Masennus ja työhöntulotarkastus
Uskallanko puhua masennuksestani työhöntulotarkastuksessa? Haluaisin saada apua tähän työterveyshuollon kautta ja olen ihan vakavissani että haluaisin tehdä tulevaisuudessa työtä ja selviytyä elämässä masennuksesta huolimatta.
Haluaisin saada masennuslääkkeet ja psykoterapian sitä kautta, mutta menetänkö työpaikan jos otan asian puheeksi?
Kommentit (38)
Lääkäri saattaa todeta sinut avautumisesi jälkeen sopimattomaksi uuteen työhösi. Kannattaako ottaa riski ? Miksi et mene terveyskeskuksen lääkärin luokse puhumaan masennuksestasi ja hoida masennustasi sitä kautta ? Terapioihin ei ihan helpolla pääse ainakaan Kela korvattaviin...
työhöntulotarkastuksessa tarkastellaan nykykuntoasi, masennus ja siihen liittyvät hoitotoimenpiteet seuraavat vasta sitten myöhemmin, kun olet työpaikassa jonkin aikaa ollut.
Ja jos ihan kriittinen tilanne on, niin hae apua mieluummin terveyskeskuksen kautta.
koeajalla.
Tosi ikävä ja vaikea tilanne. Olen syönyt Efexoria noin pari vuotta ja lopetin ne vuosi sitten. Nyt tuntuu taas samalta kuin aikaisemminkin, joten ei nämä murheet ja muut käsittelemättä parane..
Työssä on vain pystyttävä käymään ja toivoisin niin että hekin haluavat tehdä työtään kuten voisi odottaa :/
ap
Voimia sinulle nro2. Jospa menisit johonkin opiskelemaan tms? Elä hautaudu kotiin synkkien ajatusten kanssa...
työhöntulotarkastuksessa puhua. Ota asia puheeksi vasta kun työ on sinulla!
että et pysty sitä hoitamaan masentuneena. Jospa puhut ennemmin yksityisellä tai tk.ssa.
Ovat kyllä vaitiolovelvollisia, mutta lääkäri saattaa ilmoittaa, että ei ole työhön sopiva tai kykenevä. Syytä lääkärin ei tarvitse kertoa. Ja ilmoittaa tämän siis työnantajalle. Aloita Efexorkin vasta työhöntulotarkastuksen jälkeen, sillä siellä kysytään lääkityksestä. Et ainakaan valehtele.
kun on tässä nyt jo menty veitsenterällä riittävään kauan.
Tk:sta en halua sen vuoksi että mä en halua että meidän lähinaapurin rouva tietää mun masennuksesta ja käydään kuitenkin lasten kanssa siellä aina.
En tiedä en muutenkaan halua kaikkia arkoja tietojani potilastietojärjestelmään, jossa jokainen esim. alaa opiskeleva pääsee lukemaan tietoja.
Olen kyllä kuullut kuinka vaitiolovelvollisuus vuotaa ja mitään et voi tehdä. Vaikka kuinka kieltää tietojen luovutuksen.
ap
terapia on aivan hirvittävän kallista ja siksi haluasinkin päästä kelan korvattavan hoidon piiriin koska sellainen mahdollisuus meillä on :((
Musta jopa tuntuu että olen niin epätoivoinen näiden tunteideni kanssa että olen valmis vaikka ottamaan riskin siitä että minut todetaan sopimattomaksi työhöni... Jotenkin aika kamalaa että jos sitä ei selviä sittenkään.
Onko tää kaikki sen arvoista? Masentuneen valitusta...
ap
se ei ole varsinaisesti mikään hoitotilanne. Tuleva työnantajasi on sitoutunut maksamaan tarkastuksen, ei hoitoasi (ymmärtääkseni). Jos haluat hoitoa, varaa erillinen aika lääkäriltä. Mielestäni ei mene ihan oikein jos samalla kertaa pyydät lääkäriltä hoitoa, oli vaiva sitten mikä tahansa, vaikka fyysinenkin.
kun terapiaakin tarjotaan? Meille kuuluu laajat palvelut, mutta terapia ei silti kuulu.
kyllä. En nyt ajatellutkaan rysäyttää koko kaikkeutta siihen. He kuitenkin kysyvät että onko masennusta ym. lomakkeissa, niin mietin vaan että mainitsen mikä tilanne on ollut vai valehtelenko et kaikki on ok ja sitten myöhemmin vasta otan puheeksi.
ap.
se tulee puheeksi viimeistään kun alat sitä terapiaa pyydellä.
johon tarvitaan lääkärin lausunto ym.
musta kuitenkin tuntuu että rehellisyys ja ja kaikki inhimillisyys ym. ihmisyys veisi tässä asiassa voiton jos noin uskaltaisi ajatella. Tuntuu niin kovalle että pitää olla täydellisyys kaikessa että saa tehdä töitä. Mut on kuitenkin jo hyväksytty tuohon tehtävään..
Voi olla että jo asiasta puhuminen siellä voisi tuoda jo hieman helpotusta tähän että ei ole aivan yksin. Liekö toiveajattelua?
Kiitos vastanneille,katsotaan mitä teen.
ap
ei todellakaan kannata ennen kuin sulla on vakituinen työpaikka.
on, että älä puhu siellä työhöntulotarkastuksessa tästä masennuksesta jos haluat kovasti tämän työn. Uhraa vaikka mieluiten vähän rahaa ja mene yksityiselle psykiatrille (ota mukaan tähän liittyvät vanhat potilastietosi) ja neuvottele hänen kanssaan tuo lausunto Kelaan jolla voit hakea psykoterapiaa. Toisaalta hyvän terapeutinkin löytäminen saattaa olla vaikeaa (ainakin sellaisen jonka kanssa kemiat sopii yhteen) joten voisit ehkä ruveta tutkailemaan mitä terapeutteja olisi tarjolla.
voisi laittaa jotakin perusteluja, että mitä on odotettavissa jos kertoo? Muutakuin sen että menettää työn...://
No, toisaalta, sitten on kyllä ikuiseksi ajaksi merkattu sielläkin. Pelottaa ajatus että siitä leimasta ei koskaan pääsen irti. Onko tämä vanhakantaista ajatella asiasta näin? no toisaalta mitäpä sitä välittämään mitä työterv. yksikkö ajattelee jos itsellä on ote elämästä ja hallitsee elämänsä?
ap vielä kerran
olin vanhassa työpaikassa käynyt työpsykologin juttusilla, saanut saikua burn outiin ja meinasin jäädä ilman uutta paikkaani. Eli ottivat kaikki irti mun sairaskertomuksista. Vikana koeaikapäivänä sain potkut. Syy jäi arvoitukseksi, mutta tth oli ollut yhteydessä pomooni.
20, oliko tth siis rikkonut vaitiolovelvollisuutensa? Itse kertoisin, koska se on mielestäni avointa, kertoo siitä, että tiedostaa vaikeuden ja haluaa hoitaa/hoitoa sairauteensa.
Masennus on sairaus siinä missä murtunut kylkiluukin! Ei sitä tarvii hävetä.
Mutta pitääkö sinne tarkastukseen mennä jo koeajalla? Ovat kuitenkin vaitiolovelvollisia, älä murehdi.
Onnea uuteen työhön ja valoisia päiviä:)
Masentunut, kun menetin työni.