Avioliitto vs. avoliitto.
Miten on tänä päivänä, onko pakko mennä naimisiin? Miksi? Jos olisit ollut avoliitossa yli 15 vuotta ja yhteisiä lapsia, menisitkö vielä naimisiin? Siis saman miehen kanssa :D
Kommentit (222)
Kaikki tämä pitäisi erikseen testamentein estää, jos avoliitot yhtäkkiä rinnastettaisiinkin avioliittoihin ilman asianomaisten suostumusta, kuten täällä jotkut avovaimot ovat ehdotelleet!
KUKAAN ei ole ehdottanut täällä sellaista! Missä tekstissä muka on tällaista ehdotettu? Osoitapa se vaikka ihan suoralla lainauksella.
niin leskeneläkkeen saavat vain avioliitossa olleet. Siis ilman muuta naimisiin!
että avioliitto on solmittu ennen 50v-päiviä, ja että on tarpeeksi köyhä, että mitään leskeneläkettä saa edes. (Leskeneläke on tarveharkintainen, minkä opin tässä kun äitini kuoli hiljattain.)
Äidilläni on avoliittoon astuessa omaisuutta miljoonan euron arvosta. Miehellä on omaisuutta 400 000. Äitini kuolee. Omaisuudet lasketaan yhteen: 1 400 000 ja jaetaan puoliksi: 700 000 euroa. Tuo on se summa, joka lasketaan leskeksi jääneen miehen omaisuudeksi. Eli tämä äitini uuden miehen omaisuus kasvaisikin 300 000 eurolla ja nämä rahat ovat pois minun ja sisareni perinnöstä. Ja ne tulee perimään sitten loppupeleissä uuden miehen lapset.
että joskus ne avioliiton "hyvät puolet" voivat olla myös epäkohtia.
on yhteistä taivalta takana 24 vuotta (olen 42v), lapsiakin on.
Enkä edes halua naimisiin. Mies on ehdottanut naimisiin menoa monta kertaa, mutta minä en halua.
Jotkut vain haluavat elää näin.
miehen lapset perivät vain isänsä omaisuuden ja äitisi saa pitää koko omaisuutensta itse myös avioliitossa. Täten testamenttia tarvitaan vain tilanteeseen, että äitisi kuolee ensin ja omaisuus ositetaan leskimiehen hyväksi.
Äidilläni on avoliittoon astuessa omaisuutta miljoonan euron arvosta. Miehellä on omaisuutta 400 000. Äitini kuolee. Omaisuudet lasketaan yhteen: 1 400 000 ja jaetaan puoliksi: 700 000 euroa. Tuo on se summa, joka lasketaan leskeksi jääneen miehen omaisuudeksi. Eli tämä äitini uuden miehen omaisuus kasvaisikin 300 000 eurolla ja nämä rahat ovat pois minun ja sisareni perinnöstä.
väitöskirja on ilmestynyt ihan äskettäin, siis ihan ajankohtainen tutkimus. Ja siihen oli haastateltu ihmisten asenteita avioliittoon ja ihan kattava otos kansalaisista siinä oli ollut.
Kyllä ihmiset yhä nykyäänkin arvostavat avioliittoa, vanhojenpiikojen harmiksi. Mutta ihmisillä on kuitenkin sen verran käytöstapoja, että ei toisten naimattomuutta ihmetellä päin naamaan, vaan salaa omassa mielessä tai joskus selän takana. Vaikka naimattomat luulette, että ei kukaan ainakaan teidän lähipiirissä ihmettele naimattomuuttanne, joku aivan läheinenkin ihminen saattaa todellisuudessa ihmetellä asiaa. Mutta kuitenkin omaavat käytöstavat, etteivät läväytä sitä ihmettelyä päin naamaanne. Kenties joku heistä saattaa olla täälläkin palstalla ja tässä keskustelussa tai miettiä hiljaa mielessään tai puhua asiasta muiden kanssa.
Kaikki tämä pitäisi erikseen testamentein estää, jos avoliitot yhtäkkiä rinnastettaisiinkin avioliittoihin ilman asianomaisten suostumusta, kuten täällä jotkut avovaimot ovat ehdotelleet!KUKAAN ei ole ehdottanut täällä sellaista! Missä tekstissä muka on tällaista ehdotettu? Osoitapa se vaikka ihan suoralla lainauksella.
Näissä viesteissä ainakin toivotaan, että avoliito rinnastettaisiin avioliittoon. Tai ainakin toivotaan, että avioliiton erityisasema puretaan:
"No yhtä hyvin voisi kysyä miksi avioliitossa pitäisi saada jotain outoja erioikeuksia? Jos on kyse yhteiskunnan tai muun tahon maksamista korvauksista vaikka kuoleman jälkeen, niin todellinen syy, miksi ne maksetaan vain aviopuolisolle on ideologinen: halutaan, että ihmiset valitsevat nimenomaan avioliiton. Eli vanhakantainen ideologia. Ja siksi ehdotin, että järjestelmä mieluummin muutettaisiin. Omalla kohdallani samantekevää."
"Mutta MIKSI sinusta on hyvä, että osalla perheistä on huonommat oikeudet vain siksi, että he ovat valinneet erilaisen tavan elää kuin mikä on se perinteinen tapa? Nykyisin aika iso osa perheistä on avoliittoperheitä, ja kyllä silloin pitäisi lähteä siitä, että se on yksi nykyaikainen tapa elää yhdessä, mutta ihmisten oikeudet eivät saisi sen vuoksi vaarantua"
mun tai muiden avoliittolaisten suhdetta heikompana, koska ei olla naimisissa, mutta tämän palstan perusteella tuleekin mieleen, että josko mua säälitään selän takana.:)
Sitä en ymmärrä, mitä meidän valinta on keneltäkään pois. Me emme välitä yhteiskunnan normeista ja meillä ei ole tarvetta esittää mitään ulospäin. Meillä on hyvä näin ja tässä eläminen on vapaaehtoista kummallekin kuten se olisi avioliitossakin. Toista ei voi pakottaa ja sitoa millään. Se on lähdettävä toisesta itsestään, se halu elää yhdessä ja jakaa arki vielä ensiviikollakin. Ehkä tässä on tietynlaista epäsovinnaisuutta ja feminismiä mun puolelta. En halua samaistua näihin naisiin, jotka kokee avioliiton päämääränä. Mies taas sanoo, että meidän suhde on toisenlainen kuin hänen kaksi edellistä ja tykkää, että tämä on selvästi omanlaisensa.
Kyllä ihmiset yhä nykyäänkin arvostavat avioliittoa, vanhojenpiikojen harmiksi. Mutta ihmisillä on kuitenkin sen verran käytöstapoja, että ei toisten naimattomuutta ihmetellä päin naamaan, vaan salaa omassa mielessä tai joskus selän takana. Vaikka naimattomat luulette, että ei kukaan ainakaan teidän lähipiirissä ihmettele naimattomuuttanne, joku aivan läheinenkin ihminen saattaa todellisuudessa ihmetellä asiaa. Mutta kuitenkin omaavat käytöstavat, etteivät läväytä sitä ihmettelyä päin naamaanne. Kenties joku heistä saattaa olla täälläkin palstalla ja tässä keskustelussa tai miettiä hiljaa mielessään tai puhua asiasta muiden kanssa.
Vaikka koko tuttavapiirini ihmettelisi, niin ei kyllä vaikuttaisi elämän valintoihini.
Olen ehkä tottunut siihen, että minua kummastellaan, koska elämänvalintani ovat usein muutekin poikenneet siitä perinteisestä ja yleisestä normista. Ja minusta on ihan mukavaa, jos sellaiset minusta ihan normaalit ja arkiset valinnat järkyttävät jonkun maalmankuvaa. Tuleepahan samalla näytettyä omalla esimerkillä muille, ettei se "yleinen normi" ole kaikkien normi. Ei minusta ole mikään lisäarvo se, jos tekee asiat, niinkuin "kaikki muutkin tekevät".
avioliitto on juridinen turva. Miehen työllään kerryttämä omaisuus (esim asuntomme) on vastine lastenhoidosta. Asunto on myös vanhuudenturvani, jos jään leskeksi, lisäksi tulee leskeneläke.
Avioliittomme kuvastaa perhettä, eikä meillä ole tarvetta kapinoida yhteiskuntaa vastaan, olemme osa sitä yhteiskuntaa itse.
vastaus, ettei kukaan pakota avioliittoon, jos aseella uhattuna menty, niin siitä eron ilman harkinta-aikaa tai jopa mitätöinnin.
Meitä on niin moneen junaan, ettei aina vaan jaksa ymmärtää.
Tuolla aikaisemmin on jo olennainen todettu. Suuri osa avoliittovauhkoojista oikeasti haluaa avioliiton oikeusvaikutukset, mutta ei naimisiin joistain syystä, jonkan rationaalisuutta en ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt. Niissä tapauksissa menkään hyvät ihmiset naimisiin. Liitosta pääsee eroon 6-12 kk jos ei halua oikeasti sitoutua puolisoonsa.
Näitä oikeita avoliittolaisia jo vähän oikeasti arvostaakin, kun asia on mietitty ja valinta tehty vakaasta harkinnasta ja hyväksytään se tosiasia, ettei avoliitto ole avioliitto.
kirjoitit tilanteesta, jossa avoparin omaisuus automaattisesti jaettaisiin erossa tai kuoleman jälkeen, mihin totesin, että kukaan ei ole tässä ketjussa ehdottanut sellaista. Edelleenkään noissa lainauksissa ei puhuta mistään sellaisesta. Kukaan ei ole ehdottanut sellaista ja tuskin kukaan edes sellaista haluaisi.
Se, millainen erityisasema avioliitolla on, on muuten vaihdellut aiemminkin. Ja kyllä sitä kannattaa välillä tarkastella kriittisesti ja miettiä myös, millainen erityisasema on perusteltua ja millainen perhekäsitys esim. nykyaikana valitsee - ja noudattaako olemassaolema käytäntö sitä.
Erikoista on sekin, että avoparit rinnastetaan kyllä aviopareihin silloin, kun se on heidän etujensa vastaista. Mieluummin sitten olisi niin, että selkeästi pidettäisiin AINA erillään, eikä niin, että joissain tilanteissa rinnastetaan (kuten Kelassa) ja joissain ei.
Noissa esimerkeissähän viitattiin esim. tilanteeseen, jossa avopuoliso joutuu sairaalaan. Kukaan ei ole vielä vastannut ksymykseen, miksi ei muka hänen puolisolleen pitäisi soittaa mieluummin kuin vanhemmille tai jopa joillekin tuntemattomille sukulaisille. Tilanteessa, jossa pariskunta on selvästi perhe (esim. on yhteisiä lapsia) pitäisi heitä toki kohdella perheinä - ja jos ei itse tätä halua, voisi asiasta ilmoittaa erikseen. Tällaiset oikeudet eivät saisi vaarantua, koska tässä on jo kysymys ihan muusta kuin mistä avioliitossa - avioliittohan on nykyisin juridinen sopimus, jolla määritellään omaisuuden jakoa yms. Eli: miksi ihmisen oma perhe pitäisi sivuuttaa tuollaisessa tilanteessa?
Kaikki tämä pitäisi erikseen testamentein estää, jos avoliitot yhtäkkiä rinnastettaisiinkin avioliittoihin ilman asianomaisten suostumusta, kuten täällä jotkut avovaimot ovat ehdotelleet!KUKAAN ei ole ehdottanut täällä sellaista! Missä tekstissä muka on tällaista ehdotettu? Osoitapa se vaikka ihan suoralla lainauksella.
Näissä viesteissä ainakin toivotaan, että avoliito rinnastettaisiin avioliittoon. Tai ainakin toivotaan, että avioliiton erityisasema puretaan:
"No yhtä hyvin voisi kysyä miksi avioliitossa pitäisi saada jotain outoja erioikeuksia? Jos on kyse yhteiskunnan tai muun tahon maksamista korvauksista vaikka kuoleman jälkeen, niin todellinen syy, miksi ne maksetaan vain aviopuolisolle on ideologinen: halutaan, että ihmiset valitsevat nimenomaan avioliiton. Eli vanhakantainen ideologia. Ja siksi ehdotin, että järjestelmä mieluummin muutettaisiin. Omalla kohdallani samantekevää."
"Mutta MIKSI sinusta on hyvä, että osalla perheistä on huonommat oikeudet vain siksi, että he ovat valinneet erilaisen tavan elää kuin mikä on se perinteinen tapa? Nykyisin aika iso osa perheistä on avoliittoperheitä, ja kyllä silloin pitäisi lähteä siitä, että se on yksi nykyaikainen tapa elää yhdessä, mutta ihmisten oikeudet eivät saisi sen vuoksi vaarantua"
Miksi avioeroja tapahtuu niin paljon, vaikka avioliitto on ikuisen sitoutumisen ja Oikean Rakkauden merkki?
Noissa esimerkeissähän viitattiin esim. tilanteeseen, jossa avopuoliso joutuu sairaalaan. Kukaan ei ole vielä vastannut ksymykseen, miksi ei muka hänen puolisolleen pitäisi soittaa mieluummin kuin vanhemmille tai jopa joillekin tuntemattomille sukulaisille. Tilanteessa, jossa pariskunta on selvästi perhe (esim. on yhteisiä lapsia) pitäisi heitä toki kohdella perheinä - ja jos ei itse tätä halua, voisi asiasta ilmoittaa erikseen. Tällaiset oikeudet eivät saisi vaarantua, koska tässä on jo kysymys ihan muusta kuin mistä avioliitossa - avioliittohan on nykyisin juridinen sopimus, jolla määritellään omaisuuden jakoa yms. Eli: miksi ihmisen oma perhe pitäisi sivuuttaa tuollaisessa tilanteessa?
että viranomaisrekistereissä ei ole tietoa avopareista. Eli sairaalasta ei saada selville potilaan avoparin nimeä, ellei sitä ole erikseen mainittu. Avioparin nimi ilmestyy väestörekisteriin automaattisesti. Samoin siellä näkyy vanhempien nimet. Haluat siis, että järjestelmään kirjataan tästä lähtien avoparien yhteystiedot? Tiedätkö kuinka paljon tällainen rekisterin ylläpito maksaa yhteiskunnalle? Se tarkoittaa samalla myös sitä, että avoliittolaisten tulee itse ilmoittaa avoliittonsa viranomaisille. Samalla vaivalla avoliittolainen voi ilmoittaa avopuolisonsa yhteystiedot lähimpään sairaalaan, jossa sairauskertomuksia säilytetään. Kyllä he siinä tapauksessa sitten ilmoittavat ensimmäisenä avopuolisolle jos jotain tapahtuu. Nimimerkki kokemusta löytyy...
Meitä on niin moneen junaan, ettei aina vaan jaksa ymmärtää.Tuolla aikaisemmin on jo olennainen todettu. Suuri osa avoliittovauhkoojista oikeasti haluaa avioliiton oikeusvaikutukset, mutta ei naimisiin joistain syystä, jonkan rationaalisuutta en ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt. Niissä tapauksissa menkään hyvät ihmiset naimisiin. Liitosta pääsee eroon 6-12 kk jos ei halua oikeasti sitoutua puolisoonsa.
Näitä oikeita avoliittolaisia jo vähän oikeasti arvostaakin, kun asia on mietitty ja valinta tehty vakaasta harkinnasta ja hyväksytään se tosiasia, ettei avoliitto ole avioliitto.
entäs se, että moni AVIOLIITTOLAINEN haluaa poimia avoliiton etuja ja päätyy tekemään avioehdon? Ja kun nyt otit tämän eromahdolisuuden esiin, niin eikös sekin vähän vesitä sitä monen hehkuttamaa ideaa avioliitosta ikuisena liittona ja yhdessäololupauksena?
Kuinka moni oikeasti haluaisi avoliitostaan juridisesti avioliiton kaltaisen? En minä ainakaan. Mutta kuten tuossa äsken toiseen viestiin vastasin, pidän kyllä aikamoisena epäkohtana sitä, että avoparit rinnastetaan avioparehin silloin, kun se on pariskunnan etujen vastaista.
Nykyisen perhekäsityksen mukaan myös avoparin muodostama perhe on perhe - näin ollen on ihan naurettavaa ensin kohdella heitä perheenä vuosikymmeniä, ja sitten yht'äkkiä eron tullen sivuuttaa perhe kokonaan ja esim. jättää sairaalasta ilmoittamatta PERHEELLE. Onko se enää lastenkaan edun mukaista? Tähän ei kelpaa vastaukseksi, että "menkää naimisiin", koska avoliitto on ihan normaali yhdessä elämisen muoto nykypäivänä. Vaan mikäli tosiaan on niin älytön käytäntö, että sairaalasta aletaan soitella dementoituneelle mummolle tai tuntemattomille enoille, niin kyllä silloin vika on käytännössä, ei ihmisten valinnoissa.
että viranomaisrekistereissä ei ole tietoa avopareista. Eli sairaalasta ei saada selville potilaan avoparin nimeä, ellei sitä ole erikseen mainittu. Avioparin nimi ilmestyy väestörekisteriin automaattisesti. Samoin siellä näkyy vanhempien nimet. Haluat siis, että järjestelmään kirjataan tästä lähtien avoparien yhteystiedot? Tiedätkö kuinka paljon tällainen rekisterin ylläpito maksaa yhteiskunnalle? Se tarkoittaa samalla myös sitä, että avoliittolaisten tulee itse ilmoittaa avoliittonsa viranomaisille. Samalla vaivalla avoliittolainen voi ilmoittaa avopuolisonsa yhteystiedot lähimpään sairaalaan, jossa sairauskertomuksia säilytetään. Kyllä he siinä tapauksessa sitten ilmoittavat ensimmäisenä avopuolisolle jos jotain tapahtuu. Nimimerkki kokemusta löytyy...
no kyllä lapsiperheen kohdalla tieto taitaa olla jo ihan neuvolan tietokannassa. Nykyisin terveydenhuollon tietokantojen on ihan mahdollista kommunikoikoida keskenään. Mutta tietysti selkein tapa olisi ensimmäisellä terveyskeskuskäynnillä pyytää jokaiselta henkilötietoihin myös maininta siitä, kuka on lähin omainen.
Ja kyllähän ihmisten tiedot ovat maistraatissa - eli jos sieltä näkyy, että nainen ja mies, joilla on yhteisiä lapsia, asuvat yhdessä, on "hieman" todennäköisempää, että he ovat keskenään perhe, kuin että he olisivat toisilleen täysin tuntemattomia kämppiksiä.
käyttävät jäjittäessään potilaan lähiomaisia:
https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx
Jokainen voi itse käydä katsomassa, kenen henkilön nimen sieltä löytää. Itselläni siellä on maininta vain äidistäni ja isästäni, koska olen lapseton nainen ja elän avoliitossa. Sairaalaan olen ilmoittanut mieheni yhteystiedot, joten he soittavat kyllä minulle ensin. Mutta avoparien pitää tämä erikseen tehdä. Minusta se ei ole mikään vääryys.
Itseltäni puutui sieltä pari muutakin tietoa. Mutta taidankin varmuuden vuoksi ilmoittaa sinne lähimmäksi omaiseksi avopuolisoni. En löytänyt kohtaa "lähin omainen", mutta ilmoitan erikseen.
Itse ilmoitin jo joskus terveydenhuoltoon lähimmäksi omaiseksi "miesystävän", jo silloin kun emme vielä asuneet yhdessä. Mutta tätä kautta on tietysti selkeämpää.
käyttävät jäjittäessään potilaan lähiomaisia:
https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx
Jokainen voi itse käydä katsomassa, kenen henkilön nimen sieltä löytää. Itselläni siellä on maininta vain äidistäni ja isästäni, koska olen lapseton nainen ja elän avoliitossa. Sairaalaan olen ilmoittanut mieheni yhteystiedot, joten he soittavat kyllä minulle ensin. Mutta avoparien pitää tämä erikseen tehdä. Minusta se ei ole mikään vääryys.
Itseltäni puutui sieltä pari muutakin tietoa. Mutta taidankin varmuuden vuoksi ilmoittaa sinne lähimmäksi omaiseksi avopuolisoni. En löytänyt kohtaa "lähin omainen", mutta ilmoitan erikseen.
Itse ilmoitin jo joskus terveydenhuoltoon lähimmäksi omaiseksi "miesystävän", jo silloin kun emme vielä asuneet yhdessä. Mutta tätä kautta on tietysti selkeämpää.
Ei väestörekisteriin ilmoitella "lähimpiä omaisia", sillä se on virallinen tietokanta johon kirjataan vain ja ainoastaan juridiset yhteydet eli lapset, vanhemmat ja aviopuolisot. Avopuoliso tai poikaystävä ei ole yhteiskunnan lainsäädännön puitteissa millään tavalla juridinen yhteys.
Sairaalaan voit toki erikseen ilmoittaa vaikka naapurisi "lähimmäksi omaiseksi". Muuten he ottavat yhteyttä ensisijaisesti väestörekisterissä oleviin henkilöihin.
(Toivottavasti kuitenkin viestisi oli vitsiksi tarkoitettu...)
avoliitossa olevat eivät ole täällä syyllistyneet sellaisiin riman alituksiin kuin jotkut avioliittokiihkoilijat. Onneksi ketjussa on tosin myös fiksuja puheenvuoroja avioliitossa eläviltä. Riehumista ei ole se, että on eri mieltä jonkun konservatiivin kanssa. Mutta aika lapsellista ja typerää on jankata omaa mielipidettään ainoana oikeana ja syylistyä tökeröihin yleistyksiin. Näitä on tullut tietyiltä avioliittokiihkoilijoilta (joita eivät siis tietenkään ole kaikki naimisissa olevat, eli älkää käsittäkö väärin).
Sinunkin tekstisi menee jo hiukan asiallisen keskustelun ohi.