Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis nukkuuko monetkin teini-ikäiset kesällä yli puolenpäivän?

Vierailija
07.07.2011 |

Mulla ei vielä tämänikäisiä lapsia, mutta siis kyselen et nukkuuko ne kun olen tälläiseen törmännyt? Mä en itse toivo tällaista kesää lapsilleni. Ehkä nekin sit haluaa tulevaisuudessa....? Ei kai??!

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olisikin vielä teini.. ne kesäyöt ;) ja herätys siinä klo 14. nuoruus ja vapaus..

Vierailija
42/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, parhaita kesiä!!!

Yheltä piti aina tulla kotiin, mutta sitten oli kirjoja ja musiikkia (kannettavalla kasettisoittimella kuuntelin siis) sinne 03-04 asti. Ja unet jatkui 14 saakka helposti. Tosin jatkui ne vaikka ois aikasemminki menny nukkumaan. Kyllä unta riitti sillon niin paljon kun vaan annettiin nukkua.

Tosiaan äipän mielestä oli epäkohteliasta nukkua niin myöhään. En vieläkään ymmärrä miksi. Yksi syy oli, ettei ne jaksa elää mun rytmin mukaan ja olla hiljaa keskellä päivää kun mä nukun. Ööö, ei todellakaan tarvinnu! Haha, sillon en ois heränny aamulla vaikka ois korvan juureen tultu imuroimaan. :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään nukkumisesta. Miksi olisin? Itse en vain siihen kykene, mikä lie sisäänrakennettu tutka joka huomaa, että on valoisaa ja herättää. ;-D Olen oikein tyytyväinen, että olen aamuvirkku, koska kerkeää tekemään monia asioita ihan normaalina aikana kun on koko päivä aamusta alkaen aikaa.

asiat pitäisi tehdä normaalina aikana?

pitää jo kukonlaulun aikaan tehdä kaikkea kun illalla 20.00 jälkeen on paljon virkeämpi sinne yhteentoista asti? harmittavasti tämä suomi on tehty niille aamukukkujille joten me aamu-uniset saadaan vaan kärsiä. en toki nuku puolille päivin enää mutta jopa 10.00 asti oltaisi nukuttu ja välillä nukuttiinkin lasten kanssa kun olin hoitovapaalla.

Vierailija
44/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään nukkumisesta. Miksi olisin? Itse en vain siihen kykene, mikä lie sisäänrakennettu tutka joka huomaa, että on valoisaa ja herättää. ;-D Olen oikein tyytyväinen, että olen aamuvirkku, koska kerkeää tekemään monia asioita ihan normaalina aikana kun on koko päivä aamusta alkaen aikaa.

pitää jo kukonlaulun aikaan tehdä kaikkea kun illalla 20.00 jälkeen on paljon virkeämpi sinne yhteentoista asti? harmittavasti tämä suomi on tehty niille aamukukkujille joten me aamu-uniset saadaan vaan kärsiä. en toki nuku puolille päivin enää mutta jopa 10.00 asti oltaisi nukuttu ja välillä nukuttiinkin lasten kanssa kun olin hoitovapaalla.

Vierailija
45/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka ärsyttävää oli, kun sai aina tunti tolkulla odotella, että kaverit heräsivät joskus yhden kahden korvilla.

Itse heräsin kuuntelemaan Heinähässäkkää jo seiskalta:D Samoin oma lapseni tuskastelee nyt samaa kuin minä silloin 90 luvun puolivälissä.

Vierailija
46/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne taitaa valvoakin aika myöhään. Itse valvon noin kahteen tai kolmeen nyt lomalla ja tyttöjen huoneissa palaa valot vielä, kun käyn nukkumaan, ja tietokoneitten naputus kuuluu, tai sitten ne kikattavat keskenään. Mitä väliä? Kyllä ne joutuu taas koulun alettua aikaisin nousemaan.

Vierailija
47/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkua ja valvoa silloin kun huvittaa. Monet aikuisetkin nauttivat lomalla olosta juuri sillä tavoin, että saa nukkua aamulla pitkään ja teineillehän aamu-unet ovat erityisen tärkeät.

Eli kyllä nukkuu. Ja saattaa ottaa vielä päiväunetkin, niin kuin itsekin.

Vierailija
48/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä en yksinkertaisesti pystynyt nukahtamaan kovin aikaisin. Viikolla siis yöunet jäivät lyhyiksi, ja viikonloppuina ja lomalla nukuin lähes puolillepäivin.

