Millä saan vauvan nielemään kiinteitä ruokia?
Kertokaas hyviä konsteja. Vauva on nyt ns syönyt kiinteitä 3 viikkoa mutta ei siis syö mitään. Joka päivä annan ruokaa kahdesti mutta vauvan reaktio koko ajan vaan pahenee. Kun lusikka lähestyy, vauva rupeaa potkimaan, huitomaan ja pyörittelee päätäät aivan hullun lailla. Jos sitten onnistun siitä huolimatta tunkemaan pienen lusikallisen suuhun niin se tulee heti ulos. Yleensä vauva laittaa kielensä eteen niin että lusikka on äärimmäisen vaikea edes saada sisään mutta jos onnistun niin hän pörisyttää niin että kaikki lentää kaaressa ulos. Sama on tutin ja tuttipullon kanssa, ei ole koskaan niitä huolinut. Jo synnärillä kätilöt oli ihan äimän käkenä kun meidän vauveli oli ainoa jolle he eivät saaneet annettua tuttia tai (täkäläisen kummalisen tavan mukaan) vesitilkkaa pullosta. Musta tuntuu että tästä ei koskaan tule mitään. Vauva on muutenkin sellanen jääräpää ja ollut vastasyntyneestä asti tulinen luonne. Tiedän että kiinteät eivät heti maistu mutta kuinka kauan pitää odottaa että neiti suvaitsisi edes nielasemaan jotakin?
Kommentit (6)
olen kokeillut itse tehtyä kasvisosetta, kaupan persikkasosetta, luumusosetta.... kaikki vauvan mielestä yhtä kammottavaa!!
emmä tosin tiedä miten ne todetaan. Vauva on ollut herkkä esim mun juomalle kahville ja syömälle valkosipulille mutta muuten ei ole reagoinu, ei siis saa mitään ihottumaa mistään syömästäni ruuasta tms.
Meidän kuopus on ruoka-aineallerginen, ja sai ripulia ja vatsanväänteitä monista syömistäni ruuista (maito, vehnä, soija ym.). Kiinteiden aloitus oli vähän hankalaa, kun pari ensimmäistä ruokaa (maissi ja en enää muista mikä toinen) olisvat sellaisia, joille vauva oli allerginen. Ilmeisesti ne kirvelivät suussa :-/
Mutta kyllä se siitä lähti ihan hyvin käyntiin myöhemmin kun ruoka oli sopivaa.
Sinuna pitäisin parin päivän tauon ja yrittäisin uudelleen jollain muulla. Voithan kokeilla antaa vaikka kurkkua imeskeltäväksi, jos kyse onkin siitä, että vauvasi haluaisi laittaa ruuan suuhun itse?
Alkoi syömään kiinteitä " oikeasti" vasta hieman vaille 8-kuisena, vaikka toki hänelle lusikkaruokaa joka päivä tarjosin. Jälkeenpäin ajatellen hän vaan ei tainnut olla valmis siihen aiemmin, oppi nopeasti kun oppi, ja nyt (2v) syö ihan hyvin kaikkea, kasvoi koko ajan hyvin jne, joten turhaa oli äidin stressi ainakin meillä. :)
Kokeile tarjota sormin syötävää ruokaa, josko kelpaisi paremmin, esim vihannesten ja hedelmien paloja, maissinaksuja, keitettyjä kukkakaalin, perunan, porkkanan, parsakaalin paloja jne jne. Ja älä stressaa liikaa, sellaista lasta ei ole, joka ei olisi oppinut syömään kiinteääkin ruokaa.
tarkoitan kun joku sanoi että ehkä kirvelee lapsen suussa. Alotin bataatilla, sitten olen kokeillut persikkaa ja luumua ja kesäkurpitsaa. Vauvalla on ollut vatsanväänteitä mutta hän on muutenkin niin herkkä etten aina tiedä mistä mitkäkin itkut johtuu.
olen vähän hysteerinen palojen kanssa kun meidän keskimmäinen on meinannut vauvana (ja edelleenkin) niin monta kertaa tukehtua syömäänsä...
Aluksi vauvan voi olla vaikea tajuta, mitä sille mössölle pitäisi tehdä. Meillä ainakin oli näin. Kokeile jotain " liukasta" ja makeahkoa, esim. kaupasta jotain päärynäsosetta tms. Ovat niin hienoksi mössättyä, että menee liukkaasti alas. Jos ei auta edellämainittu, niin pidä viikko vaikka taukoa kokeiluissa ja yritä sitten uudelleen.