sinä joka lähdet sujuvasti reissuun lasten kanssa
Laittaisitko PLIIIS jotain vinkkejä jakoon. Itse olen tosi huonotuulinen, kun pitää pakata viisihenkisen perheen tavarat! Mies selviytyisi vielä honommin, joten lasten tavarat aina jää mulle... Eli siis kun lähdetään, minä huolehdin 1-7-vuotiaiden lasten (3kpl) kamat, mies hoitaa sen ajan lapsia ja pakkaa omat kamansa, ja auttelee, hoitaa lähtötiskit ym.
Otanko vaan liikaa stressiä siitä, että kaikki varmasti on mukana, vai mihin mulla menee niin kauheasti energiaa? Vihaan pakkaamista ja se ottaa aina tuntitolkulla!
Kommentit (51)
Jo kolme eri asukokonaisuutta mukaan. Sää voi vaidella, vaatteet likaantua tai sitten tarvitsee parempaa vaatetta ravintolan tai muun varalle :)
6henkeä perheesssä ja jos suomessa matkataan niin ajattelen etä kaupasta saa=)Ja sukulaisiin en ota kun yhden vaihtovaatteet,onhan siellä pesukone=)
no tässä on varmaan ihan persoonallisuuseroja. Meiltä ei mene reissu pilalle vaikka puuttuisi joltain lempi-t-paita tai kirja. Mä en ainakaan pyri edes täydelliseen pakkaukseen, siis että olisin jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen varautunut. Lähinnä siitä syystä, että useimmista maailman kolkista tosiaan tavaraa saa ja toiseksi emme halua raahata valtavaa tavaravuorta.
Mä varmistan, että mukana on passit, rahat ja luottokortit, lentoliput ja pakolliset lääkkeet (joudun itse käyttämään joitain reseptilääkkeitä). Sen jälkeen lasten unilelut ja kamerat ladattuina ja vara-akkuineen.
Sen jälkeen vaatekertoja. Mutta jos nyt uimahousut tai hammasharja puuttuu, niin se ei todellakaan ole mikään ongelma.
Nuorempana tehtiin vaelluksia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa, silloin pakkaamiseen pitää kiinnittää eri lailla huomiota, koska sieltä vuoren juurelta tai sademetsästä ei nyt kaikkea saa, tosin yllättävän hyvin sieltäkin.
Perusturistikohteesta tai kaupungista saa nyt ihan kaiken mitä siellä saattaa tarvita.
Ensinnäkin huolehdin ajoissa siitä, että kaikki pyykit on pesty ja vaatteet silitetty ja koti muutenkin kunnossa. Silloin on kiva alkaa pakkaamaan ja lähtemään.
Itse pakkaamisen teen niin, että aloitan lasten tavaroista. Menen vaatteiden luo laukun kanssa ja aloitan alusvaatteista ja sukista, joita aina pakkaan ylimääräisiä. Sitten asukokonaisuuksina vaatteet kassiin ja kaikkea otan aina matkaan siis siistimpääkin vaikka oltaisiin mökille menossa. Koskaan ei tiedä minne sitä keksii lähteä :) Samaan kassiin kyseisen lapsen hygieniatarvikkeet ja lääkkeet. Lasten ulkovaatteet laitan aina omaan kassiin ja kengät samaan kassiin pusseissa.
Lapset pakkaa itse omat lelut, kirjat yms. 1 kassi.
Omat kamat viimeisenä ja ne on nopeasti lyöty laukkuun. Tavarat pakkaan aina edellisenä päivänä.Mies pakkaa omansa ja yleensä se tekee sen viimetipassa.
Ennen lähtöä ruokailu ja pisut. Keittiöstä tiskit pois ja jääkaapin tyhjennys. Roskis käteen ja menoksi!
Ekaks kerään kasaan välttämättömyydet, eli rahat, passit, liput ja lääkkeet. Lisäks vaipat kuuluu suunnilleen samaan sarjaan (vaikka niitä saa hätätilassa ostettuakin). Lisäks mulla on jatkuvista lääkkeistä varoiks aina lompakossa resepti varalta, että jos sattuu joku yllättävä juttu, niin lääkkeet saan haettua uudelleen (siis Suomessa ollessa, ulkomailla lampsittais lääkäriin). Ulkomaille mentäessä tarkistan myös, että matkavakuutuspaperit on mukana.
Sitten vaan pakkaan vaatteet lämpimälle, leudolle ja kylmälle ilmalle. Otan alusvaatteita, paitoja (lyhyt ja pitkähihaisia), housuja ja shortseja matkapäivät plus yhdet ylimääräiset. Yöpukuja otan yleensä kahdet (jos viimeaikoina ollut allergista ripulia tms. sotkuista, niin sitten otan näitäkin joka yölle plus ylimääräisen). Sitten vielä ulkovaatteet (ja sadesään kamppeet jos ei haalarit riitä).
Lisäks saippuat, shamppoot, dödöt, rasvat, hammasjutut yms. päivittäin tarvittavat. Pyyhkeet ja uikkarit kaikille.
Tarvittaessa myös lakanat.
Jos olen menossa ulkomaille, niin otan kaikista allergiantakia vältettävistä jutuista listan englanin ja kohdemaan kielillä (tarjoilijat kokeista puhumattakaan ei aina puhu virheetöntä ja täydellistä englantia).
Noilla pärjää jo aika pitkälle. Ei kovin ongelmallista. Ja jos jotain unohtuu, niin sitten ostan reissusta jos tarvitaan. En stressaa siis juurikaan (paitsi että ne ekan kappaleen välttämättömyydet kyllä tuplatarkistan).
Ja purkaminen on ihan helppoa, likaset vaatteet pyykkiin ja muut kaappeihin.
niin kuin että pakkaamisestakin voi stressata. Itse olen aina vaan pakannut tarvittavat kamat mukaan ihan ilman stressejä. Äitini aikanaan opetti että ainoat asiat mitä millä hyvänsä matkalla tarvitaan ovat raha, passi ja matkaliput. Kaikkea muuta saa kaupasta. Ilmankos ei ole stresssi vaivannut. En silti muista koskaan unohtaneeni mitään olennaista, enkä oikein tajua miten siihen mitään listoja tarvitaan että osaa pakata esim. viikon kamat itselleen ja parille lapselle.
joka opettaa n. 1-vuotiaalle miten pakataan itse matkalaukku. Kuten joku tossa kehuskeli.
Sanokaa mulle että tämä ketju on vitsi! :O Listoja ja tuntien pakkausta, ei saatana oikeasti :D:D Olen sen verran rutiinipakkaaja että nytkin keksin lähteä 5 päivän reissuun lasten kanssa niin pakkaamisessa meni ehkä 10 minuuttia ja eikun matkaan! Kertaakaan ei ole tarvittavia unohtunut vaikka on 2 lasta, lääkkeitä vino pino jne.
Homma jokaiselle lapselle oma laukku (myös sille vauvalle).
Paras on reppu, sillä sen saa lapsen selkään ja lapsi voi itse kantaa sitä.
Jokaisella olisi myös hyvä olla oma toilettilaukku johon saavat omat hammasharjat, voiteet, korut, vaipat tms.
Lähtö tapahtuu näin: kutsut kaikki aamupalalle ja ennenkuin jaat ruuan kerrot, että kaivavat ruuan jälkeen matkalaukkunsa esiin ja luettelet mitä pakkaavat niihin (esim. kahdet vaihtovaatteet pikkuhousuja myöten, yksi lelu tai kirja, uimapuku ja lämmin takki/huppari sekä pesutavarat)
Kysyt mieheltäsi, että haluaako hän pestä puurokattilat, valmistaa eväät jne. vai meneekö ennemmin valmistelemaan auton lähtökuntoon?
Sitten laitat eväät ja siivoat keittiön, kiikutat kylmälaukun ja oman kassisi autoon ja iskä pakkaa tavarat paksiin.
Jos joltain lapselta jää jotain uupumaan, niin kokemus opettaa ;)
Tietysti vauvan ja taaperon tavarat joutuu pakkaamaan itse. Silti tuo oma laukku kaikille helpottaa hirmu paljon!
Sanokaa mulle että tämä ketju on vitsi! :O Listoja ja tuntien pakkausta, ei saatana oikeasti :D:D Olen sen verran rutiinipakkaaja että nytkin keksin lähteä 5 päivän reissuun lasten kanssa niin pakkaamisessa meni ehkä 10 minuuttia ja eikun matkaan! Kertaakaan ei ole tarvittavia unohtunut vaikka on 2 lasta, lääkkeitä vino pino jne.
Siis todellakin avuttomuutta on monenlaista ja täytyy vaan olla kiitollinen että itse on sen verran kyvykäs yksilö ettei tarvitse monen päivän varoitusaikaa ja listoja pakkaamiseen ;-)
kun karsii pakattavan tavaran määrää. Ei ole pakko olla joka tilanteeseen omaa asua ja kannattaa miettiä, että eri asut sopivat yhteen. Ja kylmällä lisätään sitten kerroksia. Nyrkkipyykilläkin tekee ihmeitä, jos vaatteita sotkeentuu. Itse oikeastaan nykyään mitoitankin vaatteet niin, että ainakin nuorimman vaatteita pyykkään. On sellainen sottaliini, että muuten vaatteita saisi kantaa kamalan kasan. Jos ilman kosteus on suuri ja vaatteiden kuivuminen kestää, niin silittämällä ne saa kyllä kuiviksi. Ja kannattaa tietysti ennakoida ja ottaa helposti kuivuvia vaatteita mukaan, eikä paksuja puuvillaneuleita tms. Mökillä, veneilemässä ja vastaavissa paikoissa verkkarit, fleece ym. kuivuvat nopeasti ja kun laittaa kuoriasun noihin päälle, niin pärjää tosi viileässäkin. Ticketin plain rain -asut ovat meillä reissussa lapsilla ehdottoman kätevät. Pitävät tuulen, sateen jne. eivätkä vie kassissa tilaa paljon mitään. Ulkomaillakin tykätään käydä reissuilla retkeilemässä, joten pakko olla säihin sopivat vaatteet. Karsitaan sitten siitä "joka illalle oma siistimpi illallisvaate" -osastosta :)
En ole tajunnut, että joku oikeasti tekee listoja tai pakkaa monta päivää etukäteen.
Itse pakkaan lähtöpäivänä tai edeltävänä iltana (riippuen lähtöajankohdsta). Työn puolesta joudun matkustamaan ja työmatkoille pakkaan illalla lasten mentyä nukkumaan. Jos matkaan ollaan lähdössä lasten (1 ja 4 v) kanssa, pakkaan vähän aiemmin illalla, ettei tarvitse mennä rymistelemään heidän pimeisiin huoneisiinsa. Kerään tarvittavat tavarat meidän vanhempien sängylle ja siitä laukkuihin. (Autolla mentäessä kengät ja ulkovaatteet erikseen eteisessä omaan kassiinsa.)
Ehkä työmatkat ovat rutinoineet pakkamista. Samoin ollaan lähes joka viikonloppu mökillä, joten pakkaaminen on tuttuakin tutumpaa puuhaa.
En edes ymmärrä, että kuinka voi pakata kauhean paljon etukäteen, isoa osaa vaatteista, kosmetiikasta ja lääkkeistä tarvitsee lähtöpäivään asti. Se tietysti on järkevää valmistautumista, ettei käytä matkalle aiottuja vaatteita juuri ennen matkaa ym. Samoin itse huolehdin siitä, että mukaan otettavat vaatteet ovat hyvin yhdisteltävissä. Ja lapsille tarpeeksi varavaatteita mukaan, itsellekin vähintään alusvaatteita yksi varakerta.
Lomalla pärjää aika vähällä ja jos on aurinkoista, ei lapset tarvitse kun uikkarit, sortsit ja teepparit (tai mekon) ja yhdet lämpimämmät. Siihen lisäks yökkäri ja alusvaatteet.
Meillä oli juuri kylässä mökillä sukulaispoika, jonka vanhemmat pakkasivat selvästikin rennosti. Kun tulivat kylään paistoi aurinko. Seuraavana päivänä satoi ja tuuli, kuten ennusteessakin oli sanottu. Meidän stressiämme ei yhtään helpottanut se kun yritimme keksiä pojalle jotain päällepantavaa. Sisällä sitten kökimme, kun niissä pelkissä crokseissa, t-paidassa ja shortseissa ollut kovin kiva ulkoilla 15 asteessa ja kovassa tuulessa. Tyttäremme ulkovaatteet eivät poikaa mielyttäneet kuin pakon edessä. Pojalla oli kyllä ulkopuku (vettähylkimätön) mukana, mutta se kastui jo ekan vessareissun aikana (sateenvarjo ei auttanut siinä tuulessa).
Näen sen verran vaivaa, että piirrän listan, jossa kuvat tarvittavista vaatteista ja muusta. Lapsista on joka kerran yhtä hauskaa pakata matkareput listan ohjeen mukaan.
tykkäsin nuorempana kovasti pakkaamisesta ja varsinkin suunnittelusta mitä mukaan tulee. Nyt lasten jälkeen pakkaminen on alkanu ärsyttää kovasti ja esikon ollessa pieni olin tosi stressaantunu aina kun piti lähteä pidemmäks aikaa.
Nyt kun lapsia on kaksi niin menee jo rutiinilla mutta niistä nuoruudenajoista muistona mulla on taas sellanen vihko käytössä johon kirjotan etukäteen ylös tarvittavat ja ruksaan siitä sitten pakatessa... Lisäks kirjotan sivulle mikä reissu on kyseessä nii sitte jos on lähdössä samantapaselle matkalle nii voi tarkistaa ja muistella oliko onnistunut satsi... Jos olis ihan pro niin kirjottais tietenki reissun jälkeen mitä tarvittiin ja mitä ei...;) Ja tota vihkosta saattaa muksujen olla mukava lukea muutaman vuosikymmenen kuluttua!
Meillä kaikki nelivuotiaasta ylöspäin pakkaavat omat vaatteet. Vaihtovaatteet + yksi lelu.
En ikinä haluaisi matkustaa noin "huolettomasti". Matkakohteenamme on usein saarimökki. Sieltä ei todellakaan helposti lähdetä ostamaan unohtuneita hammasharjoja tai lisävaatteita. Yksi vaihtovaatekerta on aivan liian vähän jos matka kestää yli vuorokauden. Esim. juuri olimme em. mökillä. Lapset kastelivat vaatteensa heti ekana päivänä järvessä. Ilmankosteus oli niin suuri että vaatteet eivät olleet kuivuneet vielä 3 päivän päästäkään. Saunassa ei kolmen lapsen vaatteita saa kuivattua.
Eniten minusta pakkaamista hankaloittaa vaihtuvat säät ja rajalliset matkatavaratilat.
Pakkaan mielelläni ilman miehen apua. Näin kaikki asiat ovat hanskassani. Mies pakatkoon omat ja koirien kamat. Minä huolehdin muusta.
lähdettyä, että homma menee aika lailla rutiinilla - samat kamat noin suunnilleen aina mukaan. Myös meillä homma menee niin, että minä pakkaan ja mies hoitaa enimmäkseen muita juttuja (printtailee lippuja, lähtösiivouksia, mitä nyt milloinkin).
Osa tavaroista meillä on aina lähtövalmiissa pakkauksissa, kuten matka-apteekki ym. Yksi kori vaatehuoneessa on varattu nimenomaan matkoilla tarvittaville tavaroille, siitä ne on helppo kipata laukkuun.
En kuulu niihin, joiden mielestä on kätevää ostaa puuttuvat periltä. Matkustamme sen verran usein, että melkoinen läjä kertyisi ihan turhaa tavaraa, jos aina pitäisi jotain unohtunutta ostaa. Mieluummin siis mietin lähtiessä mukaan kaiken tarvittavan.
Jokaisella lapsella on oma kassi.
Pakkaan yhden lapsen tavarat kerrallaan.
Koskaan en pakkaa lähtöpäivänä vaan pari päivää aiemmin (vaatetta on reilusti).
Pakkaavat kamat ennalta tehdyn listan mukaisesti ennätysajasta, ja saan vielä kotitalousvähennyksen! Eikä varmasti unohdu mitään.
onneksi mies sellainen rauhallinen ja järjestelmällinen,ettei koskaan stressaa eikä hermostu.kun mä taas saan teen yksinkertaisista asioista hankalia.siksi mies pakkaa:)
kolme vanhinta, 7-11 v., pakkaavat sen avulla itse. Toiseksi nuorin 3 v. tarvitsee vielä apua pakkaamisessa, tosin tekee sen jo aika topakasti itsekin. Vauvan tavarat pakkaan tietysti kokonaan.
Pakkaamiseen pitää varata kunnolla aikaa, 1-2 päivää reissun laadusta riippuen.
Tosin aina stressaa ja ärsyttää kuitenkin. :)