Kesällä iltojen valoisuus vielä myöhäisti päivärytmiä. Silloin tuli sanomista, jos en ollut herännyt vielä klo 15, kun äitini tuli töistä. :) Sopuisasti eleltiin eri vuorokausirytmissä, olimme kilttejä ja tottelevaisia teinejä.

Vierailija
49/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen virkeimmilläni silloin. Toki monesti valvon vielä klo 23-24. eli unta tulee ehkä n 7-8 tuntia.

Vihasin jo lapsena mennä kouluun klo 10:ksi enkä ole koskaan tykännyt mennä töihin myöhään. klo 7.20 on jo tosi myöhä ja sekin vain siksi että lasta ei voi viedä tarhaan ennen 6.30. Ennen lasta saatoin olla töissä jo klo 6.00 tai viimeistään istumassa bussissa klo 6.00. onneksi lapsi on ainakin vielä aamuvirkku eikä myöskään nuku pitkään.

Vierailija
50/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo nuoresta pitäen, jotkut ovat aamuvirkkuja, jotkut iltavirkkuja. Sitten lisäksi nuorena unen tarve on suurempi, ja vanhemmiten se pienenee - myös unen laatu kärsii iän myötä.

Vierailija
51/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on nukkunu tänä aina n. kolmeen asti, kun olen ollut käymässä.. :) Mutta nyt sisko on kuukauden kesätöissä, ja herää joka aamu töihin ajallaan.

Ei kait sitä huvita herätä, jos ei ole mitään hommaa..

Vierailija
52/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kotona edes olisi jotain hommaa, jos ei muuten ole töitä.

Itsekin kyllä nuorena saatoin olla myöhään jossain, mutta heräsin aina viimeistään ysiltä aamupalalle ja touhuamaan muun perheen kanssa. Ja heräsin ihan omasta tahdostani. Mielestäni päivä menee aika piloille, jos sen nukkuu kokonaan. Voihan niitä kirjoja lukea päivälläkin, tai olla koneella tai kuunnella musiikkia, ei kait sitä mikään zombie tarvitse sitä varten olla??

Nukuttaapahan sitten seuraavana yönä paremmin, kun on yhden yön keikkunut ja herää kuitenkin ajoissa touhuamaan. Kyllä teinit voi kotonakin pestä ikkunoita, pyykkiä, siivota kaapit, autotallin, varastot, leikata nurmet, puistella tai pestä matot, autot jne. Ja voihan sitä antaa hommista sitten vähän parempaa viikkorahaa...

Vierailija
53/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämätöntä logiikkaa! :)

Anteeksi mutta jos menit nukkuun vaikka 03 ja heräsit klo 14 niin siinä on ihan normaalit 11 h unet.

Jos lapsi/nuori menisi nukkumaan klo 22 niin heräisi klo 9.

MIKÄ OLISIKAAN NIIN KAMALAA KUIN HERÄTÄ KLO 9????

Kehuit että tuskin olisit herännyt jos aamupäivällä joku olisi tullut imuroimaan viereesi, vaikka klo 10 (siis 4 h ennen tavanomaista heräämisaikaasi); vastaisi sama että aikasin nukkumaan menevän huonetta alettaisi imuroimaan klo 05.. Meneekö jakeluun?

Ei millään pahalla mutta ei sitä jatkuvaa yövalvomista myöskään TARTTE harrastaa, vaikka miten olisi LOMALLA!

Omat ipanat ei tule koskaan tässä talossa makaamaan perse homeessa klo 15 saakka. Ihan sama mitä teidän lapset tekee.

Vierailija
54/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä mä, että 11-vuotiaani mennään puoliltaöin nukkumaan ja herätään puoliltapäivin, jos silloinkaan!

Mitä sitten! Miksi pitäisi herätä aiemmin?

Sitten kun koulu alkaa, on taas eri rytmit!

Vierailija
55/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teidän mielestä sitten ala-aste ikäiset nukkua puolille päivin? Luulisi että esim. kuudesluokkalaista nukuttaisi ihan samalla tavalla kuin ylä-aste ikäistä.

Minua ärsyttää se, että teinien ei anneta nukkua pitkään. Jos menee nukkumaan klo 23 tosissaan, minusta on ok että herää vasta klo 12 aikaan. Talvella herätään kouluun joka aamu, ja jos ette unesta ole lukeneet sen verran, niin teinien normaali biologinen rytmi on hieman eri kuin myöhemmällä iällä. Menisivät luonnostaan siis nukkumaan hieman myöhemmin ja nukkuvat pidempään.

