ennalta-arvattavasti rakennettu.
Fight club teki saman jo ajat sitten, onnistuneemmin. Siinä mielessä onnistuneemmin, etten vastaavia leffoja ollut katsonut.. Ja sitten niinkin samanlaisella kässärillä piti lähteä rakentamaan naisleffaa. En siis kaivannut yllätyksellisyyttä, mutta miten se mielensärkyminen leffoissa kulkeekin samalla kaavalla.
parisuhteen päätyttyä ja sen poistamisprosessin aikana se ymmärsi että siellä oli hyviäkin muistoja olemassa ja sen seurauksena muuttikin mieltään. Hän halusi keskeyttää muistintyhjennysprosessin mutta koska ei pystynyt siihen, hän yritti juosta karkuun sitä, eli yritti viedä naisen mukanaan muistoihin missä nainen ei aiemmin ollut(esim lapsuuteen, eli siis muistoihin mitä ei poisteta). Hän ei kuitenkaan onnistu siinä vaan nainen pyyhkiytyy hänen muististaan.
Sitten he tapaavat Montaukissa uudelleen, muistamatta kumpikaan että heillä on yhteinen historia ja rakastuvat.
Sekavaa siinä tietty oli se että siinä alussa näytettiin tavallaan sen leffan loppu, eli se kun he tapaavat siellä Montaukissa ja mitä sen jälkeen tapahtuu.
Sekavasti selitetty, mutta kahden tunnin monimutkaista juonta on vaikeaa selittää.
Hei te jotka tajusitte sen, miten se meni? Mä en tajunnut :-(
oli viettelevä ope jja lesboseksiä. Sitten lopuksi vähän draamaa verta ja kuolemaa. Naurettavaa. En lämmennyt. Ja inhoan Natalia Portmania. Liian ilmeetön ja liian paksu tanssijaksi, ovat oikeasti vieläkin laihempia.
oli viettelevä ope jja lesboseksiä. Sitten lopuksi vähän draamaa verta ja kuolemaa. Naurettavaa. En lämmennyt. Ja inhoan Natalia Portmania. Liian ilmeetön ja liian paksu tanssijaksi, ovat oikeasti vieläkin laihempia.
Saat minulta säälipisteet! Voiko joku ihminen oikeasti nähdä maailman näin mustien lasien läpi: "liian paksu tanssijaksi".
Toivottavasti maailmasi joskus kirkastuu
tyttö sairasti skitsofreniaa mikä oli pysynyt pitkään kurissa,mutta paineet laukaisi sen.. ja sitä se äiti sitten pelkäskin koko ajan. Lopulta se tappo ittensä koska psykoosissa luuli tappaneensa sen toisen.
Eläytyi ihan liikaa rooliinsa ja alkoi sitten seota. Varmaan taustalla oli joku persoonallisuushäiriö. Eli kummallista elämää ennen äitinsä kanssa, niinkun joku pikkutyttö. Roolin myötä löysi aikuisuuden ja oman tahdon, jonka koki jotenkin pahaksi. Samalla persoonallisuus jotenkin jakautui ja näki sen toisen tytön(Lilyn) tekevän niitä asioita, jotka itse teki.
Kyllä se siis puukotti itseään, mutta luuli puukottaneensa sitä toista tyttöä. Samalla kun se tappoi mielikuvituksestaan sen Lilyn, niin pystyi omaksumaan mustan joutsenen roolin/persoonallisuuden.
Näin itse elokuvan, tykkäsin ja ymmärsin mutta en olisi osannut noin hienosti ja lyhyesti selittää
pieni vainoharhaisuuskin sopii kuvioon. Tuskin olisi oirehtinut jos olisi valinnut paineettoman ja stressittömämmän elämän.
paras lefaf mitä todella pitkiin aikoihin olen katsonut. Huikea! Vaikken pidä Portmanista erityisesti, tässä veti mahtavan roolin.
Breaking the wawes on myös hyvä, jos haluaa katsoa draamaa, jossa syvyyttä ja ajattelemisen aihetta.
Tuon tahrattoman mielen aion vielä katsoa lähiaikoina.
kertoi siitä miten itselle asettamilla paineilla saa pahimmillaan sekotettua päänsä todella pahasti. Kaiken kaikkiaan taidokkaasti kuvattu miten todellisuuden ja kuvitellun raja alkaa katoamaan.
...kukaanhan ei oikeasti pysty tanssimaan näytöstä läpi kuolettavasti itseään puukotettuaan. Eli oliko myös itsensä puukotus kuviteltu? Lojuiko se oikeasti lopussa maassa ehjänä, mutta kuvitteli sairaassa mielessään kuolevansa?
Hieno leffa kuitenkin!
...kukaanhan ei oikeasti pysty tanssimaan näytöstä läpi kuolettavasti itseään puukotettuaan. Eli oliko myös itsensä puukotus kuviteltu? Lojuiko se oikeasti lopussa maassa ehjänä, mutta kuvitteli sairaassa mielessään kuolevansa?
Hieno leffa kuitenkin!
luulen että kyllä se kuoli, kyllähän nyt periaatteessa adrenaliineissaan voi tehdä mitä vaan. Jos se ei olisi oikeasti kuollut niin eihän koko leffassa olisi mitään pointtia.
Mutta veri olisi näkynyt mailin päähän valkoisessa hameessa, kaikkihan olisivat nähneet vamman heti kun hän olisi lavalle tullut. Vatsan alueen haavat vuotavat vielä erittäin runsaasti verta, eivät ne äkisti "avaudu" kun liikkuminen loppuu.
Olisihan elokuvan pointti edelleen ollut se, että tyttöparka joutui varmaan vuosiksi mielisairaalaan mieli hajalla.
Mutta kuoli tai ei, eipä tuolla kokonaisarvion kannalta niin väliä.
Hieno leffa kuitenkin!
luulen että kyllä se kuoli, kyllähän nyt periaatteessa adrenaliineissaan voi tehdä mitä vaan. Jos se ei olisi oikeasti kuollut niin eihän koko leffassa olisi mitään pointtia.
Siis päähenkilö 'mielisairastuu' jo ihan alussa rankkojen balettimaailman paineiden takia. Lopussa hän luulee tappelevansa ja tappavansa ('peilikohtaus') 'vastakilpailijansa' Mila Kuniksen, sori en muista roolinimeä. Kuitenkin kun ensimmäinen näytös mikä lie väliera on ohi niin hän menee huoneeseensa ja huomaa että hups eihän se ketään tappanutkaan, vaan olikin satuttanut itseään ja peilinpaloja törröttää vatsassa. No tanssii vielä sen viimeisenkin osan ja ihan siinä lopussa hän sanoo 'se oli täydellistä', niinku sitä vaadittiinkin ja kuolee.
Noin se meni. Mutta siis joo sairastu, näki ja kuuli harhoja yms, en oo mikään lääkäri tai muu, en osaa diagnisoida tarkemmin..
Hieno leffa kuitenkin!
Elokuvan tekijätkin näin sanoneet. + Ei voinut kuvitella sitä itse, koska siinä lopussa ne muut sanoo että kutsukaa ambulanssi ja se kohtaus ei siis vissiin ole sitä harhaa vaan ihan 'yleiskuvaa'.
Black Swan ja Tahraton mieli on kummatkin aivan loistavia leffoja! Mielen liikkeiden kuvaus on varmasti vaikeaa, mutta leffoissa käytetään siihen melko samanlaisia tehokeinoja ja tekniikoita. Vähän vaativampia elokuvia katsomalla muutaman kappaleen oppii kyllä tunnistamaan kyseiset kerrontatavat ja tulkitsemaan tarinaa, jos niin haluaa.
Muita hienoja leffoja, jotka sisältävät ihmisen mielen kuvausta ja sen tekemiä tepposia ovat Kaunis mieli ja Sovitus. Erinomaisia nekin.
Black Swan ja Tahraton mieli on kummatkin aivan loistavia leffoja! Mielen liikkeiden kuvaus on varmasti vaikeaa, mutta leffoissa käytetään siihen melko samanlaisia tehokeinoja ja tekniikoita. Vähän vaativampia elokuvia katsomalla muutaman kappaleen oppii kyllä tunnistamaan kyseiset kerrontatavat ja tulkitsemaan tarinaa, jos niin haluaa.
Muita hienoja leffoja, jotka sisältävät ihmisen mielen kuvausta ja sen tekemiä tepposia ovat Kaunis mieli ja Sovitus. Erinomaisia nekin.
Olen sen jo muutaman kerran katsonut.
Mulla on myös 'leffalistalla' juuri Kaunis mieli ja Sovitus, vaikka en kauheasti olekkaan niihin etukäteen tutustunut, mutta nyt ainakin kun suosittelit niin yhä innokkaammin odotan niiden katsomita ja yritän saada ne lainatuksi/katsotuksi mahd. pian!
että eli mielessään joutsenlammen tarinaa eli oli psykoottinen. Minusta leffa oli hyvä ja vaikuttava. Mieheni ei pitänyt siitä eikä ymmärtänyt tarinaa.
En jotenkin jaksa jauhaa jotain lohdutonta ja katkeraa, toivotonta ahdistusta ja tuskaa ihan kaikessa. Angstit ovat maailmassa jo niin arkista ja tavallista jokapuolella ja saatavilla kaikista tuuteista. Vapaa-ajalla haluan itse jotain muuta - ja koska maksan leffalippuni itse, valitsen ihan omien mieltymysteni mukaiset leffatkin! :)
Yleensä nämä tällaiset omaa pinnallisuuttaan puolustelevat eskapistit ovat juuri niitä, jotka eivät pärjää oman tunne-elämänsä kanssa alkuunkaan:-).....
Tarina kertoo tytöstä joka sairastaa skitsofreniaa ja lopuksi se saa vallan tytöstä.