sinä joka lähdet sujuvasti reissuun lasten kanssa
Laittaisitko PLIIIS jotain vinkkejä jakoon. Itse olen tosi huonotuulinen, kun pitää pakata viisihenkisen perheen tavarat! Mies selviytyisi vielä honommin, joten lasten tavarat aina jää mulle... Eli siis kun lähdetään, minä huolehdin 1-7-vuotiaiden lasten (3kpl) kamat, mies hoitaa sen ajan lapsia ja pakkaa omat kamansa, ja auttelee, hoitaa lähtötiskit ym.
Otanko vaan liikaa stressiä siitä, että kaikki varmasti on mukana, vai mihin mulla menee niin kauheasti energiaa? Vihaan pakkaamista ja se ottaa aina tuntitolkulla!
Kommentit (51)
MIkä siinä niin kamalaa on? Pelottaako se, että jotain tärkeää jää pois?
Parempi tehdä niin päin, että tarkistaa, voisiko vielä jotain jättää pois.
Toinen keino on opettaa lapset pienestä pitäen pakkaamaan itse omat tärkeät tavaransa - ikärajana noin 1 vuosi.
Jos tavaraa ei tarvitse kantaa kovin pitkään, voi ottaa enemmän. Jos taas pitää joko kantaa tai muuten on tilaa rajallisesti, pakataan vain se, jota ilman ei pärjää ja jota ei voi perillä ostaa.
Ja ala kerätä kamoja jo jonnekin hyvissä ajoin, silitellä ajoissa jne.
Itselläni on myös aina musta-valko-harmaa-matkavaatetus, johon on helppo lisätä piristevärejä. Omat vaatteeni sopivat siis aina yhteen helposti. Säästää aikaa ja vaivaa ja on ajatonta.
..Otetaanko kumpparit vai pärjäiskö tennareilla, vaikka sataisi. Jos otan hameen/mekon itselleni, niin taas tarvitaan yksi kenkäpari lisää. Ottaisiko lenkkikamatkin, kun ollaan pidempään perillä. Jos lapsi sotkee nuo housut heti lakumatkasta, niin nämä paidatpa eivät sitten sovikaan noiden toisten housujen kanssa jne. jne.
Eikö ole melko yksinkertaista, jos ei tarvitse olla niin hirmuisen tarkka: kaikkeen tarkoituskeen pitää olla eri vaatteet?
Jos kaikki vaatteet jollakin lailla sopivat yhteen, ei tule mitään ongelmaa. Toiseksi, mitä väliä sillä on, jos "ei sovi niiden kanssa"?
Kai sitä voi lenkille mennä vähän eri vaatteissa matkalla, ja lenkkikenkiä voi käyttää muutenkin?
Kyllä elämä, ja matkustaminen on helppoa, kun siitä ei itse turhaan liian tarkkaa ja monimutkaista tee.
Minä kirjoitan aina lapulle ensin, mitä pitää pakata ja ruksailen sitten mitä olen jo pakannut.
Unohduksia ei ole tullut!
Ja aloitan tuon listan teon jo useita päiviä ennen kuin alan pakkaamaan! Saa sitä mukaan kirjoittaa ylös kun jotain tärkeää tulee mieleen!:)
jo aikaisin.
Eli edellisenä kesänä ostelen alesta kesävaatteita Etelän-reissulle jne.
Uikkarit ja muut on aina ajan tasalla, läpsyt ostan edelliseltä reissulta seuraavalle jne.
pakkkaan aina yksin ja mies ei ole välttämättä etes vahtimassa lapsia. Lapsia kuusi, vanhin on vielä ala-asteella.
Isommat pakkaa itselle vaatteet. Huolehdin että tärkeät lääkkeet lähtee mukaan, myös särkylääkkeet. Minun asenne on se et jos jotain unohtuu niin ostetaan sitten. En ressaa kauheesti. Olen liikkuunut tosi paljon yksin lasten kanssa. Saatan ajaa vaikka 500km jos kovasti mieli jonnekin tekee.
Vinkkejä en ossaa sen kummemmin antaa. Olen kova touhuamaan ja homma on vain jotenkin hanskassa. Kai sitä vain oppinut vuosien varrella et mitä missäkin on hyvä pitää mukana. Ja jos jotain unohtuu niin sitten unohtuu.
Lompakko, känny, lääkkeet, vaipat, varavaatteet ovat niitä tärkeitä. Lapsilla ei ole mitää tutteja, eikä unileluja tai riepuja jotka on niin tärkeitä et tarttis huolehti, mut jos jollekin joku tollanen ois tosi tärkee niin se ehdottomasti mukaan.
On helppo valita vaatteet esim. rantalomakohteeseen, kun kaikki voi olla niitä hellevaatteita. Mutta esim. mökille pakkaaminen oli tosi vaikeaa, kun ei tiennyt, milloin viilenee. Lopulta otin kummallekin lapselle kaksi pitkähihaista ja kahdet pitkät housut ja loput vaatteet hellevaatteita (1/pvä). Ei tarvittu sitten niitä lämpimämpiä vaatteita, ja vaatteet riittivät hyvin. Meillä on mökillä kyllä pesukone, mutta ison järven takia kosteustaso on sitä luokkaa, että vaatteet eivät kuivaa kovin helpolla (vähintään pari vuorokautta menee kuivaamiseen), joten tällä kertaa en laskenut mitään pesukoneen varaan.
Isoin ongelma pakkaamisessa on tuon erilaisten vaatekertojen päättämisen lisäksi rajallinen tila. Ei voi ottaa useita kenkiä mukaan, ja helteellä on typerää raahata takkeja tai villasukkia mukana. Minäkään en halua juosta missään lomakohteessa ensimmäisenä kaupoissa täydentämässä varastoja, joten yritän kuitenkin aika kattavasti pakata pieneen tilaan.
Viimeksi Italian reissullamme oli sen verran vähän vaatetta mukana kaikilla, että matkustuspäivänä piti isoimman laittaa vanhat vaatteet päälle ja pienimmälläkään ei ollut enää vaihtovaatteita, jos olisi vaipat vuotaneet. Mutta vaippoja riitti koko reissulle, samoin soseita. En halunnut alkaa lomaani pilata niiden metsästämisellä. Laukkuihin mahtui sitten vähän tuliaisiakin, kun vaipat ja soseet oli kulutettu pois.
Itse aloitan pakkaamisen suunnittelun jo viikkoa ennen. En tee enää mitään listoja vaan rauhassa mietin, mitkä vaatteet otan mukaan ja laitan syrjään, kun olen ne pessyt ja silittänyt. Vähitellen koko perheen mukaan tulevat vaatteet on jo mielessäni pakattu ja kasa olohuoneen pöydällä kasvaa. KUnnollisen pakkaamisen teen sitten edellispäivänä, kun ensin pakkaan ne valmiiksi laitetut vaatteet ja sitten mietin, mitä puuttuu. Tässä vaiheessa saatan tehdä jopa listankin.
Yritän aina pakata mahdollisimman vähän, joten vaihtokenkiäkään en harrasta. Se sitten kostautui Italian matkalla, kun molemmat mukana olevat kengät aiheuttivat hurjat rakot kantapäihin... Silti en olisi voinut ottaa kolmansia kenkiä mukaan, kun ei ollut tilaa!
liian vähän:) oon sitten pessyt nyrkkipyykkiä, kuivuu parvekkeella hetkessä,
Pidemmälle mökkireissulle oon tässä tehnyt jo listaa pari viikkoa:D
Ja viikonloppureissuun lähdetään hetkessä.
Jos pakkaan vaikka mummolaan tai mökille, lasken lapsille vähän päiviä ja vaaatekertoja + parit ylimääräiset. Pitkiä housuja ei tarvitse niin monia, mutta t-paidat, sukat ja alkkarint meneen noin.
SItten mietintä siitä, mitä tehdään ulkona ja mikä on sää. Eli haalarit/sadetakit, kumpparin jne sen mukaan. Lisäksi kevyemmät kengät.
Muista kamoista on valmis pakkaus, jossa rasvat, hammasjutut, peruslääkkeet jne.
Ulkomaille tai muuten lentämällä/julkisilla matkustaessa miettimsitä tuottaa eniten määrän minimointi niin, että kaikki tarvittava on mukana. Meidän nelihenkisen perheen kamat mahtuu kuitenkin kahteen keskikokoiseen matkalaukkuun ihan hyvin.
3 lasta ja reissaan heidän kanssaan pääaosin ihan yksinäni. Viimeksi lähdettiin viikon reissuun niin että vain 3 ekaa yötä oli suunniteltu. Sen jälkeen mentiin mihin huvitti ja viipyiltiin sen mukaan miltä tuntui. Pakkausket myös tietysti sen mukaiset.
Miltei mitä vaan voi ostaa paikan päältä ellei nyt ihan erämaille ole lähdössä.
Pääasia on se, että on aidosti lapsille läsnä ja lopettaa turhan venkoilun. Lomalla pärjää aika vähällä ja jos on aurinkoista, ei lapset tarvitse kun uikkarit, sortsit ja teepparit (tai mekon) ja yhdet lämpimämmät. Siihen lisäks yökkäri ja alusvaatteet.
Älkäähän äidit stressailko. Loma on myös äideille lupa olla vähän vähemmän organisoituneita.
että se rajoittaa huomattavasti matkustamisintoani.
Tuskastuttavaa puuhaa miettiä mitä vaatteita matkalla tarvitaan.Otetaanko kumpparit vai pärjäiskö tennareilla, vaikka sataisi. Jos otan hameen/mekon itselleni, niin taas tarvitaan yksi kenkäpari lisää. Ottaisiko lenkkikamatkin, kun ollaan pidempään perillä. Jos lapsi sotkee nuo housut heti lakumatkasta, niin nämä paidatpa eivät sitten sovikaan noiden toisten housujen kanssa jne. jne.