Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omalla pihalla muiden lasten vahtimisesta

Vierailija
30.06.2011 |

Tuossa olikin jo ketju vesileikeistä naapurin pihalla. Meillä vähän samanlainen tilane. Poikien kaverin pihalla on tramppa, lasten uima-allas ja mm muuri, jonka päältä iso pudotus. lapsia ei kuitenkaan vahdi heillä kukaan, ehkä välillä vahemmat kurkkaavat. Kaveri on usein pyytämässä kylään, myös vanhemmat pyytävät lapsiamme kylään heille usein. Itse en voi istua kaikkia aikoja heillä, minuahan ei ole pyydettykään ja meillä on muitakin lapsia ja kotitöitä. Omat lapsemme viihtyvät ihan hyvin kotipihallakin. Kaveri taas on sellainen, tosi vahdittava tapaus, en halua häntä tänne kovin usein. (Juoksee pionipenkit nurin, muovilelut linttaan, kiusaa kissaa, viskelee tavaroita naapurin pihalle taukoamatta jotan, ehdottelee otetaan muistipeli ulos, lähdetään kaupoille, en keksi edes kieltää kaikkea.) Tylsää, mutta olen ratkaissut asian niin, että sanomme hänelle vain että ei sovi. Ei lapset mennä heille, eikä hän tulla meille. En vaan jaksa. En muutakaan ole keksinyt.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmelletoista, itse koen niin, että jos minä kutsun jonkun lapsen meille kylään ja lapsi on alle kouluikäinen, minä kyllä huolehdin siitä lapsesta silloin. Ja kyllä me kutsumme kavereita kylään aika useinkin, mutta tietyin meidän pelisäännöin. Mutta en mielestäni ole huolehtimisvelvollinen, jos joku rauhaton sielu ilmaantuu ihan milloin sattuu määrättömiksi ajoiksi meille ja välillä meidän pihakadulle ja jälleen meille... ja siis välillä melkein joka päivä.

Olen huomannut, että joissakin perheissä kyläily on jotenkin epämääräisen epäselvää, kenellä ollaan, onko se edes kaikille ok, kauanko ollaan, ovatko aikuiset tietoisia, kuka on vastuussa? Tai aikuinen sanoo viisivuotiaalle lapselleen, menepä Antille kylään (vaikka ei ole kutsuttu). Minusta näyttää siltä, että nämä yksinään juoksijat, ovat rauhattomia osittain myös siksi, että he eivät ole kenenkään aikuisen huolehtimisen alla. Tietävät itsekin, että "saavat" tehdä mitä haluavat.

Vierailija
22/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku kirjoitti, nauraa vaan ja juoksee karkuun. Näitäkin on. Peränkö pitäisi sännätä? Jos joutuu vähän jostakin sanomaan, niin tuskin se ketään haittaa, mutta kaikille ei ihan pikku sanomiset riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku kirjoitti, nauraa vaan ja juoksee karkuun. Näitäkin on. Peränkö pitäisi sännätä? Jos joutuu vähän jostakin sanomaan, niin tuskin se ketään haittaa, mutta kaikille ei ihan pikku sanomiset riitä.

Vierailija
24/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mukavalta. Näin täälläkin päin noin yleensä varsinkin isommat lapset tekevät. En nyt viitsi enää jankata, mutta pulmaa tulee siitä, jos joku lapsi, joka selvästi ei kykene vielä itsekseen toimimaan kulkee omin nokkineen ja jos perheessä näyttää olevan muuta naapurustoa selvästi löyhemmät säännöt.

Vierailija
25/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan pahoillaan siitä kun ei asu kavereita naapurissa joiden luokse vaan rynnistää kun auton ovi avautuu. Aina pitää yhdessä olo erikseen järjestää :( mun kahdella lapsella tässä lukematon määrä kavereita ja se on parasta tämän ikäisten elämässä. Yhtään ei haittaa naapurin lapset meidän pihassa kun välillä ovat myös siellä naapurin pihassa...eikä tarvi lähteä viemään kaverin luokse!

Mitään ei tunnu saavan tehdä omassa rauhassa, kun jo joku ryntää pihaan kyselemään, mitä tapahtuu ja mikä sulla on ja annatko sen mulle jne. Meidän oli pakko laittaa tontin ympärille lauta-aita, kun lapset tuli läpi pensasaidoista ja sotki kukkapenkit.

Vierailija
26/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kauhistelin tällaista meininkiä. Mulle olis ihan painajainen, jos "lauma lapsia valuis meidän pihaan"... Aargh! Ehkä vaikuttaa se, että olen opettaja, ja kesälomallani en nyt niin kauheesti välitä toisten lapsia olla paimentamassa. Ja sen verran vastuuntuntoinen olen, että jos mulla on pihassa lapsen kavereita, niin vahdin ne kyllä.

Tuossahan on jo kukkapenkit ja hernemaat vaarassa, kaiketi ne vieraat lapset söis meidän mansikatkin jne. En tosiaankaan kaipaa mitään riehumista pihalleni, vaan mieluummin niin, että autolla haen sen yhden kaverin kerrallaan, ja nätisti leikkivät, kiitos.

Mulla tosin lapsi vasta 4, en tiedä sitten, miten kuviot muuttuvat myöhemmin. Ja toki pojathan usein tykkäävät leikkiä isommissa porukoissa, tytöille riittää se yksi kaveri kerrallaan.

Vierailija
27/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niitä lapsia ei siellä pihalla vahdita. Tekevät ihan mitä itse haluavat. Mäkin päätyisin samaan ratkaisuun. Vaikka kuinka teroittaa omille käyttäytymis-sääntöjä, niin välillä nekin niistä poikkeavat ja varsinkin silloin, jos kaveri koko ajan tekee jotain kiellettyä.

Vierailija
28/28 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään lapset on kasvattamattomia,

meillä kans omakotitaloalue ja täällä todellakin lapset alkaen 3v liikkuvat pitkin aliúetta itekseen,

ei ole siis vanhempia mukana

ja soittelevet ovikelloja kelle pääsee leikkiin, ja toiset näin kesäisin vaan rynnii suoraan avonaisesta ovesta sisälle

tai takapihalle....

sit riehutaan, levitetään kaikki leleut pitkin pihaa, heitellään soraa nurmikolle ja mitään ei totella,

naurauen vaan juostaan karkuun... sama sisällä.....

jos ja kun uskallat lapsen vanhemmille kertoa miten lapsensa toimii, vaikka kuinka hellävaroen ja hienovaraisesti, niin heti suuttuvat nuo vanhemmat

eli ei saa kuriin noita millään, ja itse kun omassa kodissasi ojennat noita lapsia, niin jopa 5v sanoo :et sä mua määrää

tätä olen nyt toista kesää katsellut, ja nyt loppu!!!!!!!!

olen ymmärtäväinen ja lapsiystävällinen, ja mielelläni lapsia ottanu8t meille leikkimään ja KEKSINYT HEILLE KIVOJA PUUHIA PITKIN VUOTTA YMS

mutta vanhemmat ei edes koskaan sano mitään esim olipa kiva kun lapsemme sai tulla mukaanne retkelle tms

lapset aamusta tulee klo 10 ja ilat 21 asti ovat, joku kutsuu välillä kerran syömään joku ei....

viikollakin tarha jälkeen tulevat lapset heti kun kotiinsa tulevat ja ovat sitten klo 17-20 meillä,

mukavaa vanhemmille sitten olla vaaan työn jälken sohvalla:))

koskaan ei edes kutsuta meidän lasta heille, jos erehtyy meneen niin maks puol tuntia ja ovat taas meillä

mutta NYT se loppu!!

ap hyvä, älä ala hyyssään toisten lapsia, se on loputon suo ja paskaa saat silmillesi vaikka kuinka hyvin lapsia leikittäisit ja hoitaisit!!!!