Tuli ihan paha mieli tuota yhtä ketjua lukiessa. Paljonko teillä on kk rahaa henk.koht. käyttöönne?
Paljonko teillä on rahaa kuukaudessa teidän omiin meinoihinne? Voitteko ostaa ihan mitä tahdotte? Millaisia summia teillä on itsellenne?
Kommentit (68)
joten saan jotain n.500e kodinhoidontukea, tai mitä se nyt olikaan, ja sit 100e lapsilisää tililleni. Käytän niistä yli puolet ruokaan ja lapsen kuluihin. Mies maksaa asumisen kokonaan ja loput ruokakulut.
Itselleni jää siis pari sataa kuussa, mutta sen lisäksi minulla on melkein 80 000e säästöjä, joilla rahoitan elämääni jos haluan jotain erityistä itselleni. Harvemmin tosin törsään mihinkään. Ostan mielummin parin vuoden kuluttua kesämökin perheellemme.
BTW Olen huomannut että vauraat ihmiset eivät ole vauraita siksi että saisivat huikeasti enemmän rahaa, vaan siksi että eivät jaksa tuhlata sitä merkityksettömiin asioihin ja materiaan yhtä paljon kuin köyhemmät.
Mulla ei oikeastaan jää yhtään ylimääräistä esim. vaatteiden shoppailuun tms. Pakon edessä tietysti löydän rahat uusiin kenkiin, mutta sitten pitää ehkä siirtää jotain laskua.
Laskuissa kuitenkin on omia menoja: puhelin, pari lehtitilausta, henkivakuutus. Suklaata kyllä ostan itselleni ruokakaupasta, siemeniä kasvimaalle, pientä harrastustarviketta. Ehkä 50-100€ kuussa omiin menoihin, tulot tällä hetkellä nettona n. 2000€.
Meillä ei tuhlata "merkityksettömiin", vielä vähemmän merkillisiin,mutta rahaa ei juuri jää.
Eikä asuta ullanlinnassa vaan asumiskulut ovat mitättömät, matkustuskulut sitten sitäkin suuremmat.
Omiin menoihin on äärimmäisen vähän, mutta kyllä yleensä kaiken välttämättömän saan ostetuksi, joko omilla tai yhteisillä rahoilla.
Mies nostaa minulle kateista $150/viikko. Siita menee ruokaan ja muuhun taloustavaraan n. satanen. Loppu on omaa kateista, jos en sita viikossa tuhlaa niin ylimaarainen menee lompakon 'salalokeroon', siella on yleensa n.$80-100.
Sitten on viela $700/cash harrastuksesta tienattua (mad money).
Vaatteet ostan Mastercardilla.
Mistä ja millaisen kesämökin meinaat ostaa noin 80teur? Meillä päin sillä ei saa irti juuri minkäänlaista homekopperoa mutapohjaisella rannalla...
Itsellä saman verran säästöjä ja lisää kertyy koko ajan mutta ei tuolla kyllä oikein mitään kunnon mökkiä saa. Toisaalta olen jo alkanut miettiä että kannattaako säästöjä edes laittaa mökkiin kun paljon mukavampaa viettää vaikka kuukauden tai kahden välein hotelli tai kylpylä viikonloppuja...
seudulta saa kesämökin ja Kouvolan seudulta myös, jos on valmis ostamaan kuivan maan mökin. Järven läheisyys tuo helposti hintaan monta kymmentä tonnia lisää. Kyllä kesämökkejä, jotka eivät ole järven rannalla, saa pääsääntöisesti noin 35 000 eurosta alkaen.
omaan vapaaseen käyttöön 700e/kk. Tämä siis asumiskulujen, ruoan ja laskujen jälkeen. Suurin osa menee joko säästötilille tai osakkeisiin.
eikä haluta asua Ullanlinnassa velalla ostetussa 100 neliön asunnossa, niin kyllä sitä rahaa ihan normaalielämässä jää sivuun laitettavaksi.