Tuli ihan paha mieli tuota yhtä ketjua lukiessa. Paljonko teillä on kk rahaa henk.koht. käyttöönne?
Paljonko teillä on rahaa kuukaudessa teidän omiin meinoihinne? Voitteko ostaa ihan mitä tahdotte? Millaisia summia teillä on itsellenne?
Kommentit (68)
Ja tottakai voin oman taloustilanteen puitteissa ostaa vapaasti mitä tykkään. esim. vaatteet, tietokoneet tms. Mutta isoista hankinnoista yleensä keskustellaan. Esim. jos haluan ostaa uuden auton.
Meillä on yhteiset arkirahat ja ihan saan ostaa mitä haluan ja miten paljon haluan. Mulla ei vaan noita haluja useinkaan ole ihan kauheasti. Lisäksi mulla on tilillä sen verran rahaa, että voin ostaa kyllä mieheltä kysymättäkin ihan mitä vaan milloin vaan, mut eipä ole tullut paljon osteltua.
Ostin tänään kolme paitaa alesta 15€. Siinä kaikki mitä minulla on varaa kuussa käyttää ihan vain itseeni ja tuokin oli melkein liikaa.
ja mieheltä saan pyydettäessä lisää jos tulisi tarve.
Noin 1700 euroa, josta noin 500 euroa menee yhteiselle tilille perusmenoja varten. Lapsia ei ole. Laskeskelen siis, että 1200 euroa voi käyttää mihin huvittaa, käytännössä isohko osa menee säästöön ja sijoittamiseen. Shoppailen vain pari kertaa vuodessa.
jos oikein pihistelen ruoan kanssa enkä osta kallista shampoota (Pantene on minulle kallis mutta suosikkini!), jätän herkut kauppaan jne. niin minulla on noin 50 euroa kuussa itseäni varten. Voin ostaa sillä ihan mitä haluan.
Mutta jos ostan Pantenea, karkkia, suklaata, sipsiä ym. niin ei ole mitään omaa rahaa.
ole joka kuukausi sama summa, mutta perustulot on kotihoidontuki, espoo-lisä ja lapsilisät, jotka menee kyllä lastenvaatteisiin ja tarvikkeisiin. Lisäksi 200-600 muita tuloja, sen mukaan kuinka paljon töitä ehtii tekemään.
Suurin osa jää tilille, en käytä kovin paljon rahaa omiin vaatteisiin tai muuhun henkilökohtaiseen.
tililläni on rahaa n.4000€ kertyneenä. Olen voinut ostaa kaiken haluamani silloin kun haluan.
Pointti on varmaan siinä, että haluan ostaa yleensä ottaen hyvin harvoin mitään.
Ilmeisesti meillä menee taloudellisesti hyvin, koska minun ei tarvitse miettiä rahaa. En ole kiinnostunut milloin lapsilisät tulevat tilille tai paljonko maitolitra maksaa. Ostan vain sellaista mitä tarvitsen ja silloin kun tarvitsen.
niin 18 ei hoitovapaan vuoksi osallistu asumis- ja ruokakuluihin, jos olisi normaali palkka, niin ei jäisi kaikki rahat omaan käyttöön.
Tuostako, joka ei saa mieheltään rahaa? Eikö se ollut hänen oma valintansa, ei halunnut töihin?
jouduin aina tinkimään omista tarpeistani ja sittenkin sain taiteilla jotta raha riitti. Opin elämään hyvin niukilla.
Nyt rahaa on, kun on mieskin ja itsekin tienaan tuplasti sen kuin aiemmin. Silti elän aika nuukasti. Meidän autot on vanhoja romuja, vaattet mitä sattuu, ei lomailla kalliisti. Että oikeestaan ei se raha näy muuten kuin itsetunnossa.
Ja joo, mua lähinnä huvittaa ne ihmiset, joilla on pakkomielle näyttää upealta toisten silmissä. Jotenkin silmistä löytyy kuitenkin suru.
mutta kyllä varmaan sellainen 500 euroa menee kuukausittain omiin juttuihin: vaatteisiin, kauneudenhoitoon, piensisustamiseen.
Omaa rahaa on kuussa reilu 900e. Sillä teen mitä lystään, yleensä säästöön laitan ainakin puolet. Mieheni kortilla ostan koko perheen ruuat, bensat ym. Korttia saisin käyttää omiin hankintoihinkin ja lapsen hankintoihin, mutta reiluuden nimissä ostan ne yleensä omalla rahalla. Mies maksaa myös asumisen, autot, juoksevat kulut kuten sähkön, veden, vakuutukset, netin ym..
Omat rahani menevät yleensä sisustamiseen, lapsen vaatteisiin, kirppiksiä kierrän myös paljon.
Olen saanut käyttää kotihoidontuen (vain perusosa), Espoo-lisän ja lapsilisän itseeni ja lapseeni. Mies maksaa kaikki laskut paitsi netin, henkivakuutukseni ja puhelinlaskuni maksan itse. Lisäksi mulle kuussa tulee n. 200 € palkkatuloa, jolla olen lyhentänyt opintolainaani ja siitä 50 € laitettu kesälomaa varten säästöön. Mies saa palkkaa n. 2200 €/kk. Ja tosiaan maksaa lähes kaiken. Itse kyllä pieniä ruokaostoksia viikottain.
mutta ison osan siitäkin laitan perheeseen eli ostelen ylimääräisiä "parempia" vaatteita lapsille, kustannan ravintolailtoja, lomia yms. Mutta ihan itse saan toki rahoistani päättää. Vaatteita tulee myös itselle ostettua joskus harvoin. Osan laitan sivuun joka kuukausi, säästötilille.
omista nettotuloista, eli n. 1000 €/kk
Voin ostaa mitä tahdon, usein kuitenkin laitan säästöön tai ostan jotain kivaa koko perheelle tai maksan ylimääräistä lainanlyhennystä.
kuntosalijäsenyys on ainoa kuukausittainen meno, harvoin ostan uusia vaatteita, pari lehteä tulee nimelläni, siinä se
sillä mieheni on hoitovapaalla ja elätän perheemme.
Kun mies menee takaisin töihin, tilanne onkin sitten kokonaan toinen. Sanoisin, että tonni jäänee täysin itselleni. Vaatteista yms. asioista en keskustele, mutta tietysti juttelemme, mikäli olisin ostamassa jotain isoa.
mitään,mutta laitan joka kk matkatilille satasen,ja kerran vuodessa käyn ulkomailla.
Riippuu niin kuukaudesta, mitä laskuja on jne. Nyt, kun mies oli lomautettuna, meni kaikki laskuihin ja ruokaan.
Normaalisti ostan vaatteita ja kenkiä tarpeen mukaan, ehkä 50-100 eurolla kuussa. Kuntosali maksaa 220/6 kk ja pilates 16 euroa viikossa. Kampaaja 22 euroa 2-4 krt vuodessa. Pari jäsenmaksua, mutama kymppi vuodessa. Siinä ne minun omat kuluni.
Perheen kanssa käydään joskus ulkona syömässä, matkustetaan jne, mutta ne ovat yhteisiä kuluja. Normaalikausina meillä mies maksaa laskut ja minä kauppalaskut, sis. myös lasten vaatteet ja sisustuksen.