karenssi -eikö siis mistään rahaa??
joutuuko tuttavani nyt asunnottomaksi vai mitä? Asia vielä käsittelyssä mutta eiköhän se ole varma kun ovat jo uhkailleet työkkärissä keskeyttää päivärahat. Millä hän nyt elää? Suoraan sanottuna pelkään että tuppautuu mun asuntoon..
Kommentit (36)
ei rahaa tipu. Käytännössä sossusta voi jotain saada, mutta sielläkin yleensä huomioidaan työstä kieltäytyminen ja ei anneta mitään/hyvin niukasti rahaa.
Tuttusi voi koittaa saada jotain työtä niin saa rahaa, TAI koittaa jos pääsisi jollekin työkkärin kurssille niin saisi rahaa.
Mutta aika lusmu täytyy olla että karenssin onnistuu saamaan... Ja työkkärissä ei turhaan uhkailla ketään, vaan tuttusi on jotain tehnyt väärin =ei ehkä edes halua töitä? Minä en ottaisi tuollaista kattoni alle, asukoon pari kuukautta lehtien keräyslaatikossa niin alkaa työnteko maittaa.
Siis jos ei ole omaisuutta tai muuta (esim. pääoma) tuloa. Sitäkin leikataan karenssissa 20 % ja toistuvissa tapauksissa (rangaistustyössäoloehto eli ns. ikuinen karenssi) 40%. Ja siis toimeentulotuen perusosan saa asumismenojen lisäksi, asumistukeen karenssi ei vaikuta.
Työmarkkinatukeen on karenssissakin oikeutettu, jos menee työharjoitteluun. Siihen on jokainen suomalainen oikeutettu vuoden ajalle. Eli periaatteessa harjoittelussa tekee 6h päivässä työtä työkkärinsä eteen, esimerkiksi koulussa avustajana.
Työmarkkinatukeen on karenssissakin oikeutettu, jos menee työharjoitteluun. Siihen on jokainen suomalainen oikeutettu vuoden ajalle. Eli periaatteessa harjoittelussa tekee 6h päivässä työtä työkkärinsä eteen, esimerkiksi koulussa avustajana.
Jos tekee työtä silloin on työsuhteessa eikä enää työtön. Ja työstä kuuluu maksaa palkka!
Serkkuni sai karenssin, koska työnantaja oli pipipää. Ilmoitti työhaastattelun jälkeen että serkku oli kieltäytynyt työstä, vaikka ei ollut. Oli kysynyt että eikö ole hankalaa kulkea töihin kun asuu niin kaukana (pieni paikkakunta, serkku asuu korvessa, matkaa ensin lasten hoitopaikkaan 50km ja sieltä vielä melkein samanverran olisi ollut sille työpaikalle). Serkku vastasi että hankalaa olisi mutta järjestyisi kyllä. Työnantajan mielestä tämä oli kieltäytyminen, karenssia tuli eikä auttanut vaikka miten vannoi työkkärissä että olisi ottanut paikan vastaan
ei rahaa tipu. Käytännössä sossusta voi jotain saada, mutta sielläkin yleensä huomioidaan työstä kieltäytyminen ja ei anneta mitään/hyvin niukasti rahaa.
Tuttusi voi koittaa saada jotain työtä niin saa rahaa, TAI koittaa jos pääsisi jollekin työkkärin kurssille niin saisi rahaa.
Mutta aika lusmu täytyy olla että karenssin onnistuu saamaan... Ja työkkärissä ei turhaan uhkailla ketään, vaan tuttusi on jotain tehnyt väärin =ei ehkä edes halua töitä? Minä en ottaisi tuollaista kattoni alle, asukoon pari kuukautta lehtien keräyslaatikossa niin alkaa työnteko maittaa.
Minä sain aikoinani karenssia, koska kesätyöhaastattelussa sanoin, että muutan syksyllä muualle koska aloitan opinnot, enkä siis voisi jatkaa työssä enää syksyllä. Lisäksi tämä työhaastattelu tehtiin puhelimitse illalla, ja haastattelija oli ihan kuin olisi ollut humalassa.
Valitin karenssipäätöksestä, mutta eihän minua uskottu... Oli todella kurja kokemus! Jos joskus vielä olen työtön, niin aion valehdella vastaavassa tilanteessa. Se kyllä vahingoittaa työnantajaa, mutta säästää minut karenssilta.
Jos tekee työtä silloin on työsuhteessa eikä enää työtön. Ja työstä kuuluu maksaa palkka!
Työmarkkinatuen plus 9€/pv ylläpitokorvauksen saa TYÖHARJOITTELUSTA, eli silloin tekee tukensa eteen päivässä 6h töitä.
Laki sanoo että tt-tukea VOIDAAN leikata 20% karenssin takia.
Ja ei sossu päästä tilannetta siihen että kaveriltasi asunto menisi, tulee kunnalle asunnottomuus huomattavasti kalliimmaksi kuin se, että sossu maksaa vuokran.
Ja kaverisi pitää hakea korotusta asumistukeen, koska hänellähän on nollatulot, asumistuki on ainakin 80€vuokrasta ja loput tulee sossusta.
Ja jos karenssi on 3kk kaverisi vol olla sen ajan työelämävalmennuksessa, saa lisätienestiä 180€ verottomana työttömyysrahan päälle. Harjoittelua ei ole pakko jatkaa karenssin jälkeen jos ei taho.
kaverillesi suunnitelma itsenäisen pärjäämisen tueksi.
rahaa arki elämän tarpeissiin mutta talletuksia on sellasella tilillä josta ei voi nostaa? Saako esim. sossu tietää noista säästöistä? Ja saako sitten toimeentulotukea sellaianen henkilö?
Kun on esim. kolmeksi vuodeksi talletettu ja sinä aikana ei vois nostaa?
Asunnottomaksi ei ihan vähällä joudu, vaikka vuokra jäisi maksamatta. Ainakin normaalia asumistukea voi silti saada, kun tulot ovat 0.
Myös sosiaalitoimistosta voi saada toimeentulotukea.
Mutta miksi karenssi? Ei sitä normaali työtön saa, vaan sellainen, joka kieltäytyy tarjoutusta työstä tai koulutuksesta.
Karenssi voi narahtaa aivan jostain muustakin kuin lusmuilusta. Itse olin tietämätön asioista, mutta lusmu en missään nimessä, kun karenssi omalle kohdalle osui. Opiskelin aikuislukiossa, enkä ollut tietoinen, ettei se ole yhteiskunnan mielestä oikeaa opiskelua, vaikka kovalla vauhdilla sain kursseja kasaan ja juuri valmistuinkin. Kuvittelin, että minun ei tarvitse hakea yhteishauissa, koska opikelin jo ja olin niin lähellä valmistumista. Kaskummaa, Työkkäristä sain murskaavan kirjeen, jonka mukaan olin "laiminlyönyt yhteishakuvelvolisuutta", vaikka opiskelin kokoajan... Kesällä kuitenkin menin työharjoitteluun ja sain kyseiseltä ajalta täyden työmarkkinatuen. Karenssi painaa päälle, töitä en ole saanut, joten työharjoittelu taas kutsuu. Lusmuiluako?
Ei täysimääräisenä, mutta kuitenkin asumistuellakin saa suuren osan vuokrasta maksettua.
vittu se oo mitää lusmuumista.ite kävin työhaastattelussa ja työ vaikutti liian vaativalta minulle,en ottanut vastaan,työnantaja ilmotti työkkäriin,että olisi ottanut minut töihin,mut en tule. karenssi,ikuinen... eli täs ollaan . no sossusta vingun rahaa niin kauan kun saan itselle sopivaa työtä tai koulutusta.
Sekin on kyllä aika ihme juttu, että työnanataja voi irtisanoa työntekijän koeajalla ilman minkäänlaista syytä, ilman mitään seuraamuksia, mutta työntekijä joutuu karenssiin, jos tekee koeajalla saman! Koeaikaahan usein puolustellaan sillä tekosyyllä että molemmat osapuolet voivat katsoa sopiiko työ..Todellisuudessa hyödyttää vain työnantajaa. Eipä työntekijällä paljon oikeuksia tässä yhteiskunnassa ole.
Nykyään ei noita työharjoitteluja enää ole, on vain työkokeilu, jota ei anneta muuten, ellei ihmistä pidetä työkkärissä kuntoutustoimenpiteitä vaativana. Eli enää ei pääse karenssia pakoon harjoitteluihinkaan.
Kokeilun lisäksi on sitten mahdollisuus saada palkkatukea, mutta silloin pitäisi löytyä yritys, joka suostuu maksamaan osan palkasta itse työntekijälle. Melko monelle tämä on mahdotonta.
Kyllä Suomessa jokainen saa perusturvan