Sitte herätellään vihaisina, kun "elämä valuu ohi". Ihan vain sen takia, kun yleensä AIKUISET nousevat aamulla normaaliaikoihin, niin teininkin on noustava. Kun se on TAPANA. Ja hyvää KÄYTÖSTÄ.

Milloin sitä saa sitten nukkua pitkään? Pois kotoa muutettua, usein opiskelun ja työn yhdistelmä on raskas. Erikseen tietty sossun rahoilla elävät, tai isien ja äitien rahoilla elävät. Silloinkaan ei voi nukkua pitkään. Siten tulee normaali työnteko vaihe, silloi viikonloput voivat olla ammatinvalinnasta riippuen pitkäaamuisia. Tämän jälkeen syntyykin tytöystävän kanssa lapsi ja tsädäm, lopun tiedättekin. Ei pitkiä aamuja moneen vuoteen. Ja 13v päästä ollaankin sitä mieltä että ei niitä kukaan edes tarvitse.

Omat lapseni, 2kpl, saavat nukkua aamunsa pitkään. Raja on kello yhdessä. Ja raja on myös valvomisessa, eli systeemiä ei voi käyttää hyväksi.

Vierailija
56/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä mä, että 11-vuotiaani mennään puoliltaöin nukkumaan ja herätään puoliltapäivin, jos silloinkaan! Mitä sitten! Miksi pitäisi herätä aiemmin? Sitten kun koulu alkaa, on taas eri rytmit!

itse en pysty nukkumaan kellon ympäri millään. Tai ehkä jo olisi pitkä valvontaputki takana. Monesti riittää jo 7 tuntia unta etenkin näin kesällä.

Vierailija
57/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä viime viikolla töissä ja teinit halusivat että herätän ne kahvin kera ennen kuin lähden siinä puoli seitsemän aikaan. Sitten nukahtivat uudestaan ja pistivät herätyskellon soimaan kahdeksaksi. Tämä kuulemma siksi, että on kivampi ehtiä aamusta jo tekemään asioita, esim. käymään kaupassa ennen muita ihmisiä tai mennä uimaan ennen muita että saa valittua hyvät paikat.

Nyt olemme keikki lomalla (talossa 3 teiniä) ja herätän kaikki viimeistään puoli yhdeksän. Jos menee pitempään ollaan vihaisia ettei tänään ehdittykään ajoissa.

Itseäni tämä ei häiritse koska herään yleensä siinä seitsemän aikaan viimeistään ilman mitään kelloja.

Vierailija
58/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä viime viikolla töissä ja teinit halusivat että herätän ne kahvin kera ennen kuin lähden siinä puoli seitsemän aikaan. Sitten nukahtivat uudestaan ja pistivät herätyskellon soimaan kahdeksaksi. Tämä kuulemma siksi, että on kivampi ehtiä aamusta jo tekemään asioita, esim. käymään kaupassa ennen muita ihmisiä tai mennä uimaan ennen muita että saa valittua hyvät paikat. Nyt olemme keikki lomalla (talossa 3 teiniä) ja herätän kaikki viimeistään puoli yhdeksän. Jos menee pitempään ollaan vihaisia ettei tänään ehdittykään ajoissa. Itseäni tämä ei häiritse koska herään yleensä siinä seitsemän aikaan viimeistään ilman mitään kelloja.

vaan uskon että nukkumiskäytännötkin peritään vanhemmilta suurimmilta osin. Jos kotona on tapana herätä aikaisin ja ryhtyä puuhailemaan, niin varmasti lapsetkin sen tavan oppivat. Jos taas vanhemmat nukkuvat puoliin päiviin, niin lapselle annetaan ajatusmalli, että ennen klo 12 ei maaimassa tapahdu yhtään mitään.

Vierailija
59/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitkään kuin haluaa kuukauden jonka lomalla. Loppukesän on töissä ja silloin herätys n klo 7. Viikonloput tietty vapaata eikä silloin herätellä. Talvella koulu ja harrastukset saavat aikaan yhtälön että hänellä vain 1-2 sellaista päivää kuukaudessa jolloin saa vapaasti nukkua.

Vierailija
60/99 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on vasta yksi ja sekin on vain 11k mutta kyllä minä ja sisarukseni ainakin nukuttiin teineinä kesällä ja viikonloppuisin puoleen päivään. Samoin muistelen kavereiden tehneen.

Nukkuisin muuten vieläkin, jos voisin itse valita rytmini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi