karenssi -eikö siis mistään rahaa??
joutuuko tuttavani nyt asunnottomaksi vai mitä? Asia vielä käsittelyssä mutta eiköhän se ole varma kun ovat jo uhkailleet työkkärissä keskeyttää päivärahat. Millä hän nyt elää? Suoraan sanottuna pelkään että tuppautuu mun asuntoon..
Kommentit (36)
Kyllä tässä maassa jokainen joka haluaa saa palkkana satasen päivässä! Ihan turhaa vinkua!
Itsellä kävi niin että hain vahingossa lähempänä olevaan koulutukseen jolla oli sama nimi ja sisältö mutta 2 km lähempänä. Ei ollut tarkoitus vaan ihan vaan tein netissä hakemuksen liian kiiressä enkä tarkistanut. Sitten tuli ilmoitus että olin kieltäytynyt ja sitten vielä ilmoitus että se lähempänä ollut kurssi oli täytetty. 2 kk napsahti tästä ja pykälät ja tiedusteluni asiasta viittaavat siihen että vaikka nyt hain uudestaan ja pääsin tähän samaan osoitettuun kurssiin joka on hieman kauempana niin pykälissä ei ole oikein mitään mikä antaisi perusteen muuttaa aiempi päätös.
Te-toimistossa katsoi virkailija vähän että "no olitpas tyhmä, ei sun tohon olisi enää tarvinnut hakea etkä siitä mitään hyödy" ja kun kyselin vielä perään niin vahvisti asian.
Miksi lähempänä olevaan koulutukseen hakeminen oli niin suuri virhe, että siitä tuli karenssi?
Et sinä nyt ihan kaikkea kertonut. Tai sitten olet oikeasti tyhmä. Eihän se olisi ollut sinun vikasi, jos toinen kurssi oli täynnä etkä sen vuoksi päässyt siihen...
Eli ei oikeasti pelkkä hakemus olisi voinut karenssia aiheuttaa vaan se, että et ottanut tarjottua paikkaa vastaan.
Aloittajan kaveri saa kyllä asumistukea ja valehtelee sinulle, jos väittää joutuvansa asunnottomaksi. Siinä menee nimittäin niin paljon aikaa, että siksi kaikki eivät halua näitä työttömiä luusereita ottaa asumaan.
jos on itse irtisanoutunut karenssin pituus on 3kk 9pv.
Näin meillä....
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 19:05"]Nykyään ei noita työharjoitteluja enää ole, on vain työkokeilu, jota ei anneta muuten, ellei ihmistä pidetä työkkärissä kuntoutustoimenpiteitä vaativana. Eli enää ei pääse karenssia pakoon harjoitteluihinkaan. Kokeilun lisäksi on sitten mahdollisuus saada palkkatukea, mutta silloin pitäisi löytyä yritys, joka suostuu maksamaan osan palkasta itse työntekijälle. Melko monelle tämä on mahdotonta.[/quote] Karenssin voi saada,ihan mistä vaan,se ei ole lusmuilua.Itselleni on tulossa karenssi,koska asun maalla ja kulkuyhteydet on huonot,olisi varmaan pitänyt kävellä 20km/suunta.Kuntouttavassa työtoiminnassa on liksa 9e/päivä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:37"]
Karenssin voi saada,ihan mistä vaan,se ei ole lusmuilua.Itselleni on tulossa karenssi,koska asun maalla ja kulkuyhteydet on huonot,olisi varmaan pitänyt kävellä 20km/suunta.Kuntouttavassa työtoiminnassa on liksa 9e/päivä.
[/quote]
+ työmarkkintuki
Karenssi täälläkin, ihan omasta tyhmyydestä/huolimattomuudesta. Että harmittaa. Eli tein pakollisen netti CV:n kaksi päivää liian myöhään. Ihan puhtaasti unohdin (sillä kohtaa osui useampi sopiva työpaikka mihin hain ja mihin pääsin samantien haastatteluun, töitä en kyllä ainakaan vielä noista saanut) ja tuo netti CV unohtui.
Ärsyttää ihan hirveästi, parin päivän viivytyksestä kahden kuukauden karenssi. Ja tuo CV:n teko tuli käskyksi kun itse hakeuduin työkkäriin juttelemaan työmahdollisuuksista ja mahdollisuuksista kouluttautua uudelle alalle tai muita työllistymisvinkkejä saadakseni. Eli jos en olisi ollut tuossa aktiivinen, ei moista CV:n täyttö kehoitusta olisi tullut ja karenssia ei olisi napsahtanut. Yritin olla aktiivinen ja seuraus oli sitten karenssi.
Oma vika, oma huolimattomuus mutta aika kova hinta!
Mun mies joutui muutama vuosi sitten irtisanoutumaan itse ja karenssia tuli 3kk 9pv. Eikä penniäkään rahaa mistään suunnasta, palkansaajan on ihan turha edes yrittää sossun luukulle...
Onneksi rakensimme samaan aikaan taloamme joten saimme asuntolainan maksettua itsellään - typerää mutta ainut mahdollisuus kun mun palkka ei kaikkeen riittänyt. N 20 000€ menetettiin raksarahoista näin puolessa vuodessa mutta toisaalta talo valmistui rivakasti kun miehellä oli aikaa väsätä täyspäiväisesti.
Sain aikoinaan karenssia kun olin 20h työsopimuksella töissä mutta myös samalla oikeutettu työmarkkinatukeen ja siis siten sidoksissa työkkäriin. Noh kesäkauden alussa minulle ilmoitettiin paikasta jossa olisi täydet tunnit mutta kestää 3kk. En ottanut paikkaa vastaan koska olisin joutunut irtisanoutumaan vakipaikastani ja 3kk jälkeen olisin ollut täysin ilman työtä :( noh työvoimatoimiston ukko oli eri mieltä ja laitto työmarkkinatukeni tauolla 2kk :ksi . Sen jälkeen totesin että enää ikinä en hae kyseistä työmarkkinatukea vaikka olisin siihen oikeutettu, eikä tähän päivään mennessä ole vielä onneksi tarvinnut.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 15:24"]
Sain aikoinaan karenssia kun olin 20h työsopimuksella töissä mutta myös samalla oikeutettu työmarkkinatukeen ja siis siten sidoksissa työkkäriin. Noh kesäkauden alussa minulle ilmoitettiin paikasta jossa olisi täydet tunnit mutta kestää 3kk. En ottanut paikkaa vastaan koska olisin joutunut irtisanoutumaan vakipaikastani ja 3kk jälkeen olisin ollut täysin ilman työtä :( noh työvoimatoimiston ukko oli eri mieltä ja laitto työmarkkinatukeni tauolla 2kk :ksi . Sen jälkeen totesin että enää ikinä en hae kyseistä työmarkkinatukea vaikka olisin siihen oikeutettu, eikä tähän päivään mennessä ole vielä onneksi tarvinnut.
[/quote]
Ja jos olisit ottanut sen kolmen kuukauden pätkän vastaan, olisit luultavasti saanut karenssia sen jälkeen koska olit tietoisesti mennyt pätkähommaan vaikka vakipaikkakin oli... Tällaista nimittäin on työkkärin setien ja tätien logiikka.
Työnantaja voi ilmoittaa heille mitä vaan, ja häntä uskotaan mutta työnhakijaa ei. Työnantaja voi sanoa että hakija kieltäytyi töistä, vaikka näin ei olisi käynyt, karenssi pukkaa päälle eikä työnhakija voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 15:24"]
[/quote]
tsiisus! Työvoimatoimisto voisi joskus käyttää järkeä..ei ole järkeä tehdä ihmisestä 3 kk päästä työtöntä, jos on vakipaikka olemassa.
Minä sain aikoinaan työkkäristä osoituksen töihin, jonka vastaanotin. Olin 20-v., 4 kk töissä eräässä kaupasta, jossa minun olisi a) itse pitänyt lukea lehdestä muuttuneet työaikani (minulle ei edes tullut kyseistä lehteä ja kai se on työnantajan velvollisuus asiast tiedottaa) b) kaupan omistaja huusi meille myyjille joka päivä asiakkaiden kuullen ja asioista, joihin emme voineet itse vaikuttaa c) palkan maksu viivästeli ja palkkanauhaa ei ikinä saanut, rahat käteisellä kouraan -> veroja ei maksanut, mutta ei kertonut sitä meille d) meidän piti itse laskea päivän kassa kotona (sitä ei voinut tehdä työajalla kaupassa) eli rahakassa vaan reppuun ja huoletta ajelemaan kotiin... e) kerran kassasta puuttui 50 markkaa, heti syytettiin varkaaksi. Tosin se löytyi uudessa laskennassa. Ei anteeksipyyntöä. Otin heti lopputilin.
Työkkäri löi sitten 3 kk karenssia tästä järjettömästä eroamisestani, ja en saanut tai tajunnut edes hakea toimeentulotukea mistään, (kuulin oikeudestani toimeentulotukeen vasta vajaan vuoden päästä)..(Kitkuttelin makaronilla ja puurolla, karenssiajan vuokran maksoi ukkini). En meinannut saada työnantajalta viimeisen kuun palkkaani, ennenkuin ay-innokas äitini ensin raivosi puhelimessa ja sitten soitti tutulle asianajajalle ja tämä kirjelmöi ja soitti työnantajalle, jolloin hups palkka tupsahtikin tilille ja palkkanauha tuli myös, ja maksamatta jääneet lomarahat, ja kas eläkemaksutkin oli ykskaks maksettu. .
Myöhemmin sitten kuulin, ettei kunnan työvoimavirasto enää pakottanut tälle työnantajalle työntekijöitä, sillä oli sen verran huono maine jo.
Nykyisin kuulun tiukasti liittoon. Ap:n tuttavan kannattaisi varmaan mennä sossuun eikä jäädä ihmettelemään. Asumistukeakin kai saanee?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2011 klo 23:36"]
joutuuko tuttavani nyt asunnottomaksi vai mitä? Asia vielä käsittelyssä mutta eiköhän se ole varma kun ovat jo uhkailleet työkkärissä keskeyttää päivärahat. Millä hän nyt elää? Suoraan sanottuna pelkään että tuppautuu mun asuntoon..
[/quote]Minä ainakin menisin pimeisiin töihin, et sais sapuskaa pöytään ja vuokran maksettua..
tuommoisille vitun te toimiston karensseja jakeleville kusipäille pitäisi painaa kuula kaaliin
vittuako annatte itseänne käskytellä.
ryöstäkää pankki niin rahaa löytyy jos eivät kusipäät suostu edes perus elantoa antamaan
paska maa ja paskat lait
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukeen on karenssissakin oikeutettu, jos menee työharjoitteluun. Siihen on jokainen suomalainen oikeutettu vuoden ajalle. Eli periaatteessa harjoittelussa tekee 6h päivässä työtä työkkärinsä eteen, esimerkiksi koulussa avustajana.
Jos tekee työtä silloin on työsuhteessa eikä enää työtön. Ja työstä kuuluu maksaa palkka!
Työharjoitteluun.Ei välttämättä kovin tuottavaa.
"Jos työnhakija omalla menettelyllään aiheuttaa, ettei hänelle voida järjestää 1 momentissa mainittua työllistymistä edistävää palvelua, hänen katsotaan kieltäytyneen siitä."
Itsellä kävi niin että hain vahingossa lähempänä olevaan koulutukseen jolla oli sama nimi ja sisältö mutta 2 km lähempänä. Ei ollut tarkoitus vaan ihan vaan tein netissä hakemuksen liian kiiressä enkä tarkistanut. Sitten tuli ilmoitus että olin kieltäytynyt ja sitten vielä ilmoitus että se lähempänä ollut kurssi oli täytetty. 2 kk napsahti tästä ja pykälät ja tiedusteluni asiasta viittaavat siihen että vaikka nyt hain uudestaan ja pääsin tähän samaan osoitettuun kurssiin joka on hieman kauempana niin pykälissä ei ole oikein mitään mikä antaisi perusteen muuttaa aiempi päätös.
Te-toimistossa katsoi virkailija vähän että "no olitpas tyhmä, ei sun tohon olisi enää tarvinnut hakea etkä siitä mitään hyödy" ja kun kyselin vielä perään niin vahvisti asian.