Onko kaksivuotiaanne jättäneet päiväunet pois?
Tyttö 2v1kk ja kuukauden ajan on ollut päiväunien kanssa kovaa taistelua. Nukkuu päiväunet noin joka toinen päivä. Ennen nukahti vartissa ilman kummempia seremonioita, Nyt touhuaa sängyssä tunnin jos toisenkin ellei mene hakemaan pois. Riisuu itsensä ja heittää petivaatteet lattialle jne. Ei itke vaan touhuaa, laulaa ja höpöttää. Sanoo ettei halua nukkua eikä väsytä. Illalla jaksaa ilman päiväunia noin 19.30 asti ja aamulla herää siinä 7-8.30. Tuntuu vaan niin hirveän pieneltä vielä valvomaan koko päivän, mutta väkisin tuota ei tunnu nukkumaan saavan.
Kommentit (94)
Illalla nukahtaa myös yksin,ilmoittaa tomerasti vain että pinnasänkyyn ja valot pois :))
tunnin nukkumistarpeita kehitä. Vanhemmista se on kiinni.
Isommille järjestetään tekemistä sen jälkeen, kun ovat puoli tuntia huilanneet ensin, vaikkapa satukasettia kuunnellen.
T. Tarhantäti
tarvitsee vanhemman viereensä nukahtaakseen.Vaikkei ihan aina, niin joskus kuitenkin.
Monella äidillä taitaa vaan olla kiire omiin juttuihin, nettiin ym. eivätkä " ehdi" nukuttaa lastaan ...
siitä että poika lopetti päiväunensa jo 2v3kk ikäisenä. Ihan hyvin tuo nykyäänkin näyttää voivan vaikka nukkuukin ne unensa vain yöaikaan, eli n. 20-8, joskus enemmän joskus vähemmän. Tämä mainio ja hyvä rytmi syntyi kun lopetimme päiväunitaistelut joita kesti sen puoli vuotta! Se oli kyllä yhtä helvettiä. Kun pojalla on vielä muitakin sisaruksia, niin ei aina olekaan mahdollista olla vieressä eikä se vieressäoleminen edes kyllä auttanutkaan. Ei ole meidän pojan kohdalla ikinä ollutkaan ratkaisu. Siitä vain innostuu ja nukahtaminen kestää vielä kauemmin. Iltaisinkin on parempi kun saa olla rauhassa niin nukahtaa nopeammin.
Mutta ei, av-mammathan ne tietää paremmin, TIETYSTI!
Mä nyt toivoisin niitä ideoita, että miten saat toisen ihmisen nukahtamaan ilman unilääkkeitä, jos hän ei ole nukahtaakseen.
Meillä on aina ollut säännölliset rytmit ja perhepedissä nukutaan, eli lapsi nukahtaa vierelle, ja silti on alkanut jättää päiväunia väliin. Siis ei nuku vaikka laitetaan nukkumaan. Ja ihmettelen, mitä tekemistä laiskuudella on sen kanssa, että ei nukuta lasta päiväunille. Me laiskat nimenomaan haluaisimme, että lapsi nukkuisi päivällä, että saisimme pitää pienen breikin lapsenhoidossa.
Kaikki arvostelijat ja besserwisserit ovat tervetulleita tänne näyttämään, kuinka nukkumaton lapsi nukutetaan - väkivaltaa käyttämättä, jos sopii. Vaan onhan se helppo arvostella, kun itsellä on unikeko lapsena.
Alkuun yritin väkisin nukuttaa heitäkin, mutta kun se ei onnistunut, olemme tehneet niin, että joka päivä on levättävä sängyssä puolisen tuntia. Muutaman kerran yritin pidentää tuota aikaa, jotta lapsi nukahtaisi, mutta kun tyttö oli maannut sängyssä silmät apposen avoinna tunnin, tämä tuntui mielestäni julmalta. Puoli tuntia lepoa riittää. Yöunet ovatkin 12-13 tuntia pitkät.
Yksi uskalsi vastata. Kerrotko vielä mikä minun asenteessani voisi olla vikana?
Kerronpa senkin, hieman lyhyemmin tosin, kuin tuon tytön päiväjärjestyksen.
Minä toivon, että tyttäreni nukkuisi päiväunet. Toivon tätä monestakin syystä. Haluan antaa lapseni aivoille aikaa rauhoittua ja kehittyä, haluan, että lapseni saisi hetken levon pienen tytön tohinoista ja vilkkaasta mielikuvituksesta sekä ympäristön virikkeistä. Lisäksi haluaisin itsekin pienen lepohetken päivällä. Tässäpä se lyhykäisyydessään.
