Siis nukkuuko monetkin teini-ikäiset kesällä yli puolenpäivän?
Mulla ei vielä tämänikäisiä lapsia, mutta siis kyselen et nukkuuko ne kun olen tälläiseen törmännyt? Mä en itse toivo tällaista kesää lapsilleni. Ehkä nekin sit haluaa tulevaisuudessa....? Ei kai??!
Kommentit (99)
Kuin valvoa kavereiden kanssa myöhään kesäyössä ja nukkua aamulla/päivällä pitkään. Toki kun oltiin kesätöissä niin silloin herättiin ajoissa, mutta viikonloppuina oli sitten eri meno.
Kyllä se rytmi siitä tasottuu.
nukkunut teininäkään. klo 9 asti tai sen yli nukkuminen on ollut aina mahdotonta minulle vaikka valvoisin kuinka. Ja aamuvirkku olen ollut koko ikäni.
Oli eka kuukauden töissä mutta nyt lomalla. On myöhään ulkona ja sitten koneella... yks päivä herätin vasta puoli 2, olis varmaan nukkunut iltaan. Elämä tosiaan muuttuu teinien kanssa... jos itse käy alkukesästä töissä niin ne kuppaavat ja kolisevat myöhään. Nyt meillä sai töitä ja tavallaan piti aina aamulla varmistaa töihin lähtö ja herätys oli klo 05.40..... sellaista kesälomaa...
teininä. Pystyin myös heräämään aamulla neljältä töihin.
Mutta jos mahdollisuus oli, nukuin. Enkä noussut siksi, että se olisi äiskän mielestä ollut kohteliasta muuta perhettä kohtaan ;)
phjelmaa tuli puolen yön jälkeenkin, mutta oli olemasas myös esim. kirjoja joita saattoi lukea senkin jälkeen.
viim. keskiyöllä ja sitten kyllä käytiin nukkumaan. nykyään tietokoneen ääressä menee aamuun saakka.
Minäkin nukun näin lomalla aina puolille päivin ja olen jo 43v.!
teini.ikäisen aivoissa tapahtuu hirveästi muutoksia, mikä kasvattaa unentarpeen samalle tasolle kuin pikkulapsilla. Samaan aikaan kuitenkin yleensä myös vuorokausirytmi myöhentyy (muistaakseni liittyi myös aivojen kehitykseen), eli moni teini ei saa aikaisin unta vaikka miten yrittäisi.
Aivojen muutokset saavat aikaan myös sen, että teini-ikäiset tunnistavat huonommin kasvojen ilmeitä, ja tulkitsevat ne yleensä aggressivisemmiksi ja negatiivisemmiksi kuin mitä oikeasti ovat. Kyky tunnistaa ihmisten ilmeitä palautuu kun aivojen muutokset vähenevät eli ovat lähes valmiit.
Lisäksi se sama lisääntyneen unentarve näkyy myös muunlaisena hidastumisena, eli se teinien löysä ja veltto olemus saa alkunsa sieltä aivoista. (toki osa on ihan imagoakin)
Mut jos on pakko lähteä aamusta johonkin, helposti nousee ylös.
nukkuisi jos annettaisiin :) No, välillä annan, mutta yleensä viimeistään klo 10 ajan ylös. Kotona on kaikenlaista hommaa, samoin mummulassa, eikä ne etene mihinkään jos vasta iltapäivällä saa aloitettua. Näin jää sitten illasta aikaa olla myös kavereiden kanssa.
Jos poika itse saisi päättää, valvoisi tosiaan aamuyöhön ja nukkuisi iltapäivään. (ja välillä siis näin saa tehdäkin, mutta se ei ole sääntö vaan poikkeus) Ikää 16v. Mä olen sitä mieltä että kyllä edes suht normaali vuorokausirytmi on lomallakin säilytettävä.
Kun valvovat yömyöhään ja harmittavasti myös jotkut poikkeusyksilöt metelöi viritetyillä mopoillaan ja skoottereilla joista poistettu äänenvaimentimet.
Kerran sitä eletään mutta vanhemmilta pikkasen vastuuta tommosesta käytöksestä.
Lisäksi on turha jauhaa ihan p**kaa että teini tarvitsee unta ja sen takia nukkuu iltapäivään. Muistan hyvin että omalla kohdalla se johtui puhtaasti valvomisesta ja olisipa vanhemmat pitäneet vähän kuria niin olisi jaksanut paljon paremmin myös kouluaikaan.
