Maksetaanko teillä lapsille viikkorahaa?
Minkä ikäisille ja minkä verran ja kuuluuko sopimukseen kotiöitä? Mitä lapset kustantavat itse viikkorahoillaan?
Mietiskelen vain, kun omani (11v) ei ole koskaan saanut viikkorahaa, jotta kannattaisiko alkaa opettamaan rahan arvoa sillä tavoin? Toisaalta ei ole kyllä viikkorahaa pyytänytkään koskaan.
Kommentit (13)
seitseman vuotias. Ostan karkit ja kaiken muunkin lapselle, eihan lapsi edes liiku missaan yksin. ehka vuoden paasta ajankohtaista ja vitonen viikossa ja myohemmin kun lapsi kasvaa niin vitonen viikossa ja vaikka 20e kuussa
Poika pyytää 20 €:a, muttei tajua, että elintaso laskee ;) Hän nimittäin aivan varmasti saa enemmän viikossa nykyisin, ilman sitä viikkorahasysteemiä.....
Poika pyytää 20 €:a, muttei tajua, että elintaso laskee ;) Hän nimittäin aivan varmasti saa enemmän viikossa nykyisin, ilman sitä viikkorahasysteemiä.....
Minä olen aina ihmetellyt, miten yläkoululaisilla on varaa mässyttää sipsejä, karkkia ja energiajuomaa joka päivä, ja kuka hullu antaa niille siihen rahaa. No se selvisi,että joku antaa.
Meillä yläkouluun menijä saa 5 euroa viikossa, ja siitä on säästettävä moniin omiin juttuihin. Olemme melko varakas perhe, ja lapsella on säästötilillä rahaa tulevaisuutta varten olemassa, mutta minä en ymmärrä mitä hyödyttää oppia törsäämään.
lapsi on vasta 6 eikä tarvitse rahaa
maksaa tai pyytää.
annetaan rahaa, kun sitä pyydetään.
Eikä ole koskaan maksettu. Lapset 23-6v. 5 kpl
Annan rahaa kun itsellä on tilipäivä tai ylimääräistä. Lisäksi rahaa saa töitä tekemällä mm. saunanpesua, mattojen pesu, yms.
poika nyt 8v ja saa 5e/viikko rahaa omiin juttuihin (gormiteja, jätskiä, karkkia)
Nelivuotiaskin saa. Ja isommat. Viikkorahalla ostetaan kaikki omat jutut, karkit, itse halutut lelut, lehdet, elokuvat jne.
Ja tosiaan kiva opettaa sitä omaa rahankäytön suunnittelua ja säästämistä, isoin on jo oman tietokoneen säästänyt itse, seuraavalla on läppärin säästäminen työn alla.
Itselläni oli aikoinaan, eikä tosiaan ole osamaksujen ja pikavippien kanssa tarvinnut sohlata, kun osaa säästää.
Tosin se on välillä unohtunut, mutta idea on ollut, että olisi vähän omaa rahaa, jonka käytöstä voisi itse päättää ja opetella sitä kautta hieman rahan käyttöä. Joskus lapsi on esim. isovanhemmilta saanut pientä taskurahaa. Pääsääntöisesti on käyttänyt rahat karkkiin tai ostanut jostain reissusta itselleen pientä kivaa.
Varsinaisesti ei ole mitään sellaista tiettyä, joka oletetaan ostettavan viikkorahoilla. Periaatteessa kyllä vanhemmat kustantaa kaiken. Ja aikä säästäväinen näyttä tuo lapsi olevan, välillä sillä kertyy sinne lompakkoon rahaa, kun ei käytä mihinkään.
Kerran vaati minua ostamaan jotain ja ehdotin, että voisi ostaa omilla rahoillaan, kun niitä on. Vastasi, että en mä nyt omia rahoja tuollaiseen käytä!
ensin pari euroa vko ja nyt yläkoululaisena ollaan siirrytty kuukausirahaan 7lk 40e/kk, 8lk 50e/kk ja 9lk 55e/kk
ja nää on sidottu eläinten hoitoon, oman huoneen siivoukseen, tiettyihin pyydettyihin kotitöihin
ekaluokasta lähtien.
Kotityöt eivät kuulu sopimukseen, vaan kotityöt kuuluvat kaikille jotka kotona asuvat, ilman eri korvausta. Hyvistä koulunumeroista ei palkita rahalla.
Itselläni ei ollut ja olen aika hyvä rahankäyttäjä. Menin 14-vuotiaana tekemään töitä kerhonohjaajana seurakunnalle ja siitä sai pikkurahaa käyttöön. Opin, että töitä on rahan eteen tehtävä, eikä mikään tipu taivaasta.
Taas kaverini sai 20e/kk ja tuhlasi aina rahansa heti. Ei mitään järkevää rahankäyttöä, eikä koskaan oppinut että rahan eteen pitää tehdä töitä. Nyt 22v muutti takaisin vanhempiensa luo kun luottotiedot meni ja pikavippejen takia velkojat vihaisia. En tarkoita, että viikkorahan maksaminen tähän suoraan johtaa, mutta osasyyllinen varmasti.
Ei siis se rahankäyttö, vaan se mitä sen rahan eteen tehdään. Vain olemisesta ei lapsillekaan kannata maksaa, raha ei saa tippua taivaasta.
Jos perheessänne tulee paljon/jonkin verran panttipulloja niin lapselle voi antaa ne pullopantit taskurahaa varten. Tällöin pitää itse ne kauppaan viedä (vanhemman avustuksella tai itsenäisesti iästä riippuen).
antaa ilmaiseksi viikkorahaa. Mitä se opettaa? Sitä et rahaa tulee ilmaiseksi.
Lapsella pitäisi olla kotitöitä perheen hyväksi ja sit niitä töitä joista maksetaan hyvin.
Näin lapsi oppii työstä saatavaan rahaan ja hänestä tulee innostunut, ahkera ja harkitusti rahaa käyttävä!
Onnistunut näillä keinoin:))