Kerrotteko ystäville raha-asianne?
Puhutteko ystävien kesken avoimesti siitä, paljon tienaatte tai paljon teillä on asuntolainaa tai paljon asuntonne maksoi tai paljon saitte perintöä kun joku kuoli tms.?
Kommentit (56)
edes hyvien ystävien kesken. Minut on kasvatettu niin, että ne asiat pidetään vaan omana tietona.
Ihmetyttää vain, kun nyt on pari ihmistä kysynyt näitä asioita ihan suoraan ja eivät ole edes mitään sydänystäviä, vaan puolituttuja, joiden kanssa rupatellaan kun tavataan.
Mietin, olenko jotenkin outo tai sulkeutunut. Ilmeisesti en.
Ap
Saatetaan joskus puhua että harmittaa kun pitää valita keittiörempan ja etelänmatkan välillä kun ei voi saada kumpaakaan. Mutta ei tämän tarkemmin.
en ole kenellekään kertonut mitä tienaamme. Veropörssistä toki saa uteliaat katsoa.
Saatetaan joskus puhua että harmittaa kun pitää valita keittiörempan ja etelänmatkan välillä kun ei voi saada kumpaakaan. Mutta ei tämän tarkemmin.
Mitä ihmeen tyydytystä joku saa katselemalla muiden tuoja?
Riippuu vähän, kyllä mä ainakin voin ihan avoimesti puhua ystäville tuloni ja menoni. Olen kyllä muutenkin tällainen häselö avoin ja rehellinen ihminen, enkä ole pitänyt asioiden salailusta. Toisaalta pitää myös kunnioittaa toisen yksityisyyttä, en menisi itse tällaista kysymään. Mutta en pahastu, jos joku toinen kysyy.
mutta periaatteella "ei olisi varaa asua alueella x" tai "jos saisi tän ja tän verran enemmän palkka, niin voisi tehdä asian y".
Eikä kukaan kysele toistensa tuloja, vaan nuo lähtevät aina ihmisen itsensä kertomana liikkeelle.
Toisaalta ollaan suurin osa opiskelijoita tai juuri töissä alottaneita, joten kenenkään rahatilanne ei taida poiketa muista.
Me puhutaan, siis ainakin sellaisten ystävien kanssa joilla on suurinpiirtein sama elin-/tulotaso. Ja siis tietysti varovasti tunnustellen, ei mitenkään pamauteta kysymystä suoraan (eikä nyt siis tietenkään pelksätään rahasta puhuta, mutta jos kiinnostaa esim toisen samalla alalla olevan palkka, että voi vertailla).
Paitsi voin kyllä kysyä esimerkiksi paljonko jonkun asunto tai etelänmatka maksoi, siinä en näe parhaallakaan tavalla mitään tungettelevaa, olen kiinnostunut ainoastaan siitä syystä olisiko itsellä esim varaa samaan (en siis ole kiinnostunut siitä paljonko kyseisillä ihmisillä on rahaa ylipäänsä).
No ollaan sitten WT. Kerrankos sitä.
Parhaiden ystävien kanssa jaetaan kaikki huolet ja murheet, sekä tietenkin ilot ja riemut.
raha-asioista puhuta muille. Ei edes sellaista, paljonko uusi pyörä maksoi tms. Ei kuulu minusta hyviin tapoihin luetella mitä mikin hankkimansa asia on maksanut.
Ovat kuitenkin ihan perussummia, joten ei ole pröystäilyä (2300 €/kk). Ja voin kyllä ihan hyvin kertoa kelle vaan, että meillä on 150 000 euroa talolainaa. Vanhan aikaista, ettei raha-asioista voi puhua.
kyllä joskus ihmetyttää, kun joku läheinen ystävä ei kerro kysyttäessä, että paljonko jokin tietty asia maksoi. Jos asia ei ole mikään neuvoteltavissa oleva, kanta-asiakkaan tai tutun hinta, niin en ymmärrä, miksi hintaa ei voisi sanoa. Esim. minua ainakin entisenä koiran omistajana kiinnostaa, mitä ystävän pentu maksoi, mutta se oli vaan hys hys. Silloin tulee itselle sellainen olo, että enkö ole luotettava ystävä, kun minulle ei voi sellaista asiaa kertoa
Inhoan ja kartan liian uteliata tyyppejä, jotka tivaavat vaikkapa raha-asioita tai muita yksityisiä asioita. Kyllähän sellaisiin välillä törmää.
Jokainen määrittelee omalla kohdallaan itse miten paljon puhuu, eikä ole ulkopuolisen uteliaan tivaajan asia määritellä kuinka paljon toisen tulisi puhua asioitaan! Puhun niille joihin syvästi luotan. Elämä on opettanut siinä kohtaa, vaikkei asioissani mitään niin ihmeellistä olekaan.
Mä voisin hyvin kysyä joltain puolitutultakin että mikä sen palkka on jos töistä puhuttaisiin. ja ihan vaan koska mua kiinnostais vertailupohjana että mitä mistäkin maksetaan.
En tietenkään tarttee mitään ihan tarkkoja summia, mutta en ole tajunut (olenko tyhmä?) että joku salailee palkkaansa???
Mun mielestä se on vanhanaikaista että raha-asioista ei puhuta.
Ja tuo yksi joka on opettanut lapsensakin siihen että ei saa esim. kertoa uuden pyöränsä hintaa niin huh. Jos mä kysyn jonkun hintaa niin kysyn ihan koska mua kiinnostaa sen tavaran hinta en siis ajattele että utelen jonkun henkilökohtaisia raha-asioita.
Eli siis vastauksena ap:n kysymykseen juttelenko kavereiden kanssa raha-asioista niin vastaus on todellakin.
olen kuullut että miehet (etenkin saman alan ihmiset, esim opiskelukaverit, mutta muutkin)saattavat tarkkaankin keskustella siitä paljonko kukin työpaikassaan saa. siitä sit tietää missä firmoissa saa kunnollista palkkaa ja mikä on esim alalla ok liksa-ettei tule naiiviuttaan vedätetyksi. nimim itse tarkasti ollut kertomatta ja kyselemättä ja sit luin lehdestä että alani keskipalkka on satoja euroja enemmän kuin mitä saan- ja olen sentään esimiesasemassa.saanut taulukkopalkkaa ja annettu ymmärtää että muutkin saa. eli tullut siis kusetetuksi tän salailun takia. ujona ja hiljaisena ja tunnollisena saa kärsiä. ai miksi olen katkera, vihaan työpaikkaani, kärsin masennuksesta..?