Tutkitusti parhaimmat unet laadullisesti saa kun menee nukkumaan kymmeneltä ja kun teini tai aikuinen menee tuohon aikaan nukkumaan (jos saa unta koska parhaimmat televisio ohjelmat tulevat tuolloin) niin ei varmasti jaksa nukkua puolille päivin, ainakaan montaa päivää putkeen.
Testattu juttu!
Kun valvovat yömyöhään ja harmittavasti myös jotkut poikkeusyksilöt metelöi viritetyillä mopoillaan ja skoottereilla joista poistettu äänenvaimentimet.
Kerran sitä eletään mutta vanhemmilta pikkasen vastuuta tommosesta käytöksestä.
Lisäksi on turha jauhaa ihan p**kaa että teini tarvitsee unta ja sen takia nukkuu iltapäivään. Muistan hyvin että omalla kohdalla se johtui puhtaasti valvomisesta ja olisipa vanhemmat pitäneet vähän kuria niin olisi jaksanut paljon paremmin myös kouluaikaan.
Tutkitusti parhaimmat unet laadullisesti saa kun menee nukkumaan kymmeneltä ja kun teini tai aikuinen menee tuohon aikaan nukkumaan (jos saa unta koska parhaimmat televisio ohjelmat tulevat tuolloin) niin ei varmasti jaksa nukkua puolille päivin, ainakaan montaa päivää putkeen.
Testattu juttu!
Ajaa mopolla illat klo 23:een asti (ei viritetty), sen jälkeen kotiin koneelle, jossa on kavereiden kanssa (kuulokkeeet päässä) aamuyöhön, lähes aamuun joskus. Sitten nukkuu klo 14-15 asti.... Oon antanut nyt elää 15-vuotiaan näin: ensi viikolla alkaa rippileiri, joten rytmi muuttuu väkisinkin ja leirin jälkeen alkaa aikaisemmat nukkumaanmenot...
Aina ei jaksa olla niin tiukkapipoinenkaan.
niin kamalaa että jossain elämänvaiheessa voi jopa useina päivinä peräkkäin nukkua jopa kahteentoista?? Kai sitä nyt ehtii ne loppuvuosikymmenet heräämään seitsemältä. Olette vissiin vain kateellisia teineille kun niillä on mahdollisuus nukkua.
Kuin valvoa kavereiden kanssa myöhään kesäyössä ja nukkua aamulla/päivällä pitkään. Toki kun oltiin kesätöissä niin silloin herättiin ajoissa, mutta viikonloppuina oli sitten eri meno.
Vielä siinä vaihessa kun oli esiteini ja ei tarvinnut mennä töihin lainkaan niin parasta oli valvoa pitkin öitä ja nukkua oikein myöhään. Silloin myös unentarve oli suuri, 9-12h unet tuli nukuttua helposti. Tulipas ikävä noita aikoja... :D
nukkunut teininäkään. klo 9 asti tai sen yli nukkuminen on ollut aina mahdotonta minulle vaikka valvoisin kuinka. Ja aamuvirkku olen ollut koko ikäni.
pitkään nukkumisesta. Miksi olisin? Itse en vain siihen kykene, mikä lie sisäänrakennettu tutka joka huomaa, että on valoisaa ja herättää. ;-D Olen oikein tyytyväinen, että olen aamuvirkku, koska kerkeää tekemään monia asioita ihan normaalina aikana kun on koko päivä aamusta alkaen aikaa.
pitkään nukkumisesta. Miksi olisin? Itse en vain siihen kykene, mikä lie sisäänrakennettu tutka joka huomaa, että on valoisaa ja herättää. ;-D Olen oikein tyytyväinen, että olen aamuvirkku, koska kerkeää tekemään monia asioita ihan normaalina aikana kun on koko päivä aamusta alkaen aikaa.
asiat pitäisi tehdä normaalina aikana?
kuinka sikeitä vedettiin iltapäivään saakka... :D
Itsekin olen ollut aamuvirkku ja lukiossakin heräsin kuudelta aamulla lenkille ennen kouluun menoa. Nytkin herään kuudelta aamuisin, jotta ehdin töihin seitsemään. Myös vapaapäivinä herään kuudelta.
mulla on tässä ollut mennä hermo noihin teineihin..14- ja 16-v. Illalla eivät mene nukkumaan ja aamulla nukkuvat sitten puolillepäivin - olen nyt herättänyt, kun ollaan lomalla ja pitänyt päästä sukuloimaan jne.
Mutta toisaalta muistan kyllä itsekin nukkuneeni pitkään aikoinaan... ehkä tässä pitää taas nutturaa vähän löyhentää...