Mitä on anteeksiantaminen? Siis oikeesti.
Miten annat anteeksi jollekin, joka on loukannut sinua? Otatko asian puheeksi, ootko hiljaa, käytkö pitkään sisäistä kamppailua anteeksiantamisen kanssa?
Alatko vältellä sellaista ihmistä? Onko silloin antanut oikeesti anteeksi? Voitko luottaa enää? Mistä tiedät, että olet antanut anteeksi?
Onko se anteeksiantaminen maailman vaikein asia?
Kommentit (9)
vaikka eikös se anteeksiantaminen oo kuitenkin tärkeintä elämässä?
Näinhän sitä luonnollisesti ajattelee jokainen, että en anna anteeks! Eikä kai sitä voikaan antaa anteeks, mutta sitä voi tahtoa ja pyytää siihen voimaa Jeesukselta. Kai ne loukkaukset aina aikansa kirvelee, vaikka tahtoiskin antaa anteeksi.
se merkitsee itselle palujon enemmän kuin sille toisille. Katkeruus kaivertaa vain sinua, ei sitä, jolle olet katkera eli et ole antanut anteeksi.
Anteeksi antaminen siis tavallaan koskee vain sinun omaa mielenterveyttäsi, ei muiden niinkään.
Joka kerta kun luulen onnistuneeni siinä, niin äitini loukkaa minua vielä pahemmin.
ei Jumalakaan anna meille anteeksi. Eli tässä on elämäntehtävää ihan jokaikiselle iikalle.
niin odotan kyllä sitä anteeksipyyntöä ennenkuin anteeksi voi antaa. Jos toinen on loukannut mua pahasti eikä katso tarpeelliseksi pyytää anteeksi niin sitten saa luultavasti mennä koko tyyppi. Vastaava tilanne nimittäin tulee toistumaan todennäköisesti uudelleen. Jos ihminen sen sijaan pyytää anteeksi ja saa, niin ainakin se tarkoittaa, että asiaa ei oteta enää uudelleen esiin, se on loppuunkäsitelty. Muut mahdolliset tunteet käsittelen omassa päässäni.
eikä osaa siksi tulla pyytämään anteeksi.
Mä oon miettiny, et milloin kannattais itse ottaa puheeksi asia, jos joku on loukannut.
Voi sitä nimittäin itsekin loukata tarkoittamatta jotakuta. Kauheeta jos kaveri vetäytyis ja laittais hiljaa välit poikki ja mä en koskaan sais tietää mistä on kyse. Kyllä mielelläni pyytäisin anteeksi, jos kaveri ottais asian puheeksi. En haluais jäädä kenenkään kanssa huonoihin väleihin.
kun ei tiedä miten suhtautuis