En tuputa ajatuksiani lapselleni. Kerron lapselle, että pienet tytöt tarvitsevat lepoa ja untakin, jotta he jaksaisivat pitkät päivät. En siis kasaa paineita tytön nukahtamiselle. Lepohetken alku on rauhallinen, lapsikin on rauhallinen, silti hän _ei_ nukahda.
Mikä minun asenteessani mättää? Ja koska hän sitten oppii tuon nukahtamisen? Kertokaa, kun kerran tiedätte.
Vierailija:
99.Ehkä oma asenteesi/toimintasi vaikuttaa lapseen ja vaikeuttaa päikkäreille nukahtamista?
Vierailija:
100 ja 102: harvinaisen järkevää tekstiä!
Samalla tavalla voisi sanoa, että niillä joiden lapset eivät suostu syömään ei ole annettu lapselle mahdollisuutta päivärytmiin. Lapsi jolle ruoka tulee eteen aina samaan aikaan tietää mitä on tulossa ja syö kyllä. Jos lapsi ei syö, on ruoka tarjottu ihan miten sattuu. Pieni lapsi ei itse jätä vain syömistä pois, ruoka on lapsen kasvulle ja kehitykselle tärkeä asia!
Olen samaa mieltä esim. noista syömisistä. Ei lasta voi pakottaa syömäänkään, miten voisi pakottaa nukkumaan? Voi vain antaa sille mahdollisuuden levätä jos väsyttää.
Itselläni on kaksoset ja olen huomannut miten erilaisia he ovatkin unentarpeiltaan ja vuorokausirytmiltään. Tytär valvoisi mielellään kauan ja nukkuisi aamuisin. Poika taas on illan torkku ja aamun virkku. Onko tässäkin sitten vika varmaan minussa kun en saa tytärtäni useinkaan nukahtamaan ennen klo 21:a vaikka herätys on usein ennen klo 8 aamulla? Ilmeisesti hän tarvitsee vain 11 h unet. Poika taas mielellään nukahtaa jo ennen ilta 8 ja nukkuu sitten sinne 8 saakka. Päiväunia eivät kummatkaan ole nukkuneet aikoihin, eivät edes autossa nukahda vaikka olisimme myöhään liikenteessä!
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Vierailija:
Taustalla lienee yleensä jotain sellaista, että lapselle ei säännöllisesti anneta mahdollisuutta vauvasta lähtien tasaiseen päivärytmiin. Ei ne lapset itsekseen noita tuollaisia 10
Minun kaksivuotiaani nukkuu 10-11 tuntia yössä. Ehkä kerran viikossa saattaa nukkua 12 tuntia. Ei yleensä nuku päiväunia. Jos nukkuu (ja nukkuu sitten korkeintaan tunnin), ei hän nukahda illalla kuin vasta klo 23.
Lapsi on aina ollut vähäuninen ja myös isänsä on sitä. Itse tarvitsen kuitenkin paljon unta ja siksi meillä on aina pidetty todella tiukasti päivärytmistä kiinni. Pienikin rytmistä poikkeama on nimittäin todella herkästi aiheuttanut lapsen ilta- ja yökukkumista. Toisilta olen sitten saanut kuulla, että tuollainen tiukka päivärytmi on " orjuuttavaa" . Ne joiden lapset nukkuvat paljon ja helposti, eivät ymmärrä, miten tärkeää huonosti/vähän nukkuvien lasten kanssa on pitää päivärytmistä kiinni. Ja kun lapsi vielä on ollut päivähoidossa vuoden ikäisestä asti, ei vähäunisuus ainakaan päivärytmin puutteesta johdu.
Minusta olisi ihanaa, jos omakin lapseni nukkuisi 2 tunnin päiväunet ja vielä 12 tunnin yöunet päälle. Saisin sitten ehkä itsekin nukuttua riittävästi. Mutta kun ei se nuku, niin ei nuku. Vähäunisen lapseni kehityksestä huolestuneille kerrottakoon, että lapsi kasvaa +2-käyrällä ja on puheen ym. kehityksessä ikätovereitaan edellä.
Vierailija:
Kun perheessä on kaksoset niin on erittäin tärkeää, että on hyvä päivärytmi ja lapsethan nimenomaan pakotetaan mukautumaan toisiinsa ja toisen rytmiin. Ei se meillä silti auttanut noihin päiväuniin. Päiväunet vain jäivät pois jo runsaan 2-v ikäisenä. Kuten joku jo kirjoittikin, niin miksi en olisi itsekin halunnut tuota lepohetkeä päivällä? Helpompaahan se mulle itsellenikin olisi ollut!
Vierailija:
Taustalla lienee yleensä jotain sellaista, että lapselle ei säännöllisesti anneta mahdollisuutta vauvasta lähtien tasaiseen päivärytmiin. Ei ne lapset itsekseen noita tuollaisia 10
Joku tänne oikein kirjoitti oman päivärytminsä, heh... " Näin meillä arki rullaa." Siis eikä??!! Kuvitteleeko nämä ihmiset, että heillä lapset nukkuu sen takia hyvin, että heillä " aamulla herätään-syödään aamupuuro-ulkoillaan pari tuntia-syödään-nukkumaan- jne-jne-" Kiitos vaan kasvatusvinkeistä mutta niistä nyt ei ole yhtään mitään hyötyä. Eiköhän suurimmalla osalla ole päivärytmi ok ja melkeinpä samanlainen. Täytyykö sitä nyt ruveta ihan idioottina pitämään jos sanoo, että lapsi ei meinaa nukahtaa?!
Kiitti yrityksestä sentään.
Vierailija:
Yksi uskalsi vastata. Kerrotko vielä mikä minun asenteessani voisi olla vikana?
Vierailija:
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Ei mitään omaa mielipidettä, ei mitään perustelua. Kukahan täällä on yksinkertainen... :-D
2-vuotiaana. Kaikkea on varmasti kokeiltu ja periksi ei kýllä annettu. Pakkonukuttamisesta tuli vain perheen painajainen. Liian monta tuntia nukutusta päivällä ja sitten jos joskus olisi sattunut nukahtamaan niin monta tuntia taas nukutusta illasta pitkälle yöhön. 12 h yöunet riittävät. Kaikki on tyytyväisiä, ei unitaisteluja ja tuntitolkulla hukattua nukutusaikaa. Kuopus oli sit vähän päälle 2 kun meni tarhaan ja on ryhmässään ollut kokoajan ainut joka ei nuku päiväunia. Eli ei kaikki lapset oikeasti tarvitse niitä.
Rutiinit tai aikataulut eivät muuttuneet, mutta yhä useammin päiväunet muuttuivat pelkäksi lepotauoksi, jolloin lapsi pötkötteli sängyssään ja höpötteli omia juttujaan. Yöunia kyllä kertyi n.12-13 tuntia, mikä oli ainakin neuvolalääkärin mukaan tarpeeksi.
Ongelmia tuli vasta päiväkodissa, jonka hän aloitti 3,5-vuotiaana. Siellä kun oli sen ikäisille päiväunipakko. Koko viime syksy kärvisteltiin kotona nukkumaanmenon kanssa, sillä nukahdettuaan puolikin tuntia päivällä yöunet siirtyivät illalla lähemmäs puolta yötä, joskus ylikin. Eräs päiväkodin nukuttajafanaatikoista keksikin, että lapsi pitäisi herättää aamulla aikaisemmin että jaksaisi nukkua päiväunet ilman iltaunien häiriintymistä. Ja että minun kuulema sopisi valita sellainen työpaikka/vuoro joka sopisi paremmin päiväunirutiiniin =D Eli päinvastoin kun luulin, päiväkoti ei olekaan paikka jonne lapsi viedään kun itse käy työssä - työ pitää valita ja tehdä/olla tekemättä päiväkodin rutiinien mukaan! Minut kutsuttiin myös " palaveriin" jossa tölvittiin päin naamaa siitä kuinka aiheutan kärsimystä lapselleni kun hän ei nuku päiväunia. Tuohon aikaan lapsi heräsi aamulla n.klo 8-8:30 nukuttuaan n.12 tuntia. Olisi pitänyt kiskoa ylös ennen seitsemää. No, olisivathan päiväkodin opet ja hoitajat päässeet helpommalla jos kaikki tenavat olisivat nukkuneet iltapäivällä pari tuntia... Aika yleinen ilmiö, olen huomannut.
Meni osittain aiheen ohi, mutta haitanneeko tuo...
Miten tätä voi enemmän rautalangasta vääntää? Sinä olet kai sitä mieltä, että pitäisi tehdä oma 29-tuntinen vuorokausi, jos lapsi ei vain suostu nukahtamaan ja herää omia aikojaan niin, että unta tulee lättyyn " liian vähän" normiston mukaan...?