Antakaa halpoja ruokaohjevinkkejä!
Elikkä siis meidän 4:n hengen perheellä on tässä kuussa käytettävissä noin 100€, joka sisältää bensat, vaipat, ruuat, shampoot ym. Ei kyllä paljon naurata tämä tilanne, mutta pakko olisi jotenkin päin selvittävä sinne seuraavan kuun vaihteeseen :( Olisi tarkoitus tehdä ruokaa(halpaa) pakkaseen reilusti, että sitä on kuitenkin jotakin ravintoa jemmassa, kun rahat ovat täysin loppu. Olemme siis kaikkiruokaisia..
Oliskohan vielä jotain ohjeita, jossa luonnon antimet voisi ottaa hyödyksi? Esim nokkonen, ja tuosta lähilammesta saa ihan hyvin haukea. Ja myöskin sellaisia ohjeita, joihin ei välttämättä tarvitsisi vuokaa, koska aion näitä ruokia pakastaa. Oma pääni on aivan tyhjä, en keksi mitään erityistä. Nyt siis kaivataan jotain TODELLA halpoja reseptejä!!!!!!! AUTTAKAA!!!!!
Kommentit (28)
Kannattaa ostaa sellainen viiden litran saippua pönttö, sillä saa ihan hyvin hiukset puhtaiksi, eikä maksa kuin muutaman euron se pänikkä.
Kerätkää vaikka pulloja jos jaksatte :)
mitään luottokortteja, säästöjä tms. mistä saa vähän helpotusta ettei ole ihan eurosta kiinni?
ja seuravana päivänä paistat sipulia ja perunoita ja ehkä jotain makkaraa ja kananmunania.
Perunat on n 0,70e/kilo ja sipuli n 1e/kilo. Makaroonin kilohintakaan ei päätä huimaa. Lidlistä saa 700g jauheliaa alta 4euroa ja tarjouksesta vielä halvemmalla ja siitäkin syö jo kaksi päivää. Makaroonit ja riisit ovat halpoja.
Makkarakeitto ei tule kalliiksi kun keittää perunat heittää mukaan kaksi pussia keittojuureksia ja lenkkimakkaraa. Saa jo ison kattilallisen, josta syö kaksi ateriaa.
400 eur 6h-perheelle kuukaudeksi. Tosin siitäki meni sitten heti laskuihin yms. vielä satanen, ja bensaan melkein satanen, mutta onneksi tuli km-korvauksia niin että lopulta jäi n. 300 eur kuukaudeksi.
Ja mä ajattelin että SE on vähän.
No, meilläkin siis kaappeja tyhjennetty ja taiottu niistä ruokia, ihmeen pitkään selviää jo kun yrittää hyödyntää eritavoin kaikkea kaapeista löytyvää.
Yksi halpa ruoka on makaroni (0,22 c pussi 400g Prismassa) ja X-tra uunilenkki (voi tehdä myös grillissä tai paistaa viipaleina pannussa, jos haluaa säästää sähköä), 0,89 / 400g. Siitähän voi tehdä vaikka kastikkeen. Ja on ihan hyvää.
Leivistä halvinta taitaa olla ranskanleipä, ei tosin kovin täyttävää, eli ostan itse mieluummin enimmäkseen halvinta ruisleipää (ruispalat).
Mutta jos ap:lla on luottokortti, niin luulisin että loppukuusta sillä pakko ostaa.
100 eur ei oikein millään riitä kuukaudeksi, etenkin jos bensaa todella on pakko ostaa tai vaippoja. (Minkä ikäinen lapsi, voiko aloittaa pottaharjoittelua?)
Shampoot jne. voisi kuvitella että ehkä ei tarttis kuukauteen ostaa, vaan että jotain löytyisi kotoa kaapeista sen verran että pärjää; voihan hiukset pestä hätätilassa suihkugeelilläkin.
Nokkoskeitto:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/?x46489=95
Nokkosletut:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/?x46489=234827
Ylipäätään sesonkireseptejä:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/
Poimikaa nyt tuoreita mustikoita metsästä niistä saa mustikkakeittoa (sellaisenaan tai puuron sekaan), mustikkapiirakkaa ja meillä lapset tykkää syösä pakasteesta suoraan jäisiä mustikoita. Lisäksi kun puoliksi jäisiä mustikoita soseuttaa tehosekoittimessa saa hetkullista smoothieta, nam.
Myy Huutiksessa vanhoja vaatteita/tavaroita ja niistä saa hiukan rahaa.
Ja laita Googleen hakusanoiksi "ruokaa hauesta", sieltä tuli paljon reseptejä.
ihan vaan suolalla maustettuna tai sitten leivitettynä (ensin kananmunalla siveltynä ja jos sinulla on kuivattuja sieniä niin silppua ne ja pyörittele fileet siinä. Tulisiko makaroneista ja nokkosista hyvä kasvismakaroonilaatikko?
Olisi varmaan hyvä saada lapsille maitoa ja sitten sitä puuroa...Kananmunat terveellisiä ja niistä ja nokkoista terveellisiä lettuja:)
teillä olisi tässä 28 päivää, eli 4 viikkoa ruokittavana, moni laatikko/keittoruoka riittää kahdeksi päiväksi.
1. viikko:
Ma makaroonilaatikko ( hinta 3€)
Ti makaroonilaatikko
Ke Makkarakeitto ( Hinta 3€)
To Makkarakeitto
Pe Tonnikalariisilaatikko ( Hinta 4€)
La Tonnikalariisilaatikko
Su Itse tehty hernekeitto ( hinta 1€)
yht. 11€
2. viikko
Ma Itse tehty hernekeitto
Ti Italianpata ( Hinta 3,5€)
Ke Italianpata
To Kalapuikot ja perunamuussi ( hinta 3-4€)
Pe Kalapuikot ja perunamuussi
La Pastaa ja jauhelihakastike ( 3-4€)
Su Pastaa ja jauhelihakastike
yht. 10-12€
Kahden viikon ruokalista siis yht.23€
Parjäätte siis 50€ päivällisten suhteen koko kuukauden. Muuksi ruoaksi sitten puuroa, itse tehtyä leipää.
Kun suunnittelet vaikka etukäteen mitä aijot tehdä koko kuukauden ruokasi voit jo kerralla ostaa esim. kaikki jauhelihat jos löydät jostain kaupasta -30% alennuksella, sitten heität ne pakkaseen ja otat sieltä tarpeen mukaan.
Haastavalta kyllä kuulostaa...riippuu tietenkin vielä siit' paljonko bensaa ja vaippoja menee.
Shampoota ei paljoa mene, hiukset saa puhtaiksi pienellä määrällä.