Voikohan opettaja kieltää lapselta "oman"loman?
Eli mun olis tarkotus läheteä lasten 12v ja 4v kanssa elo-syyskuun vaihteessa jonnekkin etelään.
Matkat halpenevat reilusti just tossa koulujen alkamisen jälkeen. Isompi menee syksyllä kutoselle ja viikko koulujen alettua lähtevät leirikouluun, joka kestää 4pvää. Tarkotus olis lähteä heti ton leirikoulun jälkeen reissuun, mutta mitäköhän opettaja tykkää? Voiko kieltää pojalta loman? Voihan poika ottaa kirjoja mukaan ja tehdä siellä annettuja läksyjä, mutta tuskin niitä heti aluksi edes paljo tulee.
Kommentit (21)
loman. samoin koulussa, jossa mieheni opettaa. Pidemmistä lomista päättää rehtori. Anomus rehtorille.
että eihän kenenkään ole pakko panna lastaan kouluun muutenkaan, mutta ei opettajaa voi velvoittaa esim. antamaan korvaavia tehtäviä tms. Eli voi varmaankin reputtaa jonkun aineen jos katsoo että poissaoloa on liikaa tai ei ole oppinut lomanne aikana opeteltua asiaa tarpeeksi hyvin. Aika harva opettaja varmaan kuitenkaan asettuu poikkiteloin.
Kouluun ei lasta ole pakko laittaa. Mutta sitten pitää järjestää kotiopetusta. Koulupakkoa Suomessa ei ole, oppivelvollisuus on.
Valinta kotiopetuksen ja koulunkäynnin välillä ei toimi niin, että kunakin päivänä/viikkona valitaan mieleisin opiskelumuoto. Jos lapsi on ilmoitettu koluuun, siellä pitää käydä. Jos kotiopetus on mieluisampi, silloin kolusta voi jäädä pois kokonaan, ei silloin tällöin.
Mutta ap:n kysymykseen. Yleensä lyhyet lomat (3pv) myöntää opettja, pidemmät viikon lomamatkat käsittelee rehtori. Ja lomaa todella pitää ANOA. Se ei ole ilmoitusluontoinen asia. Aina kun jotain joutuu anomaan, voi päätös olla myös kielteinen.
Harvoin käytännössä loma-anomys hylätään, mutta olen kuullut hylkäävistäkin päätöksistä.
Niiden hinnat ei vaihtele sen mukaan milloin Suomessa on koulujen lomat.
harvoin kuitenkaan näin toimitaan. Se on sitten eri juttu, että mitä näistä perheista ajatellaan ja puhutaan opettajien kesken. Se on meinaan aika edesvastuutonta, kun koulu on just alkanut, kaverisuhteet muodostuu ja uudet oppimiskokemukset alkavat. Usein noissa tapauksissa loma-anomuksiin kirjataan "emme suosittele".
t. ope
Se on sitten eri juttu, että mitä näistä perheista ajatellaan ja puhutaan opettajien kesken.
Eikö teillä ole lainkaan oikeita kehitys tms puheenaiheita tai "ajateltavaa"? Syntyy jotenkin 50-lukulaisen korni vaikutelma, että opettajattaret pahuksuen juoruaa opettajanhuoneessa vanhempien lomailusta. Puhutteko vielä, että "Maisterska Petterson kertoi Nico-Petterin isäpuolen haiskahtaneen alkkomahoolille eilen sekatavarakaupassa".
Se on sitten eri juttu, että mitä näistä perheista ajatellaan ja puhutaan opettajien kesken.
Eikö teillä ole lainkaan oikeita kehitys tms puheenaiheita tai "ajateltavaa"? Syntyy jotenkin 50-lukulaisen korni vaikutelma, että opettajattaret pahuksuen juoruaa opettajanhuoneessa vanhempien lomailusta. Puhutteko vielä, että "Maisterska Petterson kertoi Nico-Petterin isäpuolen haiskahtaneen alkkomahoolille eilen sekatavarakaupassa".
..et koskaan puhu, miten viereisen deskin Pena lähtee aina 10 min aiemmin palaverista, tai että mikäköhän Sirkalla on kun ei tullut tänään(kään) töihin? Tai miksi firma säästää tästä tai tosta, kun parempiakin kohteita olis?
Ihan sama asia, tottakai opetkin puhuu työasioita sivuavia asioita opehuoneessa, se on ihan selvää.
Älä hurskastele.
Tiedän yhden rehtorin, joka ei noita omia lomia myönnellyt. Paheksui niitä syvästi.
et koskaan puhu, miten viereisen deskin Pena lähtee aina 10 min aiemmin palaverista, tai että mikäköhän Sirkalla on kun ei tullut tänään(kään) töihin? Tai miksi firma säästää tästä tai tosta, kun parempiakin kohteita olis? Ihan sama asia, tottakai opetkin puhuu työasioita sivuavia asioita opehuoneessa, se on ihan selvää.
Älä hurskastele.
Joo, olen kuullut, että opettajanhuoneet ovat kammottavia paikkoja, tosin lähinnä näykkivät toisiaan. Ei minulla ole mitään kiinnostusta Sirpan tai Penan perheen yksityisasioista. Jos Pena tai Sirpa ovat minun alaisia, luotan heidän sanaansa poissaolon syistä. Jos eivät, asia ei kuulu minulle millään tavalla. Firman säästökohteista avoimesti puhuminen pitäisi kuulua jokaisen yrityksen kulttuuriin.
luultavimmin saatte loman, harvoin ope/rehtori noita lupia epää. Mutta kai olit tietoinen, että todellakin lapsesi tekevät loman aikana sen mitä muut koulussa? Ei pelkästään läksyt vaan myös tunnilla tehdyt? Kun lapsesi palaa lomalta, on hänen oltava ns. valmiina jatkamaan, siinä vaiheessa ei enää aleta miettiä mitä ne muut ovat loman aikana koulussa tehneet.
Ope ei ole velvollinen antamaan loman ajan tehtäviä ja läksyjä (eikä niitä aina ihan tarkkaan etukäteen tiedäkään), mutta suurin osa opeista kyllä kuitenkin antaa. Mutta lomanaikaiset hommat pitää olla hoidettu kun lomalta palaa.
mut varautukaan siihen, et varsinkin kutosella saattaa viikossa tulla paljon opiskeltavaa ja nää kaikki täytyy ite selvittää
meillä siinä oli viimevuonna aikamoinen homma, kun tytöllä oli jo monta opea eri aineissa ja asiaakin oli sivu tolkulla ja osa esim. matikka ja fyke oli aika vaikeita (siis mulle)
päättää pitemmistä lomista. Ope vain parin päivän.
saa jos open/reksin kieltämisestä huolimatta menee viikon omalle lomalle?
Mä olin lapsena pääsääntöisesti 2 viikko omilla lomilla joka kouluvuosi. Hiihtolomalla oltiin lapissa ja sen jälkeen viikko etelässä. toinen viikko oli omaa lomaa.
Toinen omaloma pidettiin loka-marraskuussa, jolloin oltiin myös viikko etelässä. Eipä silloin mitään lomia "aneltu" Iskä taisi ilmoittaa kouluun että likka on silloinjasilloin pois ja piste.
Kun oma lapseni kouluun menee, niin ok, voimme "anoa" omaalomaa jos tarvitsemme, mutta en taatusti peruisi mitää matkoja sen takia että rehtori ei lomaa puolla.
Haluisin todella tietää sanktiot mitä "luvattomasta" omasta lomasta lapselle koituu.
Tiedän yhden rehtorin, joka ei noita omia lomia myönnellyt. Paheksui niitä syvästi.
Meilä lapsi sai tehtäväksi pitää loman jälkeen esitelmän lomakohteesta.
saa jos open/reksin kieltämisestä huolimatta menee viikon omalle lomalle? Mä olin lapsena pääsääntöisesti 2 viikko omilla lomilla joka kouluvuosi. Hiihtolomalla oltiin lapissa ja sen jälkeen viikko etelässä. toinen viikko oli omaa lomaa. Toinen omaloma pidettiin loka-marraskuussa, jolloin oltiin myös viikko etelässä. Eipä silloin mitään lomia "aneltu" Iskä taisi ilmoittaa kouluun että likka on silloinjasilloin pois ja piste. Kun oma lapseni kouluun menee, niin ok, voimme "anoa" omaalomaa jos tarvitsemme, mutta en taatusti peruisi mitää matkoja sen takia että rehtori ei lomaa puolla. Haluisin todella tietää sanktiot mitä "luvattomasta" omasta lomasta lapselle koituu.
kyllä syvästi, että miksi ei voi matkustaa koululaisten lomien aikaan. Pitkä kesäloma, syysloma, joululoma ja hiihtoloma.
En ole opettaja enkä tiedä käytännöistä, mutta pyrin opettamaan lapsilleni, että koulu ei ole mikään vapaaehtoinen laitos. Koulussa käydään kuten töissäkin, omia lomia ei voi pitää silloin kun huvittaa.
Menkää omatoimimatkalle niin voitte lomailla halvalla kesälomakaudellakin.
kyllä syvästi, että miksi ei voi matkustaa koululaisten lomien aikaan. Pitkä kesäloma, syysloma, joululoma ja hiihtoloma. En ole opettaja enkä tiedä käytännöistä, mutta pyrin opettamaan lapsilleni, että koulu ei ole mikään vapaaehtoinen laitos. Koulussa käydään kuten töissäkin, omia lomia ei voi pitää silloin kun huvittaa. Menkää omatoimimatkalle niin voitte lomailla halvalla kesälomakaudellakin.
Kaikkia ei vaan kiinnosta omatoimimatkailu, niin se on. Ja sekin on fakta, että lomahinnat ovat kalleimmillaan koululaisten lomien aikaan.
Ymmärrän oikein hyvin tästä syystä opettajiakin, jotka ottavat omaa lomaa lukuvuoden aikana. Polttakaa minut roviolla, kun rohkenen olla tätä mieltä!
Eli mun olis tarkotus läheteä lasten 12v ja 4v kanssa elo-syyskuun vaihteessa jonnekkin etelään.
Matkat halpenevat reilusti just tossa koulujen alkamisen jälkeen.
lapsiaan viemässä pois koulusta vain sen takia, että matkat halpenevat. Kyllähän jotkut säännöt pitää olla, jotta opetussunnitelmassa voidaan pysyä.
Otatteko itsekin töistä "omaa lomaa" silloin kun huvittaa? Työnantajalle vaan ilmoitus, ei mitään anomuksia. Tyhmä työnantaja jos ei tajua, että matkailu avartaa.
Otatteko itsekin töistä "omaa lomaa" silloin kun huvittaa? Työnantajalle vaan ilmoitus, ei mitään anomuksia. Tyhmä työnantaja jos ei tajua, että matkailu avartaa.
että eihän kenenkään ole pakko panna lastaan kouluun muutenkaan, mutta ei opettajaa voi velvoittaa esim. antamaan korvaavia tehtäviä tms. Eli voi varmaankin reputtaa jonkun aineen jos katsoo että poissaoloa on liikaa tai ei ole oppinut lomanne aikana opeteltua asiaa tarpeeksi hyvin.
Aika harva opettaja varmaan kuitenkaan asettuu poikkiteloin.