Hyvin toimeentuleva nainen ja suhde "tavallisen" miehen kanssa
Nainen jos tulotasosi on hyvä, onko väliä paljonko kumppanisi ansaitsee?
Kommentit (13)
On sillä tietenkin väliä, kyllä miehen pitää itsensä elättää ja haluan tehdä asioita elämässäni enkä vain nyhjöttää kotona ja ilmaisissa tekemisissä. Tykkään kierrellä Suomea ja käydä myös maksullisissa paikoissa. Miehen pitäisi myös haluta sellaista elämää ja pystyä se itselleen kustantamaan.
Olen perheestä, jossa isä oli elämäntapatyötön ja käytti kaiken aikansa lähinnä television katseluun ja haaveiluun. Koiran kanssa kävi joskus lenkillä, mutta siinäpä se. Maksatti laskunsa joko äidilläni tai omalla äidillään. Kunhan tämä ei toistu, niin en sinällään välitä miehen tulotasosta. Pienituloinenkin on ok, jos kuitenkin on vastuullinen aikuinen eikä pelkkä huollettava ja rahareikä, joka vain ottaa eikä anna mitään.
Täällä hetkellä mieheni opiskelee eli tulot ovat aika pienet. Aiemmin oli matalapalkka-alalla. Kuitenkin pystyy pitämään itsensä hengissä jos nyt ei osallistukaan talouden kustannuksiin kuten minä. Tämä on ihan ok ja voin hyvin maksaa isomman osan kuluista.
Olen eronnut, joten tässä vaiheessa en ottaisi sellaista, jota joudun elättämään. Aikani (yli viisi vuotta) seurustelin sellaisen kanssa, joka eli täysin siivellä. Ei enää.
Kymmenen vuotta elätin ikuisuusopiskelijamiestä. Lukiossa hänet tavatessani en nähnyt tulevaan ja uskoin hänen vakuutteluihin työn hakemisesta. Nykyään tapailen mieluiten yli 3000 e/kk ansaitsevia miehiä, itse tienaan yli 5000 joten ei liene kovin kova vaatimustaso.
Korkeasti koulutetut naiset ovat useammin yksin eläviä kuin matalammin koulutetut naiset. Sinkkumiehet ovat puolestaan keskimääräistä useammin matalasti koulutettuja, vahvistaa tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöntutkimuslaitokselta.
Kontulan mukaan epäsuhta parisuhdemarkkinoilla syntyy siitä, että korkeasti koulutetut miehet valitsevat puolisonsa eri kriteereillä kuin naiset. Siinä missä naiset suosivat miehiä, joilla on korkea koulutus ja sosiaalinen status, miehet kiinnittävät huomiota enemmän naisen ulkonäköön ja luonteeseen.
– Korkeasti koulutetut miehet valitsevat puolisoikseen myös matalammin koulutettuja naisia. Sen sijaan koulutetut naiset harvemmin haluavat ottaa itseään matalammin koulutettua miestä.
Nainen haluaa, että mies on vähintään yhtä koulutettu ja sivistynyt kuin hän itse.
– Naiset miettivät myös, kuinka heidän ystävänsä suhteutuvat mieheen ja kuinka mies sopeutuu omaan ystäväpiiriin. Miehille puolestaan vaimon kaunis ulkomuoto voi tuoda sosiaalista arvostusta.
Osaava mies
Korkeasti koulutettujen miesten suosiolle on löydetty tutkimuksissa myös muita selityksiä. Vaikka nykyään puhutaan tasa-arvoisesta parisuhteesta, naiset haaveilevat miehestä, jota he voivat katsoa ylöspäin.
Sekä nainen että mies etsivät kumppania, joka on joissain asioissa itseään parempi. Taloustaidoilla on yllättävän suuri vaikutus miesten parinvalintaan.
– Nainen haluavat, että mies on häntä älyllisesti korkeammalla tasolla ja että hänellä olisi taitoja, joita naisella ei ole. Miehet arvostavat sitä, että nainen on luonteeltaan kiltti ja että tämä osaisi suunnitella talouttaan ja kartuttaa perheen omaisuutta, kertoo tutkija Heli Vaaranen.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta elätin ikuisuusopiskelijamiestä. Lukiossa hänet tavatessani en nähnyt tulevaan ja uskoin hänen vakuutteluihin työn hakemisesta. Nykyään tapailen mieluiten yli 3000 e/kk ansaitsevia miehiä, itse tienaan yli 5000 joten ei liene kovin kova vaatimustaso.
Olet noin hyvälle miehelle liian vanha, ne saa jonku näpsäkän lukiolaisenkin elätettäväksi.
Tulotasoni on vain mediaani tai vähän yli kuukaudesta riippuen (2400-3200 e/kk netto, kuitenkin niin, että 3000 ylittyy vain pari kertaa vuodessa, yleensä jää sen alle). En siis tiedä, olenko oikea henkilö vastaamaan kysymykseesi, mutta vastaan silti.
En tiedä puolisoni tuloja (enkä henkilökohtaisia menoja, omaisuutta tai velkoja). Siitä ei kannata kuitenkaan vetää johtopäätöstä, ettei niillä olisi minulle mitään merkitystä. Tykkään melko mukavasta elämästä; matkustamisesta, ulkona syömisestä, siitä että kotiin voi ostaa ruoaksi mitä mieli tekee, harrastuksista jne. Siksi halusin kumppanin, jolla on samanlainen suhtautuminen rahaan. Jos puolisoni olisi tutustuessamme osoittautunut ihan erilaiseksi, sillä ei olisi ollut mitään merkitystä, onko kyse pienemmistä tuloista vai erilaisesta suhtautumisesta rahan käyttämiseen ja elämän pieniin nautintoihin.
Maksamme asumiskulut 50/50, samoin ruoan ja yhteisen auton. Minä olen tarjonnut hänelle enemmän ulkomaanmatkoja, konsertteja, pelivuoroja, elokuvia ja ravintola-aterioita kuin hän minulle, koska olen halunnut hänet seurakseni. Hän puolestaan on osoittanut minulle huomaavaisuutta pienillä lahjoilla mutta ennen kaikkea tekemällä asioita apunani ja olemalla tukenani.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut naiset ovat useammin yksin eläviä kuin matalammin koulutetut naiset.
Luulin, että ap halusi meidän naisten omia kommentteja ja kokemuksia, mutta ilmeisesti tämä olikin vain miehille suunnattu ketju jälleen kerran. Mitä sitä naisilta kysymään, kun voi manspleinata ketjun pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet noin hyvälle miehelle liian vanha, ne saa jonku näpsäkän lukiolaisenkin elätettäväksi.
Näin kypsempää naisena saan toki tinderistä vaihtuvia nuoria komeita miehiä ilmaiseksi seksiin, jos mieli vain tekisi. Etsin silti kumppania, eikä saatavuudessa ole senkään suhteen ongelmaa. Harvoin olen sinkkuna ollut.
Olen hyvätuloisena naisena tarjonnut miespuolisille kumppaneilleni matkoja, tavaroita yms. Ikinä ei ole kiitosta tullut, vaikka näitä ovat olleet kuitenkin omien puheiden mukaansa vailla. Ilmeisesti saavana osapuolena oleminen laukaisee miehellä alemmuudentunteita.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvää juttua."naiset haaveilevat miehestä, jota he voivat katsoa ylöspäin." tämä on totta. Jos näin ei ole, on homma varmasti loppumassa.
mies54v
Olen (n) aina sanonut, että haluan miehen, jota voin katsoa ylöspäin. Minusta olisi kummallista, jos joku ei haluaisi. "Katson miestäni alaspäin" ei kuulostaisi kovin rakastavalta.
Samaan aikaan tiedän mieheni katsovan minua ylöspäin. Sitä kutsutaan toisen arvostamiseksi, mikä on edellytys onnelliselle, rakastavalle parisuhteelle.
Mutta koska tähän ketjuun ei tosiaan ilmeisesti haluttukaan naisten kommentteja, niin teidän miesten on varmaan helpointa jatkaa keskenänne.
Tähän haluttiin nimenomaan naisten kommentteja, laittakaa vaan lisää. Kiitos.
ap
No loppupeleissä on sillä väliä. Tykkään elää tietynlaista elämää ja jakaa sen miehen kanssa. En kuitenkaan halua olla mikään elättäjä, joten jonkinlaiset tulot pitää miehelläkin olla - ja halua käyttää niitä samoihin asioihin.