Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos autoilija päästää sinut suojatien yli, kiitätkö morjestamalla?

Vierailija
30.06.2011 |

Entä päästätkö itse kävelijöitä suojatien yli, kiinnitätkö huomiota kiittävätkö muut sinua?

Itse pyrin aina kiittämään, mielestäni se on kohteliasta jos auto on vartavasten sinua varten pysähtynyt. Ja minusta on myös mukava jos joku kiittää minua kun itse päästän tien yli. En tosin vedä hernettä nenään jos joku ei kiitä :D

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten yleensä enää koska suojatien ylipäästäminen ei ole mikään kohteliaisuus vaan velvollisuus.

Mulla ei ole autoa, joten olen jäävi vastaamaan autoilijan näkökulmasta.

Vierailija
2/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyn tietenkin suojatien eteen, jos joku on ylittämisaikeissa.

Mun mies vastustaa tuota kiittämistä, koska hänen mielestään itsestään selvästä asiasta ei kuulu kiittää. Moottoriajoneuvolla liikkujan velvollisuus on pysähtyä ja antaa tietä, se ei ole mikään päivän hyvä teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten yleensä enää koska suojatien ylipäästäminen ei ole mikään kohteliaisuus vaan velvollisuus.

Samasta syystä en minäkään koskaan kiitä esim. tarjoilijaa tai kaupan kassaa.

Vierailija
4/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen opettanut 6-vuotiaanikin kiittämään.

Autoillessa pysähdyn aina, jos joku on suojatielle tulossa - ja katsoo minuun päin, että voin näyttää merkkiä, että mene vaan.

Maalla uskallan mennäkin jalankulkijana tielle, täällä kaupungissa kyllä odotan, että olen ihan varma, että auto pysähtyy.

Vierailija
5/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua kiitetään myös lähestulkoon aina, jokunen kuiva nokkava juoksija-akka on kiireissään jättänyt kiittämättä eli moikkaamatta, lienee juuri tuon numero kolmosen (?) kaltaisia "ei ole tapanani kiittää liikennesääntöjen noudattamisesta"-tyyppejä.

Kiitän minä bussikuskiakin kyydistä, vaikka tekee työtäntä ja kaupankassaakin tervehdin ja kiitän, vaikka tekee hänkin vain työtänsä.

Vierailija
6/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä en minäkään koskaan kiitä esim. tarjoilijaa tai kaupan kassaa.

se on hirvee vaiva olla kohtelias puolin ja toisin..

Vierailija
7/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa tilanteissa pysähtyä päästääkseen kevyttä liikennettä tien yli. Riippuu tilanteesta kiitänkö, jos tulossa on vain se yksi auto ja olen jo itsekin ehtinyt pysähtyä tien laitaan olis oikeastaan aivan sama vaikka autoilija jatkaisi vaan matkaa. Näitä en yleensä kiittele erikseen. Taas jos tulossa on pitkä jono autoja, joista sitten joku pysähtyy niin kyllä kiitän tätä "letkan" pysäyttäjää.

Vierailija
8/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinun tarvitse kiittä mua silloinkaan kun mulla palaa punaiset liikennevalot ja pysähdyn odottamaan.. tuo on lakisääteinen juttu, eikä mitään kohteliaisuutta.

Vierailija
9/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin niissä paikoissa, joissa suurin osa autoilijoista vaan painaa kaasua suojatien kohdalla.

Tiedän, että autoilijan velvollisuus on pysähtyä, mutta ei se minun kohdallani vaikuta siihen, että kiitänkö. Kiittäminen on minusta kohteliasta ja ehkä edes osa autoilijoista arvostaa pientä elettä. Ihan vain hyvän mielen vuoksi.

Vierailija
10/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin odota, että minun takiani pysähdyttäisiin. En ole tottunut sellaiseen. Ei mene hernettä nenään vaikka auto menisikin siitä ensin. Minusta on hauskempaakin ylittää tie kun siinä ei ole autoja odottamassa.

Vierailija
11/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla uskallan mennäkin jalankulkijana tielle, täällä kaupungissa kyllä odotan, että olen ihan varma, että auto pysähtyy.

Maalla tosi harva antaa tietä. Musta tuntuu, että minä ja mieheni olemme suunnilleen ainoita, jotka tällä paikkakunnalla pysähtyvät suojatien eteen, jos joku odottaa pääsyään tien yli.

Vierailija
12/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seison suojatien edessä odottamassa. Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle.

Ja eipä tuo kohteliaisuus myöskään ole multa pois, paremminkin tulee itselle vaan hyvä mieli. Pidän myös muille ihmisille ovea auki jne.

Vierailija
13/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa ja täällä on itsestäänselvys, että autot päästävät kävelijät suojatien yli. Poikkeuksetta. Miksi kiittää liikenneääntöjen noudattamisesta?

Suomessa valitettavasti on vähän toinen meininki -jalankulkijan pitää odottaa ennen suojatietä, kunnes joku suvaitsee pysähtyä. Käsittämätöntä mielestäni.

Vierailija
14/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seison suojatien edessä odottamassa. Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle. Ja eipä tuo kohteliaisuus myöskään ole multa pois, paremminkin tulee itselle vaan hyvä mieli. Pidän myös muille ihmisille ovea auki jne.

Auto on velvollinen pysähtymään jo, kun kävelijän aikomuksena on ylittää suojatie.

Vierailija
15/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle.

"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy pysähtymään ennen suojatietä. "

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojatie

Mielestäni suojatien edessä odotteleva jalankulkija on astumassa suojatielle.

Vierailija
16/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan parhaita nämä "en tietenkään kiitä lakien noudattamisesta" -kommentit! Niiiiin suomalaista junttiurpoutta parhaimmillaan, että oksat pois!

Joo, älä vaan erehdy jatkossakaan kiittämään! Älä vaan erehdy mitään muutakaan ystävällisestä elettä tekemään kanssaihmisille! Älä ainakaan avaa ovea umpivieraalle, kun EI OLE PAKKO! Ai että maailma olisi hienompi paikka elää, jos teitä ei-kiittäjiä olisi enemmän!

P.S. Kertokaa missä asutte, niin tiedän pysyä hel**tin kaukana sieltä!

Vierailija
17/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seison suojatien edessä odottamassa. Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle. Ja eipä tuo kohteliaisuus myöskään ole multa pois, paremminkin tulee itselle vaan hyvä mieli. Pidän myös muille ihmisille ovea auki jne.

Auto on velvollinen pysähtymään jo, kun kävelijän aikomuksena on ylittää suojatie.

mutta jos näkee jonkun metrin parin päässä, niin miten voi loppupeleissä tietää onko se tulossa alle vai meneekö toiseen suuntaan..

Vierailija
18/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän, jos auto pysähtyy vaikka seison suojatien edessä odottamassa. Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle.

Laki sanoo "aikeissa ylittää.." tjsp. Itse pyrin antamaan tietä, ja myös kiitän aina itse tietä saadessani. Hyvä mieli tulee kun joku toinen kiittää.

Sama juttu liikenteessä muutenkin. Nostan aina kättä kun joku antaa tietä kun näytän vilkkua kaistaa vaihtaakseni. Ei juuri kuluta kättä, mutta tuo hyvää mmieltä.

Vierailija
19/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autollahan ei ole velvollisuutta pysähtyä, ellen ole jo astunut suojatielle.

"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy pysähtymään ennen suojatietä. " <a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojatie" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojatie">http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojatie</a&gt; Mielestäni suojatien edessä odotteleva jalankulkija on astumassa suojatielle.

Puhtaasti lakia tulkitsemalla autoilijan todellakin pitää antaa aina tietä. Näinhän ei läheskään aina tapahdu, mutta lain mukaan asia on ihan selvä.

Vierailija
20/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla tosi harva antaa tietä. Musta tuntuu, että minä ja mieheni olemme suunnilleen ainoita, jotka tällä paikkakunnalla pysähtyvät suojatien eteen, jos joku odottaa pääsyään tien yli.

mutta 'meidän maalla' autoilijat on kohteliaita.