Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis nukkuuko monetkin teini-ikäiset kesällä yli puolenpäivän?

Vierailija
07.07.2011 |

Mulla ei vielä tämänikäisiä lapsia, mutta siis kyselen et nukkuuko ne kun olen tälläiseen törmännyt? Mä en itse toivo tällaista kesää lapsilleni. Ehkä nekin sit haluaa tulevaisuudessa....? Ei kai??!

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luin yöt ja nukuin päivät ja nukuin todella pitkiä yöunia. Varmaan jotain 12 tuntia ainakin.

Nykyään olen aamuvirkku keski-ikäinen nainen, joka nousee itsestään lomallakin klo 6.30 viimeistään ylös.

Joten kyllä niistä teidänkin teineistä ihan ihmisiä tulee, vaikka nukkuvat pitkään. Meillä kuorsaa lahnalauma aina yli puolen päivän.

kun itse olin nuori. Aina kun vain oli mahdollisuus nukuin pitkään, sama juttu kavereilla.

Eikä itselläni ollut mitään sopeutumisvaikeuksia koulun alkaessa.

melkein aamuun ja päivät nukutaan. kivasti menee rytmit sekaisin ja viikolla ollaan zombeja. niin noi nykyajan teinit näköjään tekee.

Vierailija
62/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajavat naapurien mummojenkin nurmikot ja auttelevat heitä muutoinkin (juuri viime viikolla nakuttelivat huopakaton naapurin puuvajaan). Tekevät myös kotona kotitöitä.

Nukkukoot, koska elämässä ehtii herätä aikaisin vuosikymmeniä kun on sen aika.

varmaan kotona edes olisi jotain hommaa, jos ei muuten ole töitä.

Itsekin kyllä nuorena saatoin olla myöhään jossain, mutta heräsin aina viimeistään ysiltä aamupalalle ja touhuamaan muun perheen kanssa. Ja heräsin ihan omasta tahdostani. Mielestäni päivä menee aika piloille, jos sen nukkuu kokonaan. Voihan niitä kirjoja lukea päivälläkin, tai olla koneella tai kuunnella musiikkia, ei kait sitä mikään zombie tarvitse sitä varten olla??

Nukuttaapahan sitten seuraavana yönä paremmin, kun on yhden yön keikkunut ja herää kuitenkin ajoissa touhuamaan. Kyllä teinit voi kotonakin pestä ikkunoita, pyykkiä, siivota kaapit, autotallin, varastot, leikata nurmet, puistella tai pestä matot, autot jne. Ja voihan sitä antaa hommista sitten vähän parempaa viikkorahaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään klo 6.30 ja teinit nukkuvat silti pitkään. Oma äitini oli myös aamuvirkku ja puuhasteli aamusta kotihommat yms. ja minä vain nukkua porskutin myöhään.

Ajatella, on tässäkin taas yksi paheksumisen aihe joillekin. Miten ihmeessä jotkut jaksaa.

Olin vielä viime viikolla töissä ja teinit halusivat että herätän ne kahvin kera ennen kuin lähden siinä puoli seitsemän aikaan. Sitten nukahtivat uudestaan ja pistivät herätyskellon soimaan kahdeksaksi. Tämä kuulemma siksi, että on kivampi ehtiä aamusta jo tekemään asioita, esim. käymään kaupassa ennen muita ihmisiä tai mennä uimaan ennen muita että saa valittua hyvät paikat. Nyt olemme keikki lomalla (talossa 3 teiniä) ja herätän kaikki viimeistään puoli yhdeksän. Jos menee pitempään ollaan vihaisia ettei tänään ehdittykään ajoissa. Itseäni tämä ei häiritse koska herään yleensä siinä seitsemän aikaan viimeistään ilman mitään kelloja.

vaan uskon että nukkumiskäytännötkin peritään vanhemmilta suurimmilta osin. Jos kotona on tapana herätä aikaisin ja ryhtyä puuhailemaan, niin varmasti lapsetkin sen tavan oppivat. Jos taas vanhemmat nukkuvat puoliin päiviin, niin lapselle annetaan ajatusmalli, että ennen klo 12 ei maaimassa tapahdu yhtään mitään.

Vierailija
64/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään puoleen päivään, jos on tilaisuus...

Vierailija
65/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki!

Jos valvoo ensin, niin nukkuu pidemmälle päivään! Ei se tarkoita että nukkuu kauemmin vaan sitä että on hereellä siihen aikaan kun muut nukkuu.

Jos lapsi herää klo 15 ja menet nukkumaan klo 22 niin se on yhteistä valveilla olemista 7 h ja tästä ajasta osa menee varmaan erillään; muksu menee harkkoihin, sinä harkkoihin, kavereille/sukulaisille, kauppoja, ties mitä asioita hoidetaan klo 15-21. Kauanko olette oikeasti ihmiset yhdessä? 3 tuntia/päivä?

57

Vierailija
66/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei mene.

Toiseksi, itse muistan, kuinka ihania oli ne hetket kun sai yöllä lukea yksin kun pikkusisaret nukkui. Se oli sitä omaa aikaa.

Mutta toki jokaisessa perheessä tavallaan. Mutta koska itse muistan nauttineeni todella paljon noista yön yksinäisistä tunneista teininä niin miksi kieltäisin ne omiltani. Äitini oli ihanan ymmärtäväinen ja antoi minun nukkua.

Toki!

Jos valvoo ensin, niin nukkuu pidemmälle päivään! Ei se tarkoita että nukkuu kauemmin vaan sitä että on hereellä siihen aikaan kun muut nukkuu.

Jos lapsi herää klo 15 ja menet nukkumaan klo 22 niin se on yhteistä valveilla olemista 7 h ja tästä ajasta osa menee varmaan erillään; muksu menee harkkoihin, sinä harkkoihin, kavereille/sukulaisille, kauppoja, ties mitä asioita hoidetaan klo 15-21. Kauanko olette oikeasti ihmiset yhdessä? 3 tuntia/päivä?

57

Vierailija
67/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en saanut illalla unta, vaikka miten yritin nukkua, ja aamulla ei edes lomalla tai viikonloppuna saanut sitä ottaa kiinni. Kun vanhemmat eivät vain voineet uskoa, että en saa unta. (Heidän oma unettomuutensa taas oli täysin hyväksyttävää...)

Omat teinit saavat siis nukkua, minulle on suurimmasta osasta kotitöitä ihan sama, että mihin aikaan he ne tekevät, kunhan nyt suurinpiirtein päivästä tai alkuillasta. Satunnaisesti herätän heitä aiemmin, jos siihen on joku syy, mutta kotitöiden ym. suhteen saavat kyllä itse päättää, että minkä osan päivästä siihen käyttävät.

Kotiintuloajat heillä kyllä on, joten yleensä heräävät silloin aiemmin tekemään, jos aikovat illalla nähdä kavereita, ja muuten nukkuvat.

Eikä ole koskaan ollut ongelmia koulurytmiin palaamisessa, hehän ovat levänneitä kesän jäljiltä, ja pikku hiljaa se rytmi tasaantuu sitten syksyllä.

Vierailija
68/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina ollut.

Hän käy töissä ja herää joka aamu viideltä ihan ongelmitta.

Vierailija
69/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia teinit on. Harvinaisempia sellaiset teinit on, jotka ei nuku, kun ne jotaka nukkuu. Kyllä se rytmi nopeasti korjaantuu, kun koulu alkaa ?

Vierailija
70/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on kolme teini-ikäistä.

Heistä kaksi käy kesätöissä, joten menevät ajoissa nukkumaan ja heräävät aikaisin. Kolmas herää muuten vaan aikaisin, yleensä käyttää koiran ulkona ja lähtee samalla lenkille.

Lapset heräävät jopa ennen minua vaikka töissä käyn. Ovat aina olleet kyllä aamuvirkkuja :)

Vierailija
71/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 37 v.

Minäkin nukun näin lomalla aina puolille päivin ja olen jo 43v.!

Vierailija
72/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nukuttua puoleen päivään ja ylikin. Sitä kaipaan kyllä, nykyään vain ei voi vapaallakaan nukkua juuri yhdeksää-kymmentä myöhempään...

Vierailija
73/99 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minun 17-vuotiaani nukkuu. Ei nukkuisi jos olisi saanut kesätöitä. Mutta kun ei ollut suhteita, niin ei saanut ) :

Vierailija
74/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt ovat biologiassa.

Teinin rytmi viipyilee suhteessa niihin tekijöihin, jotka tahdistavat unen ja valveen ja esimerkiksi ruumiinlämmön vuorokausirytmejä.  Niistä tärkein on valo. Kun lapsi tai aikuinen yleensä alkaa osoittaa väsymyksen merkkejä illan hämärryttyä, nuorella ruumiinlämmön lasku ja muut reaktiot tähän tahdistavaan aikamerkkiin tulevat myöhemmin.

Teini-iässä tapahtuu siirtymä myöhempään, mikä näkyy 1-2 tuntia myöhäisempinä nukkumaanmenoaikoina. Teini-ikäisen rytmi siirtyy puberteetin myötä, ja oletettavasti hormonaalisilla tekijöillä on merkittävä osuus asiassa. Teini-ikäisillä unentarve on yleensä tätä suurempi, noin kymmenen tuntia yötä kohti.

Vierailija
75/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu päivät ja valvoo yöt. Ihminen on 17 vain kerran elämässään. Paitsi jos on taiteilija, kuten minä. Birger Kaipainen aloitti työt aina 12.15. Minä juon silloin vasta aamukahvia.

Vierailija
76/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt varsinaisesti liity teini-ikään mutta me ollaan perhe joka tykkää nukkua. Tai no, mies saattaa katsella tv:tä lomalla pikkutunneille mutta minä ja lapset (3, 8 ,9) mennään nukkumaan 22-23 välillä niin ihan hyvin nukkua posotetaan noin klo 11 saakka. En stressaa aiheesta yhtään, mulla ei ole kuin pari viikkoa palkatonta lomaa tänä kesänä niin todellakin ei haittaa vaikka lapset nukkuis kuin myöhään jotta saan itsekin nukkua. Naapureilla sen sijaan tuntuu olevan aivan järjetön stressi meidän nukkumisistamme mitä minun on kovin vaike tajuta!

Kohta taas soi kello kuudelta ja kun koululaisten arki alkaa niin jo ennen sitä. Mä en ymmärrä mitä pahaa mun ja lasteni lomanukkumisissani on. Toiset vanhemmat tissuttelee pitkin öitä mutta hiekkalaatikolla pitää jumalauta olla ennen yhdeksää "jotta on hyvä vanhempi". Minä juon vichyä ja tykkään nyt viikon, pari vuodessa vetää unta palloon vähän pidempään kuin sen maagiset 8 h. So what.

Vierailija
77/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun minäkin yli parikymppisenä jos töissä iltavuoro tai vapaapäivä ja valvon, jossei ole aamuvuoroa tiedossa.

Vierailija
78/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2011 klo 22:49"]

Saako teidän mielestä sitten ala-aste ikäiset nukkua puolille päivin? Luulisi että esim. kuudesluokkalaista nukuttaisi ihan samalla tavalla kuin ylä-aste ikäistä.

Minua ärsyttää se, että teinien ei anneta nukkua pitkään. Jos menee nukkumaan klo 23 tosissaan, minusta on ok että herää vasta klo 12 aikaan. Talvella herätään kouluun joka aamu, ja jos ette unesta ole lukeneet sen verran, niin teinien normaali biologinen rytmi on hieman eri kuin myöhemmällä iällä. Menisivät luonnostaan siis nukkumaan hieman myöhemmin ja nukkuvat pidempään.

Sitte herätellään vihaisina, kun "elämä valuu ohi". Ihan vain sen takia, kun yleensä AIKUISET nousevat aamulla normaaliaikoihin, niin teininkin on noustava. Kun se on TAPANA. Ja hyvää KÄYTÖSTÄ.

Milloin sitä saa sitten nukkua pitkään? Pois kotoa muutettua, usein opiskelun ja työn yhdistelmä on raskas. Erikseen tietty sossun rahoilla elävät, tai isien ja äitien rahoilla elävät. Silloinkaan ei voi nukkua pitkään. Siten tulee normaali työnteko vaihe, silloi viikonloput voivat olla ammatinvalinnasta riippuen pitkäaamuisia. Tämän jälkeen syntyykin tytöystävän kanssa lapsi ja tsädäm, lopun tiedättekin. Ei pitkiä aamuja moneen vuoteen. Ja 13v päästä ollaankin sitä mieltä että ei niitä kukaan edes tarvitse.

Omat lapseni, 2kpl, saavat nukkua aamunsa pitkään. Raja on kello yhdessä. Ja raja on myös valvomisessa, eli systeemiä ei voi käyttää hyväksi.

[/quote] 

Miksi raja on kello yhdessä? Aika ristiriitainen viesti...

Vierailija
79/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä ainakin yks aikuinenkin joka nukkuu lomallaan puoleen päivään saakka :P 

Vierailija
80/99 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon jo että lapsellani alkais jo lukion toka. Aivot raksuttaa tyhjää isän kanssa lomaillessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan