Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kehtaatte valittaa jostain koulukirjan ostosta!?

Vierailija
05.07.2011 |

Suomessa on helvetin halpaa opiskella, saa opintotukea yms ja te oikeasti kehtaatte valittaa kuinka paljon (muka) lukion kirjat maksaa.

Jos nyt muutama satanen menee vuodessa niinhin voi voi, jättää itselle kaljat ja herkut ostamatta.

Katsokaa peiliin ja miettikää missä syy!? Se jos ette tienaa mitään juurikaan, on varmaan teidän oma syy. Opinnot taitaneet jäädä väliin nuorena...

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ok-palkkainen, valitettavasti toistaiseksi lapseton ja olen usein miettinyt, miten voisin hyväntekeväisyytenä kustantaa jonkun vähävaraisesta perheesta olevan opiskelijan lukiokirjat. Minulla olisi varaa siihen ja sillä tavalla voisin auttaa jonkun nuoren tulevaisuutta. Paljon mieluummin tukisin suoraan opiskelijaa kuin laittaisin rahaa jonkun järjestön kautta "hyväntekeväisyyteen".

Olisiko kenelläkään vinkkejä onko tällainen auttaminen edes mahdollista?

Vierailija
2/44 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ok-palkkainen, valitettavasti toistaiseksi lapseton ja olen usein miettinyt, miten voisin hyväntekeväisyytenä kustantaa jonkun vähävaraisesta perheesta olevan opiskelijan lukiokirjat. Minulla olisi varaa siihen ja sillä tavalla voisin auttaa jonkun nuoren tulevaisuutta. Paljon mieluummin tukisin suoraan opiskelijaa kuin laittaisin rahaa jonkun järjestön kautta "hyväntekeväisyyteen".

Olisiko kenelläkään vinkkejä onko tällainen auttaminen edes mahdollista?

Ota yhteys kotikuntasi koululle tai vaikka siihen lukioon, jossa itse olet käynyt. Kerro tästä ja kysy olisiko koululla tiedossa joku tarvitseva. Tai ota yhteys sosiaalitoimeen ja kysy onko joku sopiva siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa Lapset ry:llä on sellainen ohjelma, joka tukee vähävaraisten perheiden opiskelua (lukiokirjat) ja harrastuksia. Mainio idea ja sitä kautta voisi varmaan tukea

http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/evaita-elamalle-ohjelma/

Vierailija
4/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ne kirjat pitää suurinpiirtein joka vuosi vaihtaa, eikä niitä voi kierrättää. Älytöntä paperintuhlausta.

Vierailija
5/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

periytyminen. Koulutetun perheen lapsille maksetaan ilomielin kirjat, ja kannustetaan opiskelemaan, ollaan tyytyväisiä, kun lapsi saa koulussa hyvää opetusta.

Ja kouluttamattomat vanhemmat valittavat koulukirjojen maksullisuudesta, ja lapsi oppii, että uusi paita on tärkeämpi kuin opiskelu, tai että kalja, tupakka tai äidin tupperkipot ovat arvokkaampia kuin matematiikan kurssi. Ja se näkyy sitten opiskelussa, ja myöhemmissä valinnoissa.

Vierailija
6/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ruotsalainen jolle raha tipahtaa taivaasta.

Vierailija
7/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

periytyminen. Koulutetun perheen lapsille maksetaan ilomielin kirjat, ja kannustetaan opiskelemaan, ollaan tyytyväisiä, kun lapsi saa koulussa hyvää opetusta.

Ja kouluttamattomat vanhemmat valittavat koulukirjojen maksullisuudesta, ja lapsi oppii, että uusi paita on tärkeämpi kuin opiskelu, tai että kalja, tupakka tai äidin tupperkipot ovat arvokkaampia kuin matematiikan kurssi. Ja se näkyy sitten opiskelussa, ja myöhemmissä valinnoissa.

Vierailija
8/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun jälkeen kun joutuu kirjat kustantamaan.

Tässä juuri olen miettinyt miten selvitään seuraavista vuosista.

Olen kyllä opiskellut pari ammattia ja tehnyt töitä. Nykyinen elämäntilanne on kuitenkin se että olen osan vuodesta työttömänä.

Lisäksi yksinhuoltaja kun olen ei kirjalaskulle ole jakajia.

Opintotukea ei lapsi vielä saa kun tulee vielä lapsilisä.

Kirjakulut sekä muut opiskelutarvikkeet kuten laskin ja paperit on lisäkuluja joita ei ole aiemmin ollut.

MItä tulee vaatteisiini ne hajoaa suurin piirtein päälle ennen kuin uutta raskin ostaa. Lapset ovat siististi puettuja. Meillä menee lasten tarpeet omieni edelle.

Hyvä on niiden arvostella joilla elämä on sujunut paremmin. Suosittelen ettei avaaja ja muutkaan yleistäisi ja olettaisi asioita. Jos osalla on noin kuin avaukseen on kirjoitettu niin se ei tarkoita että kaikilla olisi.

Yritän etsiä netistä tietoa onko mahdollista saada jotain avustuksia kirjahankintoihin.

Vierailija
9/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun monille perheille se monen sadan euron potti on ihan oikeasti tosi vaikea järjestää, ja lapsia voi olla useampia, parhaimmillaan parikin yhtä aikaa lukiossa.

Vaikea siinä on pelkästään hymyillä ja teeskennellä lapsille, ettei mikään voisi olla tärkeämpää kuin heidän kirjansa - joista ei edes nuorempi voi käyttää vanhemman kirjoja kun joka vuosi vaihdetaan.

Ja meidän perheessämme molemmat vanhemmat on töissä, tosin pienipalkkaisissa, alkoholia käytetään noin kolme siideripulloa kuukaudessa (äiti), tupakkaa ei polta kukaan, autoa ei ole, eikä tupperkippoja eikä yhtään mitään desgnia, merkkivaatteita ostetaan vain yhdelle teinille jolle ne ovat elämän ja kuoleman kysymys ja hänellekin max 100 eurolla vuodessa, eikä matkustella ulkomailla (tallinnan tai tukholman matka ihan maksimissaan muutaman vuoden välein).

Vierailija
10/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun jälkeen kun joutuu kirjat kustantamaan.

Tässä juuri olen miettinyt miten selvitään seuraavista vuosista.

Olen kyllä opiskellut pari ammattia ja tehnyt töitä. Nykyinen elämäntilanne on kuitenkin se että olen osan vuodesta työttömänä.

Lisäksi yksinhuoltaja kun olen ei kirjalaskulle ole jakajia.

Opintotukea ei lapsi vielä saa kun tulee vielä lapsilisä.

Kirjakulut sekä muut opiskelutarvikkeet kuten laskin ja paperit on lisäkuluja joita ei ole aiemmin ollut.

MItä tulee vaatteisiini ne hajoaa suurin piirtein päälle ennen kuin uutta raskin ostaa. Lapset ovat siististi puettuja. Meillä menee lasten tarpeet omieni edelle.

Hyvä on niiden arvostella joilla elämä on sujunut paremmin. Suosittelen ettei avaaja ja muutkaan yleistäisi ja olettaisi asioita. Jos osalla on noin kuin avaukseen on kirjoitettu niin se ei tarkoita että kaikilla olisi.

Yritän etsiä netistä tietoa onko mahdollista saada jotain avustuksia kirjahankintoihin.

Vierailija
11/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa lukiokirjat? Ei mulle kukaan maksanut; mä kävin kesätöissä ja niillä tienesteillä maksoin kirjat, bussiliput kouluun ja lukukausimaksut (meidän lukiossa oli sellainenkin). Mutta kyllä sain asua ilmaiseksi kotona ja ruokaakin sain.

Vierailija
12/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaseksi kotona, niin se ei ole mikään taivaanlahja vanhemmiltasi, vaan heille kuului elatusvelvollisuus.

Vierailija
13/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. itse vain kävelin joka kesä jonnekin ja kysyin, pääsisinkö kesätöihin ja aina paikka järjestyi. Oma 16-vuotiaani haki noin paria sataa paikkaa, eikä saanut yhtäkään.

Vierailija
14/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tekee tiukkaa hommata lukiokirjat lapselle. Ruoasta on pakko tinkiä entisestään.

Vierailija
15/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. itse vain kävelin joka kesä jonnekin ja kysyin, pääsisinkö kesätöihin ja aina paikka järjestyi. Oma 16-vuotiaani haki noin paria sataa paikkaa, eikä saanut yhtäkään.

Vierailija
16/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulumatkoista vuodessa noin 1000 e. Teen sen mielelläni, minulla on varaa siihen. Opintotukea he eivät saa, kuten ei saa suurin osa muistakaan lukiolaisista.

Silti mietityttää, miksi koulun naapurissa 17v ikäinen voi asua sossun maksamassa kaksiossa tekemättä yhtään mitään. Yhteiskunta maksaa nuorelle ihan kaiken, koska hän on "syrjäytymisvaarassa". Suoemennettuna ei viitsi tehdä mitään ja on lähtenyt ovet paukkuen pois kotoa.

Voisiko se yhteiskunta antaa edes 20% siihen "syrjäytyneeseen nuoreen" panostamistaan rahoista sillekin nuorelle, joka opiskelee? Eli miksi jo 17v ikäiset laitetaan eriarvoiseen asemaan toisen saadessa kaiken tekemättä mitään ja toisen opiskellessa vanhempien kustannuksella.

Vierailija
17/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin sossu maksaa. Meillä oli jonkin verran tällaisia asiakkaita, kun olin töissä kirjakaupassa. Tätä valitettavasti käytettiin väärinkin; jotkut ostivat valtavan määrän kirjoja sossun laskuun (tyyliin kaikista aineista kaikki kurssit) ja sitten möivät eteenpäin...

Vierailija
18/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kuullut säästämisestä??? etukäteen rahaa syrjään kuluja varten....

mutta oletko sinä kuullut köyhyydestä. Tarkoitan sellaista köyhyyttä jossa ei tuloista jää säästettävää.

Suuri osa perheistä joutuu elämään ns. kädestä suuhun. Emme ole ainoita. Jos on pidempään työttömänä ei ole todellakaan mitään mistä laittaa säästöön.

Toivon että syksyllä työllistyn, kesän olen työttömänä. Työttömyysaikana joutuu laskuja siirtelemään ja sopimaan niiden maksuaikoja tuonnemmaksi.

Köyhä ei ole ilkeyttään köyhä.

Jätän sinut viisastelemaan tähän ketjuun keskenäsi.

ps. onneksi lukio on lähellä joten ei tarvita bussikorttia

Vierailija
19/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi lukio kirjat on jännä juttu. Ne maksaa vitusti enemmän kuin vaikkapa kirjat yliopistossa tai tekussa.

Lisäksi lukiossa usein vaaditaan kirjan ostaminen, viimeisin versio tietysti. Ei sitä voi tällenen juntti ymmärtää miten matematiikan perusteet menee jokatoinen vuosi niin uusiksi ettei asioita voi opetella vanhasta kirjasta.

Luin itteni insinööriksi ja jouduin ostamaan viisi kirjaa vuodessa. Nekin useamman vuoden vanhoja. Miksi tämä sama ei onnistu lukiossa?

Olisi kiva tietää opettajien ja yo-lautakunnan kytkökset ja lapin reisut kirjan kustantajien piikkiin....

Vierailija
20/44 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoihin on pikkusumma. Tienaan ihan hyvin ja kulut ovat kurissa, mutta kyllä haukoin henkeä tajutessani, että kertakäyttökirjoista pitää maksaa noin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme