Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin lapsi saa viedä lelun toisten kädestä

Vierailija
08.07.2011 |

ilman että kaverini siihen puuttuu suuremmin. Sanoo vain että voi ei, nyt "Simo" otti lelun " Siirin" kädestä ja yrittää tyrkyttää " Siirille" toista lelua.

Tiedän että voi kuulostaa naurettavalta, mutta mua häiritsee tää ihan älyttömän paljon!

Itse opetan lapselleni että lelua EI viedä toisten kädestä ja jos hän niin tekee, niin annan lelun sille jolla se ensin oli ja tarjoan lapselleni sitten toista lelua. En tajua mikä tässä on niin vaikeaa!

Mulle on periaatteessa ihan sama miten muut lapsensa kasvattavat, mutta tän asian pitäis kyllä olla kaikille selvä kuin pläkki.

Asia häiritsee myös sen takia niin paljon, koska mitä ajattelee lapsi, jolle opetetaan että toisen kädestä ei mitään viedä ja silti hänen kädestään voi ottaa mitä tahansa ilman seuraamuksia. Ristiriitaista.

Ja joo, tiedän. Miksen sitten itse puutu asiaan ottamalla tältä "Simolta" lelua ja antamalla sitä takaisin "Siirille". En tajua itsekkään miksi se on niin vaikeaa. Ennen kun mulla ei ollut lapsia ajattelin että tottakai toimin niin. Kai pelkään että loukkaan jollain tavalla ystävääni.

Nyt kaipaisinkin ideoita miten olisi järkevää selvittää tilanne loukkaamatta ystävääni ja niin että sillä olisi jotain vaikutusta asiaan.

Tää todella vaivaa mua koska kuitenkin nähdään usein ja hän on todella hyvä ystäväni.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla 100 %:n varma, että ottiko "Simo" lelun "Siirin" kädestä vai ei. Toki joskus harvoin tilanne on täysin selvä, mutta joskus voi olla esim. niin, että "Simo" leikki ensin lelulla, mutta laski sen hetkeksi viereensä esim. raapiakseen kutiavaa kättään, jolloin "Siiri" tuli nopeasti ja vei "Simon" lelun. Sitten "Simo" tietysti halusi lelunsa takaisin, kun leikki oli jäänyt kesken. Mutta lelupa olikin "Siirin" kädessä! Ja näitä esimerkkejä riittää loputtomiin. Tämän vuoksi itse olen ottanut linjan, että jos jostain lelusta ei tule sopua, vaan siitä koko ajan kinastellaan, että kuka saa leikkiä sillä lelulla, niin sitten tämä lelu laitetaan pois leikistä esim. hyllyn päälle.

kyllä varmaa ollut kuka on ottanut keneltäkin. Tottakai epävarmoissa tilanteissa joissa riidellään lelusta lelu laitetaan kokonaan pois. Tässä mun esimerkkitapauksessa toinen lapsista on 1v 4kk ja toinen 11kk ja he eivät varsinaisesti tappele lelusta niinkuin n. 2-3 vuotiaat usein tekevät. Tässä tapauksessa tää reilu 1v. istuu pienen välimatkan päässä 11kk:n ikäsestä ja menee hänen luo ja riuhtaisee lelun kädestä jolloin pienemmälle tulee paha mieli ja itku. Se on kyllä aika selvä tapaus sillon.

ap

Vierailija
2/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Impulsiiviherkkyys on luonnekysymys ja sen hallinnassa voi kehittyä vasta vanhempana tietoisesti. Nyt puhutaan kuitenkin alle 2 vuotiaista lapsista, jotka ei ota sitä lapiota ollakseen ilkeitä, vaan siksi, että se ajatus pälkähtää päähän.

Munkin mielestä tässä tää pointti on kyllä nyt tuo ikä. Käytöstapoja, moraalia ja kaikkea sitä TÄYTYY opettaa, mutta lapsen kehityksen mukaisesti.

Se, että päälle yksi vuotias ottaa toisen lelun kädestä, ei ole kovin vakavaa. Saati sitten se, ettei vanhempi kovin dramaattisesti siihen puutu. Täysin eri asia jos kouluikäinen tekee samoin. Silloin on menty jossain kohtaa metsään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Impulsiiviherkkyys on luonnekysymys ja sen hallinnassa voi kehittyä vasta vanhempana tietoisesti. Nyt puhutaan kuitenkin alle 2 vuotiaista lapsista, jotka ei ota sitä lapiota ollakseen ilkeitä, vaan siksi, että se ajatus pälkähtää päähän.

Munkin mielestä tässä tää pointti on kyllä nyt tuo ikä. Käytöstapoja, moraalia ja kaikkea sitä TÄYTYY opettaa, mutta lapsen kehityksen mukaisesti. Se, että päälle yksi vuotias ottaa toisen lelun kädestä, ei ole kovin vakavaa. Saati sitten se, ettei vanhempi kovin dramaattisesti siihen puutu. Täysin eri asia jos kouluikäinen tekee samoin. Silloin on menty jossain kohtaa metsään!

alle 1-vuotias ainakin ymmärtää jo ei-sana merkityksen. Mun mielestä lapselle pitää jo silloin kun ne alkavat ottaa tavaroita toisen kädestä alkaa opettaa ettei niin saa tehdä. Jo siksikin koska yleensä se jolta kädestä otetaan (ainakin ap:n kertomuksessa) pahastuu eikä sillä hetkellä huoli edes vastikkeeksi muuta lelua kuin sen joka juuri vietiin kädestä. Aletaanhan lapsia kieltämään menemästä vaarallisiin ym. kiellettyihin paikkoihinkin heti kun he liikkeelle pääsevät vaikkeivat vielä ymmärtäisikään miksi sinne ei saa mennä. Koko asian pointti on toisto, niin kauan kun se sinne päähän iskostuu mitä ei saa tehdä.

ap

Vierailija
4/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ihmetelty ettei 1-vuotiaalla olisi mitään käytöstapoja, ei tietenkään ole :D Vaan ollaan ihmetelty aikuisen tapaa toimia tilanteessa.

ap

Vierailija
5/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä av:n lastenkasvatusvinkit kyllä ovat päivä päivältä hullumpia.

Antakaa kun minä kerron. Näin on aina ollut hiekkalaatikolla, ja tulee aina olemaan:

Jos lapsi ottaa toisen kädestä lelun, lelu palautetaan sille, jolla lelu ensin oli. Lelun nappaajan vanhempi hoitaa tämän. Lapselle sanotaan rauhallisesti (ei _dramaattisesti_, kuten tämä yksi neropatti ehdottaa), että toisen kädestä ei saa ottaa lelua. Tämän jälkeen leikki jatkuu normaalisti, ja molempien lasten vanhemmat käyttäytyvät toisiaan kohtaan ystävällisesti. Small talkin hengessä voi vaikka todeta, että "on siinä opettelemista" tai että "sellaisia ne yksivuotiaat ovat".

Tämä toistetaan x kertaa, kunnes lapset ovat oppineet asian. Sen jälkeen heidän voi antaa itse selvittää riitansa.

Tuliko selväksi?

Vierailija
6/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap saa toisen lapsen, joka on tällainen lelun toisen kädestä ottaja. Sitten ap:kin huomaa, että ei nää asiat nyt näin vakavia olekkaan, mitä antaa nyt ymmärtää!

Vierailija
7/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät pysty sitä oppimaan, ettei toisen kädestä saa ottaa! :DDD Hahaha!

Mun lapseni osaa sanoa "Ota" kun on antamassa lelua toiselle, ja "Anna" kun pyytää lelua itselleen. Väkisin ei revi toisen kädestä, vaan aina pyytää lelua. Jos ei saa niin ottaa muun lelun.

Peesi tälle. Suurin osa kakaroista on idiootteja, evät ymmärrä mitään, kiljuvat, huutavat, mätkivät, haluavat aina samaa kuin toinen, haluavat olla aina ekoja, haluavat aina sen mikä oli toisella. Ja heillä ihan samanlaiset vanhemmat.

Helvetin tyhmiä 1-vuotiaita.

Vierailija
8/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kun minä kerron. Näin on aina ollut hiekkalaatikolla, ja tulee aina olemaan:

Jos lapsi ottaa toisen kädestä lelun, lelu palautetaan sille, jolla lelu ensin oli. Lelun nappaajan vanhempi hoitaa tämän. Lapselle sanotaan rauhallisesti (ei _dramaattisesti_, kuten tämä yksi neropatti ehdottaa), että toisen kädestä ei saa ottaa lelua. Tämän jälkeen leikki jatkuu normaalisti, ja molempien lasten vanhemmat käyttäytyvät toisiaan kohtaan ystävällisesti. Small talkin hengessä voi vaikka todeta, että "on siinä opettelemista" tai että "sellaisia ne yksivuotiaat ovat".

Tämä toistetaan x kertaa, kunnes lapset ovat oppineet asian. Sen jälkeen heidän voi antaa itse selvittää riitansa.

Tuliko selväksi?

Ei kun täällä oli monta nikopetterin vanhempaa, jotka oli sitä mieltä että jos heidän kakara nappaa toiselta, se ei ole mitään. ja ap:n ei saa reagoida vaan antaa ottaa vaan. Ja että heidän kersa oppii näin varastamaan muilta ja ottaamaan muilta ja pärjää elämässä.

Ja sitten jos taas heidän nikopetteriltä viedään, on toinen ääni kellossa. Näin se nykyään.

Tuo sinun resepti on vanhanaikainen.

Vierailija
9/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä tässä tää pointti on kyllä nyt tuo ikä. Käytöstapoja, moraalia ja kaikkea sitä TÄYTYY opettaa, mutta lapsen kehityksen mukaisesti.

Se, että päälle yksi vuotias ottaa toisen lelun kädestä, ei ole kovin vakavaa. Saati sitten se, ettei vanhempi kovin dramaattisesti siihen puutu. Täysin eri asia jos kouluikäinen tekee samoin. Silloin on menty jossain kohtaa metsään!

Höpöhöpö. Aivojen yhteydet muodostuvat sitä mukaa kun niitä käytettään. Jos kersa saa tehdä noin hän oppii toimimaan noin.

jos osaa ottaa toiselta jotain, on tarpeeksi vanha oppimaan että niin ei tehdä.

Vierailija
10/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diibadaabaa: kyllä vanhakin koira oppii tekeen uuden tempun!

Teidän lapset ei opi jakaan asioita jos aina olette puuttumassa ipanoitten kitinöihin. Ne kiljuu kun hyeenat koska mamma tulee ja pelastaa.

Vierailija
11/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap saa toisen lapsen, joka on tällainen lelun toisen kädestä ottaja. Sitten ap:kin huomaa, että ei nää asiat nyt näin vakavia olekkaan, mitä antaa nyt ymmärtää!

mitenköhän se muka selviää sillä että saa toisen lapsen joka ottaa toisen kädestä?? Silloin tälle toiselle lapsellekkin opetetaan ne käytöstavat.

Vierailija
12/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata opettaa, että ei saa ottaa, koska maailmassa pärjää nimenomaan ottamalla. Julmaa, mutta hiekkalaatikko opettaa aika äkkiä. Päiväkodissa lapsen on pakko pärjätä, siellä ei ole mitään tuollaisia sääntöjä vaan lelun saa se, joka sen ottaa. Esikoinen ei tätä tiennyt vaan joutui usein olemaan ilman ämpäriä ja lapiota, kunnes väkisin opetin viemään lelut muilta. Kakkosen kanssa ei ollut samaa ongelmaa, hän osaa pitää puolensa.

Niin sun lapsilla tulee olemaan aika yksinäinen elämä. Vai luuletko että tuolla tavalla saa kavereita? Kyllä se on yhä tänäkin päivänä niin, että sosiaalisilla taidoilla varustetut on suosituimpia kaveripiireissä, ja heidän ei tarvitse jäädä yksin. Mutta toivottavasti sinun lapsesi on tyytyväinen kun saa omia kaikki lapiot ja seistä yksin siellä hiekkalaatikolla.

Vierailija
13/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyse ei ole pelkästään nappaajan kasvattamisesta, vaan myös sen lelua pidelleen vesselin itsetunnon kehityksestä. Lapsen pitää saada oppia, että toiselta ei saa ottaa, ja myös, että häntä puolustetaan jos joku ottaa lelun häneltä. Minua ärsyttäisi tuo ap:n kaveri todella paljon - tosin ymmärrän häntäkin, joillekin ihan normaaleille ihmisille on todella vaikea kestää lapsen pettymystä.

Tuliko selväksi?

Vierailija
14/67 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata opettaa, että ei saa ottaa, koska maailmassa pärjää nimenomaan ottamalla. Julmaa, mutta hiekkalaatikko opettaa aika äkkiä. Päiväkodissa lapsen on pakko pärjätä, siellä ei ole mitään tuollaisia sääntöjä vaan lelun saa se, joka sen ottaa. Esikoinen ei tätä tiennyt vaan joutui usein olemaan ilman ämpäriä ja lapiota, kunnes väkisin opetin viemään lelut muilta. Kakkosen kanssa ei ollut samaa ongelmaa, hän osaa pitää puolensa.

Niin sun lapsilla tulee olemaan aika yksinäinen elämä. Vai luuletko että tuolla tavalla saa kavereita? Kyllä se on yhä tänäkin päivänä niin, että sosiaalisilla taidoilla varustetut on suosituimpia kaveripiireissä, ja heidän ei tarvitse jäädä yksin. Mutta toivottavasti sinun lapsesi on tyytyväinen kun saa omia kaikki lapiot ja seistä yksin siellä hiekkalaatikolla.

nytkin on puoli tusinaa kavereita pihassa ja terassilla kanssaan leikkimässä.

Vierailija
15/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kieltää myös tämän kaverin lasta ottamasta lelua toisten kädestä. Kaveria on ehkä loukannut se, mutta ei hän ole sanonut mitään kuitenkaan. Muutenkin kaveri on kasvattanut lapsesta aikamoista tyrannia, koska ei halua kieltää lapselta mitään - ettei lapselle tulisi paha mieli.

Vierailija
16/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri tuntuu kanssa samanlaiselta ettei halua kieltää lapselta pahan mielen takia mitään. On sanonutkin kerran että kun hän kieltää jotain niin tulee kauhea poru. Tottakai tulee itku tai jokin mielenilmaus kun kielletään mutta se on ihan normaalia. Ja jos ei aina johdonmukaisesti kielletä niin seuraavalla kerralla tulee vain suurempi raivari.

Kai mun tarvii vaan ite puuttua asiaan.

Vierailija
17/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri tuntuu kanssa samanlaiselta ettei halua kieltää lapselta pahan mielen takia mitään. On sanonutkin kerran että kun hän kieltää jotain niin tulee kauhea poru. Tottakai tulee itku tai jokin mielenilmaus kun kielletään mutta se on ihan normaalia. Ja jos ei aina johdonmukaisesti kielletä niin seuraavalla kerralla tulee vain suurempi raivari.

Kai mun tarvii vaan ite puuttua asiaan.

Vierailija
18/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että nykymaailmassa pärjäisi paremmin tuolla tavalla, mutta oon nyt kuitenkin aatellu kasvattaa lapseni niin kuin omasta mielestäni on oikein ;)

Vierailija
20/67 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta juuri näin. Itse kaksi kasvattanut niin että eivät ota. Toisesta heistä on tullut liiankin kiltti ja ei osaa pitää puoliaan. Nyt menossa lukioon.

Olen miettinyt miten olisi pitänyt toimia toisin.

Kiltit jyrätään. Luokan pissisporukka on tähän asti jyrännyt nämä ei-pissikset. Lisäksi kiusaamista ja katseella mitätöimistä yms.

Tämän lapsen kohdalla toimisin toisin jos saisin alusta aloittaa kasvattamisen.