Vanhoillis-lestadiolaisuus kiehtoo mua hirveesti!
Olen jo useamman vuoden lueskellut aiheesta ja nyt taas katsontu suviseura-sivustoja. Ihan huikeeta. Aika ison kaupungin verran väkeä kokoontuu keekelle peltoa kuulemaan sanaa.
Millaista siellä on? Millaista on kuulua semmoiseen yhteisöön?
En usko, että vaikka myöhäisherännäisenä liittyisi joukkoon, voisi ikinä kunnolla päästä sisään toimintaan.
ja vielä tuossa mietin, että voiko lestadiolainen olla feministi? Toki näin ulkopuolista mietityttää tuo naisen asema ja muutenkin sääntöjen lateleminen. Mutta siitä huolimatta, todella kiehtovaa.
Kommentit (50)
ei meitä mihinkään pakoteta eikä sääntöjä laella. se on se väärä käsitys joka osuu monesti kohdalleni. minun asema perhessäni on tasavertainen voin sanoa että minua kohdellaan hyvin ja mieheni rakastaa ja arvostaa minua. olemme ihan tavallisia ihmisiä.. täällä ihmiset alentuvat kirjottamaan pahaa!
Mistä arvelet sen johtuvan, että Suomen kirkon ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunta on lähettänyt arkkipiispalle lausunnon, jossa se moittii vanhoillislestadiolaisuutta ihmisoikeuslakien loukkaammisesta, herätysliikkeen ehkäisykiellon takia?
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/14/kirkko-ehkaisykielto/
jos menet seuroihin korvikset korvissa niin kyllä vl:t ajattelee sinun teollasi kieltäneesi uskon.
sama pätee noihin muihinkin sääntöihin.
Ilman jatkuvaa seksuaalista kanssakäymistä ei satavarmasti saada aikaan nainen raskaaksi joka vuosi ja tulokseksi 10-22 lasta.
mene rohkeasti vaan Ry:lle ja tutustu meininkiin. Olen syntymästäni asti ollut vl. Nuorena kävin mutkan "maailmassa". Minulla on omakohtainen usko Jumalaan, joka poikkeaa osittain Srk-uskosta. Niin kuin valtaosalla vl:stä on. Mainitsemiisi asioihin ottaakseni kantaa, mainitsen, että olen feministi, ehkäisen, hyväksyn naispappeuden, mutta homoliittoon minulla ei ole selkää ajatusta. En ole Raamatun valossa tarpeeksi tutkinut asiaa, jotta voisin kantani asiaan muodostaa. Ei vanhoillislestadiolaisuudessa ole kaikki niin mustavalkoista kuin ulkopuolisille se ehkä näyttäytyy. Hajontaa on rutkasti. Osa ehkäisee, osa ei, joku ehkäisee sairauden tullen, joku meikkaa, värjää hiuksia, toiselle se on syntiä jne... Elän kuitenkin yhteisössä kohtalaisen tiiviisti mukana, oman omantuntoni mukaisesti. Mainitsemasi yhteisöllisyys on kyllä hienoa. On aina paikka minne mennä, on yhteys toisiin ihmisiin, on yhdessä tekemisen meininkiä silloin kun sitä kaipaan, mutta voin myös vetäytyä omiin oloihin aina kun siltä tuntuu. Tuttavapiiriini kuuluu useampi aikuisiällä "parannuksen tehneitä" ja paikkansa he tuntuvat löytäneen yhteisöstä.
Joku ketjussa mainitsi että vl:t tuomitsevat muut ihmiset helvettiin. Kyllä näin on, että osalla vl:stä on se käsitys, etenkin fundiksilla, että vain vl-uskossa mukana olevat pääsevät taivaaseen. Se käsitys ei kuitenkaan ole kaikkien vl:ien yhteinen. Minun oma kokemukseni on, että elävää uskoa löydän vl:n sisältä, mutta Jumala on se, joka näkee ihmisen sydämeen, oli vl tai ei. Minulle vl-yhteisö on yksi uskovien yhteisö maanpäällä, jossa kuulen elävää Jumalan sanaa (aina ei saarnat vastaa käsityksiäni), on yhteys toisiin uskovaisiin ihmisiin sekä ihan sosiaalinen merkitys on valtava. Vl:ssa on myös paljon hyviä arvoja. On myös asioita joita kritisoin ääneen, esim viime aikojen pedofilia-asioihin suhtautuminen. Aina kannattaa muistaa se, että kun on kyseessä iso joukko ihmisiä, siihen joukkoon mahtuu niin hyvää kuin pahaa, paljon erilaisia käsityksiä, paljon erilaisia ihmisiä jne...
vaikka olinkin melkein 30vuotias, kun minusta tuli lestadiolainen.
Ap:lle toivotan rohkeutta mennä seuroihin tutustumaan!
Etkö ole kuulluthoitokokouksista, ne on aika yleisiä siinä piirissä ja kokoajan menee kiihkeämmäksi se meno.
mutta yksinkertaisia kun näkee uskon silmillä.
Itse olen vaan äärettömän onnellinen vl tuomasta rauhasta, luottamuksesta, kaikista lapsistani. Rakkaudesta.
Etkö ole kuulluthoitokokouksista, ne on aika yleisiä siinä piirissä ja kokoajan menee kiihkeämmäksi se meno.
missä sellaisia on, en ole kyl kuullut, enkä nähny. Luulis et olis tullut tietoon.
Mutta ei ole tarvetta puolustella kun olen vallan tyytyväinen elämääni.
"Rakkaus" tarkoittaa vanhoillislestadiolaisuudessa kaikkea muuta kuin kristinuskoss.
Pakkoa olla samaa mieltä!
Sensuuria ja itsesensuuria!
Ne lestadiolaiset jotka ovat yrittäneet puuttua liikkeen kieroontumiin kuten lasten sksuaaliseen hyväksikäyttöön, ovat joutuneet mustamaalatuksi ja rumasti haukutuiksi, jopa eristetyksi:
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/15/irti-painostuksesta/
Miksi?
Mitä salattavaa uskonliikkeellä on, mistä ei saisi puhua?
Tämä on hyvin paljstavaa että pitäisi salailla jotakin. Jos ollaan oikealla asialla, ei pitäisi olla mitään salattavaa eikä sensuroitavaa!
sisään toimintaan? Kysehän on uskosta. Siis käsittääkseni sinun ja jumalan välisestä asiasta. Kuulostaa, että olet lähtökohtaisestikin jo väärin perustein liikkeellä.
Ehkä sinulle sopii mikä tahansa lahko, missä pääsee toimintaan mukaan sellainen sopeutuvainen laumasieluinen tyyppi, joka ei voi seistä omilla jaloillaan niin tukeutuu ensin yhteisöön, joka nojaa johonkin jumalan sanaa tai vastaavaan.
Oikeastaan taidat olla prototyyppi uskonlahkoon mieltyneestä ihmisestä.
Kannattaa ajatella ihan terveellö järjellä. Pedofiili on sairas eikä anna arvoa ehkäisylle. uskonnoille eikä moraalisille asioille kuten terveet lestadiolaiset. pedofiili voi olla lestadiolainen mutta ei ole terve ihminen.
Lestadiolainen yhteisö (rauhanyhdistys eri paikkakunnilla) on niin avoin että pedofiili nasahtaa aina ennen pitkää.
Ei tosin uskonnolliselta kannalta, vaan ihan sosiaaliselta. Nykyaikana on valtavasti yksinäisyyttä - minäkin olen yksinäinen. Voisi olla kiva kuulua tällaiseen porukkaan.
Mutta, mutta. En halua olla yhteisön saneltavana sen suhteen, miten minun pitää elää, olla ja ajatella. Olen itse kuulunut Vapaakirkkoon, ja myös siellä sosiaalista painetta on, vaikka käsittääkseni huomattavasti vähemmän kuin lestadiolaisuudessa. Eli jos Vapis ei ollut minun juttuni, niin ei taida olla vl:kaan...
on vanhoillislestadiolaisuuden tunnusmerkki.
Säännöt löytyy tästä:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit
joka kertoo erään lestadiolaisen perheen tarinaa
Armon penikoita ,Sara Ranta - Rönnlund.
Kerro sitten mitä tykkäsit
Kerro sitten tarkemmin kuinka se kiehtoo sinua: positiivista vai negatiivista?
sanottiin että liike joka häpäisee hoitokokouksissa omia jäseniään, ei ole terve uskonliike.
Se on yksi varhaisimpia kuvauksia vl-liikkeessä peitellystä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, siinä kerrotaan tapaus lestadiolaisten rippikoululeiriltä.
Kirja on hyvä myös ihna muuten vaan luettuna, sillä sen arvo ei ole vain lestadiolaisuuden kuvauksessa. Erityisen hyvin kirjailija onnistuu lapsen ja nuoren tytön kehityksen kuvauksessa.
mikä ei ole erikseen sallittua... :D
että pysyt mahdollisimman kaukana hihhuleista.
Joskus koulussa uskonnon tunnilla yläasteella niitä kävi puhumassa.
Ei hyvää päivää mitä skitsoja ne olivat -poikkeuksetta. Ihan hulluja!
Vatsa oli aina kipeä noitten tuntien jälkeen kun tuli naurettua ihan kippurassa.