Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on kahden lapsen elarit,

Vierailija
30.06.2011 |

jos yksinhuoltaja kotihoidontuella ja toisella vanhemmalla nettotulot yli 4000€/kk?

Mielenkiinnosta kyselen kun eräs kieltäytyy maksamasta minimiä enempää...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yksinhuoltaja kotihoidontuella ja toisella vanhemmalla nettotulot yli 4000€/kk? Mielenkiinnosta kyselen kun eräs kieltäytyy maksamasta minimiä enempää...

mutta vaikea sanoa noilla tiedoilla.

Laskukaava löytyy yhteis ja yksinhuoltajien sivuilta. Sitä käyttää lastenvalvojakin.

Ensin lapsetaan paljonko on lapsen kulut. Molemmista lapsista erikseen. Niistä vähennetään lapsilisät, yh-korotus lasketaan lähivanhemman tuloski. Sitten lasketaan mikä on kummankin vanhemman elatuskyky ja ne suhteutetaan toisiinsa. Sitten kummatkin maksaa oman elatuskykynsä mukaisen prosentin lapsen kuluista.

Jos lapsella pienet kulut, elastusmaksukin on pieni, jos lapsella suuret kulut, niin elatusmaksukin on suurempi. Itse esim. sain kotihoidontuella ollessani pienempää elaria kun nyt töissä ollessani lapsen kuluja vähensi mm. asumistuki, ei ollut päivähoitomaksuja ym. mitkä sitten nosti lapsen kuluja kun palasin töihin.

Vierailija
22/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yksinhuoltaja kotihoidontuella ja toisella vanhemmalla nettotulot yli 4000€/kk? Mielenkiinnosta kyselen kun eräs kieltäytyy maksamasta minimiä enempää...

mutta vaikea sanoa noilla tiedoilla. Laskukaava löytyy yhteis ja yksinhuoltajien sivuilta. Sitä käyttää lastenvalvojakin. Ensin lapsetaan paljonko on lapsen kulut. Molemmista lapsista erikseen. Niistä vähennetään lapsilisät, yh-korotus lasketaan lähivanhemman tuloski. Sitten lasketaan mikä on kummankin vanhemman elatuskyky ja ne suhteutetaan toisiinsa. Sitten kummatkin maksaa oman elatuskykynsä mukaisen prosentin lapsen kuluista. Jos lapsella pienet kulut, elastusmaksukin on pieni, jos lapsella suuret kulut, niin elatusmaksukin on suurempi. Itse esim. sain kotihoidontuella ollessani pienempää elaria kun nyt töissä ollessani lapsen kuluja vähensi mm. asumistuki, ei ollut päivähoitomaksuja ym. mitkä sitten nosti lapsen kuluja kun palasin töihin.

Esim. jos toisen maksettavaksi tulsi elatusmaksuja yhteensä 50% tuloista ei sitä katsota kohtuulliseksi, silloin lähivanhempi vaan kärsii.

Mutta sanoisin siis että enemmän kuin minimi. Tarkan summan saat tietään noiden nettisivujen kautta tai lastenvalvojan luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei makseta elareilla.

Vierailija
24/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevan lähivanhemman elatuskyky on OM:n ohjeiden mukaan tosiaan laskettava hänen normaalin palkkatulonsa, ei kotihoidontuen mukaan.

Jos joku on saanut toisenlaisen päätöksen, miestä on kohdeltu törkeästi väärin.

Vierailija
25/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi on kotihoidon tuella ja tod.näk. Tulot nolla. Ei lasketa mitään työtuloja kun ei ole töissä. Äiti ei ole kieltäytynyt töistä eikä ole työtön kun hoitaa lasta kotona.eri asia jos lapset olis yli 3v eikä menis töihin.

Vierailija
26/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo katkerat uudet puolisot, jos molemmat vanhemmista olisivat työssä silloin etäkin maksaisi enemmän???

Minä opiskelin ja etä tienasi yli 4000€ kun ero tuli ja ihan lapsille maksoi 350€ eli kahdelle yhteensä 700€. En ole koskaan käsittänyt miten lapsella pitäisi olla huonompi elintaso kuin vanhemmilla? Siihen nämä uudet vaimot yleensä pyrkivät puhuvatkin puolison ENTISISTÄ lapsista.

Vierailija
27/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex: n sitten yksin vastata siitä, että lasten elintaso ei laske? Eikö se ole kummankin vanhemman vastuulla oleva asia?

Sinä olet valinnut opiskelun ja sinun vuoksesi lastenkin elintaso laskee jos olet lähihuoltaja. Jos haluaisit pitää lasten elintason ennallaan niin miksi et jäänyt etävanhemmaksi?

Haloo katkerat uudet puolisot, jos molemmat vanhemmista olisivat työssä silloin etäkin maksaisi enemmän???

Minä opiskelin ja etä tienasi yli 4000€ kun ero tuli ja ihan lapsille maksoi 350€ eli kahdelle yhteensä 700€. En ole koskaan käsittänyt miten lapsella pitäisi olla huonompi elintaso kuin vanhemmilla? Siihen nämä uudet vaimot yleensä pyrkivät puhuvatkin puolison ENTISISTÄ lapsista.

Vierailija
28/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex: n sitten yksin vastata siitä, että lasten elintaso ei laske? Eikö se ole kummankin vanhemman vastuulla oleva asia?

Sinä olet valinnut opiskelun ja sinun vuoksesi lastenkin elintaso laskee jos olet lähihuoltaja. Jos haluaisit pitää lasten elintason ennallaan niin miksi et jäänyt etävanhemmaksi?

ja jätti lapset minulle. Siitä että lähdin opiskelemaan oli sovittu yhdessä. Miehelle kyllä oli yllätys että hänen pitää jotain maksaa lapsille.

Miksi lasten olisi pitänyt muuttaa pieneen kaksioon tai yksiöön kun olivat tottuneet omiin huoneisiin ja kalliisiin harrastuksiin vain että isi oli onnellinen uudessa suhteessaan, lastenko se olisi pitänyt maksaa myös taloudellisesti.

Vierailija
29/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä se menee niin, että äiti voi "loisia" kotona juuri niin kauan kuin haluaa ja isä siitä maksaa... ihan henkilökohtaisesti koettua on tämä (siis nykyisen miehen ex:n nuorinkin on jo 6 ja silti se vaan kotona makaa. Ei voi kuulemman käydä töissä kun jos lapset sairastuu!!! Mitenkäs ne muiden työssäkäyvien lapset sitten). Itse saan 400e/lapsi koska olen pienen kanssa kotona ja tulot vähissä... ex taas hyvätuloinen.

Vierailija
30/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevan lähivanhemman elatuskyky on OM:n ohjeiden mukaan tosiaan laskettava hänen normaalin palkkatulonsa, ei kotihoidontuen mukaan.

Nyt on kyllä ollut sun miehelläsi huono asianajaja tai lastenvalvoja joka ei ole oikein tiennyt :-/ Kyllä ne tulot lasketaan niiden kotihoidontukien tms. mukaan ei "kuvitellun" palkkatulon mukaan. Sitten lasketaan elarit taas erikseen kun se kotihoidontukilainenkin menee töihin ja saa säännöllisen palkkatulon. Näin ainakin meillä tehdään. Onpas teillä tulkittu kummallisesti OM:n ohjeita!

Vierailija
31/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elatusmaksu olisi päätetty oikeudessa, olisit hävinnyt. Kerrataanpa:

"Vanhemman elatuskykyä arvioitaessa otetaan lapsen elatuksesta annetun lain 2 §:n mukaan huomioon myös vanhemman työkyky ja mahdollisuus osallistua

ansiotyöhön. Vanhempi ei siten voi pienentää osuuttaan lapsen elatuksesta siten, että hän jättää käyttämättä ansiomahdollisuuksiaan. "

Kotihoidontuki on juuri vapaaehtoista töistä pois jättäytymistä.

Nyt on kyllä ollut sun miehelläsi huono asianajaja tai lastenvalvoja joka ei ole oikein tiennyt :-/ Kyllä ne tulot lasketaan niiden kotihoidontukien tms. mukaan ei "kuvitellun" palkkatulon mukaan. Sitten lasketaan elarit taas erikseen kun se kotihoidontukilainenkin menee töihin ja saa säännöllisen palkkatulon. Näin ainakin meillä tehdään. Onpas teillä tulkittu kummallisesti OM:n ohjeita!

Vierailija
32/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vanhemman tulot arvioidaan sen

suuruisiksi, mitä hän todennäköisesti voisi saada tekemällä työkykyään, koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa työtä."

t. 32

Valitettavasti lastenvalvojat nimenomaan tässä kohtaa yleensä pitävät sen äitylin puolta, täysin OM:n ohjeiden vastaisesti.

Vierailija
33/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas vain kun lähivanhemmalla on oikeus olla kotona kotihoidontuella kun lapsi täyttää 3. Mä olen siksi paljon näitä asioita käsitellyt alaan perehtyneen lakimiehen (joka hoitaa pelkästään elariasioita) ja lastenvalvojan kanssa, että vaikka kuinka rautalangasta vääntäisit niin niin se vaan menee. Lähivanhempaa tuetaan, vaikka se ei sitten oikein olisikaan. Itse olen siis sekä lähivanhempi että mieheni etävanhempi.

Vierailija
34/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sellainen kohta, jossa näin sanotaan. Puhutaan ainoastaan siitä, että vanhempi ei voi jättäytyä pois töistä pienentääkseen osuuttaan lasten elatuksesta - ja kotihoidontuki on juuri täsmälleen sitä, vapaaehtoista töistä pois jättäytymistä.

Lähivanhempi on kotihoidon tuella ja tod.näk. Tulot nolla. Ei lasketa mitään työtuloja kun ei ole töissä. Äiti ei ole kieltäytynyt töistä eikä ole työtön kun hoitaa lasta kotona.eri asia jos lapset olis yli 3v eikä menis töihin.

Vierailija
35/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä OM:n ohje ole laki. Käräjäoikeuden päätöksistä näkyy oikeat linjaukset. Esim. OM:n suosittelemaa sisaralennusta ei käytännössä ole olemassakaan.

Vierailija
36/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu ulkomailla. Pennin latia en ole saanut yhden yhteisen lapsemme elatukseen. Oma palkkani on runsaat 2000 e/kk. Olen niin vittuuntunut ja pöyristynyt, etten ole osannut vielä lähteä edes vaatimaan mitään.

Vierailija
37/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v kotihoitoa ei lasketa työstä poisjättäytymiseksi. Eikä käytännössä sitäkään jos vanhempi venyy vuosikaudet kotona. Ohje on eri kuin mitä toimintatapa oikeasti tänä päivänä on.

Valitettavasti.

Vierailija
38/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v kotihoitoa ei lasketa työstä poisjättäytymiseksi. Eikä käytännössä sitäkään jos vanhempi venyy vuosikaudet kotona. Ohje on eri kuin mitä toimintatapa oikeasti tänä päivänä on.

Valitettavasti.

Ja koko juttu ei ole millään tavalla reilu, suoraan sanottuna ihan hanurista, mutta niin se vaan menee

Vierailija
39/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tiedä miten nää jutut menee jos maksaja asuu ulkomailla, mutta ota ihmeessä yhteus lakimieheen joka hoitaa näitä asioita täyspäiväisesti. Maksaa kyllä, mutta saat hyvät ja täsmälliset neuvot. Ite olin alkuun tuhmä ja käytin paikallista asianajajaa joka teki mulle 0-sopimuksen kun ei tiennyt mistään mitään... kappas vaan, myöhemmin tulin järkiini ja saan nyt 400e/lapsi...

Vierailija
40/45 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa käydä ohraisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän