Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko ihan väärässä, kun minusta koululla ei ole oikeutta kieltää pyöräilemästä koulumatkaa?

Vierailija
11.07.2011 |

Monessa koulussahan moinen on pieniltä kielletty. Minä olen kuitenkin siinä käsityksessä, että laki ei anna tuollaiseen kieltoon oikeutusta.

Olenko väärässä vai oikeassa, tietääkö täällä kukaan?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vakuutus EI kata koulumatkoja!!

Monessa kunnassa vakuutus kattaa koulumatkat. Sitä en tiedä sanooko laki mitään puoleen tai toiseen.

Vierailija
22/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu voi kieltää 1-2lk pyöräilyn

vaikka niin kuvittelevat voivansakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väite vaatisi vähän perusteluja.

Vierailija
25/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyttiin, ja reksi totesi juuri tuon että se on vain suositus.

No ei todellakaan voi kieltää. Suosituksen toki voi antaa.

Vierailija
26/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä laita muksuani kävelemään kahden kilometrin matkaa aamuin iltapäivin joka ikinen päivä yhtään sen enempää kuin on pakko. Ei ne opettajat ja rehtorikaan tuollaisia matkoja kävele...

Jos pari kilsaa on koululaiselle liian pitka matka kävellä. Autollahan se tietty täytyy sinne kuskata.

Ps. Minä, opettaja, kävelen joka päivä töihin ja takaisin 3km.

Vierailija
27/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä joku 4 - 4,5 km yhteen suuntaan on todellakin mielestäni liian pitkä matka joka päivä kävellen kuljettavaksi ekaluokkalaiselle!

Vierailija
28/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pari kilsaa on koululaiselle liian pitka matka kävellä. Autollahan se tietty täytyy sinne kuskata.

Ps. Minä, opettaja, kävelen joka päivä töihin ja takaisin 3km.

En ainakaan minä. Kävellä lapsi saa niin kauan, että kykenee toimimaan liikenteessä fiksusti pyöränsä kanssa. Tiedän vain, että tuohon kahteen kilometriin menee lapsen kävelytahdilla melkein tunti, jos en ole mukana hinaamassa. Ei ole hirveän kiva laittaa lasta seitsemältä aamulla kävelemään kohti koulua. :(

Ja olet muuten ensimmäinen opettaja, jonka kuulen kävelevän työmatkansa. Olen itsekin opettaja (tosin yläkoulun, siksi en tästä laista ollut varma), enkä ole ikinä moista nähnyt. Kaikki kulkevat autolla tai vähintäänkin pyörällä.

ap

Vierailija
29/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä matkaa on meillä kouluun melkein neljä kilometriä ja kävellen aikaa menee tolkuttomasti pikkukoululaisilta. Matka on onneksi melko turvallinen. Pahimmilla pakkaskeleillä on järkätty autokyyti.

Samoin toimivat kaikki tässä lähistöllä asuvat perheet. Olemme varmaan kaikki täysin epäkelpoja sitten.

Vierailija
30/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanat vakuutus ja koulumatka ennen kuin väitätte vastaan etteikö koulu koskaan vakuuta.

Vierailija
31/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oman kunnan/ koulun tilanne enemmän kuin tieto jonkin toisen kunnan vakuutuskäytännöistä.

sanat vakuutus ja koulumatka ennen kuin väitätte vastaan etteikö koulu koskaan vakuuta.

Vierailija
32/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräilemästä, edes ekaluokkalaisia. Tällä ei muuten ole mitään tekemistä vakuutusturvan kanssa, joka sekin yleensä kattaa vain ja ainoastaan julkisen terveydenhoidon kulut.

t. alkuope

Vierailija
33/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä koulun laatimia sääntöjä on ihan syytä kaikkien koulua käyvien oppia noudattamaan. Tämä lienee provo, mutta et voi antaa Nicopetterisi tehdä jotain mikä kaikilta muilta oppilailta on kielletty. Polkupyöräkieltoon on kuitenkin ihan hyvät perusteet.

Koulu on kuin yhteiskunta pienoiskoossa (vähänkuin), ja yhteiskunnassa sovitaan joitain sääntöjä joita kaikkien tulee noudattaa, huvitti tai ei.

ihan kuin yhteiskunnassa yleensäkin, jotkut tekevät mitä lystää.

Nimim: 2 etelänreissua varattu ensi lukuvuoden ajaksi.

Vierailija
34/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on kuin yhteiskunta pienoiskoossa (vähänkuin), ja yhteiskunnassa sovitaan joitain sääntöjä joita kaikkien tulee noudattaa, huvitti tai ei.

Koulussa, kuten yhteiskunnassakin, pitää myös pystyä tunnistamaan velvollisuutensa sekä ne säännöt jotka ovat oikeutettuja.

Se että joku on yksipuolisesti luonut jotkin säännöt, joilla ei ole edes lainvoimaa, voidaan kyseenalaistaa tarpeen vaatiessa.

Ja kyllä, sekin on yhteiskunnasta tuttua toimintaa, vaikkakin tässä "pienoiskoossa".

Vierailija
35/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulii ap:n kaltaisia, minun mielestä hänen lapsensa saa mennä kuten haluaa ja se on vanhemman vastuu ja päätös. Turha itkeä jos jää auton alle.

Vierailija
36/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli koulun säännöissä, ilmeisesti eivät sielloin ole vastuussa jos jotain tapahtuu.

Vierailija
37/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulussa oli koko koulua koskeva kielto, että lapset eivät saaneet tulla pyörällä kouluun. En tiedä sitten oliko kielto laiton, mutta kertaakaan kuuden vuoden aikana en nähnyt kenenkään tulevan kouluun pyörällä. Siihen aikaan ehkä helpommin toteltiin opettajia ja rehtoria, ei kyseenalaistettu koulun päätöksiä.

Vierailija
38/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että vastuukysymyksiä on muitakin, kuin että pyöräilevälle lapselle sattuu jotakin. Entä jos huonosti pyöräilevä lapsi ajaa toisen lapsen päälle koulun pihalla? Kuka silloin on vastuussa?

Jos koulu on "kieltänyt" tulemasta pyörällä kouluun, on vanhempien myöskin turha kitistä koululta apua, kun pyörä varastetaan tai rikotaan.

Ja yleisesti ottaen, minkälaista esimerkkiä näyttävät vanhemmat, jotka eivät välitä koulun säännöistä, vaikka niillä ei lainvoimaa olisikaan? Lapsien turvaksi ja hyvinvoinniksihan nämä säännöt on kuitenkin tehty!

Vierailija
39/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei voi kieltää pyöräilemistä kouluun. Pyörä pitää sitten jättää koulualueen ulkopuolelle. Ongelmaksi tulee sitten pyörän säilyttäminen koulun ajaksi. Suositushan tuo on.

Vierailija
40/65 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleisesti ottaen, minkälaista esimerkkiä näyttävät vanhemmat, jotka eivät välitä koulun säännöistä, vaikka niillä ei lainvoimaa olisikaan? Lapsien turvaksi ja hyvinvoinniksihan nämä säännöt on kuitenkin tehty!

että pikkulapset laitetaan kävelemään kilometritolkulla kahdesti päivässä ja vielä yksin.

Minä ainakin luotan siihen, että tuollainen sääntö häviää aika äkkiä sen jälkeen, jos siitä yksikin vanhempi nostaa äläkän. Joten minusta esimerkki on ihan hyvä: typeriin ja laittomiin sääntöihin ei pidä alistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi