Masennus ja työhöntulotarkastus
Uskallanko puhua masennuksestani työhöntulotarkastuksessa? Haluaisin saada apua tähän työterveyshuollon kautta ja olen ihan vakavissani että haluaisin tehdä tulevaisuudessa työtä ja selviytyä elämässä masennuksesta huolimatta.
Haluaisin saada masennuslääkkeet ja psykoterapian sitä kautta, mutta menetänkö työpaikan jos otan asian puheeksi?
Kommentit (38)
ihan siinä kuin esim. diabeteskin. Mutta ei kannata ottaa sitä esille työhön sopivuutta tutkittaessa. Masennus voi aiheuttaa pitkiä sairauslomia, joten työnantajalle olet merkitty ihminen, "riski". Ei työnantajaa pahemmin kiinnosta kuitenkaan, että olet valmis hoitamaan masennustasi. Olet vaan edelleenkin "riski". Ja tämä on kaikki kauhean raadollista ja inhottavaa, kyllä.
t. eräs masennuksesta selvinnyt. ikinä en puhu siitä kenenkään työkaverin kanssa. Voisihan se vaikka uusiakin...
Ja se on kyllä totta, että sairaskertomukset vuotavat kuin seula, joka hemmetin lähihoitajaopiskelijakin pääsee papereihin, perkele!!!
tämän takia sinnittelin viimeiseen asti töissä ja en halunnut sairaslomalle.
Vanhassa työpaikassa burn out ja 1kk sairaslomaa ja uudessa työpaikassa olin 2v ja tuli psykoosi ja sairasloma.
Kerroin työkavereille masennuksesta ja olen vielä kunnalla töissä ja käyn kunnalla hoidossa. Voi apua eli olen huono työntekijä ja kaiken lisäksi ollut liian avoin ja vielä hoitanut itseäni kunnalla ja kaikki työkaverit on käyneet tietty lukemassa sairaskertomukseni. =(
Niin ja vielä olin työterveydessä yksi päivä ihan normi flunssan takia kerroin että on masennusta.
Miksi lehdissä ym. on masennuksesta jos siitä kerran pitää vaieta?
ja vastauksenne lukeneena teen niin , että haen ne Efexorit yksityiseltä. Pääsen irti ajatuskierteistä ja off -olosta. Oikeastaan se on pahinta se että on kerta kaikkiaan niin off -tilassa aina. Tuntuu että joutuu koko ajan terästäytymään kun on tekemisissä muiden ihmisten kanssa -siis noissa virallisissa kolleega ym. työtoverisuhteissa. Ja uusien asioiden oppiminen väsyttää myös ja pelkään sitä että unohtelen asioita ja käy kuten silloin taannoin :(
Lisäksi aikaisempi sairastettu masennus muistuttaa olemassaolostaan ja olen kauhean kriittinen ja tarkastelen itseäni ja tekemisiäni vieläkin tarkemmin ja olen sellaisessa pahassa kierteessä joka on todella kuluttavaa.
Sitten kun aika on sopiva ja jos nuo lääkkeet vielä auttavat kuten edelliselläkin kerralla, mietin uudestaan tuota terapiaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2011 klo 21:19"]
Mutta pitääkö sinne tarkastukseen mennä jo koeajalla? Ovat kuitenkin vaitiolovelvollisia, älä murehdi.
Onnea uuteen työhön ja valoisia päiviä:)
Masentunut, kun menetin työni.
[/quote]
Kyllä muuten menettää. Katsos jos läääri katsoo sinut sairaaksi niin se ilmoittaa yritykselle että että AP ei ole kyekenevä tekemään tätä työtä.
Ongelma on nyt siinä että olen kärsinyt masennuksesta, ja saanut siihen lääkitystä, jota käytän tälläkin hetkellä. En haluaisin kertoa lääkityksestäni enkä masennuksesta (jota ei tällä hetkellä ole), koska pelkää "ei sovellu työhön" - tuomiota. Nykyisellä työnantajalla on vain sama työterveyshuolto kuin edellisellä, joten terveydenhoitaja ja lääkäri näkevät KAIKEN koneelta. Hiukka paha on tässä mennä valehtelemaan, kuin ehkä siitä lääkkeiden käytöstä. Nyt olo on hyvä ja virkeä, työpaikan vaihto on selvästi piristänyt minua. Lukekaa mun viestit kunnolla, kiitos. :)
Lähiaikoina olisi uudessa työpaikassa työhöntulotarkastus. Olen aiemmin kärsinyt masennuksesta, ja syönyt siihen lääkkeitä, ja syön edelleenkin. Olo on nykyään hyvä, mutta jännittää tämä työhöntulotarkastus, koska uuden työnantajan työterveyshuollon hoitaa sama firma kuin edellisenkin, joten he näkevät halutessaan koko potilashistoriani. :( Tässä tilanteessa ei siis pysty paljoa valehtelemaan, paitsi sen että enää ei käytä lääkkeitä. Muistaakseni kesällä hain viimeksi reseptin käyttämästäni lääkkeestä, milläpä työterveys voi todeta että edelleen käytän ko. lääkettä, voinhan sanoa lopettaneeni sen.
Olisi aikoinaan pitänyt olla kaukaa viisas ja käydä ihan eri firmassa hakemassa mielialalääkeresepti. :(
Mene vaikka yksityiselle lääkärille.
Työhöntulotarkastus on ainoastaan sitä varten, että lääkäri arvioi sovellutko terveydeltäsi työhön. Työhöntulotarkastuksessa ei saa hoitoa. Moni työnantaja ei kustanna esim. alle vuoden työskenneille terveydenhoitoa, vain työhöntulotarkastuksen. Moni terveydenhoitoa kustantava työnantaja ei kustanna kuitenkaan masennuksen hoitoa eikä terapioita.
Juu ei missään nimessä kannata avautua mistään mielenterveysongelmista työhöntulotarkastuksessa. Yksityiselle vaan ja kielto luovuttaa tietoja mihinkään.
Siis yksityiselle uusimaan masennuslääkeresepti? Työhöntulotarkastus kaiketi pitää käydä tekemässä työterveyshuollossa?
Hain opiskelemaan ja kerroin rehellisesti sairastaneeni masennusta aiemmin ja muuten sain huippupisteet soveltuvuus ym.kokeista->ei paikkaa. Seuraavan kerran valehtelin pokkana etten ole koskaan sairastanut masennusta->opintopaikka irtosi samantien. Rehellisyys maan perii, juu varmaan.
Nykyään onnellisesti työelämässä oikealla alalla, joten suosittelisin tarkastuksessa olemaan ihan hipihiljaa ja hankkia lääkitystä ja terapiaa muuta kautta. Ei täällä niin kauhean ymmärtäväisiä olla MT-ongelmien suhteen, vaikka muuta monesti väitetäänkin.
Kuten moni on sanonutkin jo. Ton tarkastuksen tarkoitus on todeta sut työkuntoiseksi. Sun työsuhde voi päättyä siihen hetkeen kun työnantaja saa lausunnon, soveltuuko vai ei. Yksityiskohtia lääkäri ei tietenkään kerro mut on laillista ja oikein selvittää kaikkien aloittavien kunto.
Oletko omasta mielestäsi kykenevä tekemään töitä vai menetkö töihin saadaksesi sairauslomaa ja ilmaiset hoidot? Sehän on jo moraalitonta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:43"]
Oletko omasta mielestäsi kykenevä tekemään töitä vai menetkö töihin saadaksesi sairauslomaa ja ilmaiset hoidot? Sehän on jo moraalitonta.
[/quote]
Kyllä, tunnen itsesi työkykyiseksi ja hyvinvoivaksi, mitä nyt jotain pientä hartioiden kolutusta ja sen sellaista joskus on, mutta ne tuskin työpaikan saamisen esteeksi muodostuvat. Ja todellakaan en aio mennä uuteen työpaikkaan saikuttamaan!
TYÖTERVEYSHOITAJA TÄÄLLÄ!!!
Sanon tämän siksi, että masennuksesta kärsiviä ihmisiä on ennenkin vastaanotolla tullut vastaan. Mene ihmeessä sinne työhöntulotarkastukseen ja kerro REHELLISESTI omasta tilanteestasi. Työterveyshuollon tehtävänä on tukea työkykyä, ei laittaa sua sairauslomalle. Työterveyshuollossa on myöskin psykologi avuksesi, ihan matalankynnyksen keskustelua. Ei siis terapiaa. Tietenkin sun psyykkinen tilanne riippuu millaista työtä teet. Jos teet työtä, jossa on kova psyykkisen rasituksen riski, esim. vartija tai poliisi tai yksintyöskentely, väkivallan uhka tms, niin tietty psyykkinen soveltuvuus tullaan arvioimaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2011 klo 22:49"]
olin vanhassa työpaikassa käynyt työpsykologin juttusilla, saanut saikua burn outiin ja meinasin jäädä ilman uutta paikkaani. Eli ottivat kaikki irti mun sairaskertomuksista. Vikana koeaikapäivänä sain potkut. Syy jäi arvoitukseksi, mutta tth oli ollut yhteydessä pomooni.
[/quote]
Aika reilua! Tsemppiä sinulle.
Mulla on masennus enkä missään ole koskaan sitä maininnut.Hoidatin itseni MTPaalla.
Työhöntulo tarkastuksessa jos lähdet avautumaan masennuksestasi niin eivät ota sua töihin katsovat että susta o enemmän ongelmia ja sairaspoissaoloja. Lisäksi alkuun on koeaika ja koeaika purkuun ei tarvita edes syytä.
Miksi olet itse lopettanut lääkkeesi? Niitä ei saa yksin lopetella koska masennus uusii tosi helposti.
Tsemppiä itsellä käytössä sama lääke ja nyt sain KELAN terapian. Sitä on tosi vaikea saada... Mulla asiat johtuu exmiehestä joka narsisti
ilman erityistä syytä.